PoradyPoradyJak precyzyjne są klucze dynamometryczne? Test 5 kluczy do kół samochodowych

Jak precyzyjne są klucze dynamometryczne? Test 5 kluczy do kół samochodowych

By ustrzec się problemów z odkręceniem śrub mocujących koła, warto je dokręcić kluczem dynamometrycznym z użyciem właściwego momentu. Który klucz do kół najdokładniej dokręci śrubę?

Wielu użytkowników samochodów do dzisiaj stosuje zasadę jak najmocniejszego dokręcania różnego rodzaju śrub. Co prawda dzięki pewnemu dokręceniu połączenia mamy pewność, że nie zostanie ono z czasem rozłączone, jednak później mogą pojawić się problemy z odkręceniem zbyt mocno dokręconej śruby. Z uwagi na konieczność okresowej wymiany opon, kierowcom najczęściej kłopot sprawia poluzowanie śrub mocujących koło. Jeśli wcześniej dokręciliśmy je zbyt mocno, trzeba liczyć, że śruba odpuści pod większym naciskiem. Istnieje jednak ryzyko zdeformowania łba śruby lub, co gorsza, jego zerwania.

Polecamy również: jak odkręcić zapieczoną śrubę?

Receptą na pewne odkręcenie śruby jest zakup własnego klucza dynamometrycznego. W zależności od przyrządu ma on ustawiony stały moment obrotowy lub można go dowolne regulować w dostępnym zakresie. Z uwagi na ryzyko uszkodzenia śrub samochodowych, producenci aut sami wręcz określają, z jakim momentem powinny być one dokręcane. W przypadku kół wymaga to ustawienia klucza dynamometrycznego na wartość 100-160 Nm (dopuszcza się błąd oscylujący w granicach 10-15%). Przekroczenie zadanego momentu zasygnalizuje charakterystyczne kliknięcie klucza.

Przeczytaj także: jak odkręcić śrubę zabezpieczającą felgę, gdy zginie przejściówka?

Należy pamiętać, że nie wszystkie klucze dynamometryczne cechują się wystarczającą precyzją. W teście sprawdzono dokładność działania 5 kluczy. Miały za zadanie dokręcić śrubę trzema wartościami momentu obrotowego – 80, 120 i 160 Nm. Pomiarów nie przeprowadzano jednak dosłownie w ten sposób, tylko przy użyciu specjalnego urządzenia pomiarowego firmy Torqueleader. Dało to dokładne wartości, w których klucz by zadziałał, jeśli naprawdę dokręcałby śrubę. Oto rezultaty testu.

Klucze dynamometryczne
Klucze dynamometryczne, które brały udział w teście. Od góry: elektroniczny miernik momentu, klucz Gedore Dremometer typ B, klucz Hazet 6122-1CT, klucz Goodyear, chiński klucz z Allegro.
Elektroniczny miernik momentuChiński kluczKlucz GoodyearKlucz Hazet 6122-1CTKlucz Gedore Dremometer Typ B
StanNowyNowyUżywanyUżywanyUżywany
Zakres roboczy0-200 Nm25-250 Nm40-210 Nm40-200 Nm20-120 Nm
Wynik pomiaru (80 Nm)80 Nm120 Nm80 Nm70 Nm80 Nm
Wynik pomiaru (120 Nm)110 Nm150 Nm120 Nm110 Nm120 Nm
Wynik pomiaru (160 Nm)145 Nm180 Nm155 Nm150 Nm-
Ocena*********************
Cena195 zł200 zł210 zł1900 zł2300 zł

Do amatorskiego odkręcania kół samochodowych z powodzeniem wystarczą proste klucze za ok. 200 zł. Najprecyzyjniejszy okazał się klucz dynamometryczny firmy Goodyear, bardzo dobrze wypadła również przejściówka na ramię klucza z wyświetlaczem momentu obrotowego. Chiński klucz, choć niewiele tańszy, zadziałał dopiero przy wyższych niż ustalone wartościach. Profesjonalne klucze dynamometryczne okazały się dokładne nawet po kilku latach pracy w warsztacie. Kosztują jednak niemało, bo ok. 2 tys. zł, stąd do sporadycznego używania wystarczą tańsze odpowiedniki za kilkaset zł.

Klucz dynamometryczny 02
Stanowisko pomiarowe, na którym sprawdzono dokładność działania kluczy dynamometrycznych.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji