Spalanie na autostradzie - otwierające

Jak bardzo prędkość wpływa na zużycie paliwa? Czy przy szybkiej jeździe diesel pozostaje oszczędniejszy od silnika benzynowego? Ile na autostradzie spala auto miejskie, sportowe, limuzyna czy SUV?

Do ok. 60-70 km/h opór powietrza w większości samochodów jest zbliżony do oporów toczenia i nie ma większego wpływu na zużycie paliwa. Przy 80-90 km/h karoserie wciąż na tyle łatwo rozcinają powietrze, że jazda pozostaje ekonomiczna. Przy odpowiednim traktowaniu nawet spore samochody z silnikami o dużych pojemnościach potrafią zużyć 6 l/100 km.

Spalanie na autostradzie

Dalszemu zwiększaniu prędkości towarzyszy przyrost oporu aerodynamicznego. Przy prędkościach autostradowych powietrze stawia spory opór o czym można przekonać się, wystawiając dłoń za okno – utrzymywanie jej w kierunku jazdy przychodzi łatwo, jednak wystarczy ustawić rękę prostopadle, by doświadczyć jaką pracę musi wykonać silnik, by utrzymać pożądaną przez kierowcę prędkość.

Redakcja poleca: Jaka prędkość jest najbardziej ekonomiczna?

Jak zużycie paliwa zmienia się wraz z prędkością? Sprawdziliśmy to na przykładzie samochodów różnych klasy i układami napędowymi o różnej konstrukcji. W próbie wzięły udział wolnossące silniki benzynowe, jednostki po downsizingu, turbodiesle, samochody z napędem na cztery koła oraz automatycznymi skrzyniami biegów. Wyniki czasami były zaskakujące. Największe wrażenie robi jednak cena za zwiększenie prędkości jazdy ze 100 do 140 km/h – spalanie wzrasta o 2-4 l/100 km! Co równie zaskakujące, mistrzami oszczędności wcale nie okazały się samochody z dieslami.

Spalanie na autostradzie – samochód miejski (Kia Rio Sedan 1.4 CVVT XL)Spalanie na autostradzie - Kia Rio

Kia z wolnossącym silnikiem 1.4 (109 KM i 137 Nm) nie jest demonem przyspieszeń czy elastyczności. Niewielka powierzchnia czołowa, mała pojemność i 6-biegowa skrzynia zaprocentowały jednak przy szybszej jeździe. Zwiększaniu prędkości od 100 do 140 km/h nie towarzyszył istotny przyrost zużycia paliwa. Niestety hałas w kabinie wzrósł z 67,5 do 74,1 dB, a każde 3 dB ludzkie ucho odbiera jako podwojenie natężenia dźwięku. Szybka jazda choć oszczędna, na dłuższą metę okazałaby się jednak męcząca.

PrędkośćZużycie paliwa
100 km/h4,8 l/100 km
110 km/h5,2 l/100 km
120 km/h5,8 l/100 km
130 km/h6,2 l/100 km
140 km/h6,5 l/100 km
Spalanie na autostradzie – kompakt z silnikiem po downsizingu (Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130 Active)Spalanie na autostradzie - Peugeot 308

Nie brakuje opinii, że małe, turbodoładowane silniki przy szybkiej jeździe stają się wyjątkowo zachłanne na paliwo. Peugeot 308 z udanym i cieszącym się dużą popularnością silnikiem 1.2 PureTech (trzy cylindry + turbo) doskonale nadawał się do sprawdzenia czy obiegowe opinii nie mijają się z prawdą. Jednostka rozwijająca 130 KM i 230 Nm przy 100 km/h zużywała 5,5 l/100 km, natomiast przy 140 km/h – 7,1 l/100km, co wciąż jest doskonałym wynikiem. Atutem Peugeota okazał się też niski poziom hałasu w kabinie.

