NowościAktualnościFormentor – drugi model marki Cupra. Na razie to koncept

Formentor – drugi model marki Cupra. Na razie to koncept

Hiszpańska marka Cupra idzie za ciosem. Rok po debiucie prezentuje swój drugi model. Wprawdzie Formentor to koncept, ale wygląda na praktycznie gotowy do produkcji. Publiczna premiera nastąpi na salonie w Genewie.

Przez lata nazwa Cupra określała najostrzejsze model Seata. Była więc czymś jak RS dla Audi, M GmbH dla BMW czy AMG dla Mercedesa. W zeszłym roku Hiszpanie postanowili przekształcić ją w osobną markę, tworząc pierwszy model w postaci Cupry Ateki (tutaj znajdziecie wrażenia z jazdy tym autem).

Cupra Ateca
Cupra Ateca dysponuje 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 300 KM i napędem na cztery koła.

I choć to właśnie ten kompaktowy SUV rozpoczął jej żywot, ciężko było odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z czymś zupełnie nowym. Pod względem wyglądu, prowadzenia, zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, a nawet odbioru trudno uznać, że to model premierowy. Równie dobrze ten samochód mógłby nazywać się Seat Ateca Cupra – przynajmniej nie straszyłby swoimi przywodzącymi na myśl „autoboty” z filmowej serii „Transfomers” znaczkami.

W momencie premiery marki Hiszpanie zapowiedzieli, że za rok do Ateki dołączy zupełnie nowy model. I słowa dotrzymali, choć tylko połowicznie, ponieważ Formentor (fuj, jaka brzydka nazwa) to na razie tylko koncept. Z drugiej strony należy do gatunku prototypów wyglądających, jakby były na ostatniej prostej przed rozpoczęciem produkcji.

Cupra Formentor
Cupra Formentor jest napędzana przez 240-konny układ hybrydowy typu plug-in.

Formentor należy do segmentu crossoverów – w końcu jak w dzisiejszych czasach mogłoby być inaczej? Z boku przypomina Mazdę CX,5, ale jako całość prezentuje się zgrabnie i spójnie. Ba, można pokusić się nawet o stwierdzenie, że wywołuje emocje. Wnętrze – już mniej – choć i ono jest typowym wytworem współczesności. Ma więc proste linie, niewielką liczbę przycisków i dwa ekrany, z których centralny (10-calowy) dominuje nad deską rozdzielczą. Wyróżnikiem Formentora są fotele zbudowane z wykorzystaniem włókna węglowego i nisko osadzone, jak twierdzą przedstawiciele marki.

Cupra Formentor
Oprócz dwóch ekranów, w kabinie Formentora uwagę zwraca zupełnie nowy „wybierak” przekładni DSG.

Cupra korzysta z hybrydowego układu napędowego typu plug-in, a więc z możliwością ładowania baterii z gniazdka. Z w pełni nabitymi jest w stanie pokonać dystans do 50 km bez korzystania z silnika spalinowego (według cyklu WLTP, 70 km według cyklu NEDC). Łączna moc układu wynosi 245 KM, a moment obrotowy trafia do kół za pomocą przekładni DSG. Formentor korzysta z adaptacyjnego zawieszenia DCC oraz z dyferencjału z blokadą – Cupra w swoich materiałach prasowych niestety nie uściśliła czy znajduje się ona przy przednich kołach i czy auto ma napęd 4×4.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji