Hill Hold Control (5)

Asystent ruszania pod wzniesienie to prawdziwe wybawienie nie tylko dla osób mieszkających w rejonach górskich. Jak działa Hill Hold Control? Czy często się trafia w samochodach?

Przysłowiowa „górka”, czyli ruszenie na wzniesieniu, to jeden z manewrów obligatoryjnie przerabianych na kursach prawa jazdy, stąd teoretycznie z podjazdem pod górę powinien sobie poradzić każdy kierowca. Z tym bywa różnie, a nawet jeśli uda się okiełznać podjazd o znacznym nachyleniu, wiąże się to z niemałymi nerwami. Szczególnie stresujące bywają sytuacje, gdy na wzniesieniu umieszczone są światła. Stara szkoła mówi o profilaktycznym zaciągnięciu wtedy hamulca ręcznego i ruszaniu pod górkę z jednoczesnym jego zwolnieniem. To wyjście niezbyt komfortowe, niemniej skuteczne. Na szczęście technika coraz częściej nas wyręcza z korzystania z tych metod i czyni podjazd pod górkę czynnością łatwą i przyjemną. Za czyją sprawą? Asystenta podjazdu pod wzniesienie.

Czym jest system wspomagający podjazd pod górkę?

Wspomniane układy pomagające kierowcy ruszyć na wzniesieniu noszą różne nazwy. Do najpopularniejszych należą:

  • Hill Hold Control,
  • Hill Hold Assist,
  • Hill Holder,
  • Hill Start Assist,
  • Hill Launch Assist,
  • Hillhold Assist Control itp.

Wynika to z odrębnego nazewnictwa u różnych producentów samochodowych, niemniej zdecydowaną większość z nich charakteryzuje podobna zasada działania. Układ blokuje bowiem na krótki czas (ok. 2-5 sekund) hamulce po wykryciu faktu, że samochód stoi na wzniesieniu. Kierowca ma zatem sporo czasu na swobodne wciśnięcie sprzęgła i przełożenie nogi z pedału hamulca na gaz, połączone oczywiście z wybraniem pierwszego biegu. Najprostsze systemy kontrolujące podjazd pod górkę wyłączają się samoistnie po upływie wspomnianych kilku sekund i aktywują się tylko na wzniesieniach. Bardziej rozbudowane, znane jako Auto Hold, działają także na płaskich nawierzchniach, z tym że wymagają one aktywacji odpowiednim przyciskiem (zazwyczaj umieszczanym w okolicach pokrętła wyboru trybu jazdy, czyli w okolicach lewarka biegów).

Hill Hold Control
„Trzymany” przez układ Hill Hold Control nie stoczy się ze wzniesienia, chyba że nie zdążymy włączyć biegu i ruszyć przed upływem czasu jego dezaktywacji (kilka sekund). Grafika autorstwa Suzuki.

Jak działa Hill Hold Control?

Głównym „informatorem” asystenta podjazdu pod górkę jest sieć czujników monitorujących poziom nachylenia nawierzchni. Gdy wyjdzie on poza dopuszczalną granicę (zazwyczaj 2-5%), system aktywuje się po wciśnięciu przez kierowcę pedału hamulca. Gdy go puści, ciśnienie w układzie hamulcowym nadal będzie podtrzymywane, tak aby kierowca miał kilka sekund na wybranie biegu. Odpuszczanie sprzęgła, wraz z jednoczesnym dodawaniem gazu, skutkuje stopniowym zmniejszaniem ciśnienia aż do całkowitej dezaktywacji asystenta podjazdu. Opieszałość w wykonywaniu tej operacji nie jest jednak wskazana, bowiem po wyłączeniu systemu samochód stoczy się bez żadnego wcześniejszego ostrzeżenia. Działanie układu Hill Hold Control rzadko zresztą bywa w jakikolwiek sposób sygnalizowane: nie mówi o nim żadna kontrolka, nie trzeba też pamiętać o wciśnięciu któregoś z przycisków. To ostatnie wymagane jest wyłącznie w przypadku funkcji Auto Hold, działającej bez żadnych ograniczeń czasowych: hamulec zwalnia się dopiero po wciśnięciu sprzęgła lub dodaniu gazu w „automacie”. W tym ostatnim Auto Hold jest o tyle pomocny, że „wyręcza” kierowcę z trzymania nogi na pedale hamulca podczas postoju np. na światłach (normalnie pobudziłoby to samochód do powolnego pełzania).

HYUNDAI Tucson III Style 1.7CRDi 141KM 7AT DCT FWD WE583MA 04-2016
Funkcja Auto Hold uruchamia się po wciśnięciu przycisku. Standardowy asystent podjazdu pod górkę działa bez ingerencji kierowcy.

Czy warto mieć asystenta podjazdu pod wzniesienie?

System kontrolujący ruszanie pod górkę stanowi część składową układu stabilizacji toru jazdy, stąd nie wymaga od producentów stosowania skomplikowanych i drogich rozwiązań – wystarczy wgrać właściwe oprogramowanie. Z tego powodu coraz częściej widnieje on na liście wyposażenia standardowego bazowych wersji najmniejszych, a przez to najtańszych samochodów. Wbrew pozorom, warto mieć w swoim aucie asystenta podjazdu pod nachyleniem, nawet jeśli poruszamy się wyłącznie po mieście, w okolicy z niskimi różnicami wysokości terenu – jest on nieoceniony na stromych podjazdach parkingów galerii handlowych, które w godzinach szczytu bywają zakorkowane. Aktualnie uświadczymy go w niemal każdym nowym samochodzie i w większości ok. 5-letnich aut używanych, nawet z najniżej sytuowanych segmentów.

Hill Hold Control (4)
Z asystenta podjazdu pod górkę najwięcej skorzystają mieszkańcy terenów górzystych. Ten system bywa też przydatny w normalnej eksploatacji miejskiej.

Polecamy również:

Jak działa asystent martwego pola do własnego montażu?

Które systemy bezpieczeństwa pomagają, a które przeszkadzają kierowcy?

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here