Na ile zapewnienia producentów odnośnie ładowności ich samochodów okazują się prawdziwe? Odpowiedź w naszym porównaniu fabrycznej ładowności z wartościami realnymi.
Ładownością samochodu nazywamy różnicę między masą własną auta (jego wadze „na pusto”, tj. w stanie gotowym do jazdy) a dopuszczalną masą całkowitą samochodu, czyli wartości granicznej, przy której załadowane auto jeszcze zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Obydwa parametry wyliczane są przed wprowadzeniem pojazdu do produkcji i odnotowane w każdym dowodzie rejestracyjnym. Wydaje się więc, że aby nie przeładować samochodu, wystarczy wykonać prosty rachunek (DMC minus masa własna) i mamy gotową liczbę kilogramów, jakie możemy zabrać na pokład. Niestety, w zdecydowanej większości aut pojęcie „masy własnej” ma wielorakie znaczenie. Nawet jeśli w badaniach homologacyjnych biorą udział samochody w „cięższych” (a zatem lepiej wyposażonych) wersjach, rzadko zdarza się, by konkretny egzemplarz ważył dokładnie tyle, co w katalogu. Wystarczy doposażyć do w kilka dodatkowych opcji, by jego waga wzrosła o kilkanaście/kilkadziesiąt kilogramów. W takim wypadku DMC nie rośnie proporcjonalnie do masy własnej, a pozostaje wartością stałą, w związku z czym ładowność ulega zmniejszeniu.
By przekonać się, ile rzeczywiście są w stanie zabrać na pokład popularne auta, przygotowaliśmy zestawienie ładowności 339 modeli z 8 segmentów. Pośród nich znalazły się samochody w różnych wersjach nadwoziowych i silnikowych. W tym celu samodzielnie zmierzyliśmy masy własne aut (zatankowanych w 90%, bez osób na pokładzie), porównaliśmy je z danymi katalogowymi i ustaliliśmy rzeczywiste ładowności samochodów. Oto szczegółowe dane.
Auta mini
Średnia ładowność: 353 kg
Najmniej przewieziemy malutką (niecałe 3 m) Toyotą iQ, zaś najmniej ładownym, w pełni 4-osobowym autem został Abarth 500C. W teorii ważący 865 kg Ford Ka w praktyce ważył ponad tonę, w związku z czym najmocniej „stopniała” jego ładowność. Najbliżej fabrycznego wyniku był Suzuki Alto, a najmniej obaw przy pakowaniu mają kierowcy Fiatów Panda.
Marka | Model | Teoretyczna ładowność | Rzeczywista ładowność | Różnica | Różnica % |
---|---|---|---|---|---|
Toyota | iQ 1.0 VVT-i | 370 kg | 281 kg | -89 kg | -24 |
Abarth | 500C | 355 kg | 283 kg | -72 kg | -20 |
Ford | Ka 1.2 | 455 kg | 315 kg | -140 kg | -31 |
Toyota | Aygo 1.0 VVT-i | 360 kg | 315 kg | -45 kg | -13 |
Peugeot | 107 | 355 kg | 318 kg | -37 kg | -10 |
Fiat | 500 TwinAir | 440 kg | 346 kg | -94 kg | -21 |
VW | Up! 1.0 (75 KM) | 436 kg | 360 kg | -76 kg | -17 |
Suzuki | Alto 1.0 | 395 kg | 362 kg | -33 kg | -8 |
VW | Up! 1.0 (60 KM) | 436 kg | 374 kg | -62 kg | -14 |
Skoda | Citigo 1.0 | 436 kg | 375 kg | -61 kg | -14 |
Kia | Picanto 1.0 | 495 kg | 378 kg | -117 kg | -24 |
Renault | Twingo 1.2 16V | 426 kg | 381 kg | -45 kg | -11 |
Chevrolet | Spark 1.0 | 491 kg | 383 kg | -108 kg | -22 |
Kia | Picanto 1.2 | 520 kg | 403 kg | -117 kg | -23 |
Fiat | Panda 0.9 | 500 kg | 421 kg | -79 kg | -16 |

Auta miejskie
Średnia ładowność: 433 kg
Ładowność samochodów miejskich jest mniejsza od fabrycznej o ok. 60-80 kg, czyli mniej więcej tyle, ile waży dorosły człowiek szczupłej postury. Rekordzista, Volkswagen Polo 1.6 TDI, zabierze o 35% mniej, niż ma wpisane w danych technicznych. Niektóre auta, m.in. Peugeot 208, okazały się lżejsze niż „na papierze”. Oklaski należą się jednak Fiatowi Punto Evo, który jako jedyny udźwignie ponad 500 kg.
Marka | Model | Teoretyczna ładowność | Rzeczywista ładowność | Różnica | Różnica % |
---|---|---|---|---|---|
Audi | A1 Sportback 2.0 TDI | 425 kg | 360 kg | -65 kg | -15 |
Mini | Cooper S | 450 kg | 380 kg | -70 kg | -16 |
Audi | A1 1.6 TDI | 450 kg | 386 kg | -64 kg | -14 |
Dacia | Sandero 1.2 16V | 495 kg | 397 kg | -98 kg | -20 |
Toyota | Yaris 1.33 VVT-i | 455 kg | 399 kg | -56 kg | -12 |
Citroen | DS3 HDi 110 FAP | 522 kg | 404 kg | -118 kg | -23 |
Ford | Fiesta 1.4 | 516 kg | 404 kg | -112 kg | -22 |
Ford | Fiesta 1.6 Ti-VCT | 521 kg | 404 kg | -117 kg | -22 |
Audi | A1 1.4 TFSI S | 450 kg | 405 kg | -45 kg | -10 |
Citroen | C3 Picasso 1.4 VTi | 463 kg | 408 kg | -55 kg | -12 |
Nissan | Micra 1.2 | 440 kg | 412 kg | -28 kg | -6 |
Citroen | C3 Picasso HDi 90 | 450 kg | 414 kg | -36 kg | -8 |
Mini | Cooper D | 480 kg | 417 kg | -63 kg | -13 |
Citroen | DS3 THP 150 | 432 kg | 419 kg | -13 kg | -3 |
Renault | Clio 1.2 16V 75 | 593 kg | 421 kg | -172 kg | -29 |
VW | Polo 1.6 TDI | 645 kg | 422 kg | -223 kg | -35 |
Seat | Ibiza 1.2 TSI | 451 kg | 423 kg | -28 kg | -6 |
Hyundai | i10 1.2 | 500 kg | 427 kg | -73 kg | -15 |
Audi | A1 Sportback 1.2 TFSI | 490 kg | 430 kg | -60 kg | -12 |
Skoda | Fabia Combi 1.2 TSI | 530 kg | 431 kg | -99 kg | -19 |
Hyundai | i10 1.1 | 500 kg | 434 kg | -66 kg | -13 |
Opel | Corsa 1.4 | 453 kg | 435 kg | -18 kg | -4 |
Skoda | Fabia 1.2 TSI | 530 kg | 437 kg | -93 kg | -18 |
Seat | Ibiza Cupra | 486 kg | 439 kg | -47 kg | -10 |
Opel | Corsa 1.4 Twinport | 527 kg | 442 kg | -85 kg | -16 |
VW | Polo 1.2 TSI | 557 kg | 442 kg | -115 kg | -21 |
Seat | Ibiza ST 1.6 TDI | 515 kg | 443 kg | -72 kg | -14 |
VW | Polo 1.2 TSI DSG | 556 kg | 445 kg | -111 kg | -20 |
Skoda | Fabia 1.2 TSI | 530 kg | 446 kg | -84 kg | -16 |
VW | Polo GTI | 486 kg | 449 kg | -37 kg | -8 |
Mini | Clubman Cooper SD | 500 kg | 451 kg | -49 kg | -10 |
Mazda | 2 1.5 | 520 kg | 452 kg | -68 kg | -13 |
Hyundai | ix20 Blue 1.6 | 530 kg | 456 kg | -74 kg | -14 |
Alfa Romeo | MiTo 1.4 TB 16V | 560 kg | 459 kg | -101 kg | -18 |
Kia | Rio 1.4 | 534 kg | 460 kg | -74 kg | -14 |
Suzuki | Swift 1.2 | 520 kg | 462 kg | -58 kg | -11 |
Peugeot | 207 SW HDi 90 | 471 kg | 466 kg | -5 kg | -1 |
Peugeot | 208 82 VTi | 437 kg | 466 kg | 29 kg | 7 |
Peugeot | 208 1.6 120 VTi | 470 kg | 475 kg | 5 kg | 1 |
Renault | Clio Grandtour dCi 85 | 538 kg | 475 kg | -63 kg | -12 |
Peugeot | 207 1.6 120 VTi | 468 kg | 489 kg | 21 kg | 4 |
Fiat | Punto Evo 1.4 | 560 kg | 501 kg | -59 kg | -11 |

Auta kompaktowe
Średnia ładowność: 474 kg
W samochodach kompaktowych pół tony rzeczywistej ładowności nie robi już większego wrażenia. Najlepsi przewiozą jeszcze o nawet 50 kg więcej, a zwycięzca, Ford Focus III 2.0 TDCi – aż 604 kg. W zestawieniu słabo poszło kompaktom Renault i BMW, ponownie zaskoczyły Peugeoty ze swoimi wagami mniejszymi niż w katalogu (a co za tym idzie – większymi faktycznymi ładownościami).
Marka | Model | Teoretyczna ładowność | Rzeczywista ładowność | Różnica | Różnica % |
---|---|---|---|---|---|
Opel | Ampera | 343 kg | 281 kg | -62 kg | -18,1 |
Renault | Megane CC dCi 130 | 391 kg | 298 kg | -93 kg | -23,8 |
BMW | 118i Cabrio | 440 kg | 332 kg | -108 kg | -24,5 |
Alfa Romeo | Giulietta 2.0 JTDM | 505 kg | 375 kg | -130 kg | -25,7 |
Renault | Megane Grandtour | 427 kg | 387 kg | -40 kg | -9,4 |
Alfa Romeo | Giulietta 1.4 TB | 505 kg | 390 kg | -115 kg | -22,8 |
Audi | A3 Cabriolet 2.0 TFSI | 500 kg | 394 kg | -106 kg | -21,2 |
VW | Beetle 1.2 TSI | 481 kg | 396 kg | -85 kg | -17,7 |
Toyota | Auris Hybrid | 415 kg | 397 kg | -18 kg | -4,3 |
Peugeot | 308 CC HDi 140 | 421 kg | 398 kg | -23 kg | -5,5 |
Renault | Megane Grandtour TCe 130 | 550 kg | 402 kg | -148 kg | -26,9 |
Renault | Megane Coupe TCe 130 | 533 kg | 404 kg | -129 kg | -24,2 |
Renault | Megane dCi 110 | 584 kg | 404 kg | -180 kg | -30,8 |
BMW | 120i | 500 kg | 409 kg | -91 kg | -18,2 |
BMW | 118d | 530 kg | 417 kg | -113 kg | -21,3 |
BMW | 118i | 530 kg | 417 kg | -113 kg | -21,3 |
BMW | 125i | 530 kg | 417 kg | -113 kg | -21,3 |
Citroen | DS4 HDi 110 | 515 kg | 420 kg | -95 kg | -18,4 |
Alfa Romeo | Giulietta 1.4 16V TB | 505 kg | 422 kg | -83 kg | -16,4 |
BMW | 120d | 531 kg | 423 kg | -108 kg | -20,3 |
Honda | Insight | 499 kg | 423 kg | -76 kg | -15,2 |
Renault | Megane Grandtour dCi 130 | 552 kg | 425 kg | -127 kg | -23 |
Honda | Civic 1.8 i-VTEC | 447 kg | 427 kg | -20 kg | -4,5 |
Renault | Megane dCi 130 | 509 kg | 430 kg | -79 kg | -15,5 |
Toyota | Auris 1.33 VVT-i | 470 kg | 435 kg | -35 kg | -7,4 |
Citroen | C4 HDi 150 | 490 kg | 436 kg | -54 kg | -11 |
Toyota | Auris 1.6 | 475 kg | 437 kg | -38 kg | -8 |
Citroen | C4 HDi 150 FAP | 459 kg | 439 kg | -20 kg | -4,4 |
Citroen | C4 Aircross HDi 150 4WD | 565 kg | 440 kg | -125 kg | -22,1 |
VW | Golf GTI Cabriolet | 502 kg | 443 kg | -59 kg | -11,8 |
VW | Golf GTD | 554 kg | 456 kg | -98 kg | -17,7 |
Hyundai | i30 1.6 CRDi | 529 kg | 459 kg | -70 kg | -13,2 |
Audi | A3 Sportback 1.8 TFSI | 485 kg | 461 kg | -24 kg | -4,9 |
Opel | Astra 2.0 CDTI | 461 kg | 462 kg | 1 kg | 0,2 |
Renault | Megane TCe 130 | 576 kg | 463 kg | -113 kg | -19,6 |
Volvo | V40 T4 | 511 kg | 463 kg | -48 kg | -9,4 |
Kia | Cee’d 1.6 CRDi | 528 kg | 464 kg | -64 kg | -12,1 |
Hyundai | i30 Blue 1.6 | 527 kg | 467 kg | -60 kg | -11,4 |
Opel | Astra GTC 1.4 T | 522 kg | 471 kg | -51 kg | -9,8 |
Opel | Astra 1.6 Turbo | 550 kg | 474 kg | -76 kg | -13,8 |
VW | Golf Cabriolet 1.4 TSI | 541 kg | 474 kg | -67 kg | -12,4 |
Audi | A3 Sportback 2.0 TDI | 560 kg | 476 kg | -84 kg | -15 |
Peugeot | 308 HDi FAP 150 | 455 kg | 476 kg | 21 kg | 4,6 |
Renault | Megane TCe 115 | 582 kg | 476 kg | -106 kg | -18,2 |
Honda | Civic 2.2 i-DTEC | 487 kg | 485 kg | -2 kg | -0,4 |
Peugeot | 308 e-HDi 110 | 442 kg | 486 kg | 44 kg | 10 |
VW | Golf 1.4 TSI | 494 kg | 486 kg | -8 kg | -1,6 |
Mazda | 3 2.2 CD | 514 kg | 487 kg | -27 kg | -5,3 |
Peugeot | 308 HDi FAP 140 | 500 kg | 488 kg | -12 kg | -2,4 |
Ford | Focus Turnier 1.6 TDCi | 608 kg | 490 kg | -118 kg | -19,4 |
Opel | Astra OPC | 502 kg | 490 kg | -12 kg | -2,4 |
VW | Golf 1.2 TSI | 591 kg | 490 kg | -101 kg | -17,1 |
Audi | S3 quattro S tronic | 560 kg | 491 kg | -69 kg | -12,3 |
Ford | Focus Turnier 1.6 | 617 kg | 496 kg | -121 kg | -19,6 |
VW | Golf Variant 1.6 TDI | 610 kg | 500 kg | -110 kg | -18 |
