NowościRozrywkaIle wyciągnie Fiat 126p na autostradzie? Ekstremalny test Malucha

Ile wyciągnie Fiat 126p na autostradzie? Ekstremalny test Malucha

Polski Youtuber przetestował seryjnego Fiata 126p na autostradzie. Sprawdź, do jakiej prędkości rozpędził się kultowy Maluch.

Fiat 126p, zwany pieszczotliwie Maluchem albo Kaszlakiem, był produkowany w Polsce w latach 1973-2000. Egzemplarze z pierwszych roczników napędzał 2-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik benzynowy o pojemności 594 cm3, który rozwijał zawrotne 23 KM i 40 Nm.

W czerwcu 1977 r. podczas Targów w Poznaniu oficjalnie pokazano nową wersję silnikową – 650, która zastąpiła dotychczas stosowaną „sześćsetkę”. Zwiększenie pojemności skokowej do 652 cm3 zaowocowało zwiększeniem mocy do niebagatelnych 24 KM, a maksymalnego momentu obrotowego do 42,5 Nm.

Zdzisław Podbielski w wydanej w 2011 roku monografii Polski Fiat 126p, czyli Maluch podaje, że auto z silnikiem „600” rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 55 s, a nowszy motor „650” skracał ten czas do 50 s. Natomiast prędkość maksymalna w obu przypadkach wynosiła 105 km/h.

Jednak chyba każdy, kto miał okazję jeździć Maluchem przyzna, że dane katalogowe zazwyczaj nijak miały się do rzeczywistości. Z pozoru dwa identyczne egzemplarze mogły jeździć zupełnie inaczej, a przyspieszenie, prędkość maksymalna czy spalanie zależały przede wszystkim od regulacji gaźnika i ustawienia zapłonu.

Na kanale Petrolhead Number One na YouTube jakiś czas temu pojawiło się nagranie próby autostradowej z udziałem Fiata 126p z 1988 roku. Zachęcamy do obejrzenia:

Zobacz również:

Polski Fiat 126p do kupienia w USA. Ile kosztuje?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji