PoradyZestawieniaIle w rzeczywistości palą samochody? Ranking realnego zużycia paliwa – część 1.

Ile w rzeczywistości palą samochody? Ranking realnego zużycia paliwa – część 1.

Jak się dowiedzieć, ile palą samochody? Można zerknąć w ich foldery, ale znajdujące się tam dane odbiegają od wyników uzyskiwanych przez użytkowników tych aut. Informacje na temat rzeczywistego zużycia paliwa da się znaleźć w testach, ale porównanie ich wymaga sporo poszukiwań. Dlatego zebraliśmy w jednym miejscu wyniki uzyskane podczas testów. Oto ile naprawdę palą auta. Zapraszamy na pierwszą część rankingu rzeczywistego zużycia paliwa.

Co prawda dane dotyczące tzw. katalogowego zużycia paliwa są ogólnodostępne i każdy może sprawdzić, ile powinien palić dany samochód, jednak informacje te nie są do końca wiarygodne. Mimo że w teorii zostały wyliczone na podstawie konkretnych norm.

Jak producenci mierzą katalogowe zużycie paliwa?

Służą do tego pomiary laboratoryjne. Jeszcze niedawno katalogowe zużycie paliwa samochodów mierzone było według normy NEDC, która wbrew nazwie (New European Driving Cycle, czyli Nowy Europejski Cykl Jazdy) wcale nie była nowa – pochodziła z 1980 r. Dlatego zakładała niewspółczesne tempo jazdy. W dodatku miała „luki”, które producenci skrzętnie wykorzystywali.

Niedawno, w 2017 roku, zastąpiła ją nowa norma WLTP – zakładająca bardziej rygorystyczne warunki w trakcie pomiaru (np. temperaturę 23 stopni Celsjusza zamiast 20-30, czyli de facto 30 stopni), wydłużony cykl jazdy i większą prędkość (średnie tempo wzrosło z 33 do 47 km/h).

Choć pomiary wciąż są przeprowadzane laboratoryjnie, na hamowni, ich wyniki podawane według cyklu WLTP rzeczywiście są bliższe prawdy… ale wciąż nie odpowiadają rzeczywistości. W realnym użytkowaniu samochody nadal palą więcej, niż podają ich producenci. Choć trzeba przyznać, że w niektórych samochodach zdarza się uzyskać rezultat na poziomie katalogowego – ale to wciąż margines.

Jakie jest faktyczne spalanie?

Dlatego na informacje podawane na stronach internetowych różnych marek czy w broszurach w rubryce „Zużycie paliwa” wciąż trzeba patrzeć z przymrużeniem oka. Najbardziej rzeczywiste są wyniki uzyskane podczas testów przeprowadzanych przez dziennikarzy motoryzacyjnych, ale wertowanie archiwalnych wydań prasy motoryzacyjnej może się okazać czasochłonne.

Skąd zatem czerpać wiedzę na temat tego, ile naprawdę palą samochody? Wystarczy przejrzeć nasze zestawienie, w którym zebraliśmy setki wyników uzyskanych w czasie testów przeprowadzonych w rzeczywistym ruchu drogowym w ciągu ostatnich kilku lat, odpowiadających temu, jak naprawdę eksploatują swoje samochody ich nabywcy.

Ranking rzeczywistego spalania w 10 segmentach

W pierwszej części naszego rankingu przedstawiamy wyniki uzyskane przez reprezentantów 10 klas: auta mini, miejskie, kompaktowe, klasy średniej, klasy wyższej, luksusowe, sportowe, kabriolety, minivany i kombivany (druga obejmie samochody z większym prześwitem, a trzecia – elektryczne). A tak naprawdę to 13 segmentów, bo w grupie minivanów zebraliśmy modele trzech klas, czyli minivany kompaktowe, klasy średniej i duże.

Auta mini – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 5,5-6,7 l/100 km
Średnia w klasie: 6,17 l/100 km

Najmniejsze samochody na rynku są nie tylko nieduże, ale i lekkie, do tego normą jest wśród nich manualna skrzynia biegów. Dzięki temu ich silniki nie wykazują się zbyt dużym „apetytem” – mimo że auta te zwykle wykorzystują proste jednostki benzynowe bez turbodoładowania, a tym bardziej elektrycznego wsparcia, które do w miarę dynamicznej jazdy wymagają korzystania z całego zakresu obrotomierza.

Ranking rzeczywistego spalania – auta mini
Marka, model, wersjaRodzaj silnikaMocŚrednie spalanie
Toyota Aygo X 1.0 VVT-ibenzynowy72 KM5,5 l/100 km
Fiat 500 Hybridbenzynowy70 KM5,8 l/100 km
Kia Picanto 1.2 MPIbenzynowy84 KM6,2 l/100 km
Volkswagen Up! GTIbenzynowy, turbo115 KM6,2 l/100 km
Hyundai i10 1.2 MPI AMTbenzynowy84 KM6,6 l/100 km
Ford Ka+ 1.2 Ti-VCTbenzynowy85 KM6,7 l/100 km

 

Auta miejskie – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 4,2-9,5 l/100 km
Średnia w klasie: 6,63 l/100 km

Samochodów miejskich jest dużo więcej niż tych klasy mini, wykazują się przy tym znacznie większą rozpiętością wyników. Są wśród nich modele hybrydowe, więc najoszczędniejsi reprezentanci tej klasy zużywają mniej paliwa niż najmniejsze auta na rynku. Ale w grupie tej są też auta usportowione z ponad dwukrotnie wyższymi rezultatami. I w tym segmencie dominują jednostki benzynowe, ale zdecydowana większość z nich ma turbodoładowanie, pojawiają się też wersje wsparte układami mild hybrid. Część samochodów ma automatyczne przekładnie. Średni wynik jest o pół litra większy niż w autach mini. Wśród osiągających najgorsze wyniki co najmniej 200-konnych odmian jest też Dacia Sandero, ale jej rezultat dotyczy spalania LPG, czyli paliwa ponad dwukrotnie tańszego od 95-oktanowej benzyny.

Ranking rzeczywistego spalania – auta miejskie
Marka, model, wersjaRodzaj silnikaMocŚrednie spalanie
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force e-CVTbenzynowy + elektr.116 KM4,2 l/100 km
Honda Jazz Crosstar CVTbenzynowy + elektr.109 KM4,8 l/100 km
Suzuki Swift 1.2 DualJet SHVSbenzynowy83 KM5,3 l/100 km
Suzuki Swift 1.2 Hybrid CVTbenzynowy83 KM5,6 l/100 km
Skoda Fabia 1.0 TSI 95benzynowy, turbo95 KM5,6 l/100 km
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90benzynowy90 KM5,7 l/100 km
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 115benzynowy115 KM5,8 l/100 km
Renault Clio TCe 100benzynowy, turbo100 KM5,8 l/100 km
Skoda Fabia 1.0 TSI 110benzynowy, turbo110 KM5,9 l/100 km
Seat Ibiza 1.0 TSI 115benzynowy, turbo115 KM6,0 l/100 km
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95benzynowy, turbo95 KM6,0 l/100 km
Citroen C3 1.2 PureTech 110benzynowy, turbo110 KM6,1 l/100 km
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100benzynowy, turbo100 KM6,2 l/100 km
Opel Corsa 1.2 Turbo 100benzynowy, turbo101 KM6,2 l/100 km
Seat Ibiza 1.0 TSI 115 DSGbenzynowy, turbo115 KM6,2 l/100 km
Skoda Fabia 1.0 TSI 110 DSGbenzynowy, turbo110 KM6,2 l/100 km
Citroen C3 1.2 PureTech 110 EAT6benzynowy, turbo110 KM6,3 l/100 km
Citroen C3 1.2 PureTech 82benzynowy82 KM6,4 l/100 km
Hyundai i20 1.0 T-GDI 120benzynowy, turbo120 KM6,4 l/100 km
Kia Rio 1.0 T-GDI 120benzynowy, turbo120 KM6,4 l/100 km
Hyundai i20 1.0 T-GDi 6iMT 48Vbenzynowy, turbo100 KM6,4 l/100 km
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125benzynowy, turbo125 KM6,5 l/100 km
Volkswagen Polo 1.0 TSI 115benzynowy, turbo115 KM6,5 l/100 km
Dacia Sandero TCe 90benzynowy, turbo90 KM6,6 l/100 km
Suzuki Swift Sportbenzynowy, turbo140 KM6,6 l/100 km
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPGbenzynowy, turbo90 KM6,7 l/100 km
Nissan Micra IG-T 100benzynowy, turbo100 KM6,7 l/100 km
Peugeot 208 PureTech 100benzynowy, turbo102 KM6,7 l/100 km
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 A8benzynowy, turbo100 KM6,8 l/100 km
Volkswagen Polo 1.0 TSI DSGbenzynowy, turbo115 KM6,8 l/100 km
Peugeot 208 PureTech 130 EAT8benzynowy, turbo130 KM6,9 l/100 km
Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCTbenzynowy, turbo100 KM7,0 l/100 km
Nissan Micra 1.0 IG-T Xtronicbenzynowy, turbo101 KM7,0 l/100 km
Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamicbenzynowy130 KM7,2 l/100 km
Hyundai i20 N Performancebenzynowy, turbo204 KM7,3 l/100 km
Volkswagen Polo GTI DSGbenzynowy, turbo200 KM7,6 l/100 km
Volkswagen Polo GTI DSGbenzynowy, turbo207 KM7,7 l/100 km
Mini John Cooper Worksbenzynowy, turbo231 KM7,9 l/100 km
Ford Fiesta ST2benzynowy, turbo200 KM8,0 l/100 km
Toyota Yaris GRMNbenzynowy, kompresor212 KM8,3 l/100 km
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPGbenzynowy, turbo100 KM8,4 l/100 km (LPG)
Renault Clio RS Trophy 220 EDCbenzynowy, turbo220 KM8,9 l/100 km
Toyota GR Yarisbenzynowy, turbo261 KM9,5 l/100 km

 

Auta kompaktowe – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 4,8-10,6 l/100 km
Średnia w klasie: 7,15 l/100 km

W segmencie samochodów kompaktowych jest znacznie więcej przetestowanych aut niż w poprzednich grupach, większa jest także ich różnorodność. Przybyło wersji nadwoziowych (są tu m.in. liftbacki czy podwyższone kombi), zwiększył się wybór wersji silnikowych – nie brakuje modeli z silnikami wysokoprężnymi i hybryd, jest też trochę aut z napędem na wszystkie koła, prawie 2/3 testowanych aut ma automatyczne skrzynie, a najmocniejsi reprezentanci mogą się pochwalić mocą grubo ponad 400 KM. Dlatego rozpiętość uzyskanych w czasie testów wyników jest jeszcze większa niż w klasie niżej. Wyższy – o ok. pół litra – jest także średni wynik dla całego segmentu. Najlepsze rezultaty należą do samochodów napędzanych dieslami lub układami hybrydowymi, najwyższe oczywiście do tych o sportowym charakterze.