PrędkośćZużycie paliwa
100 km/h5,5 l/100 km
110 km/h5,9 l/100 km
120 km/h6,2 l/100 km
130 km/h6,6 l/100 km
140 km/h7,1 l/100 km
Spalanie na autostradzie – auto klasy średniej z napędem 4×4 i silnikiem benzynowym (Skoda Superb Combi Outdoor 1.8 TSI 4×4 Platinum)Spalanie na autostradzie - Skoda Superb

Trendy w motoryzacji stale się zmieniają. W ostatnich latach diesle popadły w niełaskę na rzecz silników benzynowych, a wielu kierowców marzy jeżeli nie o SUV-ie, to przynajmniej o kombi ze zwiększonym prześwitem i napędem na obie osie. Jak wraz z prędkością zmienia się spalanie w takim aucie sprawdziliśmy w Superbie z silnikiem 1.8 TSI (160 KM) w uterenowionej odmianie Outdoor. Przy 100 km/h samochód był zaskakująco oszczędny, jednak spalanie wyraźnie rosło wraz z prędkością. Zmierzony poziom hałasu był wysoki (73,5 dB), ale barwa przenikających do wnętrza dźwięków na szczęście nie męczyła.

PrędkośćZużycie paliwa
100 km/h5,9 l/100 km
110 km/h6,7 l/100 km
120 km/h7,5 l/100 km
130 km/h7,9 l/100 km
140 km/h8,7 l/100 km
Spalanie na autostradzie – limuzyna z mocnym dieslem, napędem 4×4 i 8-biegową skrzynią (BMW 5 Gran Turismo 35d xDrive)Spalanie na autostradzie - BMW serii 5

Słowa Gran Turismo w nazwie sugerują, że piątka w wersji liftback została stworzona z myślą o pokonywaniu ogromnych odległości. I rzeczywiście z tego zadania wywiązuje się na medal dzięki wygodnym fotelom, systemom wsparcia kierowcy oraz sprawnemu zespołowi napędowemu. Ten ostatni został złożony z automatycznej skrzyni, która na ósmym biegu jest w stanie utrzymywać silnik na niskich obrotach nawet przy 140 km/h oraz potężnego, podwójnie doładowanego diesla 3.0 R6 (313 KM, 630 Nm), który zapewnia doskonałą dynamikę, nawet gdy wskazówka obrotomierza nie wychyla się poza pole oznaczone cyfrą 2. Spalanie przy 100 km/h było imponująco niskie. Do 140 km/h wyraźnie wzrosło, ale 8,2 l/100 km w samochodzie z napędem na obie osie, który do 100 km/h przyspiesza w 5,6 s to wciąż doskonały wynik.

PrędkośćZużycie paliwa
100 km/h6,3 l/100 km
110 km/h6,6 l/100 km
120 km/h7,2 l/100 km
130 km/h7,7 l/100 km
140 km/h8,2 l/100 km
Spalanie na autostradzie – SUV z dieslem (Volvo XC60 D5 AWD Geartronic Summum)Spalanie na autostradzie - Volvo XC60

Nabywcy większych SUV-ów w trosce o domowy lub firmowy budżet stawiają na egzemplarze z silnikami diesla. W przypadku poprzedniej generacji Volvo XC60 sporą popularnością cieszyła się wersja D5, czyli diesel 2.4 R5 o mocy 215 KM. Mimo sporej mocy silnik nie zachwyca dynamiką, którą tłamsi ospała skrzynia biegów. Mocną stroną modelu nie okazało się też zużycie paliwa. Powyżej 120 km/h diesel stawał się coraz bardziej zachłanny na olej napędowy. Przy 140 km/h niebezpiecznie zbliżało się ono do progu 10 l/100km. A 50 zł/100 km to już słony rachunek. Niewykluczone że wynik byłby lepszy, gdyby zamiast 6-stopniowego „automatu” XC60 miało nowszą skrzynię z ośmioma biegami. Niestety nie oferowano jej w wersji D5.

