Droga hamowania na autostradzie 01

Prędkość, warunki atmosferyczne, rodzaj opon. Wszystko ma wpływ na długość drogi hamowania samochodu. Na torze sprawdziliśmy, ile metrów potrzebuje auto, by wyhamować z wysokich prędkości.

Nie jest tajemnicą, że współczesne samochody mają bardzo wydajne układy hamulcowe i wiele systemów umożliwiających wykorzystanie ich potencjału w stu procentach. Nowoczesne auta posiadają również mocniejsze silniki niż dotychczas, są doskonale wyciszone i o wiele lepiej się prowadzą. To wszystko sprawia, że kierowcy czują się w nich o wiele pewniej i bezpieczniej, a w konsekwencji nagminnie przekraczają dozwoloną prędkość. Robią to nie tylko w mieście, gdzie i tak jeździ się względnie wolno, ale, co gorsza, na drogach szybkiego ruchu. Auta pędzące w granicach 170-200 km/h wcale nie zdarzają się rzadko, a przypominamy, że mówimy o drogach z dopuszczalną prędkością 120 km/h (ekspresowa) i 140 km/h (autostrada). Być może skalę problemu zmniejszą planowane na lipiec zmiany przepisów, w myśl których kierowca przekraczający prędkość o 50 km/h poza terenem zabudowanym straci prawo jazdy na 3 miesiące.

Istotnie, drogi szybkiego ruchu zazwyczaj kwalifikowane są jako te bezpieczniejsze – nie posiadają skrzyżowań, sygnalizacji świetlnej, niebezpiecznych zakrętów czy innych miejsc, w których potencjalnie grozi kolizja. Nie oznacza to, że nie występują na nich wypadki. Zdarzają się, i to najczęściej przy dobrej pogodzie, gdy kierowcy nabierają pewności siebie i jadą o wiele szybciej niż powinni. Przeceniają tym samym własne umiejętności i możliwości samochodu, także w zakresie hamowania. Zapominają, że wraz ze wzrostem prędkości wydłuża się odległość, jaką auto potrzebuje do całkowitego zatrzymania. Deklarowana w katalogu przez producenta droga hamowania za 100 km/h traci w tym przypadku na znaczeniu: samochód jadący z autostradową prędkością zatrzyma się o wiele dalej.

Ile metrów potrzeba, by wyhamować z wysokich prędkości?

Droga hamowania na autostradzie 06
Testy odbyły się przy użyciu profesjonalnego sprzętu pomiarowego firmy Continental.

Nasza redakcja postanowiła odpowiedzieć na to pytanie. Wykonaliśmy w tym celu pomiary drogi hamowania na suchym i mokrym asfalcie, przy różnych prędkościach. Dla warunków bezopadowych było to 100, 140 i 180 km/h, przy opadach deszczu 100, 120 i 140 km/h. Test przeprowadziliśmy dzięki uprzejmości firmy Continental, która udostępniła nam swój tor. By rozwiać wszelkie wątpliwości co do zastosowanego ogumienia, wszystkie pomiary wykonaliśmy na dwóch oponach letnich: markowej Continental PremiumContact 6 oraz budżetowej Dębicy Presto HP. Oba produkty wzięły też udział w naszym teście opon letnich w rozmiarze 195/65 R15. Ogumienie trafiło na samochód testowy, czyli Volkswagena Golfa z silnikiem 1.4 TSI, posiadającym oryginalne klocki i tarcze hamulcowe. Firma Continental udostępniła nam również swój sprzęt pomiarowy, używany do badania wszelkich parametrów opon.

Hamowanie na autostradzie (SUCHY ASFALT)

Kierowca testowy dla każdej z trzech prędkości wykonał 7 hamowań, z czego dwa skrajne pomiary zostały odrzucone, a z pozostałych wyliczyliśmy średnią. Jadący 100 km/h samochód zatrzymał się po 35 metrach lub 38 metrach w przypadku tańszych opon. Zwiększenie prędkości do 140 km/h spowodowało wydłużenie drogi hamowania do niemal 70 m (ogumienie Continental) lub 75 m (dla Dębicy), czyli o dodatkowe 34-36 m! Auto pędzące 180 km/h wyhamowało już po ponad 100 metrach, a dokładnie po prawie 115 m (droższe opony) lub ponad 123 m (tańsze ogumienie). Zatem zwiększenie prędkości ze 100 do 180 km/h wydłuża drogę hamowania o ponad 80 metrów!

Hamowanie na suchej nawierzchni przy 100, 140 i 180 km/h
PrędkośćDroga hamowania (Continental)Droga hamowania (Dębica)
100-0 km/h35,4 m38,0 m
140-0 km/h69,4 m74,6 m
Różnica drogi ham. ze 100 i 140 km/h 34,0 m  36,6 m 
180-0 km/h114,8 m123,3 m
Różnica drogi ham. ze 100 i 180 km/h 79,4 m  85,3 m 
Droga hamowania na autostradzie 07
Samochód poruszający się na tańszych oponach Dębica zatrzymywał się o ok. 5-10 metrów dalej niż auto na znacznie droższych Continentalach.

Hamowanie na autostradzie (MOKRY ASFALT)

Przy tych samych założeniach sprawdziliśmy, ile potrzebuje samochód, by na mokrym asfalcie wyhamować z dużej prędkości. W porównaniu z suchym asfaltem, dla 100 km/h samochód potrzebował o ok. 13-14 m więcej do całkowitego zatrzymania, a przy 140 km/h różnice zwiększyły się do blisko 40 m. Tym samym auto jadące w deszczu 140 km/h wyhamuje zaledwie 20 m bliżej niż samochód poruszający się 180 km/h przy ładnej pogodzie! Różnice pomiędzy poszczególnymi prędkościami na mokrej nawierzchni kształtowały się w granicach 21-23 m (100 a 120 km/h) i 46-51 m (120 a 140 km/h).

Hamowanie na mokrej nawierzchni przy 100, 120 i 140 km/h
PrędkośćDroga hamowania (Continental)Droga hamowania (Dębica)
100-0 km/h48,1 m52,9 m
120-0 km/h69,3 m76,2 m
Różnica drogi ham. ze 100 i 120 km/h 21,2 m  23,3 m 
140-0 km/h94,3 m103,7 m
Różnica drogi ham. ze 100 i 140 km/h 46,2 m  50,8 m 
Droga hamowania na autostradzie 05
Drogę hamowania sprawdzaliśmy na torze pokrytym 0,8-milimetrową warstwą wody.

Jakie z tego wnioski?

Niezależnie od warunków i rodzaju opony, każde zwiększenie prędkości, z której rozpoczyna się hamowanie, wiąże się ze znacznym wydłużeniem drogi hamowania, nawet o szokujące kilkadziesiąt metrów. Nie bez znaczenie pozostaje także rodzaj opony, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Być może warto zapłacić więcej za oponę premium by mieć możliwość zahamowania o kilka metrów wcześniej. Gdy pada deszcz, różnice są jeszcze większe. Przypominamy jednak, że sporządzone przez nas pomiary były liczone od momentu wciśnięcia pedału hamulca. Do ogólnej wartości drogi hamowania wlicza się również czas reakcji kierowcy i „pobudzenie do życia” układu hamulcowego. Poza tym wiele zależy też od wieku i kondycji opon – bez znaczenia, czy jest klasyfikowana w segmencie premium czy budżetowym.

Polecamy uwadze inne nasze artykuły dotyczące nie tylko opon:

Które auta hamują najlepiej? Zobacz ranking drogi hamowania

15 najczęściej zadawanych pytań o oponach. Odpowiadamy na nie!

Czy jazda na oponach letnich jesienią ma wpływ na hamowanie?

Autorzy: Paweł Tyszko/Michał Bakuła

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here