Ranking rzeczywistego spalania – auta kompaktowe
Marka, model, wersjaRodzaj silnikaMocŚrednie spalanie
Peugeot 308 SW I 1.5 BlueHDi 130turbodiesel130 KM4,8 l/100 km
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSGturbodiesel150 KM4,9 l/100 km
Peugeot 308 SW II 1.5 BlueHDi 130 EAT8turbodiesel130 KM5,2 l/100 km
Toyota Auris TS 1.8 Hybridbenzynowy + elektr.136 KM5,3 l/100 km
Honda Civic 1.6 i-DTECturbodiesel120 KM5,3 l/100 km
Opel Astra 1.5 Diesel 122turbodiesel122 KM5,4 l/100 km
Suzuki Swace 1.8 Hybridbenzynowy + elektr.122 KM5,5 l/100 km
Toyota Corolla TS Kombi 1.8 Hybridbenzynowy + elektr.122 KM5,5 l/100 km
Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue A8turbodiesel150 KM5,5 l/100 km
Kia Ceed 1.6 CRDi 115turbodiesel115 KM5,5 l/100 km
Volkswagen Golf 1.6 TDIturbodiesel115 KM5,6 l/100 km
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybridbenzynowy + elektr.136 KM5,7 l/100 km
Opel Astra 1.6 Diesel 110turbodiesel110 KM5,7 l/100 km
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSGturbodiesel200 KM5,7 l/100 km
Honda Civic e:HEV 2,0 i-MMD e-CVTbenzynowy + elektr.184 KM5,8 l/100 km
Opel Astra 1.6 Turbo A8 Plug-in Hybridbenzynowy, turbo + elektr.180 KM5,8 l/100 km
Volkswagen Golf 1.0 eTSI DSGbenzynowy, turbo110 KM5,9 l/100 km
Seat Leon 1.0 eTSI DSGbenzynowy, turbo110 KM6,0 l/100 km
Mazda 3 SkyActiv-D 116turbodiesel116 KM6,0 l/100 km
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125benzynowy, turbo125 KM6,1 l/100 km
Opel Astra Sports Tourer 1.5 Diesel A9turbodiesel122 KM6,2 l/100 km
Toyota Corolla 2.0 Hybridbenzynowy + elektr.184 KM6,3 l/100 km
Dacia Logan 1.0 TCe LPGbenzynowy, turbo90 KM6,3 l/100 km
Mercedes A 200 7G-DCTbenzynowy, turbo163 KM6,3 l/100 km
Seat Leon 1.5 TSI 150benzynowy, turbo150 KM6,3 l/100 km
Hyundai i30 1.5 T-GDi 6iMTbenzynowy, turbo + elektr.160 KM6,3 l/100 km
Seat Leon e-Hybridbenzynowy, turbo + elektr.150 KM6,3 l/100 km
Citroen C4 1.2 PureTech 155 EAT8benzynowy, turbo156 KM6,4 l/100 km
Opel Astra 1.2 Turbo 130benzynowy, turbo130 KM6,4 l/100 km
Peugeot 308 1.2 PureTech 130benzynowy, turbo130 KM6,4 l/100 km
Peugeot 308 Hybrid 225 EAT8benzynowy, turbo + elektr.225 KM6,4 l/100 km
Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybridbenzynowy + elektr.184 KM6,5 l/100 km
Ford Focus Kombi Active 1.0 EB Hybrid 155 Powershiftbenzynowy, turbo155 KM6,5 l/100 km
Opel Astra 1.2 Turbo 130benzynowy, turbo130 KM6,5 l/100 km
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130benzynowy, turbo130 KM6,5 l/100 km
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 4×4 DSGturbodiesel200 KM6,5 l/100 km
Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEVbenzynowy + elektr.141 KM6,6 l/100 km
Honda Civic 1.0 VTEC Turbobenzynowy, turbo126 KM6,6 l/100 km
Kia Ceed 1.5 T-GDI DCTbenzynowy, turbo160 KM6,6 l/100 km
Peugeot 308 SW PureTech 130 EAT8benzynowy, turbo130 KM6,6 l/100 km
Toyota Corolla 1.2 Turbobenzynowy, turbo116 KM6,6 l/100 km
Ford Focus 1.5 EcoBlue 120 A8turbodiesel120 KM6,6 l/100 km
Mazda 3 Skyactiv-G 150benzynowy150 KM6,7 l/100 km
Dacia Jogger 1.0 ECO-G 100benzynowy, turbo100 KM6,7 l/100 km
Renault Megane Grandtour TCe 140benzynowy, turbo140 KM6,7 l/100 km
Skoda Scala 1.0 TSIbenzynowy, turbo115 KM6,7 l/100 km
Skoda Scala 1.5 TSI DSGbenzynowy, turbo150 KM6,7 l/100 km
Mazda 3 2.0 Skyactiv-Gbenzynowy120 KM6,8 l/100 km
Skoda Octavia Combi RS iVbenzynowy, turbo + elektr.245 KM6,8 l/100 km
Audi A3 Sportback 35 TFSI S tronicbenzynowy, turbo150 KM6,8 l/100 km
Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost 150benzynowy, turbo150 KM6,8 l/100 km
Mercedes A 180 Limuzyna 7G-DCTbenzynowy, turbo136 KM6,8 l/100 km
Mercedes CLA 200 Shooting Brake 7G-DCTbenzynowy, turbo163 KM6,8 l/100 km
Skoda Octavia 1.0 TSI DSGbenzynowy, turbo115 KM6,8 l/100 km
Seat Leon e-Hybridbenzynowy, turbo + elektr.204 KM6,8 l/100 km
Mazda 3 Sedan 2.0 e-Skyactiv-G 150 6ATbenzynowy150 KM6,9 l/100 km
BMW 116i Steptronicbenzynowy, turbo109 KM6,9 l/100 km
Skoda Octavia Combi 1.5 TSIbenzynowy, turbo150 KM6,9 l/100 km
Volkswagen Golf 1.5 TSIbenzynowy, turbo150 KM6,9 l/100 km
Audi A3 Limousine S line 35 TFSI S tronicbenzynowy, turbo + elektr.150 KM6,9 l/100 km
Hyundai Elantra 1.6 MPI CVTbenzynowy123 KM7,0 l/100 km
Hyundai i30 1.5 DPIbenzynowy110 KM7,0 l/100 km
BMW 118i Steptronicbenzynowy, turbo140 KM7,0 l/100 km
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo CVTbenzynowy, turbo182 KM7,0 l/100 km
Hyundai i30 1.4 T-GDIbenzynowy, turbo140 KM7,0 l/100 km
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI 7DCTbenzynowy, turbo140 KM7,0 l/100 km
Kia Ceed 1.4 T-GDIbenzynowy, turbo140 KM7,0 l/100 km
Seat Leon ST 1.5 TSIbenzynowy, turbo150 KM7,0 l/100 km
Fiat Tipo 1.0 T3 Turbo Crossbenzynowy, turbo100 KM7,1 l/100 km
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 A8benzynowy, turbo150 KM7,1 l/100 km
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125benzynowy, turbo125 KM7,1 l/100 km
Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost 125benzynowy, turbo125 KM7,1 l/100 km
Opel Astra 1.4 Turbo 150benzynowy, turbo150 KM7,1 l/100 km
Seat Leon ST EcoTSI 150 DSGbenzynowy, turbo150 KM7,1 l/100 km
DS 4 E-Tense 225benzynowy, turbo + elektr.225 KM7,1 l/100 km
BMW 220i Active Tourer Steptronicbenzynowy, turbo170 KM7,2 l/100 km
Fiat Tipo 1.4 T-Jetbenzynowy, turbo120 KM7,2 l/100 km
Renault Megane GrandCoupe TCe 140 EDCbenzynowy, turbo140 KM7,2 l/100 km
Volkswagen Golf 1.5 TSI DSGbenzynowy, turbo150 KM7,2 l/100 km
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSGbenzynowy, turbo150 KM7,2 l/100 km
Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv-G 6ATbenzynowy122 KM7,3 l/100 km
Mazda 3 SkyActiv-G 122 6ATbenzynowy122 KM7,3 l/100 km
BMW 218i Gran Coupe Steptronicbenzynowy, turbo140 KM7,4 l/100 km
Kia Ceed SW 1.4 T-GDi 7DCTbenzynowy, turbo140 KM7,4 l/100 km
Subaru Impreza 2.0i-S Lineartronicbenzynowy + elektr.150 KM7,5 l/100 km
Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv-X 6MTbenzynowy, kompresor180 KM7,5 l/100 km
Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet 120benzynowy, turbo120 KM7,5 l/100 km
Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost A8benzynowy, turbo150 KM7,5 l/100 km
Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSGbenzynowy, turbo245 KM7,5 l/100 km
Volkswagen Golf GTEbenzynowy, turbo + elektr.204 KM7,5 l/100 km
Renault Megane TCe 160 EDCbenzynowy, turbo159 KM7,6 l/100 km
Audi S3 Sportback TFSI quattro S tronicbenzynowy, turbo310 KM7,9 l/100 km
Dacia Logan 1.0 TCe LPGbenzynowy, turbo90 KM7,9 l/100 km (LPG)
BMW 128ti Steptronicbenzynowy, turbo265 KM8,1 l/100 km
Cupra Leon 2.0 TSI 300 DSGbenzynowy, turbo300 KM8,1 l/100 km
Volkswagen Golf GTI DSGbenzynowy, turbo245 KM8,1 l/100 km
Kia Ceed 1.6 T-GDIbenzynowy, turbo204 KM8,2 l/100 km
BMW M235i xDrive Steptronic Gran Coupebenzynowy, turbo306 KM8,3 l/100 km
Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 DSGbenzynowy, turbo300 KM8,3 l/100 km
Dacia Jogger 1.0 ECO-G 100benzynowy, turbo100 KM8,3 l/100 km (LPG)
Dacia Logan MCV Stepway TCe 90benzynowy, turbo90 KM8,6 l/100 km
Seat Leon Cupra DSGbenzynowy, turbo290 KM8,9 l/100 km
Ford Focus ST3benzynowy, turbo280 KM9,0 l/100 km
Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSGbenzynowy, turbo320 KM9,1 l/100 km
Mercedes AMG A 35 4Matic 8G-DCTbenzynowy, turbo306 KM9,2 l/100 km
Łada Vesta SW Cross 1.6 16Vbenzynowy106 KM9,3 l/100 km
Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI 7DCTbenzynowy, turbo204 KM9,3 l/100 km
BMW M240i xDrive Steptronic Coupebenzynowy, turbo374 KM9,4 l/100 km
Renault Megane R.S. TCe 280 EDCbenzynowy, turbo280 KM9,5 l/100 km
Seat Leon Cupra ST 300 DSG 4Drivebenzynowy, turbo300 KM9,5 l/100 km
Mercedes AMG A 45 S 4Matic+ DCT 8Gbenzynowy, turbo421 KM9,6 l/100 km
Renault Megane R.S. EDC Trophybenzynowy, turbo300 KM9,6 l/100 km
Honda Civic Type Rbenzynowy, turbo320 KM9,8 l/100 km
Hyundai i30 N Performancebenzynowy, turbo275 KM9,8 l/100 km
Mercedes AMG CLA 45 S 4Matic+ DCT 8Gbenzynowy, turbo421 KM9,8 l/100 km
Seat Leon ST Cupra 370benzynowy, turbo370 KM9,9 l/100 km
Mini Clubman John Cooper Works All4benzynowy, turbo245 KM10,3 l/100 km
Audi RS 3 Sportbackbenzynowy, turbo400 KM10,6 l/100 km

 

Auta klasy średniej – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 5,6-11,7 l/100 km
Średnia w klasie: 7,89 l/100 km

Modele klasy średniej przeważnie są samochodami znacznie większymi i cięższymi od kompaktów, więc ich silniki (jest wśród nich dużo wariantów wysokoprężnych, niemal wszystkie benzynowe jednostki wykorzystują turbodoładowanie) muszą rozwijać większą moc. Do tego niemal wszystkie samochody w rankingu wyposażono w automatyczne przekładnie. Stąd średni wynik dla segmentu o 3/4 litra wyższy niż u kompaktów. Ponownie cała klasowa czołówka to diesle, niezłe wyniki osiągają też hybrydy typu plug-in. Na drugim biegunie są sześciocylindrowe modele o osiągach aut typowo sportowych, w przypadku których średnie spalanie zdecydowanie przekracza 10 litrów na 100 km.

Ranking rzeczywistego spalania – auta klasy średniej
Marka, model, wersjaRodzaj silnikaMocŚrednie spalanie
Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 EAT8turbodiesel130 KM5,6 l/100 km
Kia Optima SW 1.7 CRDi 141 7DCTturbodiesel141 KM5,8 l/100 km
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 150 DSGturbodiesel150 KM5,9 l/100 km
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150 DSGturbodiesel150 KM5,9 l/100 km
Volkswagen Passat 2.0 TDI 190 DSGturbodiesel190 KM6,0 l/100 km
Mazda 6 2.2 SkyActiv-D 184 6ATturbodiesel184 KM6,1 l/100 km
Mazda 6 Sport Kombi 2.2 Skyactiv-D 6ATturbodiesel184 KM6,2 l/100 km
Renault Talisman Energy dCi 160 EDCturbodiesel160 KM6,2 l/100 km
Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi 150 PowerShiftturbodiesel150 KM6,3 l/100 km
Mercedes C 220 d 9G-Tronicturbodiesel200+20 KM6,3 l/100 km
Renault Talisman Grandtour dCi 160 EDCturbodiesel160 KM6,4 l/100 km
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4×4 DSGturbodiesel190 KM6,4 l/100 km
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm 210 A8 Q4turbodiesel210 KM6,5 l/100 km
Ford Mondeo 2.0 TDCi 180 PowerShiftturbodiesel180 KM6,5 l/100 km
Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTIturbodiesel170 KM6,5 l/100 km
Citroen C5 X PHEV 225 e-EAT8benzynowy, turbo + elektr.224 KM6,6 l/100 km
Volvo V60 D4turbodiesel190 KM6,6 l/100 km
BMW 320d Steptronicturbodiesel190 KM6,8 l/100 km
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI A8turbodiesel170 KM6,8 l/100 km
Skoda Superb iV Combi 1.4 TSI Plug-In Hybridbenzynowy, turbo + elektr.218 KM6,9 l/100 km
Peugeot 508 BlueHDi 180 EAT8turbodiesel177 KM6,9 l/100 km
Volvo V60 D3 FWD Geartronicturbodiesel150 KM6,9 l/100 km
Peugeot 508 SW BlueHDI 180 EAT8turbodiesel177 KM7,0 l/100 km
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motionturbodiesel190 KM7,0 l/100 km
Skoda Superb 2.0 TSI DSGbenzynowy, turbo190 KM7,1 l/100 km
Volvo V60 B3 Geartronicbenzynowy, turbo163+14 KM7,1 l/100 km
Skoda Superb Combi 2.0 TSI 190 DSGbenzynowy, turbo190 KM7,2 l/100 km
Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSGbenzynowy, turbo190 KM7,3 l/100 km
Peugeot 508 Hybrid 225benzynowy, turbo + elektr.225 KM7,3 l/100 km
Audi A5 Sportback 2.0 TDI 190 S tronic quattroturbodiesel190 KM7,3 l/100 km
Peugeot 508 1.2 PureTech 130 EAT8benzynowy, turbo131 KM7,4 l/100 km
Volvo S60 B4 FWD Geartronicbenzynowy, turbo197 KM7,5 l/100 km
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM AT8 Q4turbodiesel210 KM7,5 l/100 km
Volkswagen Arteon 2.0 BiTDI DSG 4Motionturbodiesel240 KM7,5 l/100 km
BMW 318i Steptronicbenzynowy, turbo156 KM7,6 l/100 km
BMW 320i Steptronicbenzynowy, turbo184 KM7,6 l/100 km
Mercedes C 300 e 9G-Tronicbenzynowy, turbo + elektr.313 KM7,6 l/100 km
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG 4Motion 240turbodiesel240 KM7,6 l/100 km
Audi A4 Avant 40 TFSI S tronicbenzynowy, turbo204 KM7,7 l/100 km
BMW 430i Steptronic Coupebenzynowy, turbo258 KM7,7 l/100 km
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech EAT8benzynowy, turbo181 KM7,7 l/100 km
BMW 320i Steptronic Touringbenzynowy, turbo184 KM7,8 l/100 km
Peugeot 508 SW PSEbenzynowy, turbo + elektr.360 KM7,8 l/100 km
DS 9 PureTech 225 AT8benzynowy, turbo224 KM7,9 l/100 km
Peugeot 508 PureTech 225 EAT8benzynowy, turbo225 KM7,9 l/100 km
Mercedes C 200 9G-Tronicbenzynowy, turbo184+14 KM8,0 l/100 km
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G 6ATbenzynowy194 KM8,1 l/100 km
BMW 330i Steptronicbenzynowy, turbo258 KM8,2 l/100 km
BMW 330i xDrive Steptronic Touringbenzynowy, turbo258 KM8,3 l/100 km
BMW 330ebenzynowy, turbo + elektr.292 KM8,3 l/100 km
Volvo V60 Cross Country D4 AWD Geartronicturbodiesel190 KM8,3 l/100 km
Audi A4 Avant 45 TFSI quattro S tronicbenzynowy, turbo265 KM8,4 l/100 km
Opel Insignia GS 2.0 Turbo 200 A9benzynowy, turbo200 KM8,4 l/100 km
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo A9benzynowy, turbo200 KM8,4 l/100 km
Volvo S60 B4 Geartronicbenzynowy, turbo197+10 KM8,4 l/100 km
Volvo V60 B4 FWD Geartronicbenzynowy, turbo197+14 KM8,4 l/100 km
Subaru Outback 2.5i Lineartronicbenzynowy175 KM8,7 l/100 km
Alfa Romeo Giulia Ti 2.0 GME 200 AT RWDbenzynowy, turbo200 KM8,7 l/100 km
Volvo V60 T8 Geartronic Polestar Engineeredbenz., turbo, kompr. + elektr.405 KM8,7 l/100 km
Mercedes C 300 9G-Tronicbenzynowy, turbo258 KM8,8 l/100 km
Opel Insignia Grand Sport 1.6 Turbo A6benzynowy, turbo200 KM8,8 l/100 km
Mercedes C 200 Combi 9G-Tronicbenzynowy, turbo204+20 KM8,9 l/100 km
Infiniti Q50 Hybrid AWD ATbenzynowy + elektr.364 KM9,1 l/100 km
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel A8turbodiesel210 KM9,1 l/100 km
Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo 4×4 A8benzynowy, turbo260 KM9,4 l/100 km
Alfa Romeo Giulia 2.0 GME Turbo AT Q4benzynowy, turbo280 KM9,6 l/100 km
Skoda Superb 2.0 TSI 4×4 DSGbenzynowy, turbo272 KM9,6 l/100 km
Volvo S60 T5 Geartronicbenzynowy, turbo250 KM9,6 l/100 km
Genesis G70 2.0 T AT AWDbenzynowy, turbo245 KM9,7 l/100 km
Volkswagen Arteon SB 2.0 TSI 272 4Motion DSGbenzynowy, turbo272 KM10,0 l/100 km
Audi RS 5 Coupebenzynowy, turbo450 KM10,2 l/100 km
Alfa Romeo Giulia Quadrifogliobenzynowy, turbo510 KM10,5 l/100 km
Audi RS 4 Avantbenzynowy, turbo450 KM10,6 l/100 km
BMW M440i xDrive Gran Coupebenzynowy, turbo374 KM10,7 l/100 km
BMW M3 Competitionbenzynowy, turbo510 KM11,0 l/100 km
BMW M4 Competition Coupebenzynowy, turbo510 KM11,0 l/100 km
Alpina B3 S Biturbo Touring Allradbenzynowy, turbo440 KM11,7 l/100 km