PrędkośćZużycie paliwa
100 km/h6,0 l/100 km
110 km/h6,8 l/100 km
120 km/h7,4 l/100 km
130 km/h8,5 l/100 km
140 km/h9,7 l/100 km
Spalanie na autostradzie – samochód sportowy (Toyota GT 86 Prestige)Spalanie na autostradzie - Toyota GT86

Sportowe samochody z prawdziwego zdarzenia mają niskie nadwozia w kształcie klina. W przypadku Toyoty GT86 niski współczynnik oporu aerodynamicznego (Cx=0,27) oraz niewielka powierzchnia czołowa pracują na niskie zużycie paliwa. Przy 100 km/h coupe z napędem na tylną oś oraz 215-konnym bokserem 2.0 spala zaledwie 6 l/100 km. Przy 140 km/h paliwo ubywa z baku w tempie 7,8 l/100 km, co wciąż jest świetnym wynikiem. Do dłuższych podróży w takim tempie zniechęca jednak hałas (76,1 dB przy 140 km/h).

PrędkośćZużycie paliwa
100 km/h6,0 l/100 km
110 km/h6,2 l/100 km
120 km/h6,5 l/100 km
130 km/h7,2 l/100 km
140 km/h7,8 l/100 km
Spalanie na autostradzie – Mercedes G 500Spalanie na autostradzie - Mercedes Klasy G

Potężny silnik benzynowy (5.5 V8), napęd i opony opracowane z myślą o jeździe w terenie oraz „aerodynamika cegły”… Już przed rozpoczęciem próby było pewne, że Mercedes klasy G wypadnie w niej najgorzej. Już przy 100 km/h 387-konny silnik domagał się 14,1 l/100 km. Każde kolejne 10 km/h na prędkościomierzu kosztowało ok. 1 l/100 km. Różnica między 130-140 km/h skoczyła do 1,5 l/100 km. Przy szybkiej jeździe spalanie rosłoby jeszcze mocniej.

PrędkośćZużycie paliwa
100 km/h14,1 l/100 km
110 km/h15,1 l/100 km
120 km/h15,8 l/100 km
130 km/h16,5 l/100 km
140 km/h18,0 l/100 km

Jak prędkość wpływa na poziom hałasu we wnętrzu samochodu?

Spalanie na autostradzie

Szybkiej jeździe towarzyszy zwiększony poziom hałasu. Pochodzi on z kilku źródeł, które mogą mieć różny wkład w głośność. Zazwyczaj najbardziej intensywny jest szum powietrza opływającego nadwozie czy lusterka. Im niższy współczynnik oporu aerodynamicznego, tym powietrze zwykle ciszej opływa nadwozie danego auta. W samochodach z krótko zestopniowanymi skrzyniami biegów (np. autach miejskich lub posiadających 5-stopniowe przekładnie) dochodzi do tego hałas silnika pracującego na wysokich obrotach. Nie bez znaczenia są też opony, których mieszanka czy konstrukcja bieżnika wpływają na szumy toczenia.

Zmierzony poziom hałasu we wnętrzach aut przy 100 i 140 km/h
ModelPoziom hałasu (100/140 km/h)
Kia Rio Sedan67,5/74,1 dB
Peugeot 30866,2/69,7 dB
Skoda Superb Combi65,1/73,5 dB
BMW 5 GT61,7/69,0 dB
Volvo XC6063,5/70,3 dB
Toyota GT8673,5/76,1 dB
Mercedes Klasy G68,3/76,2 dB

Jak obniżyć zużycie paliwa na autostradzie?

