PoradyPoradyIle można jechać poza terenem zabudowanym?

Ile można jechać poza terenem zabudowanym?

Prędkość poza obszarem zabudowanym nie zawsze jest jasna dla kierowców. Wyjaśniamy, ile dokładnie, poza terenem zabudowanym, mogą jechać różne pojazdy.

Drogi w Polsce prowadzą zarówno przez obszary zabudowane, jak i poza terenem zabudowanym. Rozróżnienie obydwu tych kwestii zazwyczaj nie sprawia kierowcom problemów, gdyż obszar zabudowany zawsze musi być odpowiednio oznakowany i przeważnie obejmuje regiony, gdzie można się go spodziewać. Jak sama nazwa wskazuje, przebiega on przez zabudowania, tj. drogi i ulice ze stojącymi obok domami i innymi budynkami. Może to być zarówno zabudowa miejska, jak i wiejska czy przemysłowa. Nagromadzenie budynków w naturalny sposób wiąże się z obecnością ludzi: czy to przechodzących chodnikiem, czy poruszających się pojazdami. Nic zatem dziwnego, że kierowcy w takim miejscu powinni zwolnić i dlatego ustanowiono ograniczenie prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym. Dotyczy ono wszystkich pojazdów z wyjątkiem motorowerów (45 km/h) i ciągników rolniczych (30 km/h).

Obszar niezabudowany. Jak go rozpoznać?

Obszar zabudowany często ustalany jest w granicach administracyjnych miejscowości, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, by go odwołać przed lub po wyjeździe z tej miejscowości. Wszystko zależy od tego, czy obok drogi nadal nie znajdują się zabudowania lub nie panuje wzmożony ruch kierujących i pieszych. Tak czy inaczej, o wjeździe do terenu zabudowanego informuje znak drogowy D-42, który może występować z dodatkowym znakiem B-33 określającym inne niż ustawowe ograniczenie prędkości (niższe lub wyższe niż 50 km/h). Z kolei wyjazd z obszaru zabudowanego następuje po minięciu znaku D-43, czyli, w uproszczeniu, znaku D-42 z czerwonym przekreśleniem. Dlatego jeśli nie minęliśmy po drodze znaku D-42, można przyjąć, że aktualnie znajdujemy się poza obszarem zabudowanym.

Znak D-42 Obszar zabudowany
Znak D-42 (obszar zabudowany)
Znak D-43 (Koniec obszaru zabudowanego)
Znak D-43 (Koniec obszaru zabudowanego)

Teren niezabudowany. Jaka prędkość tam obowiązuje?

Odnośnie prędkości poza obszarem zabudowanym nie panuje już takie ujednolicenie jak w kwestii dopuszczalnej szybkości pojazdów w terenie zabudowanym. W tym przypadku należy zapamiętać kilka limitów, które zależne są od typu drogi i konkretnego pojazdu. Ile można jechać poza terenem zabudowanym? Poniżej wymieniamy dopuszczane przez prawo limity.

Ile można jechać poza terenem zabudowanym
Poza terenem zabudowanym – w przeciwieństwie do dróg nim oznaczonych – obowiązują różne ograniczenia prędkości w zależności od tego, czy droga jest jednojezdniowa czy dwujezdniowa.

Ile można jechać poza terenem zabudowanym?

Osobne ograniczenia prędkości przydzielone są dla dróg jednojezdniowych i dwujezdniowych biegnących poza obszarem zabudowanym. Na drogach jednojezdniowych w obszarze niezabudowanym obowiązują następujące limity prędkości:

  • 30 km/h dla ciągników rolniczych;
  • 45 km/h dla motorowerów;
  • 70 km/h dla samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t, zespołów pojazdów (m.in. pojazdów z przyczepą), autobusów i pojazdów przewożących materiały niebezpieczne;
  • 90 km/h dla samochodów osobowych, samochodów ciężarowych o DMC do 3,5 t i motocykli.

Tak z kolei przedstawiają się aktualne limity prędkości na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym:

  • 30 km/h dla ciągników rolniczych;
  • 45 km/h dla motorowerów;
  • 80 km/h dla samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t, zespołów pojazdów (m.in. pojazdów z przyczepą), autobusów i pojazdów przewożących materiały niebezpieczne;
  • 100 km/h dla samochodów osobowych, samochodów ciężarowych do 3,5 t i motocykli.
Ograniczenia prędkości poza terenem zabudowanym
Droga jednojezdniowa poza obszarem zabudowanym Droga dwujezdniowa poza obszarem zabudowanym
Samochód osobowy 90 km/h 100 km/h
Samochód ciężarowy o DMC do 3,5 t 90 km/h 100 km/h
Samochód ciężarowy o DMC powyżej 3,5 t 70 km/h 80 km/h
Autobus 70 km/h 80 km/h
Zespół pojazdów 70 km/h 80 km/h
Pojazd przewożący materiały niebezpieczne 70 km/h 80 km/h
Motocykl 90 km/h 100 km/h
Motorower 45 km/h 45 km/h
Ciągnik rolniczy 30 km/h 30 km/h

Oczywiście prędkość poza obszarem zabudowanym może być również odrębnie ustalana przez znak drogowy B-33. Dlatego nawet jeśli wyjedziemy z terenu zabudowanego, warto dokładnie upewnić się, ile aktualnie można jechać. W takich „podchwytliwych” miejscach mogą kryć się fotoradary, a wskutek zwykłego przeoczenia znaku można łatwo dostać mandat. Tak przedstawiają się aktualne mandaty za przekroczenie prędkości w Polsce:

  • przekroczenie prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł;
  • przekroczenie prędkości o 11-15 km/h – mandat 100 zł;
  • przekroczenie prędkości o 16-20 km/h – mandat 200 zł;
  • przekroczenie prędkości o 21-25 km/h – mandat 300 zł;
  • przekroczenie prędkości o 26-30 km/h – mandat 400 zł;
  • przekroczenie prędkości o 31-40 km/h – mandat 800 zł (1600 zł przy ponownym popełnieniu tego wykroczenia w ciągu dwóch lat, czyli tzw. recydywy);
  • przekroczenie prędkości o 41-50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa – 2000 zł);
  • przekroczenie prędkości o 51-60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa – 3000 zł);
  • przekroczenie prędkości o 61-70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa – 4000 zł);
  • przekroczenie prędkości o ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa – 5000 zł).
Ile można jechać poza terenem zabudowanym
Poza terenem zabudowanym należy z jeszcze większą uwagą obserwować znaki informujące o aktualnym ograniczeniu prędkości.
Redakcja poleca:

Więcej na temat ograniczeń prędkości na drogach w Polsce

Aktualny taryfikator mandatów za wykroczenia drogowe

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji