NowościAktualnościHyundai pokazał Velostera N z nową dwusprzęgłową skrzynią

Hyundai pokazał Velostera N z nową dwusprzęgłową skrzynią

Hyundai Veloster N nie trafi do Polski, ale i tak warto mu się przyjrzeć. W tym modelu debiutuje 8-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa. Wkrótce ta skrzynia pojawi się także w i30 N.

Hyundai Veloster pierwszej generacji był oferowany w naszym kraju i choć nie cieszył się dużą popularnością, to został zapamiętany ze względu na pewne nietypowe rozwiązanie: po stronie kierowcy zastosowano jedne, szerokie drzwi, a z drugiej – dwoje drzwi. Drugie wcielenie Velostera zostało zaprezentowane w 2018 r. i jest dostępne wyłącznie na wybranych rynkach, m.in. w USA.

Najmocniejszy Veloster korzysta z tego samego źródła napędu, co popularny u nas Hyundai i30 N. Oznacza to, że pod jego maską znajdziemy 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 250 KM (275 KM w N Performance), połączony z 6-biegową ręczną skrzynią. Jednak jak wiemy, w dzisiejszych czasach manualne przekładnie przegrywają z „automatami” i nie inaczej jest w przypadku koreańskiego producenta.

W najbliższym czasie Hyundai Veloster N będzie dostępny z nową, 8-biegową skrzynią dwusprzęgłową N DCT. W konstrukcji tej przekładni zastosowano elektroniczne siłowniki, które sterują dwoma mokrymi sprzęgłami. W przeciwieństwie do skrzyni z suchymi sprzęgłami, N DCT wykorzystuje olej, który znacznie poprawia wydajność smarowania i chłodzenia, co pozwala na przeniesienie większego momentu obrotowego.

Hyundai Veloster N

Przekładnia N DCT została ponadto wyposażona w trzy dodatkowe funkcje, które pozwalają w większym stopniu wykorzystać możliwości auta. N Grin Shift (NGS) zwiększa maksymalny moment obrotowy z 353 do 378 Nm i maksymalizuje reakcję skrzyni przez 20 sekund. Z kolei N Power Shift (NPS) włącza się, gdy samochód podczas przyspieszania ma przepustnicę otwartą w ponad 90%. Dzięki temu złagodzony zostaje spadek momentu obrotowego spowodowany zmianą biegu w celu zapewnienia maksymalnej mocy na koła, co daje kierowcy poczucie dynamicznego przyspieszania podczas zmiany biegów.

Ostatnią z funkcji jest N Track Sense Shift (NTS), który rozpoznaje, kiedy warunki na drodze są optymalne do dynamicznej jazdy i aktywuje się automatycznie, wybierając odpowiednie biegi oraz czas zmiany. No i na koniec najważniejsze: dzięki zastosowaniu nowej, dwusprzęgłowej przekładni Veloster N Performance przyspiesza od 0 do 100 km/h o 0,5 sekundy krócej – w czasie 5,6 s (wersja z manualną skrzynią: 6,1 s).

Ze względu na bliskie techniczne pokrewieństwo należy się spodziewać, że opisywana przekładnia trafi wkrótce także do Hyundaia i30 N oraz N Performance. Jednak jeszcze nie wiemy, kiedy to nastąpi.

Redakcja poleca:

Hyundai i30 Fastback N Performance – nasz test

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji