System Honda Safe Swarm

Na rozpoczynające się 8 stycznia targi elektroniki użytkowej (CES) w Las Veges Honda przywiezie innowacyjne rozwiązania techniczne z zakresu bezpieczeństwa i bezprzewodowego ładowania samochodów.

Współczesne samochody są wyposażane w liczne kamery, radary i czujniki. Stanowią one swoistą „tarczę bezpieczeństwa”, wspomagającą m.in. utrzymanie się na własnym pasie ruchu, czy choćby podróżowanie po autostradzie za innymi samochodami. Aktualnie stosowane systemy działają coraz pewniej i skuteczniej, sprawiając, że jedno auto „widzi” drugie. Tyle tylko, że samochody nadal się ze sobą nie komunikują.

I właśnie w tym obszarze Honda widzi lukę do wypełnienia. Pierwsza z jej innowacji została zainspirowana przez naturę, a dokładniej przez ławicę ryb czy stado ptaków, które potrafią płynąć czy lecieć obok siebie bez zderzania się. System „Safe Swarm” wykorzystuje technologię „Vehicle to Everything” (z ang. pojazd do wszystkich), pozwalającą przekazywać lokalizację i prędkość samochodu otaczającym go pojazdom i innym urządzeniom. Przedstawiciele japońskiego koncernu uważają, że ich nowinka umożliwia kierowcom i samochodom „określenie najbezpieczniejszego sposobu działania w ruchu drogowym, co pozwoli unikać zagrożenia”.

Rozwiązanie Hondy ma nie tylko poprawić bezpieczeństwo, ale także utrzymać płynność ruchu. Według Japończyków system potrafi zasugerować kierowcom zmianę pasa ruchu, gdy droga przed nimi jest zablokowana przez wypadek lub zepsuty pojazd.

Poza „Safe Swarm” Honda pokaże nowy, dwukierunkowy system zarządzania energią o nazwie „Wireless Vehicle-to-Grid” (V2G; z ang. pojazd do sieci). Jak nazwa wskazuje, to bezprzewodowe ładowanie pojazdów, ale w przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań, które po prostu zasilają auto, system Hondy może z powrotem przekazywać moc do sieci energetycznej.

Skąd takie rozwiązanie? Honda Wireless Vehicle-to-Grid może pomóc w wyeliminowaniu luki pomiędzy podażą a popytem na energię elektryczną poprzez ładowanie pojazdów elektrycznych wtedy, gdy wytwarzanie energii jest większe niż jej zużycie, oraz przez rozładowywanie energii z pojazdów elektrycznych do sieci, gdy konsumpcja prądu będzie większa niż jego produkcja.

Kolejna innowacja japońskiego producenta to aplikacja Honda Dream Drive: Driver. Umożliwia ona nie tylko np. rezerwację interesującej nas restauracji, ale i opłacenie np. zatankowanego paliwa czy parkingu prosto zza kierownicy samochodu. Dostępna będzie też aplikacja Honda Dream Drive: Passenger. Ma on pozwolić na połączenie się ze smartfonami używanymi przez pasażerów, dzięki czemu będą mogli oni grać w różne gry, oglądać filmy czy kontrolować radio za pomocą kilku kliknięć w swoim urządzeniu.

Co jeszcze? System „Smart Audio Noveto” ostrzeże kierowcę sygnałami dźwiękowymi do prawego lub lewego ucha w zależności od tego, z której strony na drodze grozi mu niebezpieczeństwo. Honda wraz z firmą Perceptive Automata pokażą też system, który określa świadomość i intencje pieszych oraz rowerzystów i ma znaleźć zastosowanie w pojazdach autonomicznych.

Ponadto Honda na CES 2019 przywiezie jeszcze model autonomicznego pojazdu ATV, który prezentowała już przed rokiem, choć we wcześniejszej fazie rozwoju, oraz robota P.A.T.H. Bot, potrafiącego poruszać się płynnie w miejscach publicznych pomiędzy ludźmi.

Czytaj także: Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo Executive AWD CVT – TEST