Hiszpańska marka Cupra idzie za ciosem. Rok po debiucie prezentuje swój drugi model. Wprawdzie Formentor to koncept, ale wygląda na praktycznie gotowy do produkcji. Publiczna premiera nastąpi na salonie w Genewie.
Przez lata nazwa Cupra określała najostrzejsze model Seata. Była więc czymś jak RS dla Audi, M GmbH dla BMW czy AMG dla Mercedesa. W zeszłym roku Hiszpanie postanowili przekształcić ją w osobną markę, tworząc pierwszy model w postaci Cupry Ateki (tutaj znajdziecie wrażenia z jazdy tym autem).
I choć to właśnie ten kompaktowy SUV rozpoczął jej żywot, ciężko było odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z czymś zupełnie nowym. Pod względem wyglądu, prowadzenia, zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, a nawet odbioru trudno uznać, że to model premierowy. Równie dobrze ten samochód mógłby nazywać się Seat Ateca Cupra – przynajmniej nie straszyłby swoimi przywodzącymi na myśl „autoboty” z filmowej serii „Transfomers” znaczkami.
W momencie premiery marki Hiszpanie zapowiedzieli, że za rok do Ateki dołączy zupełnie nowy model. I słowa dotrzymali, choć tylko połowicznie, ponieważ Formentor (fuj, jaka brzydka nazwa) to na razie tylko koncept. Z drugiej strony należy do gatunku prototypów wyglądających, jakby były na ostatniej prostej przed rozpoczęciem produkcji.
Formentor należy do segmentu crossoverów – w końcu jak w dzisiejszych czasach mogłoby być inaczej? Z boku przypomina Mazdę CX,5, ale jako całość prezentuje się zgrabnie i spójnie. Ba, można pokusić się nawet o stwierdzenie, że wywołuje emocje. Wnętrze – już mniej – choć i ono jest typowym wytworem współczesności. Ma więc proste linie, niewielką liczbę przycisków i dwa ekrany, z których centralny (10-calowy) dominuje nad deską rozdzielczą. Wyróżnikiem Formentora są fotele zbudowane z wykorzystaniem włókna węglowego i nisko osadzone, jak twierdzą przedstawiciele marki.
Cupra korzysta z hybrydowego układu napędowego typu plug-in, a więc z możliwością ładowania baterii z gniazdka. Z w pełni nabitymi jest w stanie pokonać dystans do 50 km bez korzystania z silnika spalinowego (według cyklu WLTP, 70 km według cyklu NEDC). Łączna moc układu wynosi 245 KM, a moment obrotowy trafia do kół za pomocą przekładni DSG. Formentor korzysta z adaptacyjnego zawieszenia DCC oraz z dyferencjału z blokadą – Cupra w swoich materiałach prasowych niestety nie uściśliła czy znajduje się ona przy przednich kołach i czy auto ma napęd 4×4.