Zużycie paliwa

Trudno uznać obecną metodę pomiaru zużycia paliwa za miarodajną. Dane w katalogach producentów pochodzą z pomiarów przeprowadzonych na gładkim torze, a później z testów na hamowni. Dodatkowo w całej procedurze jest tak dużo luk, że wyniki są zaniżane jak tylko się da, a producenci korygują je na swoją korzyść. Niebawem samochody mają być testowane pod kątem zużycia paliwa zgodnie z nową normą WLTP, bardziej odzwierciedlającą rzeczywiste warunki drogowe. Tymczasem pozostaje lektura faktycznych wartości spalania, pochodzących m.in. z rzetelnych testów tygodnika „Motor”. Redakcja w większości przypadków mierzy nie tylko średnie spalanie, ale i to osiągane w mieście i w trasie. Patrząc na rzeczywiste wyniki, trudno uznać współczesne samochody jako szczególnie oszczędne.

Zużycie paliwa
Różnica 2-3 litrów średniego spalania we współczesnych autach nie powinna nikogo dziwić.

Spośród 30 aut w zestawieniu najbardziej paliwożerny okazał się benzynowy Mitsubishi Outlander – spalił średnio 10,5 l/100 km, czyli aż o 64% więcej niż zadeklarował producent i o 0,2 l więcej niż znacznie mocniejsze Audi S5. Optymizmem nie napawa również wynik hybrydowego Lexusa: RX 450h pali mniej więcej tyle co benzynowy Peugeot 3008. Aż 9 samochodów zużywa o połowę więcej paliwa niż mają wpisane w katalogu. Różnica na poziomie 40% jest niemal na porządku dziennym: to o ok 2 l paliwa więcej na każde 100 km.

Zużycie paliwa: dane producentów kontra pomiary testowe

Poz.ModelŚrednie zużycie
paliwa wg producenta
(l/100 km)
Rzeczywiste średnie
zużycie paliwa
(l/100 km)
Różnica (%)
1Mitsubishi Outlander 2.06,410,564,1
2Lexus RX 450h 3.55,38,458,5
3Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 Allure5,48,557,4
4Ford Galaxy 2.0 TDCi AWD5,88,953.4
5BMW 525d xDrive 2.05,17,852,9
6BMW 318i4,46,752,3
7Mercedes E 220 d 2.24,36,551,2
8Skoda Rapid 1.2 TSI4,77,151,1
9Mercedes C 220 CDI4,66,950,0
10Ford Focus 1.0 EcoBoost4,77,048,9
11Audi A4 2.0 TDI4,16,148,8
12BMW X4 3.0 d6,08,948,3
13Opel Insignia 1.6 CDTI3,95,746,2
14Renault Talisman 1.6 dCi3,95,746,2
15Mini Clubman 2.05,98,645,8
16Ford Mondeo 2.0 TDCi4,26,145,2
17Kia Cee'd 1.04,97,144,9
18Kia Optima 1.7 CRDi4,46,343,2
19VW Passat 2.0 TDI4,05,742,5
20Ford Mondeo 2.05,07,142,0
21Seat Ateca 1.4 TSI DSG Xcellence5,57,841,8
22Peugeot 3008 1.6 THP AT6 Allure6,08,541,7
23VW Touran 2.0 TDI4,86,841,7
24Skoda Superb 2.0 TDI4,15,841,5
25Audi S5 3.0 V67,310,341,1
26Renault Talisman 1.6 TCe5,67,941,1
27Mazda 6 2.2 Skyactiv-D4,25,940,5
28Mercedes A2006,28,740,3
29Mini Countryman 2.0 D ALL44,86,739,6
30Volvo V90 2.0 Cross Country D5 AWD5,37,439,6

Przyspieszenie

Podczas tego pomiaru nie ma zbyt szerokiego pola do oszukiwania na sekundach. Zarówno producenci, jak i redaktorzy „Motoru” wykonują jak najszybszy przejazd do ustalonej prędkości, który odbywa się na suchym i gładkim asfalcie przy wyłączonej kontroli trakcji (jeżeli to możliwe) i aktywowanym trybie startowym. By nie określać wyniku na podstawie jednej próby, wykonuje się ich kilka, by np. sprawdzić optymalny stopień uślizgu kół czy momenty zmiany biegów.

Przyspieszenie
Przyspieszenie do 100 km/h mierzy się w kilku próbach wykonywanych na torze.

Jak się okazuje, firmy na przyspieszeniu oszukują klientów w najmniejszym stopniu. Najbardziej zawiódł Peugeot 508 RXH: przyspiesza do 100 km/h o 1,5 sekundy gorzej niż ma wpisane w katalogu, co dało różnicę 17,6%. Odstępstwa w reszcie aut różnią się tylko nieznacznie: średnio przyspieszają gorzej o 1-2 sekundy. Wynika to ze zmiennych warunków lub rozbieżności pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami.

Przyspieszenie: dane producentów kontra pomiary testowe

Poz.ModelPrzyspieszenie
0-100 km/h
wg producenta (s)
Rzeczywiste
przyspieszenie
0-100 km/h (s)
Różnica (%)
1Peugeot 508 RXH8,510,017,6
2Renault Fluence 1.5 dCi10,412,217,3
3Dacia Duster 1.612,514,616,8
4Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB7,89,116,7
5Subaru Impreza STI5,26,015,4
6Honda Civic Type-R VIII6,67,615,2
7VW Sharan 2.0 TDI DSG10,912,413,8
8Lexus CT 200h10,311,713.6
10Lexus RX 450h7,98,912,7
9Opel Insignia OPC6,37,112,7
11Suzuki Kizashi 2.4 4WD CVT8,89,912,5
12Audi A5 Sportback 2.0 TSI DSG Quattro6,67,412,1
13Mercedes V 250 BlueTEC9,110,212,1
14Fiat Punto Evo 1.3 JTD11,713,112,0
15Citroen C3 1.4 VTi10,611,811,3
16Opel Insignia 1.6 SIDI9,210,210,9
17Peugeot 207 1.411,512,710,4
19Audi A4 Avant 2.0 TDI9,710,710,3
18Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost5,86,410,3
20Ford Mondeo 2.2 TDCI kombi8,99,810,1
21Chevrolet Cruze 1.810,011,010,0
22Suzuki Swift 1.311,012,110,0
23Dacia Logan MCV 1.2 LPG (na gazie)15,116,69,9
25Fiat Linea 1.4 T-JET9,210,19,8
24Peugeot 3008 1.6 HDi12,213,49,8
26Dacia Logan MCV 1.2 LPG (na benz.)14,515,99,7
27Ford Focus 1.6 TDCI10,911,99,2
28Opel Astra GTC 2.0 CDTI8,99,79,0
30Renault Twingo SCe14,515,89,0
28Smart Cabrio Brabus8,99,79,0

Podsumowanie

Kupując nowe auto w przymrużeniem oka patrzmy na zapewnienia producenta odnośnie spalania. Przy obecnej normie pomiaru zużycia paliwa różnice 2-3 litrów między katalogowym a rzeczywistym spalaniem są w zasadzie na porządku dziennym. Firmom nie można ufać również w zakresie pojemności bagażnika. Najmniejsze rozbieżności występują w pomiarach ładowności i przyspieszenia. Nie zmienia to faktu, że różnice występują powszechnie i w większości przypadków skrajnie obniżają atrakcyjność samochodu.

1
2

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here