Eksperci z IBRM Samar wyliczyli, jaka była średnia cena nowego auta sprzedanego w Polsce w 2019 roku. Ta kwota może zaskakiwać.

Zgodnie z informacją, która pojawiła się na stronie Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w ubiegłym roku Polacy za nowy samochód płacili średnio 111 684 zł. Należy jednak dodać, że przytoczone wyliczenia bazują na cenach katalogowych i nie uwzględniają promocji, rabatów ani kosztów wyposażenia opcjonalnego. Rzeczywiste kwoty transakcji mogą być niższe, na co duży wpływ ma przede wszystkim polityka rabatowa dla flot.

Eksperci z IBRM Samar sprawdzili też, jak na przestrzeni lat zmieniała się średnia cena nowych aut sprzedawanych w Polsce. Pod tym względem raczej nie będzie zaskoczenia – okazuje się, że ceny samochodów rosły w tym samym tempie, co wysokość średniej pensji brutto. W 1999 roku na nowe auto statystyczny Kowalski musiał wydać równowartość 21 miesięcznych wynagrodzeń, a 20 lat później – 23 wynagrodzeń. Najdrożej było w latach 2005-2006. Wówczas na nowy samochód trzeba było odłożyć aż 28 średnich pensji. Od 2008 roku ten współczynnik pozostaje na stałym poziomie, wynoszącym 23-24 miesięczne wynagrodzenia.

Ciekawie prezentuje się także zestawienie marek z największymi zmianami cen sprzedaży, w ujęciu rok do roku. Z przedstawionych danych wynika, że najbardziej potaniały auta Lamborghini (-14,6% w porównaniu z 2018 r.), Lexusa (-13,7%) oraz Mercedesa (-6,9%). Z kolei drożej sprzedawały się samochody Citroena (+16,0%), Seata (+15,0%) oraz Abartha (+11,2%).

Zobacz również: Sprzedaż nowych aut w Polsce w 2019 roku – zestawienie

Poniżej zamieszczamy wykresy przygotowane przez IBRM Samar:

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here