Udział aut elektrycznych w ogólnym rynku szybko nabiera rozpędu. Gdzie jeździ ich najwięcej? Europejskie kraje wciąż są pod tym względem daleko „w tyle”.
Według oficjalnych statystyk, łączna liczba zarejestrowanych w 2019 r. na całym świecie samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in (umożliwiających jazdę wyłącznie „na prądzie”) wyniosła niemal 8 milionów (dokładnie 7 992 535 szt.) – to o prawie 2,3 miliona więcej niż rok wcześniej i ponad dwa razy więcej niż w 2017 r. Jednocześnie warto przypomnieć, że 10 lat temu po drogach świata poruszało się zaledwie… niecałe 7,5 tysiąca sztuk aut elektrycznych.
Rok | Liczba samochodów elektrycznych (szt.) |
---|---|
2005 | 1890 |
2006 | 2230 |
2007 | 2690 |
2008 | 5150 |
2009 | 7480 |
2010 | 14 970 |
2011 | 62 950 |
2012 | 182 820 |
2013 | 387 190 |
2014 | 712 250 |
2015 | 1 339 685 |
2016 | 2 110 395 |
2017 | 3 383 617 |
2018 | 5 618 369 |
2019 | 7 992 535 |
Najwięcej pojazdów ładowanych z gniazdka bezapelacyjnie porusza się w Chinach: do tego stopnia, że niemal co drugi zarejestrowany „elektryk” na świecie pochodzi właśnie z tego dynamicznie rozwijającego się rynku. Chińczycy posiadają ponad 3,8 mln pojazdów elektrycznych, czyli jeszcze więcej niż cały świat dwa lata temu. Wyraźnie odbiegli też od drugich Stanów Zjednoczonych, w których zarejestrowano prawie półtora miliona aut „na prąd”. To wciąż daleka bariera do przekroczenia przez państwa Europy – w stawiającej na elektryfikację floty samochodowej Norwegii porusza się ok. 321 tysięcy samochodów bez napędu spalinowego, ale to wciąż więcej niż np. w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji. Skandynawską krainę należy jednak wyróżnić za udział aut elektrycznych w ogólnej sprzedaży – przekracza on już 50%, a to światowy rekord.
Dlaczego Polacy nie kupują samochodów elektrycznych?
Kraj | Liczba samochodów elektrycznych w 2019 r. (szt.) | |
---|---|---|
1 | Chiny | 3 810 000 |
2 | USA | 1 452 900 |
3 | Norwegia | 321 248 |
4 | Niemcy | 300 633 |
5 | Japonia | 300 000 |
6 | Wielka Brytania | 264 905 |
7 | Francja | 218 043 |
8 | Holandia | 206 880 |
9 | Kanada | 147 100 |
10 | Szwecja | 117 086 |
11 | Korea Południowa | 93 600 |
12 | Belgia | 60 949 |
13 | Szwajcaria | 52 493 |
14 | Hiszpania | 44 932 |
15 | Austria | 42 316 |
16 | Włochy | 39 466 |
17 | Portugalia | 28 026 |
18 | Dania | 24 640 |
19 | Finlandia | 19 373 |
20 | Irlandia | 9289 |
21 | Polska | 8637 |
22 | Węgry | 6733 |
23 | Czechy | 4073 |
24 | Rumunia | 2408 |
25 | Słowacja | 1299 |
26 | Grecja | 1144 |
27 | Estonia | 879 |
28 | Łotwa | 730 |
29 | Bułgaria | 600 |
Jeśli chodzi o producentów oferujących samochody elektryczne i listę globalnych bestsellerów, największy powód do świętowania ma Tesla, która do tej pory sprzedała prawie 876 tysięcy pojazdów, z czego aż 445 tysięcy dotyczy najchętniej kupowanego „elektryka” na świecie – Tesli Model 3. W pierwszej 10. znalazł się także starszy i większy Model S (na trzecim miejscu). Drugie i trzecie miejsce w rankingu marek zajęły chińskie przedsiębiorstwa BYD i BAIC (producent modeli EC i EU, czyli 6. i 7. pozycji w zestawieniu bestsellerów), czwarte – Nissan (za sprawą Leafa, czyli drugiego najchętniej wybieranego „elektryka”) oraz BMW, głównie dzięki dobrym wynikom sprzedaży minivana i3.
Jak prędkość wpływa na zasięg samochodu elektrycznego?
Producent | Kraj pochodzenia | Liczba sprzedanych aut | |
---|---|---|---|
1 | Tesla | USA | 875 800 |
2 | BYD | Chiny | 736 600 |
3 | BAIC | Chiny | 480 000 |
4 | Nissan | Japonia | 463 300 |
5 | BMW | Niemcy | 398 100 |
Samochód | Liczba sprzedanych aut | |
---|---|---|
1 | Tesla Model 3 | 444 900 |
2 | Nissan Leaf | 434 200 |
3 | Tesla Model S | 281 100 |
4 | Mitsubishi Outlander PHEV | 221 100 |
5 | Toyota Prius PHEV | 209 000 |
6 | BAIC EC | 200 200 |
7 | BAIC EU | 180 400 |
8 | Chevrolet Volt | 179 300 |
9 | Renault Zoe | 170 700 |
10 | BMW i3 | 155 300 |