Renault | Megane Coupe R.S. | 508 kg | 501 kg | -7 kg | -1,4 |
Opel | Astra ST 1.4 T | 534 kg | 504 kg | -30 kg | -5,6 |
Mazda | 3 1.6 CRDi | 575 kg | 506 kg | -69 kg | -12 |
VW | Jetta 2.0 TDI DSG | 601 kg | 510 kg | -91 kg | -15,1 |
Audi | RS 3 Sportback | 560 kg | 513 kg | -47 kg | -8,4 |
Hyundai | i30 CW 1.6 CRDi | 519 kg | 513 kg | -6 kg | -1,2 |
VW | Golf Plus 1.4 TSI | 586 kg | 513 kg | -73 kg | -12,5 |
Mazda | 3 1.6 | 590 kg | 514 kg | -76 kg | -12,9 |
VW | Golf 1.6 TDI | 631 kg | 514 kg | -117 kg | -18,5 |
Opel | Astra ST 2.0 CDTI | 541 kg | 515 kg | -26 kg | -4,8 |
Kia | Cee’d 1.6 CVVT | 522 kg | 520 kg | -2 kg | -0,4 |
Peugeot | 308 150 THP | 540 kg | 520 kg | -20 kg | -3,7 |
Ford | Focus 1.6 TDCi | 631 kg | 521 kg | -110 kg | -17,4 |
Opel | Astra ST 1.7 CDTI | 572 kg | 524 kg | -48 kg | -8,4 |
VW | Golf 2.0 TDI | 643 kg | 527 kg | -116 kg | -18 |
VW | Golf Plus 2.0 TDI | 639 kg | 527 kg | -112 kg | -17,5 |
Ford | Focus 1.6 EcoBoost | 642 kg | 528 kg | -114 kg | -17,8 |
Ford | Focus ST Turnier | 639 kg | 529 kg | -110 kg | -17,2 |
Mercedes | A 250 Sport | 600 kg | 531 kg | -69 kg | -11,5 |
VW | Golf Variant 2.0 TDI | 610 kg | 532 kg | -78 kg | -12,8 |
VW | Golf Variant 1.6 TDI | 583 kg | 537 kg | -46 kg | -7,9 |
Ford | Focus 1.0 EcoBoost | 699 kg | 542 kg | -157 kg | -22,5 |
Skoda | Octavia 1.2 TSI | 675 kg | 543 kg | -132 kg | -19,6 |
Ford | Focus 2.0 TDCI | 704 kg | 604 kg | -100 kg | -14,2 |

Auta klasy średniej
Średnia ładowność: 498 kg
Limuzyny i kombi klasy średniej wypadły tylko niewiele lepiej od kompaktów. Rzeczywistą ładowność powyżej 600 kg uzyskały tylko dwa modele – Chevrolet Malibu i Ford Mondeo Turnier (kombi) z silnikiem 2.0 TDCi. W jego przypadku nieźle prezentuje się również ładowność liftbacków. Bardzo ciekawą zależność można zauważyć w Oplu Insignii: liftback 2.0 CDTI naprawdę „udźwignie” o 279 kg mniej niż w danych technicznych, natomiast wynik Insignii ST 2.0 CDTI idealnie pokrył się z katalogowym.
Marka | Model | Teoretyczna ładowność | Rzeczywista ładowność | Różnica | Różnica % |
---|---|---|---|---|---|
Audi | A5 Cabriolet 3.2 FSI quattro | 500 kg | 379 kg | -121 kg | -24 |
Opel | Insignia 2.0 CDTI | 687 kg | 408 kg | -279 kg | -41 |
Audi | A5 Cabriolet 2.0 TFSI | 500 kg | 413 kg | -87 kg | -17 |
BMW | 325i | 520 kg | 413 kg | -107 kg | -21 |
BMW | 320d Touring Blue Performance | 550 kg | 417 kg | -133 kg | -24 |
BMW | 320d Efficient Dynamics | 520 kg | 431 kg | -89 kg | -17 |
Mercedes | C 250 BlueEfficiency Coupe | 545 kg | 431 kg | -114 kg | -21 |
Audi | RS 5 | 500 kg | 435 kg | -65 kg | -13 |
Renault | Laguna Grandtour dCi 150 | 624 kg | 439 kg | -185 kg | -30 |
BMW | 320d | 550 kg | 440 kg | -110 kg | -20 |
Mercedes | C 63 AMG T Performance | 480 kg | 443 kg | -37 kg | -8 |
BMW | 320i Touring | 540 kg | 444 kg | -96 kg | -18 |
BMW | 335i | 520 kg | 452 kg | -68 kg | -13 |
Kia | Optima 1.7 CRDi | 566 kg | 457 kg | -109 kg | -19 |
Citroen | DS5 e-HDi 110 | 502 kg | 459 kg | -43 kg | -9 |
Audi | A4 2.0 TFSI q | 550 kg | 460 kg | -90 kg | -16 |
Volvo | S60 2.0T | 472 kg | 460 kg | -12 kg | -3 |
VW | Passat CC 2.0 TDI 4M | 605 kg | 460 kg | -145 kg | -24 |
Volvo | S60 T6 AWD | 482 kg | 462 kg | -20 kg | -4 |
Audi | S4 | 550 kg | 464 kg | -86 kg | -16 |
BMW | 320d Touring | 540 kg | 465 kg | -75 kg | -14 |
BMW | 318d Touring | 540 kg | 469 kg | -71 kg | -13 |
Mercedes | C 250 CGI | 580 kg | 470 kg | -110 kg | -19 |
Volvo | V60 D3 | 518 kg | 470 kg | -48 kg | -9 |
Audi | A4 1.8 TFSI | 550 kg | 473 kg | -77 kg | -14 |
Mercedes | C 200 BlueEfficiency | 590 kg | 480 kg | -110 kg | -19 |
Audi | RS 4 Avant | 550 kg | 481 kg | -69 kg | -13 |
Mercedes | C 180 BlueEfficiency | 515 kg | 484 kg | -31 kg | -6 |
Renault | Laguna dCi 150 | 603 kg | 485 kg | -118 kg | -20 |
Seat | Exeo 1.8 TSI | 619 kg | 485 kg | -134 kg | -22 |
Audi | A4 Avant 2.0 TDI | 560 kg | 489 kg | -71 kg | -13 |
VW | CC 2.0 TDI BMT | 561 kg | 490 kg | -71 kg | -13 |
Audi | A4 Avant 3.0 TDI q | 570 kg | 491 kg | -79 kg | -14 |
Peugeot | 508 HDi FAP 140 | 522 kg | 492 kg | -30 kg | -6 |
Opel | Insignia ST 2.0 CDTI | 632 kg | 493 kg | -139 kg | -22 |
Mercedes | C 220 CDI BlueEfficiency | 580 kg | 495 kg | -85 kg | -15 |
Skoda | Superb 2.0 TSI | 563 kg | 499 kg | -64 kg | -11 |
Audi | A5 Sportback 2.0 TDI | 530 kg | 502 kg | -28 kg | -5 |
Hyundai | i40 CW 1.7 CRDi | 625 kg | 503 kg | -122 kg | -20 |
Opel | Insignia 2.0 Turbo | 597 kg | 503 kg | -94 kg | -16 |
Mercedes | C 350 BlueEfficiency | 590 kg | 504 kg | -86 kg | -15 |
Opel | Insignia 2.0 CDTI | 536 kg | 505 kg | -31 kg | -6 |
VW | Passat Variant 2.0 TDI | 684 kg | 506 kg | -178 kg | -26 |
Mercedes | C 180 CGI BlueEficciency | 615 kg | 507 kg | -108 kg | -18 |
Audi | A4 2.0 TDI | 530 kg | 511 kg | -19 kg | -4 |
Hyundai | i40 1.7 CRDi | 598 kg | 513 kg | -85 kg | -14 |
Peugeot | 508 SW 155 THP | 559 kg | 517 kg | -42 kg | -8 |
VW | Passat Variant 2.0 TDI | 587 kg | 517 kg | -70 kg | -12 |
Mercedes | C 220 CDI T BlueEfficiency | 615 kg | 521 kg | -94 kg | -15 |
Suzuki | Kizashi 2.4 4×2 | 580 kg | 521 kg | -59 kg | -10 |
Skoda | Superb Combi 2.0 TDI | 638 kg | 525 kg | -113 kg | -18 |
VW | Passat 1.8 TSI | 608 kg | 528 kg | -80 kg | -13 |
Skoda | Superb Combi 3.6 4×4 | 636 kg | 536 kg | -100 kg | -16 |
Mazda | 6 Kombi 2.0 DISI | 610 kg | 539 kg | -71 kg | -12 |
VW | Passat Variant 1.8 TSI | 654 kg | 544 kg | -110 kg | -17 |
Peugeot | 508 SW HDi 205 AT | 575 kg | 545 kg | -30 kg | -5 |
VW | Passat 2.0 TSI | 595 kg | 547 kg | -48 kg | -8 |
Skoda | Superb Combi 1.8 TSI | 638 kg | 548 kg | -90 kg | -14 |
VW | Passat BlueTDI DSG | 634 kg | 549 kg | -85 kg | -13 |
Toyota | Avensis Combi 2.2 D-4D | 595 kg | 550 kg | -45 kg | -8 |
Ford | Mondeo 2.0 TDCi | 698 kg | 552 kg | -146 kg | -21 |
Ford | Mondeo 2.0 SCTi | 706 kg | 553 kg | -153 kg | -22 |
Mazda | 6 2.2 CD | 630 kg | 556 kg | -74 kg | -12 |
VW | Passat 2.0 TDI BMT | 614 kg | 562 kg | -52 kg | -8 |
Ford | Mondeo Turnier 1.6 EcoB. | 724 kg | 569 kg | -155 kg | -21 |
Opel | Insignia ST 2.0 CDTI | 572 kg | 571 kg | -1 kg | 0 |
Skoda | Superb 2.0 TDI | 638 kg | 571 kg | -67 kg | -11 |
Citroen | C5 Tourer HDi 140 | 621 kg | 581 kg | -40 kg | -6 |
VW | Passat 2.0 TDI BMT DSG | 645 kg | 586 kg | -59 kg | -9 |
Chevrolet | Malibu 2.0 | 640 kg | 609 kg | -31 kg | -5 |
Ford | Mondeo Turnier 2.0 TDCi | 790 kg | 663 kg | -127 kg | -16 |

SUV-y i crossovery
Średnia ładowność: 451 kg
Kolejna nietypowa zależność: Dacia Duster 4×4 z turbodieslem mają identyczną ładowność rzeczywistą, z tym że model benzynowy waży o ponad 100 kg więcej niż podaje producent, a Duster 1.5 dCi – o ponad 60 kg mniej. Słabo zaprezentowały się SUV-y Mini i BMW, dobrze wypadły modele niemieckie i Land Rovery, w tym Freelander z bezsprzecznie największą ładownością w klasie.
