NowościAktualnościHej, Fiat! Dlaczego elektryczny Fiat 500 jest „smart”

Hej, Fiat! Dlaczego elektryczny Fiat 500 jest „smart”

Nowy Fiat 500 wjeżdża w epokę prądu – i łączy swój niepodrabialny styl z innowacyjnymi technologiami, znanymi dotąd z większych aut. Przykład: system multimedialny z profilami użytkowników i inteligentną obsługą głosową. Zobacz, co potrafi.

Cyfryzacja otworzyła w motoryzacji zupełnie nową epokę. W wymiarze obsługi i codziennej eksploatacji samochody zbliżyły się do smartfonów – można z nich dzwonić, wysyłać wiadomości albo odsłuchiwać ulubione utwory „z chmury”. Wszystko przez dotykowy ekran, bez konieczności podłączania kabla. Coraz częściej także głosowo.

Do niedawna rozbudowane systemy operacyjne z możliwością personalizacji pod kątem danego użytkownika (przydatne, gdy z samochodu regularnie korzysta więcej niż jeden kierowca) były zarezerwowane dla samochodów wyższych segmentów, podobnie jak „inteligentne” sterowanie głosowe, które nie ogranicza się jedynie do „sztywnych” formułek.

Wielki system w małym aucie

Dzięki systemowi multimedialnemu Uconnect nowy elektryczny Fiat 500 wprowadza te tzw. technologie do segmentu miejskich aut. W bazowej wersji wyposażenia Action ma on 7-calowy ekran i najważniejsze funkcje (radio, Bluetooth), a wyższych odmianach – (Red), Icon oraz La Prima – dysponuje już ekranem o przekątnej 10,25” i oferuje nawigację, bezprzewodowe interfejsy do integracji smartfonów (Android Auto oraz Apple CarPlay) oraz usługi łączności online.

Fiat 500 2022 wnętrze kokpit deska rozdzielcza
Kokpit elektrycznej „500”. Wysoko umieszczony ekran jest łatwo dostępny i szybko reaguje na dotyk.

Owszem, to elementy niemal oczywiste we współczesnych samochodach. System operacyjny Fiata 500 imponuje jednak rozwiązaniami i dopracowaniem typowymi dotąd głównie dla aut premium. Szczegóły poniżej!

Przyjazna obsługa

Główny ekran systemu multimedialnego w Fiacie 500 jest podzielony na części – może np. pokazywać jednocześnie mapę nawigacji i aktualnie wybraną stację radiową lub odgrywany utwór. Jednocześnie przez cały czas z lewej strony ekranu, blisko prawej dłoni kierowcy, wyświetla się pasek menu ze skrótami do głównych funkcji, m.in. audio, nawigacji, wentylacji, telefonu oraz ustawień auta.

U góry ekranu widnieje kolejny stały element – pasek skrótów, który wzorem smartfonów można spersonalizować zgodnie z własnymi preferencjami.

I najważniejsze: sam ekran jest szeroki i dogodnie, wysoko umieszczony, co ułatwia jego obsługę, ale w przeciwieństwie do wielu nowoczesnych aut nie zabrakło tradycyjnych przełączników do sterowania wentylacją. Bo choć wyświetlacz bardzo sprawnie reaguje na dotyk i ma matrycę o wysokim kontraście, dzięki czemu prezentuje wyraźny obraz nawet w warunkach dużego nasłonecznienia, klimatyzację i tak najwygodniej obsługiwać „zwykłymi” instrumentami.

Na co dzień docenia się również wygodnie umieszczoną półkę na smartfon z bezprzewodową, indukcyjną ładowarką (opcja za 700 zł w odmianach (Red) i Icon, standard w wersji La Prima):

fiat 500 2022 test ładowarka indukcyjna bezprzewodowa dla smartfona
Duża, ergonomicznie zlokalizowana ładowarka indukcyjna dla smartfona.

Przydatne funkcje

System multimedialny w Fiacie 500 oferuje profile użytkowników, które pozwalają zachowywać ustawienia dla różnych kierowców. Jeśli z samochodu korzystają np. dwie osoby, każda może utworzyć swój profil z preferowanymi stacjami radiowymi, listą adresów nawigacji czy parametrami pracy systemów wsparcia.

Podczas codziennej eksploatacji przydaje się obsługa głosowa, którą można aktywować nie tylko przyciskiem na kierownicy i przez ekran, ale także przez wypowiedzenie hasła „Hej, Fiat”. Wzorem droższych aut nie ogranicza się ona jedynie do ustalonych formuł, lecz reaguje na swobodnie wypowiadane komendy, takie jak „Chcę jechać do…”, „Zadzwoń do…”. Co istotne, sterowanie głosowe może służyć też do obsługi funkcji wentylacji, gdy zwyczajnie nie chce nam się sięgać do przełącznika albo ekranu.

Fiat 500 2022 test sterowanie głosowe
Rozbudowana obsługa głosowa bez trudu rozpoznaje nawet złożone adresy. Można ją aktywować przyciskiem na kierownicy, przez ekran lub wypowiadając hasło „Hej, Fiat”.

Podobnie jak w smartfonach Fiat 500 oferuje również funkcję „nie przeszkadzać”, która podczas jazdy wycisza wszelkie powiadomienia o nowych wiadomościach i połączeniach.

Z kolei funkcje z zakresu ładowania pozwalają ustawić profil ładowań na dane dni (np. w tańszej nocnej taryfie).

fiat 500 2022 ładowanie
Plany ładowań pozwalają aktywować ładowanie samochodu o określonych porach (np. w trakcie obowiązywania tańszej taryfy prąd), a także odpowiednio wcześniej ustawić schłodzenie lub nagrzanie kabiny przy pomocy energii z sieci – co zwiększy zasięg pojazdu.

Co istotne, system w „Fiaciku” oferuje bezprzewodowe aktualizacje (OTA, czyli over the air) – wybrane aktualizacje można przeprowadzać tu zdalnie, bez konieczności odwiedzania serwisu czy pobierania pakietu na przenośną pamięć.

Dodatkowe usługi mobilne

Ponieważ nowy Fiat 500 jest „online”, jego użytkownik może korzystać z usług mobilnych, takich jak sprawdzanie statusu samochodu za pomocą aplikacji na smartfon, zdalna obsługa niektórych funkcji (np. otwieranie lub zamykanie zamków), wyszukiwarka auta (przydatna na zatłoczonych parkingach) czy hotspot wi-fi, który zapewnia dostęp do internetu dla urządzeń mobilnych pasażerów.

Fiat 500 udowadnia, że nowoczesne, inteligentne technologie są dziś dostępne nawet w miejskim aucie. System multimedialny Uconnect oferuje rozwiązania typowe dla smartfonów, a jego intuicyjna obsługa zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Fiat 500 2022 test tył
Retrodesign w nowym, elektrycznym wydaniu. Zaleta nie do przecenienia w dużym mieście: autem na prąd można legalnie poruszać się buspasem.

Redakcja poleca:

Fiat 500 Cabrio Icon – nasz test

Fiat 500 3+1 kontra Renault Zoe – porównanie

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji