Średnie ceny części zamiennych - otwierające

Użytkując samochód nie zawsze zdajemy sobie sprawę, ile kosztują najważniejsze elementy podlegające naturalnemu zużyciu. W poniższym zestawieniu podajemy średnie koszty części zamiennych i radzimy, jakich producentów najlepiej wybierać.

Samochody można podzielić na mniej i bardziej usterkowe, ale niezależnie od modelu da się określić typowe elementy, które prędzej czy później trzeba będzie wymienić. To, kiedy to nastąpi, zależy od wieku auta i przejechanych kilometrów. Chcąc kupić ok. 10-letni samochód musimy się przygotować na to, że paliwo i ubezpieczenie to jedynie 2/3 wydatków na auto, a resztę pochłoną powoli zużywające się elementy eksploatacyjne. Naturalną sprawą jest szeroki rozstrzał cenowy pomiędzy najtańszymi i najdroższymi częściami oraz różnice w kwotach pomiędzy elementami do samochodów np. japońskich i niemieckich. Na podstawie cenników da się jednak określić, jaką granicę kwoty można uznać za niską i wysoką oraz wyznaczyć średnią kwotę za daną część.

Kosztorys najważniejszych części

Miesięcznik „Auto Moto” wyszedł naprzeciw kierowcom i przygotował zestawienie cenowe dla części samochodowych z sześciu grup, które mają decydujący wpływ na koszty obsługi. W każdej kategorii wyszczególniono najbardziej istotne elementy i podano ich minimalny, maksymalny i średni koszt zakupu. Zestawienie przygotowano na podstawie katalogu sklepu internetowego sieci Intercars. Dla każdej części przypisano również markowych producentów, których zaleca się wybierać w przypadku potrzeby wymiany konkretnego elementu: ich produkty są oczywiście droższe, ale jakościowo blisko im do oryginalnych, tym samym zapewniając odpowiednią trwałość.

1. Silnik i układ napędowy

W tej kategorii znalazły się najdroższe i najczęściej wymieniane części. Kondycja silnika w dużej mierze zależy od tego, jak obchodził się z nim poprzedni właściciel: czy regularnie (i nie za rzadko) wymieniał w nim olej, czy nie bagatelizował niepokojących objawów np. wyciągniętego łańcucha rozrządu lub czy nie użytkował go zbyt często na niskich obrotach (niekorzystnie to wpływa na trwałość „dwumasu”). W przypadku podzespołów układu napędowego w zasadzie nie ma mowy o szukaniu oszczędności: można co prawda kupić tańsze elementy regenerowane, np. turbosprężarki, koła dwumasowe lub wtryskiwacze, ale takie rozwiązanie nie sprawdzi się na dłuższą metę. Lepiej trochę dołożyć i kupić markową, nową część. Polecane marki to m.in. Aisin, Ruville, SKF, Delphi, Valeo, LUK.

Silnik i układ napędowyTanio odDrogo powyżejŚrednioPolecani producenci
Zestaw paska rozrządu z pompą wody400 zł800 zł600 złAisin, Bosch, Contitech, Gates, Hepu, INA, Ruville, SKF
Zestaw łańcucha rozrządu800 zł1200 zł1000 złFEBI-Bilstein, Hepu, INA, Ruville, SKF, SWAG
Wtryskiwacz diesel1200 zł1600 zł1400 złBosch, Continental (Siemens-VDO), Delphi, Denso
Cewki zapłonowe benz. kpl 4 cyl.300 zł700 zł500 złBeru, Bosch, Denso, Delphi, FEBI-Bilstein, Hella, Magneti-Marelli, NGK, Valeo
Dwumasowe koło zamachowe1100 zł1500 zł1300 złAisin, Exedy, LUK, Sachs, Valeo
Sprzęgło kompletne400 zł800 zł600 złAisin, Exedy, LUK, Sachs, Valeo
Zestaw uszczelek góry silnika250 zł450 zł350 złAjusa, Corteco, Elring, Goetze
Turbosprężarka1500 zł2500 zł2000 złBorgWarner (KKK), Garrett, IHI, Mitsubishi, Toyota

2. Zawieszenie i układ jezdny

Intensywna eksploatacja zwłaszcza po polskich drogach niekorzystnie wpływa na trwałość zawieszenia. Jego kluczowe elementy (amortyzatory, wahacze) z reguły wytrzymują duże przebiegi, ale częstej wymiany wymagają m.in. łączniki stabilizatora i łożyska kół. Na szczęście nie są to drogie i skomplikowane części. Czasami koszty napraw zawieszenia winduje zastosowanie zawieszenia wielowahaczowego lub wahacze bez wymiennych tulei – wtedy pozostaje wymiana całego elementu. Markowe produkty niemal dają gwarancję dłuższego „spokoju”. Warto wybierać części zawieszenia od takich firm jak m.in. KYB, Sachs, TRW, Monroe.

Zawieszenie i układ jezdnyTanio odDrogo powyżejŚrednioPolecani producenci
Amortyzator przedni250 zł450 zł300 złBilstein, KYB, Koni, Magneti-Marelli, Monroe, Sachs, TRW
Amortyzator tylny150 zł250 zł200 złBilstein, KYB, Koni, Magneti-Marelli, Monroe, Sachs, TRW
Wahacz przedni kompletny250 zł450 zł350 złFEBI-Bilstein, Lemforder, Monroe, Moog, Ruville, SWAG, TRW
Łącznik przedniego stabilizatora70 zł110 zł90 złFEBI-Bilstein, Lemforder, Monroe, Moog, Ruville, SWAG, TRW
Łożyska koła przedniego300 zł700 zł500 złFAG, FEBI-Bilstein, Magneti-Marelli, Ruville, SKF
Sprężyna koła przedniego120 zł200 zł160 złBilstein, Eibach, Koni, KYB, Lesjofors, Monroe, Sachs, TRW
Górne łożysko przedniego amortyzatora70 zł130 zł100 złFEBI-Bilstein, Corteco, Lemforder, Moog, Ruville, SKF, TRW

3. Układ hamulcowy

Trwałość ma tu ważne, ale nie najistotniejsze znaczenie – hamulce odpowiadają za nasze bezpieczeństwo i oszczędzanie ich podzespołach to niemal igranie z życiem, nie mówiąc już o tym, że za chwilę znowu trzeba będzie je wymienić. Szybciej zużywają się klocki i tarcze przedniej osi i z tego powodu są nieznacznie droższe od analogicznych elementów z tyłu. Dobre klocki nie piszczą, markowe tarcze z kolei lepiej odprowadzają ciepło. Warto pamiętać o tym, że tarcze wymieniamy zawsze osiami, nie na sztuki. W tabeli uwzględniono również cenę zacisku hamulcowego: czasami się zapieka i konieczna jest jego wymiana.

Układ hamulcowyTanio odDrogo powyżejŚrednioPolecani producenci
Klocki hamulcowe przód140 zł220 zł180 złATE, Bosch, Brembo, Ferodo, Girling, Jurid, Textar, TRW
Tarcza hamulcowa przód150 zł300 zł200 złATE, Bosch, Brembo, Delphi, FEBI-Bilstein, Ferodo, Textar, TRW
Klocki hamulcowe tył100 zł200 zł150 złATE, Bosch, Brembo, Ferodo, Girling, Jurid, Textar, TRW
Tarcza hamulcowa tył140 zł200 zł170 złATE, Bosch, Brembo, Delphi, FEBI-Bilstein, Ferodo, Textar, TRW
Zacisk hamulcowy tylny300 zł700 zł500 złATE, Bosch, TRW

4. Wydech i oczyszczanie spalin

Współczesne samochody wyposażone są w drogie elementy mające na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska. Również one nie są wieczne i po przekroczeniu 200 tys. km najprawdopodobniej będą wymagać wymiany. Koszty czasami zwalają z nóg, dlatego niektórzy „ratują” się np. wycinaniem lub zaślepianiem elementów (filtru DPF, zaworu EGR), łamiąc przy tym przepisy. By nie mieć problemów na przeglądzie, musimy niestety sporo zainwestować w drogie części. Warto wybierać m.in. tłumiki, katalizatory i DPF-y firmy Bosal, Walker, Eberspacher lub sondy lambda/EGR-y od Delphi, Magneti-Marelli, VDO.

Wydech i oczyszczanie spalinTanio odDrogo powyżejŚrednioPolecani producenci
Tłumik końcowy300 zł600 zł450 złBosal, Eberspacher, Walker
Katalizator (benzynowe)600 zł1400 zł1000 złBosal, Eberspacher, Walker
Filtr cząstek stałych (diesel)1400 zł2500 zł1800 złBosal, Eberspacher, Walker, Delphi, Tenneco
Sonda lambda250 zł550 zł400 złBeru, Bosch, Delphi, Denso, Hella, Magneti-Marelli, NGK, Pierburg, VDO
Zawór cyrkulacji spalin EGR400 zł900 zł600 złDelphi, FEBI-Bilstein, Hella, Pierburg, VDO, Wahler

5. Oświetlenie i instalacja elektryczna

Do wymiany reflektorów i tylnych lamp najczęściej zmusza uczestnictwo w stłuczce: zwykle eksploatacyjnie zużywają się tylko żarówki. Koszt reflektora zależy od zastosowanej w nim technologii: najtańsze będą zwykłe halogenowe, stopniowo droższe – ksenonowe lub w LED-owe. Z kolei inne elementy związane z elektryką podlegają już okresowemu zużyciu. Mowa m.in. o akumulatorze, rozruszniku czy alternatorze. Te dwa ostatnie nie należą do tanich, więc w miarę możliwości próbuje się je naprawić. Gdy pozostaje wymiana, przestrzegamy przed tanimi podróbkami z Chin i elementami regenerowanymi, które nie zapewnią należytej trwałości. Polecani markowi producenci: Bosch, Denso, Hella, Magneti-Marelli.

Oświetlenie i instalacja elektrycznaTanio odDrogo powyżejŚrednioPolecani producenci
Rozrusznik400 zł800 zł600 złBosch, Denso, Magneti-Marelli, Mahle, Hella, Valeo
Alternator600 zł1000 zł800 złBosch, Denso, Magneti-Marelli, Mahle, Hella, Valeo
Akumulator300 zł700 zł450 złVarta
Reflektor przedni600 zł2000 zł1000 złBosch, Hella, Magneti-Marelli, Valeo
Lampa tylna200 zł800 zł400 złBosch, Hella, Magneti-Marelli, Valeo

6. Materiały eksploatacyjne

Najtańszymi i najczęściej wymienianymi elementami w samochodzie są filtry: oleju, powietrza, kabinowy i ewentualnie paliwa (w dieslach). O ile rozbieżności cenowe między najtańszym a najdroższym filtrem są na dobrą sprawę minimalne, wykonaniem reprezentują zupełnie inny poziom, dlatego warto wybierać markowe zamienniki. W przypadku świec wiele zależy od silnika. Diesle wyposażone są w drogie świece żarowe, czasami nawet z czujnikiem ciśnienia oleju: ich koszt liczy się w setkach złotych. Standardowe świece zapłonowe do silników benzynowych nie powinny kosztować więcej niż 100 zł za 4 sztuki. Uwaga: niektóre auta mają jeszcze inne świece, np. irydowe, platynowe lub małogabarytowe. Polecamy firmę Denso, Bosch i NGK, a w przypadku filtrów Febi-Bilstein, Filtron lub Knecht.

Materiały eksploatacyjneTanio odDrogo powyżejŚrednioPolecani producenci
Filtr powietrza30 zł120 zł60 złBosch, Delphi, FEBI-Bilstein, Filtron, Knecht, Mann, Purflux, PZL Sędziszów
Filtr oleju20 zł50 zł30 złBosch, Delphi, FEBI-Bilstein, Filtron, Knecht, Mann, Purflux, PZL Sędziszów
Filtr paliwa (diesel)70 zł130 zł100 złBosch, Delphi, FEBI-Bilstein, Filtron, Knecht, Mann, Purflux, PZL Sędziszów
Filtr kabinowy35 zł100 zł50 złBosch, Delphi, FEBI-Bilstein, Filtron, Knecht, Mann, Purflux, PZL Sędziszów
Świece żarowe 4 szt. (diesel)240 zł1200 zł400 złBeru, Bosch, Denso, Magneti-Marelli, NGK
Świece zapłonowe 4 szt. (benzynowy)60 zł250 zł80 złBeru, Bosch, Denso, Magneti-Marelli, NGK

Podsumowanie

Dzięki powyższemu zestawieniu jesteśmy w stanie oszacować, czy części zamienne do interesującego nas modelu mieszczą się w ogólnie przyjętym zakresie cenowym. Dokładny kosztorys możemy ustalić sami bez wychodzenia z domu – wystarczy skorzystać z przejrzystych wyszukiwarek najpopularniejszych sklepów internetowych. Dzięki temu jeszcze przed zakupem auta zorientujemy się, czy stać nas na ewentualne wydatki związane z prawdopodobnymi naprawami.

Średnie ceny części zamiennych - otwierające
Koszt koszyka potrzebnych części ustalimy sami za pośrednictwem Internetu. Tam znajdziemy oferty zarówno tanich, jak i markowych zamienników.
Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here