Prędkość poza obszarem zabudowanym nie zawsze jest jasna dla kierowców. Wyjaśniamy, ile dokładnie, poza terenem zabudowanym, mogą jechać różne pojazdy.
Drogi w Polsce prowadzą zarówno przez obszary zabudowane, jak i poza terenem zabudowanym. Rozróżnienie obydwu tych kwestii zazwyczaj nie sprawia kierowcom problemów, gdyż obszar zabudowany zawsze musi być odpowiednio oznakowany i przeważnie obejmuje regiony, gdzie można się go spodziewać. Jak sama nazwa wskazuje, przebiega on przez zabudowania, tj. drogi i ulice ze stojącymi obok domami i innymi budynkami. Może to być zarówno zabudowa miejska, jak i wiejska czy przemysłowa. Nagromadzenie budynków w naturalny sposób wiąże się z obecnością ludzi: czy to przechodzących chodnikiem, czy poruszających się pojazdami. Nic zatem dziwnego, że kierowcy w takim miejscu powinni zwolnić i dlatego ustanowiono ograniczenie prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym. Dotyczy ono wszystkich pojazdów z wyjątkiem motorowerów (45 km/h) i ciągników rolniczych (30 km/h).
Obszar niezabudowany. Jak go rozpoznać?
Obszar zabudowany często ustalany jest w granicach administracyjnych miejscowości, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, by go odwołać przed lub po wyjeździe z tej miejscowości. Wszystko zależy od tego, czy obok drogi nadal nie znajdują się zabudowania lub nie panuje wzmożony ruch kierujących i pieszych. Tak czy inaczej, o wjeździe do terenu zabudowanego informuje znak drogowy D-42, który może występować z dodatkowym znakiem B-33 określającym inne niż ustawowe ograniczenie prędkości (niższe lub wyższe niż 50 km/h). Z kolei wyjazd z obszaru zabudowanego następuje po minięciu znaku D-43, czyli, w uproszczeniu, znaku D-42 z czerwonym przekreśleniem. Dlatego jeśli nie minęliśmy po drodze znaku D-42, można przyjąć, że aktualnie znajdujemy się poza obszarem zabudowanym.
Teren niezabudowany. Jaka prędkość tam obowiązuje?
Odnośnie prędkości poza obszarem zabudowanym nie panuje już takie ujednolicenie jak w kwestii dopuszczalnej szybkości pojazdów w terenie zabudowanym. W tym przypadku należy zapamiętać kilka limitów, które zależne są od typu drogi i konkretnego pojazdu. Ile można jechać poza terenem zabudowanym? Poniżej wymieniamy dopuszczane przez prawo limity.
Ile można jechać poza terenem zabudowanym?
Osobne ograniczenia prędkości przydzielone są dla dróg jednojezdniowych i dwujezdniowych biegnących poza obszarem zabudowanym. Na drogach jednojezdniowych w obszarze niezabudowanym obowiązują następujące limity prędkości:
- 30 km/h dla ciągników rolniczych;
- 45 km/h dla motorowerów;
- 70 km/h dla samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t, zespołów pojazdów (m.in. pojazdów z przyczepą), autobusów i pojazdów przewożących materiały niebezpieczne;
- 90 km/h dla samochodów osobowych, samochodów ciężarowych o DMC do 3,5 t i motocykli.
Tak z kolei przedstawiają się aktualne limity prędkości na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym:
- 30 km/h dla ciągników rolniczych;
- 45 km/h dla motorowerów;
- 80 km/h dla samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t, zespołów pojazdów (m.in. pojazdów z przyczepą), autobusów i pojazdów przewożących materiały niebezpieczne;
- 100 km/h dla samochodów osobowych, samochodów ciężarowych do 3,5 t i motocykli.
Droga jednojezdniowa poza obszarem zabudowanym | Droga dwujezdniowa poza obszarem zabudowanym | |
---|---|---|
Samochód osobowy | 90 km/h | 100 km/h |
Samochód ciężarowy o DMC do 3,5 t | 90 km/h | 100 km/h |
Samochód ciężarowy o DMC powyżej 3,5 t | 70 km/h | 80 km/h |
Autobus | 70 km/h | 80 km/h |
Zespół pojazdów | 70 km/h | 80 km/h |
Pojazd przewożący materiały niebezpieczne | 70 km/h | 80 km/h |
Motocykl | 90 km/h | 100 km/h |
Motorower | 45 km/h | 45 km/h |
Ciągnik rolniczy | 30 km/h | 30 km/h |
Oczywiście prędkość poza obszarem zabudowanym może być również odrębnie ustalana przez znak drogowy B-33. Dlatego nawet jeśli wyjedziemy z terenu zabudowanego, warto dokładnie upewnić się, ile aktualnie można jechać. W takich „podchwytliwych” miejscach mogą kryć się fotoradary, a wskutek zwykłego przeoczenia znaku można łatwo dostać mandat. Tak przedstawiają się aktualne mandaty za przekroczenie prędkości w Polsce:
- przekroczenie prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł;
- przekroczenie prędkości o 11-15 km/h – mandat 100 zł;
- przekroczenie prędkości o 16-20 km/h – mandat 200 zł;
- przekroczenie prędkości o 21-25 km/h – mandat 300 zł;
- przekroczenie prędkości o 26-30 km/h – mandat 400 zł;
- przekroczenie prędkości o 31-40 km/h – mandat 800 zł (1600 zł przy ponownym popełnieniu tego wykroczenia w ciągu dwóch lat, czyli tzw. recydywy);
- przekroczenie prędkości o 41-50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa – 2000 zł);
- przekroczenie prędkości o 51-60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa – 3000 zł);
- przekroczenie prędkości o 61-70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa – 4000 zł);
- przekroczenie prędkości o ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa – 5000 zł).