Użytkując samochód nie zawsze zdajemy sobie sprawę, ile kosztują najważniejsze elementy podlegające naturalnemu zużyciu. W poniższym zestawieniu podajemy średnie koszty części zamiennych i radzimy, jakich producentów najlepiej wybierać.
Samochody można podzielić na mniej i bardziej usterkowe, ale niezależnie od modelu da się określić typowe elementy, które prędzej czy później trzeba będzie wymienić. To, kiedy to nastąpi, zależy od wieku auta i przejechanych kilometrów. Chcąc kupić ok. 10-letni samochód musimy się przygotować na to, że paliwo i ubezpieczenie to jedynie 2/3 wydatków na auto, a resztę pochłoną powoli zużywające się elementy eksploatacyjne. Naturalną sprawą jest szeroki rozstrzał cenowy pomiędzy najtańszymi i najdroższymi częściami oraz różnice w kwotach pomiędzy elementami do samochodów np. japońskich i niemieckich. Na podstawie cenników da się jednak określić, jaką granicę kwoty można uznać za niską i wysoką oraz wyznaczyć średnią kwotę za daną część.
Kosztorys najważniejszych części
Miesięcznik „Auto Moto” wyszedł naprzeciw kierowcom i przygotował zestawienie cenowe dla części samochodowych z sześciu grup, które mają decydujący wpływ na koszty obsługi. W każdej kategorii wyszczególniono najbardziej istotne elementy i podano ich minimalny, maksymalny i średni koszt zakupu. Zestawienie przygotowano na podstawie katalogu sklepu internetowego sieci Intercars. Dla każdej części przypisano również markowych producentów, których zaleca się wybierać w przypadku potrzeby wymiany konkretnego elementu: ich produkty są oczywiście droższe, ale jakościowo blisko im do oryginalnych, tym samym zapewniając odpowiednią trwałość.
1. Silnik i układ napędowy
W tej kategorii znalazły się najdroższe i najczęściej wymieniane części. Kondycja silnika w dużej mierze zależy od tego, jak obchodził się z nim poprzedni właściciel: czy regularnie (i nie za rzadko) wymieniał w nim olej, czy nie bagatelizował niepokojących objawów np. wyciągniętego łańcucha rozrządu lub czy nie użytkował go zbyt często na niskich obrotach (niekorzystnie to wpływa na trwałość „dwumasu”). W przypadku podzespołów układu napędowego w zasadzie nie ma mowy o szukaniu oszczędności: można co prawda kupić tańsze elementy regenerowane, np. turbosprężarki, koła dwumasowe lub wtryskiwacze, ale takie rozwiązanie nie sprawdzi się na dłuższą metę. Lepiej trochę dołożyć i kupić markową, nową część. Polecane marki to m.in. Aisin, Ruville, SKF, Delphi, Valeo, LUK.
Silnik i układ napędowy | Tanio od | Drogo powyżej | Średnio | Polecani producenci |
---|---|---|---|---|
Zestaw paska rozrządu z pompą wody | 400 zł | 800 zł | 600 zł | Aisin, Bosch, Contitech, Gates, Hepu, INA, Ruville, SKF |
Zestaw łańcucha rozrządu | 800 zł | 1200 zł | 1000 zł | FEBI-Bilstein, Hepu, INA, Ruville, SKF, SWAG |
Wtryskiwacz diesel | 1200 zł | 1600 zł | 1400 zł | Bosch, Continental (Siemens-VDO), Delphi, Denso |
Cewki zapłonowe benz. kpl 4 cyl. | 300 zł | 700 zł | 500 zł | Beru, Bosch, Denso, Delphi, FEBI-Bilstein, Hella, Magneti-Marelli, NGK, Valeo |
Dwumasowe koło zamachowe | 1100 zł | 1500 zł | 1300 zł | Aisin, Exedy, LUK, Sachs, Valeo |
Sprzęgło kompletne | 400 zł | 800 zł | 600 zł | Aisin, Exedy, LUK, Sachs, Valeo |
Zestaw uszczelek góry silnika | 250 zł | 450 zł | 350 zł | Ajusa, Corteco, Elring, Goetze |
Turbosprężarka | 1500 zł | 2500 zł | 2000 zł | BorgWarner (KKK), Garrett, IHI, Mitsubishi, Toyota |
2. Zawieszenie i układ jezdny
Intensywna eksploatacja zwłaszcza po polskich drogach niekorzystnie wpływa na trwałość zawieszenia. Jego kluczowe elementy (amortyzatory, wahacze) z reguły wytrzymują duże przebiegi, ale częstej wymiany wymagają m.in. łączniki stabilizatora i łożyska kół. Na szczęście nie są to drogie i skomplikowane części. Czasami koszty napraw zawieszenia winduje zastosowanie zawieszenia wielowahaczowego lub wahacze bez wymiennych tulei – wtedy pozostaje wymiana całego elementu. Markowe produkty niemal dają gwarancję dłuższego „spokoju”. Warto wybierać części zawieszenia od takich firm jak m.in. KYB, Sachs, TRW, Monroe.
Zawieszenie i układ jezdny | Tanio od | Drogo powyżej | Średnio | Polecani producenci |
---|---|---|---|---|
Amortyzator przedni | 250 zł | 450 zł | 300 zł | Bilstein, KYB, Koni, Magneti-Marelli, Monroe, Sachs, TRW |
Amortyzator tylny | 150 zł | 250 zł | 200 zł | Bilstein, KYB, Koni, Magneti-Marelli, Monroe, Sachs, TRW |
Wahacz przedni kompletny | 250 zł | 450 zł | 350 zł | FEBI-Bilstein, Lemforder, Monroe, Moog, Ruville, SWAG, TRW |
Łącznik przedniego stabilizatora | 70 zł | 110 zł | 90 zł | FEBI-Bilstein, Lemforder, Monroe, Moog, Ruville, SWAG, TRW |
Łożyska koła przedniego | 300 zł | 700 zł | 500 zł | FAG, FEBI-Bilstein, Magneti-Marelli, Ruville, SKF |
Sprężyna koła przedniego | 120 zł | 200 zł | 160 zł | Bilstein, Eibach, Koni, KYB, Lesjofors, Monroe, Sachs, TRW |
Górne łożysko przedniego amortyzatora | 70 zł | 130 zł | 100 zł | FEBI-Bilstein, Corteco, Lemforder, Moog, Ruville, SKF, TRW |
3. Układ hamulcowy
Trwałość ma tu ważne, ale nie najistotniejsze znaczenie – hamulce odpowiadają za nasze bezpieczeństwo i oszczędzanie ich podzespołach to niemal igranie z życiem, nie mówiąc już o tym, że za chwilę znowu trzeba będzie je wymienić. Szybciej zużywają się klocki i tarcze przedniej osi i z tego powodu są nieznacznie droższe od analogicznych elementów z tyłu. Dobre klocki nie piszczą, markowe tarcze z kolei lepiej odprowadzają ciepło. Warto pamiętać o tym, że tarcze wymieniamy zawsze osiami, nie na sztuki. W tabeli uwzględniono również cenę zacisku hamulcowego: czasami się zapieka i konieczna jest jego wymiana.
Układ hamulcowy | Tanio od | Drogo powyżej | Średnio | Polecani producenci |
---|---|---|---|---|
Klocki hamulcowe przód | 140 zł | 220 zł | 180 zł | ATE, Bosch, Brembo, Ferodo, Girling, Jurid, Textar, TRW |
Tarcza hamulcowa przód | 150 zł | 300 zł | 200 zł | ATE, Bosch, Brembo, Delphi, FEBI-Bilstein, Ferodo, Textar, TRW |
Klocki hamulcowe tył | 100 zł | 200 zł | 150 zł | ATE, Bosch, Brembo, Ferodo, Girling, Jurid, Textar, TRW |
Tarcza hamulcowa tył | 140 zł | 200 zł | 170 zł | ATE, Bosch, Brembo, Delphi, FEBI-Bilstein, Ferodo, Textar, TRW |
Zacisk hamulcowy tylny | 300 zł | 700 zł | 500 zł | ATE, Bosch, TRW |
4. Wydech i oczyszczanie spalin
Współczesne samochody wyposażone są w drogie elementy mające na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska. Również one nie są wieczne i po przekroczeniu 200 tys. km najprawdopodobniej będą wymagać wymiany. Koszty czasami zwalają z nóg, dlatego niektórzy „ratują” się np. wycinaniem lub zaślepianiem elementów (filtru DPF, zaworu EGR), łamiąc przy tym przepisy. By nie mieć problemów na przeglądzie, musimy niestety sporo zainwestować w drogie części. Warto wybierać m.in. tłumiki, katalizatory i DPF-y firmy Bosal, Walker, Eberspacher lub sondy lambda/EGR-y od Delphi, Magneti-Marelli, VDO.
Wydech i oczyszczanie spalin | Tanio od | Drogo powyżej | Średnio | Polecani producenci |
---|---|---|---|---|
Tłumik końcowy | 300 zł | 600 zł | 450 zł | Bosal, Eberspacher, Walker |
Katalizator (benzynowe) | 600 zł | 1400 zł | 1000 zł | Bosal, Eberspacher, Walker |
Filtr cząstek stałych (diesel) | 1400 zł | 2500 zł | 1800 zł | Bosal, Eberspacher, Walker, Delphi, Tenneco |
Sonda lambda | 250 zł | 550 zł | 400 zł | Beru, Bosch, Delphi, Denso, Hella, Magneti-Marelli, NGK, Pierburg, VDO |
Zawór cyrkulacji spalin EGR | 400 zł | 900 zł | 600 zł | Delphi, FEBI-Bilstein, Hella, Pierburg, VDO, Wahler |
5. Oświetlenie i instalacja elektryczna
Do wymiany reflektorów i tylnych lamp najczęściej zmusza uczestnictwo w stłuczce: zwykle eksploatacyjnie zużywają się tylko żarówki. Koszt reflektora zależy od zastosowanej w nim technologii: najtańsze będą zwykłe halogenowe, stopniowo droższe – ksenonowe lub w LED-owe. Z kolei inne elementy związane z elektryką podlegają już okresowemu zużyciu. Mowa m.in. o akumulatorze, rozruszniku czy alternatorze. Te dwa ostatnie nie należą do tanich, więc w miarę możliwości próbuje się je naprawić. Gdy pozostaje wymiana, przestrzegamy przed tanimi podróbkami z Chin i elementami regenerowanymi, które nie zapewnią należytej trwałości. Polecani markowi producenci: Bosch, Denso, Hella, Magneti-Marelli.
Oświetlenie i instalacja elektryczna | Tanio od | Drogo powyżej | Średnio | Polecani producenci |
---|---|---|---|---|
Rozrusznik | 400 zł | 800 zł | 600 zł | Bosch, Denso, Magneti-Marelli, Mahle, Hella, Valeo |
Alternator | 600 zł | 1000 zł | 800 zł | Bosch, Denso, Magneti-Marelli, Mahle, Hella, Valeo |
Akumulator | 300 zł | 700 zł | 450 zł | Varta |
Reflektor przedni | 600 zł | 2000 zł | 1000 zł | Bosch, Hella, Magneti-Marelli, Valeo |
Lampa tylna | 200 zł | 800 zł | 400 zł | Bosch, Hella, Magneti-Marelli, Valeo |
6. Materiały eksploatacyjne
Najtańszymi i najczęściej wymienianymi elementami w samochodzie są filtry: oleju, powietrza, kabinowy i ewentualnie paliwa (w dieslach). O ile rozbieżności cenowe między najtańszym a najdroższym filtrem są na dobrą sprawę minimalne, wykonaniem reprezentują zupełnie inny poziom, dlatego warto wybierać markowe zamienniki. W przypadku świec wiele zależy od silnika. Diesle wyposażone są w drogie świece żarowe, czasami nawet z czujnikiem ciśnienia oleju: ich koszt liczy się w setkach złotych. Standardowe świece zapłonowe do silników benzynowych nie powinny kosztować więcej niż 100 zł za 4 sztuki. Uwaga: niektóre auta mają jeszcze inne świece, np. irydowe, platynowe lub małogabarytowe. Polecamy firmę Denso, Bosch i NGK, a w przypadku filtrów Febi-Bilstein, Filtron lub Knecht.
Materiały eksploatacyjne | Tanio od | Drogo powyżej | Średnio | Polecani producenci |
---|---|---|---|---|
Filtr powietrza | 30 zł | 120 zł | 60 zł | Bosch, Delphi, FEBI-Bilstein, Filtron, Knecht, Mann, Purflux, PZL Sędziszów |
Filtr oleju | 20 zł | 50 zł | 30 zł | Bosch, Delphi, FEBI-Bilstein, Filtron, Knecht, Mann, Purflux, PZL Sędziszów |
Filtr paliwa (diesel) | 70 zł | 130 zł | 100 zł | Bosch, Delphi, FEBI-Bilstein, Filtron, Knecht, Mann, Purflux, PZL Sędziszów |
Filtr kabinowy | 35 zł | 100 zł | 50 zł | Bosch, Delphi, FEBI-Bilstein, Filtron, Knecht, Mann, Purflux, PZL Sędziszów |
Świece żarowe 4 szt. (diesel) | 240 zł | 1200 zł | 400 zł | Beru, Bosch, Denso, Magneti-Marelli, NGK |
Świece zapłonowe 4 szt. (benzynowy) | 60 zł | 250 zł | 80 zł | Beru, Bosch, Denso, Magneti-Marelli, NGK |
Podsumowanie
Dzięki powyższemu zestawieniu jesteśmy w stanie oszacować, czy części zamienne do interesującego nas modelu mieszczą się w ogólnie przyjętym zakresie cenowym. Dokładny kosztorys możemy ustalić sami bez wychodzenia z domu – wystarczy skorzystać z przejrzystych wyszukiwarek najpopularniejszych sklepów internetowych. Dzięki temu jeszcze przed zakupem auta zorientujemy się, czy stać nas na ewentualne wydatki związane z prawdopodobnymi naprawami.