Hyundai Veloster N nie trafi do Polski, ale i tak warto mu się przyjrzeć. W tym modelu debiutuje 8-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa. Wkrótce ta skrzynia pojawi się także w i30 N.
Hyundai Veloster pierwszej generacji był oferowany w naszym kraju i choć nie cieszył się dużą popularnością, to został zapamiętany ze względu na pewne nietypowe rozwiązanie: po stronie kierowcy zastosowano jedne, szerokie drzwi, a z drugiej – dwoje drzwi. Drugie wcielenie Velostera zostało zaprezentowane w 2018 r. i jest dostępne wyłącznie na wybranych rynkach, m.in. w USA.
Najmocniejszy Veloster korzysta z tego samego źródła napędu, co popularny u nas Hyundai i30 N. Oznacza to, że pod jego maską znajdziemy 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 250 KM (275 KM w N Performance), połączony z 6-biegową ręczną skrzynią. Jednak jak wiemy, w dzisiejszych czasach manualne przekładnie przegrywają z „automatami” i nie inaczej jest w przypadku koreańskiego producenta.
W najbliższym czasie Hyundai Veloster N będzie dostępny z nową, 8-biegową skrzynią dwusprzęgłową N DCT. W konstrukcji tej przekładni zastosowano elektroniczne siłowniki, które sterują dwoma mokrymi sprzęgłami. W przeciwieństwie do skrzyni z suchymi sprzęgłami, N DCT wykorzystuje olej, który znacznie poprawia wydajność smarowania i chłodzenia, co pozwala na przeniesienie większego momentu obrotowego.
Przekładnia N DCT została ponadto wyposażona w trzy dodatkowe funkcje, które pozwalają w większym stopniu wykorzystać możliwości auta. N Grin Shift (NGS) zwiększa maksymalny moment obrotowy z 353 do 378 Nm i maksymalizuje reakcję skrzyni przez 20 sekund. Z kolei N Power Shift (NPS) włącza się, gdy samochód podczas przyspieszania ma przepustnicę otwartą w ponad 90%. Dzięki temu złagodzony zostaje spadek momentu obrotowego spowodowany zmianą biegu w celu zapewnienia maksymalnej mocy na koła, co daje kierowcy poczucie dynamicznego przyspieszania podczas zmiany biegów.
Ostatnią z funkcji jest N Track Sense Shift (NTS), który rozpoznaje, kiedy warunki na drodze są optymalne do dynamicznej jazdy i aktywuje się automatycznie, wybierając odpowiednie biegi oraz czas zmiany. No i na koniec najważniejsze: dzięki zastosowaniu nowej, dwusprzęgłowej przekładni Veloster N Performance przyspiesza od 0 do 100 km/h o 0,5 sekundy krócej – w czasie 5,6 s (wersja z manualną skrzynią: 6,1 s).
Ze względu na bliskie techniczne pokrewieństwo należy się spodziewać, że opisywana przekładnia trafi wkrótce także do Hyundaia i30 N oraz N Performance. Jednak jeszcze nie wiemy, kiedy to nastąpi.
Ten samochód jest na prawdę bardzo efektowny. Piękna linia, sportowy charakter nadają mu nowoczesny wygląd. Do tego dobre parametry techniczne. Nowy model od Hyundai z pewnością przypadnie do gustu wielu osobom.