Ford Mustang Mach-E to dopracowany SUV z napędem elektrycznym, który zapewnia spory zasięg na jednym ładowaniu. Oto 10 najciekawszych faktów na temat tego modelu.
Ford Mustang Mach-E został oficjalnie zaprezentowany w listopadzie 2019 roku, a na polskim rynku zadebiutował na początku 2021 roku. Opisywany model jest pierwszym w pełni elektrycznym autem w ofercie marki z Detroit i stanowi obecnie jedną z najlepszych propozycji w swoim segmencie. Poniżej w 10 punktach przedstawiamy najważniejsze informacje, które warto wiedzieć na temat Mustanga Mach-E.
1 Samochód Roku
Ford Mustang Mach-E może pochwalić się już wieloma nagrodami i wyróżnieniami. Spośród nich najbardziej prestiżowe są dwa tytuły Samochodu Roku – The Best of Moto 2021 oraz Car of the Year Polska 2022. Zwycięstwo w pierwszym z wymienionych plebiscytów elektryczny SUV zawdzięcza głosom jury oraz czytelników portalu Moto.pl, natomiast w drugim przypadku wyboru dokonali dziennikarze motoryzacyjni reprezentujący różne media i redakcje.

2 Dziedzictwo
Mustang Mach-E to samochód, który łączy historię z przyszłością, odwołując się zarówno do oryginalnego Forda Mustanga, jak i… samolotu P-51 Mustang z czasów II wojny światowej. O ile podobieństwa z kultowym, sportowym modelem są widoczne już na pierwszy rzut oka (charakterystyczny emblemat pędzącego konia, długa maska, opadająca linia dachu, kształt tylnych świateł), o tyle skojarzenia z lotnictwem zostały ukryte w detalach, jak przednie klamki przypominające skrzydła oraz napis „Ground Speed” na prędkościomierzu. Nie ma przy tym żadnych wątpliwości, że Mustang Mach-E jest także autem na wskroś nowoczesnym, szczególnie jeśli chodzi o napęd, systemy bezpieczeństwa czy multimedia.

3 Gama silnikowa
Polscy klienci mają do wyboru pięć wersji silnikowych, które różnią się napędem (na tylną lub obie osie) oraz wielkością baterii (użyteczna pojemność 68 kWh lub 91 kWh). Zwieńczeniem gamy jest 487-konna odmiana GT, która swoimi osiągami potwierdza, że ten elektryczny SUV naprawdę zasłużył na swoją nazwę.
- RWD Standard Range (269 KM, 430 Nm) z tylnym napędem i akumulatorem o pojemności 68 kWh netto, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, średnie zużycie energii: 16,5 kWh/100 km, zasięg: do 440 km
- RWD Extended Range (294 KM, 430 Nm) z tylnym napędem i akumulatorem o pojemności 91 kWh netto, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,0 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, średnie zużycie energii: 17,2 kWh/100 km, zasięg: do 610 km
- AWD Standard Range (269 KM, 580 Nm) z napędem na wszystkie koła i akumulatorem o pojemności 68 kWh netto, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,3 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, średnie zużycie energii: 18,7 kWh/100 km, zasięg: do 400 km
- AWD Extended Range (351 KM, 580 Nm) z napędem na wszystkie koła i akumulatorem o pojemności 91 kWh netto, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,8 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, średnie zużycie energii: 19,5 kWh/100 km, zasięg: do 540 km
- GT (487 KM, 860 Nm) z napędem na wszystkie koła i akumulatorem o pojemności 91 kWh netto, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,4 s, prędkość maksymalna: 200 km/h, średnie zużycie energii: 20,0 kWh/100 km, zasięg: do 490 km
4 Szybkie ładowanie
Ford Mustang Mach-E może być ładowany na trzy sposoby – z domowego gniazdka 230V, z ładowarki ściennej Ford Connected Wallbox oraz z publicznej stacji ładowania. Pierwsze rozwiązanie jest najprostsze, jednak najbardziej czasochłonne, ponieważ w zależności od pojemności akumulatora, pełne „tankowanie” może potrwać od 20,5 do 26,5 godziny. Dlatego w warunkach domowych optymalne jest korzystanie z urządzenia Ford Connected Wallbox, które pozwala naładować mniejszą baterię w niespełna 6 godzin. Ładowarka ta została przygotowana we współpracy z firmą Webasto i kosztuje 2989 zł plus 2990 zł za usługę montażu.

Najszybszy sposób na uzupełnienie „elektronów” stanowią oczywiście publiczne stacje ładowania, na których Mustang Mach-E ze standardowym akumulatorem może przyjąć prąd z mocą do 115 kW, a auto z większą baterią – do 150 kW. Dzięki temu w obu przypadkach wystarczy około 40-45 minut, aby podnieść poziom naładowania z 10% do 80%.
5 Łatwa konfiguracja
W aktualnej ofercie Mustanga Mach-E znajdziemy trzy poziomy wyposażenia, ściśle powiązane z wersjami silnikowymi. Elektryczny SUV Forda w standardowej specyfikacji oferuje m.in. 18-calowe felgi ze stopów lekkich, dwustrefową klimatyzację automatyczną, tempomat adaptacyjny z funkcją automatycznego zatrzymania i ponownego rozpoczęcia jazdy oraz funkcja utrzymania pośrodku pasa ruchu, kamerę cofania, reflektory i tylne światła LED, podgrzewane fotele, kierownicę i przednią szybę, bezprzewodową ładowarkę do smartfonów, 10,2-calowe cyfrowe zegary oraz system infotainment z 15,5-calowym ekranem dotykowym.
Wybór wersji AWD, oprócz zmiany napędu, oznacza także m.in. większe obręcze kół (o średnicy 19 cali), projekcyjne reflektory LED, sportowe detale zewnętrzne oraz inny wzór tapicerki. Topowy wariant GT został opracowany przez specjalistów z Ford Performance, a na liście jego wyposażenia widnieją m.in. 20-calowe felgi ze stopów lekkich, hamulce Brembo oraz aktywne zawieszenie MagneRide.

6 Pakiety wyposażenia dodatkowego
Dla klientów przygotowano cztery pakiety wyposażenia dodatkowego, dzięki którym można w prosty sposób doposażyć Mustanga Mach-E zgodnie ze swoimi preferencjami. Pakiet Technology dla wersji RWD i AWD (8500 zł) oferuje system nagłośnienia B&O z 9 głośnikami i subwooferem B&O, drzwi bagażnika zamykane/otwierane elektrycznie i bezdotykowo oraz system kamer 360 stopni, a dla wersji GT (4000 zł) – dach panoramiczny oraz przednią szybę z filtrem przeciwsłonecznym IR.
Pakiet Technology Plus dla AWD (12 500 zł) zawiera z kolei system nagłośnienia B&O z 9 głośnikami i subwooferem B&O, drzwi bagażnika zamykane/otwierane elektrycznie i bezdotykowo, system kamer 360 stopni , dach panoramiczny i przednią szybę z filtrem przeciwsłonecznym IR, a dla RWD (18 400 zł) – dodatkowo tapicerkę z perforowanej skóry ekologicznej Sensico, elektryczną regulację położenia przednich foteli w 8. kierunkach z funkcją pamięci oraz pamięci położenia lusterek i lusterka boczne składane elektrycznie.
Nowością jest Pakiet Stylizacyjny Frost White, który wymaga 5000 zł dopłaty i występuje w konfiguracji z napędem AWD, większą baterią, Pakietem Technology Plus oraz lakierem Star White. W jego skład wchodzą 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich z wykończeniem maszynowym oraz elementami lakierowanymi na biało, tapicerka jasna z perforowanej skóry ekologicznej Sensico, elementy dekoracyjne na desce rozdzielczej w kolorze białym, podłokietnik centralny oraz podłokietniki na drzwiach w tonacji Light Space Grey, osłony nadkoli lakierowane w kolorze białym, emblematy „Mustang” lakierowane w kolorze białym i białe logo „Mustang” na kierownicy.

7 Atrakcyjne finansowanie
Nowego Mustanga Mach-E można kupić tradycyjnie (za gotówkę) albo wybrać leasing z promocyjną, niską ratą w Ford Leasing Opcje. Ponadto należy pamiętać o możliwości skorzystania z dopłaty w wysokości nawet 27 000 zł w ramach programu „Mój Elektryk”.
- Ford Mustang Mach-E RWD 75 kWh – 292 000 zł lub od 3689 zł/miesięcznie
- Ford Mustang Mach-E RWD 98 kWh – 320 000 zł lub od 4145 zł/miesięcznie
- Ford Mustang Mach-E RWD 75 kWh – 314 000 zł lub od 4070 zł/miesięcznie
- Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – 349 000 zł lub od 4399 zł/miesięcznie
- Ford Mustang Mach-E GT – 399 000 zł lub od 5025 zł/miesięcznie
8 Nowoczesne multimedia
Każdy Ford Mustang Mach-E ma na pokładzie system multimedialny Ford SYNC 4A z nawigacją, radiem cyfrowym DAB+ oraz ekranem dotykowym o przekątnej 15,5 cala. Oferuje on również zestaw głośnomówiący z Bluetooth z funkcją sterowania głosem w języku polskim oraz bezprzewodowe Android Auto i Apple CarPlay. Wbudowany moduł FordPass Connect z modemem GSM pozwala natomiast na m.in. zdalne zamykanie i otwieranie zamków drzwi, zdalne uruchamianie pojazdu, sprawdzenie lokalizacji pojazdu i statusu systemów pokładowych oraz dostęp do funkcji Live Traffic, a ponadto umożliwia przeprowadzenie bezprzewodowych aktualizacji.

9 Możliwości transportowe
Ford Mustang Mach-E nie rozczarowuje pod względem funkcjonalności. Niezależnie od wersji silnikowej, do dyspozycji są dwa bagażniki – przedni ma 81 litrów pojemności, a tylny oferuje 402 l (po złożeniu kanapy można go powiększyć nawet do 1420 l). Ten elektryczny SUV może zostać także wyposażony w boks dachowy, dzięki któremu jego możliwości przewozowe dodatkowo wzrosną. Maksymalne obciążenie dachu wynosi 75 kg (w aucie ze szklanym dachem – 65 kg).

10 Holowanie przyczepy
Opcjonalny, odłączany hak holowniczy (2645 zł) może być wykorzystany nie tylko do montażu bagażnika rowerowego, ale także do ciągnięcia przyczepy. Kilka miesięcy temu Mustang Mach-E uzyskał nową homologację, która pozwala holować przyczepę z hamulcem o masie do 1000 kg. Oznacza to, że wyjeżdżając na wakacje, do elektrycznego Forda można bez obaw podłączyć lekką przyczepę kempingową czy nawet lawetę z niedużą motorówką i wyruszyć w trasę. Należy jednak podkreślić, że ta zmiana dotyczy modelu z większą baterią, zarówno w wersji z napędem na tylne, jak i na wszystkie koła.
