By ustrzec się problemów z odkręceniem śrub mocujących koła, warto je dokręcić kluczem dynamometrycznym z użyciem właściwego momentu. Który klucz do kół najdokładniej dokręci śrubę?
Wielu użytkowników samochodów do dzisiaj stosuje zasadę jak najmocniejszego dokręcania różnego rodzaju śrub. Co prawda dzięki pewnemu dokręceniu połączenia mamy pewność, że nie zostanie ono z czasem rozłączone, jednak później mogą pojawić się problemy z odkręceniem zbyt mocno dokręconej śruby. Z uwagi na konieczność okresowej wymiany opon, kierowcom najczęściej kłopot sprawia poluzowanie śrub mocujących koło. Jeśli wcześniej dokręciliśmy je zbyt mocno, trzeba liczyć, że śruba odpuści pod większym naciskiem. Istnieje jednak ryzyko zdeformowania łba śruby lub, co gorsza, jego zerwania.
Polecamy również: jak odkręcić zapieczoną śrubę?
Receptą na pewne odkręcenie śruby jest zakup własnego klucza dynamometrycznego. W zależności od przyrządu ma on ustawiony stały moment obrotowy lub można go dowolne regulować w dostępnym zakresie. Z uwagi na ryzyko uszkodzenia śrub samochodowych, producenci aut sami wręcz określają, z jakim momentem powinny być one dokręcane. W przypadku kół wymaga to ustawienia klucza dynamometrycznego na wartość 100-160 Nm (dopuszcza się błąd oscylujący w granicach 10-15%). Przekroczenie zadanego momentu zasygnalizuje charakterystyczne kliknięcie klucza.
Przeczytaj także: jak odkręcić śrubę zabezpieczającą felgę, gdy zginie przejściówka?
Należy pamiętać, że nie wszystkie klucze dynamometryczne cechują się wystarczającą precyzją. W teście sprawdzono dokładność działania 5 kluczy. Miały za zadanie dokręcić śrubę trzema wartościami momentu obrotowego – 80, 120 i 160 Nm. Pomiarów nie przeprowadzano jednak dosłownie w ten sposób, tylko przy użyciu specjalnego urządzenia pomiarowego firmy Torqueleader. Dało to dokładne wartości, w których klucz by zadziałał, jeśli naprawdę dokręcałby śrubę. Oto rezultaty testu.
Elektroniczny miernik momentu | Chiński klucz | Klucz Goodyear | Klucz Hazet 6122-1CT | Klucz Gedore Dremometer Typ B | |
---|---|---|---|---|---|
Stan | Nowy | Nowy | Używany | Używany | Używany |
Zakres roboczy | 0-200 Nm | 25-250 Nm | 40-210 Nm | 40-200 Nm | 20-120 Nm |
Wynik pomiaru (80 Nm) | 80 Nm | 120 Nm | 80 Nm | 70 Nm | 80 Nm |
Wynik pomiaru (120 Nm) | 110 Nm | 150 Nm | 120 Nm | 110 Nm | 120 Nm |
Wynik pomiaru (160 Nm) | 145 Nm | 180 Nm | 155 Nm | 150 Nm | - |
Ocena | ***** | ** | ***** | ***** | **** |
Cena | 195 zł | 200 zł | 210 zł | 1900 zł | 2300 zł |
Do amatorskiego odkręcania kół samochodowych z powodzeniem wystarczą proste klucze za ok. 200 zł. Najprecyzyjniejszy okazał się klucz dynamometryczny firmy Goodyear, bardzo dobrze wypadła również przejściówka na ramię klucza z wyświetlaczem momentu obrotowego. Chiński klucz, choć niewiele tańszy, zadziałał dopiero przy wyższych niż ustalone wartościach. Profesjonalne klucze dynamometryczne okazały się dokładne nawet po kilku latach pracy w warsztacie. Kosztują jednak niemało, bo ok. 2 tys. zł, stąd do sporadycznego używania wystarczą tańsze odpowiedniki za kilkaset zł.