Marka | Model | Teoretyczna ładowność | Rzeczywista ładowność | Różnica | Różnica % |
---|---|---|---|---|---|
Mini | Countryman Cooper SD ALL4 | 460 kg | 372 kg | -88 kg | -19 |
Mini | Countryman Cooper D ALL4 | 470 kg | 375 kg | -95 kg | -20 |
Mini | Countryman Cooper D | 470 kg | 379 kg | -91 kg | -19 |
Mini | Countryman Cooper S ALL4 | 460 kg | 388 kg | -72 kg | -16 |
Suzuki | SX4 2.0 DDiS 4×4 | 455 kg | 400 kg | -55 kg | -12 |
Honda | CR-V 2.2 i-DTEC | 513 kg | 414 kg | -99 kg | -19 |
BMW | X3 xDrive20d | 575 kg | 417 kg | -158 kg | -27 |
Nissan | Juke 4×2 1.5 dCi | 505 kg | 434 kg | -71 kg | -14 |
Nissan | Juke 1.6 | 505 kg | 438 kg | -67 kg | -13 |
Opel | Antara 2.2 CDTI 4×4 | 509 kg | 439 kg | -70 kg | -14 |
Ford | Kuga 2.0 TDCi 4×4 | 591 kg | 442 kg | -149 kg | -25 |
Audi | Q3 2.0 TDI quattro | 600 kg | 444 kg | -156 kg | -26 |
Dacia | Duster 1.6 16V 4WD | 550 kg | 444 kg | -106 kg | -19 |
Dacia | Duster dCi 110 4×4 | 383 kg | 444 kg | 61 kg | 16 |
Ford | Kuga 2.0 TDCi 4×4 | 591 kg | 444 kg | -147 kg | -25 |
Renault | Koleos dCi 175 4×4 | 595 kg | 444 kg | -151 kg | -25 |
BMW | X3 xDrive35i | 560 kg | 446 kg | -114 kg | -20 |
Subaru | Forester 2.0 D | 445 kg | 451 kg | 6 kg | 1 |
BMW | X1 xDrive 18d | 505 kg | 454 kg | -51 kg | -10 |
BMW | X1 xDrive 20d | 555 kg | 461 kg | -94 kg | -17 |
Mercedes | GLK 220 CDI 4Matic | 550 kg | 462 kg | -88 kg | -16 |
Mitsubishi | ASX 1.8 DI-D 4WD | 535 kg | 463 kg | -72 kg | -13 |
Mitsubishi | ASX 1.8 DI-D 4WD | 550 kg | 465 kg | -85 kg | -15 |
Peugeot | 4008 HDi 150 4×4 | 565 kg | 469 kg | -96 kg | -17 |
BMW | X1 sDrive 18d | 560 kg | 470 kg | -90 kg | -16 |
Mazda | CX-5 2.2 Skyactiv-D AWD | 517 kg | 471 kg | -46 kg | -9 |
BMW | X1 sDrive 18i | 560 kg | 473 kg | -87 kg | -16 |
VW | Tiguan 2.0 TDI BlueMotion | 614 kg | 476 kg | -138 kg | -22 |
Hyundai | ix35 CRDi 4WD | 615 kg | 478 kg | -137 kg | -22 |
Nissan | Qashqai 2.0 dCi 4×4 | 585 kg | 478 kg | -107 kg | -18 |
Dacia | Duster 1.6 16V 4×2 | 550 kg | 481 kg | -69 kg | -13 |
Range Rover | Evoque SD4 | 525 kg | 485 kg | -40 kg | -8 |
Subaru | XV 2.0D | 525 kg | 491 kg | -34 kg | -6 |
Mazda | CX-5 2.2 Skyactiv-D | 539 kg | 493 kg | -46 kg | -9 |
Land Rover | Freelander 2.2 TD4 | 622 kg | 628 kg | 6 kg | 1 |

SUV-y i pick-upy
Średnia ładowność: 567 kg
Największe możliwości przewozowe dużych SUV-ów i pick-upów jednocześnie oznaczają najdalsze odchylenia od danych fabrycznych. Toyota Land Cruiser V8 naprawdę zabierze na pokład o 270 kg mniej niż w katalogu, czyli 467 kg (wartość typowego auta kompaktowego). Do większości bez obaw „załadujemy” pół tony, a do najlepszych – ponad 600 kg. Znów wygrał Land Rover i ponownie jego wynik był bliski fabrycznego.
Marka | Model | Teoretyczna ładowność | Rzeczywista ładowność | Różnica | Różnica % |
---|---|---|---|---|---|
Toyota | Land Cruiser V8 | 735 kg | 467 kg | -268 kg | -37 |
Range Rover | 4.4 TDV8 | 595 kg | 437 kg | -158 kg | -27 |
VW | Touareg V8 TDI | 698 kg | 503 kg | -195 kg | -28 |
BMW | X5 M | 600 kg | 521 kg | -79 kg | -13 |
Lexus | RX 450h | 590 kg | 521 kg | -69 kg | -12 |
Mazda | CX-7 2.2 MZR-CD | 630 kg | 526 kg | -104 kg | -17 |
BMW | X6 M | 600 kg | 534 kg | -66 kg | -11 |
VW | Touareg Hybrid | 670 kg | 535 kg | -135 kg | -20 |
Range Rover | 3.0 TDV6 | 670 kg | 555 kg | -115 kg | -17 |
VW | Touareg V6 TDI BE | 761 kg | 584 kg | -177 kg | -23 |
Porsche | Cayenne Turbo | 732 kg | 588 kg | -144 kg | -20 |
BMW | X5 xDrive35i | 765 kg | 591 kg | -174 kg | -23 |
BMW | X5 xDrive30d | 765 kg | 597 kg | -168 kg | -22 |
BMW | X5 xDrive40d | 765 kg | 606 kg | -159 kg | -21 |
VW | Touareg 3.0 V6 TDI BE | 756 kg | 610 kg | -146 kg | -19 |
Mercedes | GL 450 CDI 4Matic | 740 kg | 611 kg | -129 kg | -17 |
Mercedes | ML 350 CDI | 645 kg | 619 kg | -26 kg | -4 |
Audi | Q7 3.0 TDI quattro | 725 kg | 625 kg | -100 kg | -14 |
Land Rover | Discovery 4 3.0 SDV6 | 665 kg | 641 kg | -24 kg | -4 |

Minivany
Średnia ładowność: 523 kg
Wbrew pozorom, minivany również łatwo przeładować: często dane katalogowe różnią się od rzeczywistych o 15-25%, czyli nawet o 100 kg. Pół tony jest osiągalne dla większości testowanych modeli. Zaskakująco mało zabierze na pokład Opel Meriva i Renault Scenic. Na plus wyróżniły się rodzinne Volkswageny oraz Opel Zafira z rezultatem zbliżonym do fabrycznego.
Marka | Model | Teoretyczna ładowność | Rzeczywista ładowność | Różnica | Różnica % |
---|---|---|---|---|---|
Opel | Meriva 1.3 CDTi | 404 kg | 359 kg | -45 kg | -11 |
Renault | Scenic TCe 130 | 574 kg | 417 kg | -157 kg | -27 |
Nissan | Note 1.6 | 473 kg | 430 kg | -43 kg | -9 |
Toyota | Verso-S 1.4 D-4D | 465 kg | 430 kg | -35 kg | -8 |
Renault | Scenic dCi 130 FAP | 553 kg | 433 kg | -120 kg | -22 |
Nissan | Cube 1.6 | 510 kg | 436 kg | -74 kg | -15 |
Renault | Grand Modus TCe 100 | 445 kg | 436 kg | -9 kg | -2 |
Toyota | Verso-S 1.33 | 465 kg | 436 kg | -29 kg | -6 |
Ford | C-Max 1.6 EcoBoost | 590 kg | 437 kg | -153 kg | -26 |
Skoda | Roomster 1.2 TSI | 530 kg | 447 kg | -83 kg | -16 |
Kia | Venga 1.6 CVVT | 530 kg | 455 kg | -75 kg | -14 |
Kia | Venga 1.4 CVVT | 388 kg | 460 kg | 72 kg | 19 |
Peugeot | 3008 HDi FAP 150 | 551 kg | 500 kg | -51 kg | -9 |
Opel | Meriva 1.4 Ecotec | 637 kg | 509 kg | -128 kg | -20 |
Renault | Kangoo 1.6 16V | 605 kg | 519 kg | -86 kg | -14 |
Opel | Meriva 1.4 EcoFLEX | 617 kg | 527 kg | -90 kg | -15 |
Mercedes | B 200 BlueEfficiency | 563 kg | 537 kg | -26 kg | -5 |
Peugeot | 3008 HDi FAP 110 | 614 kg | 543 kg | -71 kg | -12 |
VW | Touran 1.4 TSI | 713 kg | 548 kg | -165 kg | -23 |
VW | Sharan 2.0 TDI BlueMotion | 763 kg | 564 kg | -199 kg | -26 |
Toyota | RAV4 2.2 D-4D | 595 kg | 567 kg | -28 kg | -5 |
Renault | Grand Scenic dCi 160 | 630 kg | 573 kg | -57 kg | -9 |
Toyota | RAV4 2.2 D-4D 4×4 | 595 kg | 573 kg | -22 kg | -4 |
Seat | Altea XL 1.8 TSI | 619 kg | 574 kg | -45 kg | -7 |
Ford | Grand C-Max 2.0 TDCi | 725 kg | 578 kg | -147 kg | -20 |
Renault | Grand Scenic dCi 110 | 660 kg | 582 kg | -78 kg | -12 |
Ford | Grand C-Max 1.6 TDCi | 771 kg | 588 kg | -183 kg | -24 |
Opel | Zafira Tourer 2.0 CDTI | 599 kg | 591 kg | -8 kg | -1 |
Mazda | 5 2.0 DISI i-stop | 624 kg | 594 kg | -30 kg | -5 |
VW | Touran 2.0 TDI | 728 kg | 597 kg | -131 kg | -18 |
Peugeot | 5008 HDi FAP 150 | 717 kg | 608 kg | -109 kg | -15 |
Dacia | Lodgy dCi 110 eco | 664 kg | 610 kg | -54 kg | -8 |
VW | Touran 1.6 TDI | 716 kg | 611 kg | -105 kg | -15 |
VW | Caddy 2.0 TDI DSG | 777 kg | 614 kg | -163 kg | -21 |
VW | Touran 1.6 TDI BlueMotion | 711 kg | 630 kg | -81 kg | -11 |

Auta sportowe
Średnia ładowność: 280 kg
Segment rozpatrywany bardziej w ramach ciekawostki. Najlepsi tym razem przewiozą tyle kilogramów co samochody klasy mini, ale biorąc pod uwagę, że większość aut sportowych zmieści 2 osoby, jest to naprawdę sporo. Spory zapas daje swoim użytkownikom Mercedes SL, Porsche 911 i Audi TT. W praktyce bardzo ciężko je przeładować z uwagi na skromne bagażniki.
Marka | Model | Teoretyczna ładowność | Rzeczywista ładowność | Różnica | Różnica % |
---|---|---|---|---|---|
Alfa Romeo | 4C 1.75 | 255 kg | 162 kg | -93 kg | -36 |
Renault | Wind TCe 100 | 213 kg | 185 kg | -28 kg | -13 |
Renault | Wind 1.6 16V 130 | 210 kg | 199 kg | -11 kg | -5 |
Mercedes | SLS AMG Roadster | 300 kg | 208 kg | -92 kg | -31 |
Porsche | Boxster S | 295 kg | 214 kg | -81 kg | -27 |
Mini | Roadster Cooper S | 290 kg | 225 kg | -65 kg | -22 |
Porsche | 911 GT3 | 285 kg | 230 kg | -55 kg | -19 |
Mazda | MX-5 Roadster 2.0 | 295 kg | 233 kg | -62 kg | -21 |
Audi | R8 Spyder 4.2 FSI quattro | 300 kg | 238 kg | -62 kg | -21 |
Corvette | ZR 1 | 234 kg | 238 kg | 4 kg | 2 |
BMW | Z4 sDrive35i | 310 kg | 240 kg | -70 kg | -23 |
Audi | TTS Roadster | 300 kg | 244 kg | -56 kg | -19 |
Audi | R8 4.2 FSI quattro | 300 kg | 251 kg | -49 kg | -16 |
Audi | R8 Spyder 5.2 FSI quattro | 375 kg | 251 kg | -124 kg | -33 |
Audi | R8 5.2 FSI quattro | 300 kg | 253 kg | -47 kg | -16 |
Audi | R8 GT Spyder | 300 kg | 255 kg | -45 kg | -15 |
Mercedes | SLS AMG | 315 kg | 258 kg | -57 kg | -18 |
BMW | Z4 sDrive35iS | 330 kg | 260 kg | -70 kg | -21 |
Ferrari | 458 Italia | 300 kg | 271 kg | -29 kg | -10 |
Nissan | 370Z Roadster | 361 kg | 283 kg | -78 kg | -22 |
Porsche | Boxster S PDK | 250 kg | 285 kg | 35 kg | 14 |
Porsche | 911 GT3 RS 4.0 | 320 kg | 292 kg | -28 kg | -9 |
Porsche | 911 Carrera GTS | 405 kg | 300 kg | -105 kg | -26 |
Mercedes | SL 500 BlueEfficiency | 455 kg | 301 kg | -154 kg | -34 |
Jaguar | XKR-S 5.0 | 396 kg | 305 kg | -91 kg | -23 |
Lamborghini | Aventador LP 700-4 | 525 kg | 305 kg | -220 kg | -42 |
Mercedes | SLK 350 BlueEfficiency | 390 kg | 305 kg | -85 kg | -22 |
BMW | 650i Cabrio | 450 kg | 312 kg | -138 kg | -31 |
Jaguar | XK 5.0 | 431 kg | 313 kg | -118 kg | -27 |
Lamborghini | Gallardo LP 570-4 SL | 370 kg | 313 kg | -57 kg | -15 |
Jaguar | XKR-S | 396 kg | 316 kg | -80 kg | -20 |
Audi | TT RS plus Roadster | 357 kg | 320 kg | -37 kg | -10 |
Mercedes | SL 63 AMG | 378 kg | 320 kg | -58 kg | -15 |
BMW | 650i Coupe | 510 kg | 326 kg | -184 kg | -36 |
Mercedes | SL 500 | 370 kg | 327 kg | -43 kg | -12 |
Porsche | 911 Carrera S Cabrio | 420 kg | 333 kg | -87 kg | -21 |
BMW | 335i Cabrio | 430 kg | 340 kg | -90 kg | -21 |
Jaguar | XK 5.0 V8 Cabrio | 499 kg | 341 kg | -158 kg | -32 |
Porsche | 911 Turbo S | 325 kg | 341 kg | 16 kg | 5 |
Audi | TT RS | 400 kg | 342 kg | -58 kg | -15 |
Audi | TT Coupe 2.0 TFSI S tronic | 400 kg | 347 kg | -53 kg | -13 |
Porsche | 911 Turbo | 440 kg | 348 kg | -92 kg | -21 |
Mercedes | SL 350 BlueEfficiency | 455 kg | 351 kg | -104 kg | -23 |

Polecamy uwadze inne nasze zestawienia:
Zestawienie prześwitów w 7 segmentach
Zestawienie długości drogi hamowania w 9 segmentach