Polski Youtuber przetestował seryjnego Fiata 126p na autostradzie. Sprawdź, do jakiej prędkości rozpędził się kultowy Maluch.
Fiat 126p, zwany pieszczotliwie Maluchem albo Kaszlakiem, był produkowany w Polsce w latach 1973-2000. Egzemplarze z pierwszych roczników napędzał 2-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik benzynowy o pojemności 594 cm3, który rozwijał zawrotne 23 KM i 40 Nm.
W czerwcu 1977 r. podczas Targów w Poznaniu oficjalnie pokazano nową wersję silnikową – 650, która zastąpiła dotychczas stosowaną „sześćsetkę”. Zwiększenie pojemności skokowej do 652 cm3 zaowocowało zwiększeniem mocy do niebagatelnych 24 KM, a maksymalnego momentu obrotowego do 42,5 Nm.
Zdzisław Podbielski w wydanej w 2011 roku monografii Polski Fiat 126p, czyli Maluch podaje, że auto z silnikiem „600” rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 55 s, a nowszy motor „650” skracał ten czas do 50 s. Natomiast prędkość maksymalna w obu przypadkach wynosiła 105 km/h.
Jednak chyba każdy, kto miał okazję jeździć Maluchem przyzna, że dane katalogowe zazwyczaj nijak miały się do rzeczywistości. Z pozoru dwa identyczne egzemplarze mogły jeździć zupełnie inaczej, a przyspieszenie, prędkość maksymalna czy spalanie zależały przede wszystkim od regulacji gaźnika i ustawienia zapłonu.
Na kanale Petrolhead Number One na YouTube jakiś czas temu pojawiło się nagranie próby autostradowej z udziałem Fiata 126p z 1988 roku. Zachęcamy do obejrzenia:
Zobacz również: