Audi e-tron Sportback prototyp (2019)
Audi e-tron Sportback prototyp (2019) - przód

Elektryczna ofensywa Audi nabiera tempa – w kolejce do debiutu czekają SUV-y e-tron Sportback (w 2019 r.) i Q4 e-tron (w 2020 r.).

Sprzedaż SUV-ów bez przerwy rośnie, sprzedaż samochodów elektrycznych także (ostatnio w Europie o 48,2% – z 135 755 szt. w 2017 r. do 201 284 szt. w 2018 r.). Nic zatem dziwnego, że wiele firm zdecydowało, że czas postawić na elektryki, a jako pierwsze auta tego typu w gamie prezentują pojazdy sportowo-użytkowe. Tak zrobił Jaguar, Mercedes, a także Audi. W salonach tej ostatniej marki debiutował już e-tron – mierzący 490 cm SUV klasy wyższej. Założenie jest takie, że w 2025 roku mniej więcej co trzeci klient opuści salon Audi samochodem z literką „e” w nazwie. Ale realizacja tego ambitnego celu wymaga wprowadzenia wersji zelektryfikowanej w każdej serii modelowej – przeważnie będzie to auto w pełni elektryczne, a czasem hybryda typu plug-in. Przedstawicielami tej pierwszej grupy są dwa SUV-y: e-tron Sportback, którego premiera odbędzie się jeszcze w tym roku, oraz mniejszy Q4 e-tron (na niego trzeba poczekać do 2020 r.) Oto, co wiadomo o obu modelach.

Audi e-tron Sportback

Audi e-tron Sportback prototyp (2019)
Audi e-tron Sportback – prototyp (2019)

Na genewskim salonie Audi zaprezentowało fantazyjnie oklejony egzemplarz prototypowy, który w zasadzie wygląda niemal jak auto seryjne. To nic innego jak odmiana już sprzedawanego e-trona, tyle że stylizowana na coupe. Będzie dla niego tym, czym Q8 jest dla Q7 lub BMW X4 dla X3. Można się spodziewać bardziej sportowego zestrojenia zawieszenia czy układu kierowniczego i kilku inaczej stylizowanych detali, ale najważniejsze rozwiązania technicznie e-trona Sportbacka i e-trona będą takie same. A to oznacza, że napędzany na cztery koła blisko pięciometrowy SUV otrzyma dwa silniki elektryczne rozwijające 360 KM i 561 Nm (408 KM i 664 Nm w trybie S) oraz akumulatory o pojemności 95 kWh, gwarantujące zasięg ponad 400 km. Osiągi także powinny być niemal identyczne, czyli przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,6 s (5,7 s w trybie S) i prędkość maksymalna – ograniczona – wynosząca 200 km/h. E-trona Sportbacka udało się już sfotografować podczas zimowych testów przedprodukcyjnych więc oprócz fabrycznych zdjęć pokazujemy to auto także w bardziej naturalnym środowisku (fot. poniżej).

Audi e-tron Sportback (2019)
Audi e-tron Sportback przyłapany podczas zimowych testów przedprodukcyjnych.

 

Audi Q4 e-tron concept

Audi Q4 e-tron concept (2019)
Audi Q4 e-tron concept (2019)

To na razie jeszcze model koncepcyjny, ale w 2020 r. pojawi się on w wersji seryjnej. Q4 e-tron concept ma cechy auta studyjnego, ale nie jest tak daleko oderwany od rzeczywistości jak wiele takich pojazdów, będących jedynie ćwiczeniem dla stylistów i emanacją ich fantazji. Q4 e-tron ma pokazać, jak może się prezentować samochód produkcyjny.

Q4 e-tron koncept to wyrośnięty kompaktowy SUV, w przybliżeniu odpowiadający Q3 w tradycyjnej gamie Audi. Jest od niego jednak o ponad 10 cm dłuższy (mierzy 459 cm) i ma o 9 cm większy rozstaw osi. Najważniejsze jednak, że de facto oba auta technicznie nie mają ze sobą nic wspólnego. Q3 zbudowano bowiem na płycie MQB, a w Q4 za fundament służy nowo opracowana modularna architektura MEB (powstanie na niej wiele samochodów elektrycznych różnych klas Grupy VW). Q4 jest zatem „elektrykiem” do szpiku kości, a nie tylko zmodernizowaną wersją już istniejącego auta.

Ważące 510 kg akumulatory o pojemności 82 kWh umieszczono nisko w podłodze, co poprawia rozkład masy. Q4 e-tron ma zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu, układem wielowahaczowym z tyłu i adaptacyjne amortyzatory. Auto wyposażono w napęd na 4 koła, ale osie nie są ze sobą mechanicznie połączone – o rozdziale momentu obrotowego decyduje tylko elektronika. Przy każdej z osi zamontowano jeden silnik – przedni ma 102 KM, a tylny – 204 KM (razem do dyspozycji jest zatem 306 KM). Auto będzie w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 6,3 s i uzyskać prędkość maksymalną 180 km/h (elektronicznie ograniczoną). Zasięg przy pełnych bateriach ma wynosić ponad 450 km.

Kolejne premiery SUV-ów Audi

Oprócz w pełni elektrycznych SUV-ów Audi będzie oczywiście rozwijało gamę aut tego typu wyposażonych w klasyczne napędy spalinowe, a także hybrydowe. Jeszcze w tym roku zadebiutują sportowa odmiana Q8, czyli SQ8, Q5 e-tron (hybryda), Q7 po face liftingu oraz Q3 Sportback, a więc Q3 z karoserią w stylu coupe (rywal dla BMW X2). Szpiegowskie zdjęcia tego ostatniego auta i więcej informacji na jego temat publikujemy tutaj.

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia: Audi, Newspress, AutoMedia

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here