  • Sprawdź ciśnienie powietrza w oponach i napompuj je do maksymalnego zalecanego przez producenta poziomu. Niektóre marki poza typowym ciśnieniem przewidują też wersję „eco” – wyższą o ok. 0,2 bara, co zmniejsza spalanie o kilka procent.
  • Na bieżąco kontroluj sytuację przed i za własnym samochodem, by móc wykonywać manewry płynnie i bez nagłych zmian prędkości.
  • Zachowuj odstęp od innych pojazdów (przynajmniej połowę prędkości wyrażonej w metrach – np. 70 m przy 140 km/h), co pozwala unikać niepotrzebnych zmian tempa jazdy i ułatwia hamowanie silnikiem.
  • Przewiduj rozwój wydarzeń – widząc wyprzedzające się ciężarówki i skupisko samochodów za nimi zdejmij nogę z gazu. Odetnie to dopływ paliwa do cylindrów i pozwoli na wytracenie prędkości bez używania hamulców. Trzymając prędkość do końca, a następnie hamując w ostatniej chwili nic nie zyskujesz, a marnujesz paliwo. Ta sama reguła dotyczy też dojeżdżania do bramek czy korka.
  • Przyspieszając korzystaj z momentu obrotowego, a nie mocy – kręcenie silnika do czerwonego pola poprawia przyspieszenie, jednak jest to okupione znacznym wzrostem spalania.
  • Zaplanuj trasę. Najlepsze efekty przynosi płynna jazda po autostradzie, a najgorsze – próby nadrobienia straconego czasu. Lepiej od początku jechać 130 km/h niż zaczynać od 100 km/h, by później pędzić 160 km/h i więcej.
  • Zatankuj przed wyjazdem. Paliwo na autostradach jest drogie, a w weekendy czy w wakacje na stacjach tworzą się duże kolejki. Czekając w nich niepotrzebnie stracisz czas, który zwykle będziesz chciał nadrobić (patrz punkt wyżej…).

    Spalanie na autostradzie - licznik
    Nowoczesne samochody są coraz częściej oferowane z 7- lub 8-biegowymi skrzyniami. Odpowiednio dobrane przełożenia zwiększają dynamikę na niskich biegach, natomiast wydłużenie najwyższych sprzyja ekonomii – przy 110 km/h prędkościomierz BMW 5 Gran Turismo 35d wskazuje 1450 obr./min.
Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

7 KOMENTARZE

  1. Swego czasu dużo jeździłem po Europie tradycyjnymi „analogowymi” dieslami z lat 80′ i 90’tych (volvo citroen bmw). Spalanie przy 150-160 km/h było zawsze 7-8 l/100km. Przy zasiegu 800-1200 km. No comment I dziękuję.

    • Podzielam Panskie zdanie. Obecnie Volvo V70 2.5 tdi 5r silnik koncernu vw audi 1999r jeżdżę na trasie Szwajcaria Polska srednio 170km/h i spalanie wynosi 7.8l z 3 pasażerami i pełnym bagaznikiem. Jadąc samemu na powrocie przy 160 połyka 6.8l czasem 7.1 l. Do pracy po autostradzie i troche mieście max.120 bo tak tu jest czyli cykl mieszany 5.9 do 6.1 bez znaczenia czy z klimatyzacją czy bez. Tankowanie do pelna az paliwo widac jak stoi w rurze i na miejscu to samo i potem przeliczenie.
      Komputer pokazuje bzdury na poziomie 5.9 6.3 więc jego nie cytuje. Autora artykułu proszę o dodanie mojego auta do porównania. Db nie znam ale przy 170km/h muzyka w radiu przyjemnie sobie po cichutku gra. 🙂
      Pozdrawiam

    • Większa masa to i spalanie musi być większe. Nic w tym dziwnego. Chociaż hybrydowy rav4 kumpla pali koło 9-10l przy autostradowych prędkościach. Nie zapominajmy że jeszcze liczy się styl jazdy, jak się w miare płynnie jedzie to nawet suv nadaje się na szybszą jazdę

      • Na autostradach przy prędkościach ponad 100 kmh ważniejszy jest wielkość auta niż masa.
        Masa ma znaczenie w ruchu miejskim gdzie często trzeba się rozpędzać.

  2. duże auta, sporo koni, napędy 4×4, ciężko w takich autach uzyskać niskie spalanie. hybryda pirus spalanie 5,7l przy prędkości 140 km/h może nie jest bardzo niskie ale za to w mieście biją je na głowę

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here