NowościAktualnościNapęd AWD w Fordzie Tourneo Connect – jak to działa?

Napęd AWD w Fordzie Tourneo Connect – jak to działa?

Nowy Ford Tourneo Connect jako jeden z nielicznych kombivanów na rynku występuje także w wersji 4×4. Dowiedz się, jak działa napęd na cztery koła w tym modelu.

Ford Tourneo Connect w aktualnym wydaniu został przedstawiony jesienią ubiegłego roku. Opisywany model jest blisko spokrewniony z Volkswagenem Caddy – oba auta bazują na platformie MQB i powstają w fabryce w Poznaniu. Tourneo Connect jest oferowany w dwóch wariantach nadwozia – krótkim (4,5 m) i długim (4,85 m), a paleta dostępnych jednostek napędowych obejmuje benzynowe 1.5 EcoBoost (114 KM) oraz wysokoprężne 2.0 EcoBlue (102-122 KM).

Na szczególną uwagę zasługuje najmocniejszy silnik w gamie, czyli 122-konny turbodiesel. Występuje on bowiem aż w trzech konfiguracjach – z przednim napędem i ręczną skrzynią biegów, z przednim napędem i przekładnią dwusprzęgłową oraz z napędem 4×4 i manualem. Ta ostatnia wersja to prawdziwy ewenement w segmencie kombivanów – większość rywali (poza bliźniaczym Caddy) nie ma w ofercie takiej odmiany.

Ford Tourneo Connect 4x4
Napęd 4×4 jest dostępny tylko w połączeniu z wysokoprężnym silnikiem 2.0 EcoBlue o mocy 122 KM i manualną skrzynią biegów.

Napęd AWD w Fordzie Tourneo Connect jest oparty na systemie Haldex 6. generacji. Specjalne sprzęgło wielopłytkowe pełni tutaj funkcję centralnego mechanizmu różnicowego, odpowiadając za dołączanie tylnego napędu oraz optymalny rozdział momentu obrotowego między osiami. Dzięki temu w warunkach ograniczonej przyczepności siła napędowa jest kierowana na koła z lepszą trakcją, a wszystko odbywa się automatycznie, bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy.

Ford Tourneo Connect 4x4
Z zewnątrz wersję z napędem 4×4 rozpoznamy jedynie po emblemacie na pokrywie bagażnika.

Takie rozwiązanie ma szereg zalet. Przede wszystkim służy poprawie bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza na zaśnieżonych drogach czy nawierzchniach nieutwardzonych. Dodatkowo sprzęgło Haldex 6. generacji zostało istotnie zmodernizowane względem wcześniejszych wersji. Wprowadzone zmiany pozwoliły ograniczyć wpływ napędu na zużycie paliwa, a tym samym sprzyjają obniżeniu emisji CO2. Warto jeszcze wspomnieć, że w wersji 4×4 bez zmian pozostaje wysoka funkcjonalność Tourneo Connect. Obecność elementów układu AWD nie zmniejsza przestronności kabiny ani pojemności bagażnika.

Ford Tourneo Connect 4x4

Na koniec kilka słów o cenach Forda Tourneo Connect z napędem na wszystkie koła. Potencjalnych klientów na pewno ucieszy fakt, że decydując się na wersję 4×4, nie muszą iść na kompromis pod względem wyposażenia. Opisywany wariant silnikowy występuje we wszystkich trzech odmianach (Titanium, Sport, Active), a także jest dostępny zarówno z krótkim, jak i długim nadwoziem. Cennik prezentuje się następująco: 149 654 zł brutto (Titanium), 160 724 zł brutto (Sport) oraz 154 451 zł brutto (Active). Dopłata do modelu Grand Tourneo Connect z wydłużonym rozstawem osi wynosi 3690 zł brutto.

Sprawdź szczegółowy cennik Forda Tourneo Connect:

Ford Tourneo Connect – opis wersji i cennik

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji