Dziś oficjalnie rozpoczął się proces połączenia Fiat Chrysler Automobiles z grupą PSA. Jaka przyszłość czeka marki tworzące ten nowy koncern?

Carlos Tavares (dyrektor generalny PSA) i John Elkann (prezes FCA) podpisali dziś umowę o fuzji obu firm. Nowy koncern zostanie czwartym co do wielkości na świecie, a jego wartość szacuje się na 50 miliardów dolarów. Do ostatecznego połączenia obu spółek ma dojść w ciągu najbliższych 15 miesięcy. Na mocy zawartego porozumienia, Tavares ma zostać dyrektorem generalnym tego mega-koncernu, a Elkann obejmie funkcję prezesa zarządu.

Więcej na temat powodów fuzji FCA i PSA przeczytacie w naszym październikowym artykule, a teraz razem z ekspertami z Automotive News Europe przyjrzymy się, jaki będzie dalszy los marek, które znajdą się w nowym koncernie.

Abarth

Carlos Tavares jest fanem wyścigów. Przed przejściem do PSA zarządzał Renault i miał spory udział w powrocie marki Alpine, dlatego jest prawdopodobne, że będzie chciał utrzymać Abartha na rynku. Jednak to zadanie może okazać się trudne, przynajmniej w Europie, gdzie od 1 stycznia 2020 r. zaczną obowiązywać bardziej restrykcyjne normy emisji spalin.

Alfa Romeo

Obecna gama Alfy obejmuje zaledwie dwa modele: Giulię i Stelvio. Niedawno szefostwo marki poinformowało, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom, w ofercie nie pojawią się dwa nowe coupe. Zamiast nich możemy się spodziewać miejskiego crossovera i kompaktowego SUV-a, którego zapowiada koncepcyjne Tonale. Pytanie tylko, czy władze nowego koncernu będą chciały inwestować w Alfę Romeo, która wedle szacunków, w tym roku sprzeda na całym świecie mniej niż 100 000 aut?

Citroen

O przyszłość Citroena nie powinniśmy się martwić. W ubiegłym roku nabywców znalazło ponad 1 milion samochodów tej francuskiej marki, a jej najpopularniejszy model – C3 trafił na 13. miejsce wśród europejskich bestsellerów.

Chrysler

Amerykańska marka, podobnie jak Alfa Romeo, jest obecnie jedynie cieniem dawnej świetności. Producent, który zapoczątkował modę na minivany pierwszą generacją Voyagera, dziś ma w ofercie tylko dwa auta: 300 i Pacifica. Nie wiadomo nic o planowanych modelach.

DS Automobiles

Wyodrębniona w 2014 r. ze struktur Citroena marka powinna pozostać na rynku, bo pomimo niewielkiej sprzedaży (53 300 samochodów w 2018 r.), przynosi spore zyski. Na marcowym salonie w Genewie mamy poznać nową flagową limuzynę z logo DS.

Dodge

Tak jak Chrysler, Dodge niemal wszystkie swoje auta sprzedaje wyłącznie na rynku amerykańskim i radzi sobie całkiem nieźle. Trzon oferty stanowią sportowe modele: czterodrzwiowy sedan Charger, chętnie kupowany przez służby, oraz dwudrzwiowy Challenger, którego obecna generacja jest w produkcji już od prawie 12 lat, a mimo to nadal znajduje liczne grono odbiorców. Jednak brak zapowiedzi nowych modeli.

Fiat

Nowe normy emisji spalin uderzają głównie w producentów małych samochodów, do tego grona należy również Fiat. Skorzystanie z gotowej platformy od PSA pozwoli włoskiemu producentowi na powrót do segmentu aut miejskich.

Jeep

O tę kultową markę nie musimy się martwić. Według najnowszych planów, do 2022 r. każdy model Jeepa będzie dostępny w wersji hybrydowej lub elektrycznej.

Lancia

Lancia to wyjątkowy fenomen w świecie motoryzacji. Obecnie ma w ofercie tylko jeden model, Ypsilon, który od 2011 r. jest produkowany w Polsce, a od dwóch lat – sprzedawany wyłącznie we Włoszech. Mimo to każdego roku znajduje kilkadziesiąt tysięcy nabywców. Dlatego dopóki będą chętni na małą Lancię, marka będzie funkcjonować.

Maserati

Maserati to jedyny producent naprawdę luksusowych i sportowych aut w tym gronie. Dzięki temu, że marka ma wyraźnie określony charakter i sprecyzowane plany na przyszłość (elektryfikacja), o jej losy możemy być spokojni.

Opel

Pod skrzydłami PSA niemiecki producent nabiera rozpędu. Rozpoczął sprzedaż w Rosji, a w planach ma dalszą ekspansję na pozaeuropejskie rynki.

Peugeot

Trzon koncernu PSA, najpopularniejszy model (208) był w ubiegłym roku na 6. miejscu w zestawieniu sprzedaży aut w Europie. Każdy nowy model jest oferowany w wersji spalinowej i hybrydowej lub elektrycznej, co pozwala uniknąć kar za nadmierną emisję CO2.

Ram

Popularność pickupów w USA sprawia, że ten producent nie ma się o co martwić.

Vauxhall

Pod tą marką w Wielkiej Brytanii sprzedawane są auta Opla. Na przyszłość Vauxhalla rzutuje jedynie niepewność co do Brexitu.

Zdjęcie główne: Motor1

Oceny czytelników
[Głosów: 9 Średnia: 3.8]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here