 

Auta klasy wyższej – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 5,6-13,5 l/100 km
Średnia w klasie: 8,71 l/100 km

Przedstawicielami klasy wyższej są pokaźne sedany, liftbacki i kombi o długości zbliżającej się nieraz do 5 metrów. Mimo to najoszczędniejsze modele, wykorzystujące wydajny toyotowski układ hybrydowy, osiągają wyniki na poziomie najlepszych reprezentantów mniejszych segmentów: nie tylko klasy średniej, ale także aut mini. Jednak nie brakuje tu też pojazdów naprawdę paliwożernych, te na końcu tabeli mają pod maskami potężne „V-ósemki” rozwijające ponad 600 koni mechanicznych. Mniej więcej połowa wyników dotyczy samochodów wysokoprężnych, nieraz bardzo mocnych, nie brakuje także hybrydowych, nie ma za to ani jednego samochodu wymagającego ręcznej zmiany biegów. Średni rezultat jest o 0,8 l/100 km wyższy niż wśród aut klasy średniej.

Ranking rzeczywistego spalania – auta klasy wyższej
Marka, model, wersjaRodzaj silnikaMocŚrednie spalanie
Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force e-CVTbenzynowy + elektr.218 KM5,6 l/100 km
Lexus ES 300hbenzynowy + elektr.218 KM5,7 l/100 km
BMW 520d Steptronicturbodiesel190 KM6,2 l/100 km
BMW 520d Steptronic Touringturbodiesel190 KM6,5 l/100 km
BMW M550d xDrive Steptronic Touringturbodiesel400 KM6,6 l/100 km
Genesis G80 2.2 D ATturbodiesel210 KM6,8 l/100 km
Mercedes E 220 d 4Matic 9G-Tronic Kombiturbodiesel194 KM6,9 l/100 km
BMW 520d xDrive Steptronic Touringturbodiesel190 KM7,0 l/100 km
Audi A6 Avant 40 TDI S tronicturbodiesel204 KM7,2 l/100 km
BMW 530i xDrive Steptronic Touringbenzynowy, turbo252 KM7,3 l/100 km
BMW 540d xDrive Steptronicturbodiesel340 KM7,3 l/100 km
Volvo V90 D5 AWD Geartronicturbodiesel235 KM7,3 l/100 km
BMW 530e iPerformancebenzynowy, turbo + elektr.252 KM7,4 l/100 km
Mercedes CLS Coupe 350 d 4Matic 9G-Tronicturbodiesel286 KM7,4 l/100 km
BMW 530e xDrivebenzynowy, turbo + elektr.292 KM7,5 l/100 km
Kia Stinger 2.2 CRDi AT8 4WDturbodiesel200 KM7,8 l/100 km
Mercedes CLS 400 d 4Matic 9G-Tronicturbodiesel340 KM8,0 l/100 km
Audi A7 Sportback 50 TDI quattroturbodiesel286 KM8,1 l/100 km
Audi S6turbodiesel349 KM8,4 l/100 km
BMW 540i xDrivebenzynowy, turbo + elektr.333 KM8,6 l/100 km
Audi S7 Sportbackturbodiesel349 KM8,6 l/100 km
Audi A6 Avant 45 TFSI quattro S tronicbenzynowy, turbo265 KM8,7 l/100 km
Mercedes E 450 4Maticbenz., turbo, kompr. + elektr.367 KM8,9 l/100 km
Jaguar XF Sportbrake 25tbenzynowy, turbo250 KM9,1 l/100 km
Volvo V90 T5benzynowy, turbo254 KM9,6 l/100 km
Volvo S90 T8 AWDbenz., turbo, kompr. + elektr.390 KM9,9 l/100 km
Audi A6 55 TFSI quattrobenzynowy, turbo340 KM10,1 l/100 km
Mercedes CLS 450 4Maticbenzynowy, turbo367 KM10,3 l/100 km
Volvo V90 T6 AWDbenzynowy, turbo, kompr.310 KM10,6 l/100 km
BMW 640i xDrive Gran Turismobenzynowy, turbo340 KM10,9 l/100 km
Kia Stinger 3.3 V6 T-GDIbenzynowy, turbo366 KM11,1 l/100 km
Mercedes E 63 S 4Matic+benzynowy, turbo612 KM11,7 l/100 km
BMW M5benzynowy, turbo600 KM12,1 l/100 km
Mercedes AMG E 63 S 4Matic+benzynowy, turbo612 KM12,1 l/100 km
Mercedes AMG GT 4d 63 S 4Matic+benzynowy, turbo639 KM12,6 l/100 km
Audi RS 6 Avantbenzynowy, turbo600 KM13,5 l/100 km

 

Auta luksusowe – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 7,5-15,5 l/100 km
Średnia w klasie: 10,59 l/100 km

Największe testowane limuzyny na rynku (i nieliczne duże kombi produkcji Porsche) w większości przypadków wykorzystują duże silniki benzynowe, tylko na początku listy jest kilka oszczędnych (choć bardzo mocnych) diesli. Miejsca za nimi zajmują głównie jeszcze mocniejsze auta hybrydowe. Dolną połowę zestawienia w tym segmencie zajmują jednak samochody wykorzystujące potężne, ośmio- a nawet dwunastocylindrowe jednostki o mocy mniej więcej pół tysiąca koni mechanicznych, zużywające więcej benzyny niż auta sportowe. Dlatego auta luksusowe charakteryzuje bardzo duża rozpiętość osiągniętych wyników, a średni rezultat jest tu o niemal 2 litry na 100 km gorszy niż w klasie wyższej.

Ranking rzeczywistego spalania – auta luksusowe
Marka, model, wersjaRodzaj silnikaMocŚrednie spalanie
BMW 730Ld xDriveturbodiesel265 KM7,5 l/100 km
Audi A8 L 50 TDI quattroturbodiesel286 KM7,6 l/100 km
Mercedes S 400 d 4Matic Longturbodiesel330 KM7,8 l/100 km
Mercedes S 350 d 4Maticturbodiesel286 KM7,9 l/100 km
BMW 745Le xDrivebenzynowy, turbo + elektr.394 KM8,2 l/100 km
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismobenzynowy, turbo + elektr.462 KM9,3 l/100 km
Mercedes S 500 4Maticbenzynowy, turbo, kompr.435+22 KM9,5 l/100 km
Porsche Panamera Turbo S E-Hybridbenzynowy, turbo + elektr.571 KM9,6 l/100 km
Porsche Panamera 4Sbenzynowy, turbo440 KM10,1 l/100 km
Porsche Panamera Turbo Sbenzynowy, turbo630 KM10,8 l/100 km
Porsche Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismobenzynowy, turbo + elektr.560 KM10,8 l/100 km
BMW 750i xDrivebenzynowy, turbo530 KM11,5 l/100 km
Lexus LS 500 AWDbenzynowy, turbo417 KM12,6 l/100 km
Audi S8 TFSI quattro tiptronicbenzynowy, turbo571 KM13,1 l/100 km
Lexus LC 500 Convertiblebenzynowy464 KM13,2 l/100 km
Rolls-Royce Phantom Extendedbenzynowy, turbo571 KM15,0 l/100 km
Mercedes Maybach S 680 4Maticbenzynowy, turbo612 KM15,5 l/100 km

 

Auta sportowe i kabriolety – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 7,0-15,0 l/100 km
Średnia w klasie: 11,31 l/100 km

Jeśli w którychś samochodach zwraca się mniejszą uwagę na spalanie niż w pozostałych, to są to te stworzone do dawania przyjemności, czyli auta sportowe i kabriolety. Tu liczą się osiągi i frajda z dynamicznej jazdy, więc wśród przetestowanych samochodów nie znajdziemy żadnego napędzanego silnikiem Diesla. Jest co prawda jedna hybryda, ale to wyjątkowe BMW i8, w przypadku którego małe spalanie nie było największym priorytetem konstruktorów. Reszta to mocne silniki benzynowe, często z turbo, rozwijające do 700 KM mocy. Nic zatem dziwnego, że większość aut w testach rzeczywistego spalania osiąga dwucyfrowe wyniki, a średni rezultat w tej grupie jest o kolejne 0,7 l/100 km wyższy niż wśród potężnych luksusowych limuzyn. Choć w grupie sportowych aut można też znaleźć modele rozsądnie obchodzące się z benzyną – poza wspomnianym BMW to przeważnie lekkie samochody z niedużymi, 4-cylindrowymi silnikami.

Ranking rzeczywistego spalania – auta sportowe i kabriolety
Marka, model, wersjaRodzaj silnikaMocŚrednie spalanie
Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G 6MTbenzynowy184 KM7,0 l/100 km
Alpine A110benzynowy, turbo252 KM7,4 l/100 km
Alpine A110Sbenzynowy, turbo292 KM7,5 l/100 km
BMW i8 Roadsterbenzynowy, turbo + elektr.374 KM7,7 l/100 km
BMW Z4 sDrive30i Steptronicbenzynowy, turbo258 KM7,9 l/100 km
Audi TT 45 TFSI quattrobenzynowy, turbo245 KM8,0 l/100 km
Toyota GR 86 A/Tbenzynowy234 KM8,8 l/100 km
Toyota GR Supra 2.0 Turbobenzynowy, turbo258 KM9,4 l/100 km
Toyota GR Suprabenzynowy, turbo340 KM10,3 l/100 km
Porsche 718 Cayman GTS 4.0benzynowy400 KM11,0 l/100 km
BMW M2 Competition M DKGbenzynowy, turbo410 KM11,2 l/100 km
Mercedes AMG E 53 4Matic+ Coupebenzynowy, turbo, kompr.435 KM11,2 l/100 km
Porsche 911 Carrera GTSbenzynowy, turbo480 KM11,2 l/100 km
Porsche 718 Cayman GT4benzynowy420 KM11,4 l/100 km
Porsche 718 Spyder PDKbenzynowy420 KM11,8 l/100 km
Ford Mustang Bullittbenzynowy460 KM12,0 l/100 km
Porsche 911 Carrera 4S PDK Cabrioletbenzynowy, turbo450 KM12,0 l/100 km
Lexus RC Fbenzynowy477 KM12,2 l/100 km
Porsche 911 Turbo Sbenzynowy, turbo650 KM12,3 l/100 km
Porsche 911 GT3benzynowy510 KM12,4 l/100 km
BMW M8 Competition Coupebenzynowy, turbo625 KM12,8 l/100 km
Ford Mustang GTbenzynowy450 KM12,8 l/100 km
Chevrolet Corvette Grand Sport Coupe Competition ATbenzynowy466 KM12,9 l/100 km
BMW M850i xDrivebenzynowy, turbo530 KM13,3 l/100 km
Nissan GT-R Nismobenzynowy, turbo600 KM13,3 l/100 km
Aston Martin Vantagebenzynowy, turbo510 KM13,4 l/100 km
BMW M850i xDrive Cabriobenzynowy, turbo530 KM14,1 l/100 km
Lamborghini Huracan EVObenzynowy640 KM14,2 l/100 km
Porsche 911 GT2 RSbenzynowy, turbo700 KM14,8 l/100 km
Audi R8 Coupe V10 performance quattro S tronicbenzynowy620 KM15,0 l/100 km

 

Minivany i kombivany – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 5,8-10,6 l/100 km
Średnia w klasie: 7,71 l/100 km

Samochody w ostatniej z przedstawionych grup nie są produkowane z myślą o uprzyjemnianiu dynamicznej jazdy, ich konstruktorom zwykle przyświeca jak najlepsze spełnienie potrzeb transportowych rodzin. Dlatego w przypadku tych samochodów przeważają modele z automatycznymi skrzyniami, nie brakuje też propozycji pozwalających nie wydawać zbyt dużo pieniędzy na tankowanie – zwykle to kompaktowe minivany z dieslami (zresztą silniki wysokoprężne przeważają w poniższej tabeli). Dzięki temu pod względem średniego spalania testowana grupa wypada zupełnie nieźle – plasuje się między kompaktami a autami klasy średniej. Mimo że do grupy minivanów zaliczyliśmy nie tylko oszczędne kompaktowe minivany (średnie spalanie 6,71 l/100 km) oraz kombivany (6,89 l), ale także modele klasy średniej (8,55 l) oraz największe minivany (9,24 l).

Ranking rzeczywistego spalania – minivany i kombivany
Marka, model, wersjaRodzaj silnikaMocŚrednie spalanie
Mercedes B 200 d 8G-DCTturbodiesel150 KM5,8 l/100 km
Renault Grand Scenic dCi 110 EDCturbodiesel110 KM5,8 l/100 km
Citroen Grand C4 Spacetourer 2.0 BlueHDi 160 EAT8turbodiesel163 KM6,3 l/100 km
Ford S-Max 2.5 Hybridbenzynowy + elektr.190 KM6,3 l/100 km
Renault Grand Scenic dCi 160 EDCturbodiesel160 KM6,3 l/100 km
Volkswagen Caddy 2.0 TDIturbodiesel122 KM6,4 l/100 km
Volkswagen Touran 2.0 TDI 150 DSGturbodiesel150 KM6,5 l/100 km
Ford Tourneo Connect 2.0 EcoBlue 122 A7 FWDturbodiesel122 KM6,7 l/100 km
Opel Combo Life 1.5 Dieselturbodiesel130 KM6,7 l/100 km
Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI 130benzynowy, turbo130 KM6,7 l/100 km
Citroen Berlingo M 1.5 BlueHDi 130turbodiesel130 KM6,8 l/100 km
Peugeot Rifter 1.5 BlueHDiturbodiesel130 KM6,9 l/100 km
Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBlue A8turbodiesel120 KM7,0 l/100 km
Toyota Proace City Verso 1.5 D-4D 8 A/Tturbodiesel130 KM7,0 l/100 km
Renault Scenic 1.2 TCebenzynowy, turbo130 KM7,3 l/100 km
Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG 150benzynowy, turbo150 KM7,5 l/100 km
Mercedes Citan Tourer Pro 113 Standardbenzynowy, turbo131 KM7,6 l/100 km
Volkswagen Multivan 1.4 e-Hybrid DSGbenzynowy, turbo + elektr.218 KM8,0 l/100 km
Volkswagen Multivan 6.1 2.0 TDI BlueMotion 150turbodiesel150 KM8,0 l/100 km
Toyota Proace Verso Long 2.0 D-4D 177 A/Tturbodiesel177 KM8,1 l/100 km
Mercedes B 180 7G-DCTbenzynowy, turbo122 KM8,2 l/100 km
Ford Transit Custom Nugget 2.0 TDCi Aut.turbodiesel170 KM9,2 l/100 km
Volkswagen California 6.1 2.0 TDI DSGturbodiesel204 KM9,2 l/100 km
Volkswagen Multivan 6.1 2.0 TDI DSG 4Motionturbodiesel204 KM9,2 l/100 km
Volkswagen Grand California 600 2.0 TDI DSGturbodiesel177 KM9,3 l/100 km
Hyundai Staria 2.2 CRDi AT 4×4turbodiesel177 KM9,8 l/100 km
Renault Espace Energy TCe 225 EDCbenzynowy, turbo224 KM10,0 l/100 km
Mercedes V 300 d 4Matic 9G-Tronicturbodiesel239 KM10,4 l/100 km

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji