Ford Mondeo po liftingu (2019)

Ford zaprezentował odświeżone Mondeo. Wśród nowości – wersja z napędem hybrydowym i nadwoziem kombi (dotąd oferowana wyłącznie jako sedan).

Sprzedaż Forda Mondeo w Europie mocno topnieje – choć i tak jest wyższa niż u schyłku kariery poprzednika:

Ford Mondeo - sprzedaż w Europie
Ford Mondeo – sprzedaż w Europie

Na jego popularność w znaczącej mierze wpływa oczywiście boom na SUV-y i crossovery, ale nie tylko – konkurencja jest wymagająca, a obecne Mondeo zadebiutowało na Starym Kontynencie z 2,5-letnim poślizgiem (USA: styczeń 2012 r., Europa: jesień 2014 r.).

Ford Mondeo po liftingu (2019)
Ford Mondeo po liftingu (2019)

Teraz Ford odświeża swój model klasy średniej. Z zewnątrz auto wyróżnia się większym zróżnicowaniem linii wyposażenia: Titanium, ST-Line oraz Vignale. Każda otrzymała na nowo stylizowaną osłonę chłodnicy oraz zderzak ze zmienioną oprawą świateł przeciwmgłowych, a także przeprojektowane tylne światła. Nowe są również wzory obręczy (od 17 do 19 cali) i dostępne kolory karoserii.

W kabinie odnowione Mondeo najłatwiej rozpoznać po obrotowym „wybieraku” biegów – ale zarezerwowano go wyłącznie dla wersji z 8-biegowym automatem. Ponadto Ford wprowadził nowe obicia siedzeń i wykończenie klamek. Na liście opcji pojawił się adaptacyjny tempomat z funkcją stop&go, który sam dostosowuje prędkość do mijanego ograniczenia; po opuszczeniu obszaru objętego ograniczeniem kierowca sam musi jednak przyspieszyć do zadanej wcześniej szybkości.

Ford Mondeo po liftingu (2019)
Ford Mondeo po liftingu (2019)

W gamie silnikowej debiutuje nowy 2-litrowy turbodiesel EcoBlue, dostępny w trzech wersjach mocy: 120, 150 i 180 KM. Można go połączyć z również nowym, wspomnianym już 8-biegowym automatem (tylko dla wersji 150 i 190 KM; standard: 6-stopniowa przekładnia manualna), a także z napędem na obie osie (z możliwością przekazania do 50% momentu obrotowego na tylne koła w ciągu 20 ms). Na tle poprzednich diesli TDCi jednostka EcoBlue ma być cichsza, żwawsza i „czystsza”. Zaopatrzono ją w układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR, który „unieszkodliwia” tlenki azotu i pozwala spełniać najnowsze normy emisji spalin.

Kolejna nowość – napęd hybrydowy będzie teraz dostępny dla wersji kombi. Korzysta on z 2-litrowego, wolnossącego sinika benzynowego pracującego w cyklu Atkinsona (opóźnione zamknięcie zaworów ssących), który podnosi efektywność jednostki, a także z motoru elektrycznego i niewielkiego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 1,4 kWh. Łącznie zespół ten generuje 184 KM i współpracuje z przekładnią planetarną, która działa jak skrzynia bezstopniowa. Użytkownik nie ma możliwości doładowywania akumulatora z zewnętrznego źródła prądu: napęd jest „samoładujący”. Oferuje jednak możliwość krótkotrwałej jazdy wyłącznie siłami silnika elektrycznego. Przeprojektowane oprogramowanie sterujące ma zapewniać „efektywniejsze korzystanie z momentu obrotowego w imię niższego zużycia paliwa i lepszych osiągów”.

Na tle swoich spalinowych odpowiedników Mondeo Hybrid w wersji kombi ma mniejszy bagażnik – 403 zamiast 500 l (po złożeniu oparć: 1508 zamiast 1605 l). Mniejsze przedmioty można przewieźć w schowku pod podłogą.

Co ciekawe, Ford spodziewa się, że hybrydowy wariant będzie stanowić nawet 50% sprzedaży odnowionego Mondeo. Poza kombi będzie on, tak jak dotychczas, dostępny jako sedan.

Producent deklaruje, że Mondeo Hybrid zużywa średnio 4,2 (sedan) lub 4,4 l/100 km (kombi). Aby uzyskać taki wynik, samochód korzysta m.in. z odzyskiwania energii przy hamowaniu, elektrycznego wspomagania kierownicy, elektrycznie sterowanych: klimatyzacji, układu chłodzenia i pompy próżniowej oraz systemu odzyskiwania ciepła ze spalin, który pozwala na szybsze nagrzewanie się kabiny.

Poza tym Ford Mondeo po liftingu będzie oferowany z benzynowym, turbodoładowanym silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 165 KM.

Mondeo jest produkowane w fabryce Forda w Walencji. Oficjalny debiut odnowionej wersji modelu nastąpi podczas salonu samochodowego w Brukseli (19-27 stycznia 2019 r.). Premiera w salonach: w drugim kwartale br.

2 KOMENTARZE

  1. Jak widać te rozwiązanie jakie proponuje toyota w swoich autach, czyli hybrydy zaczynają trafiać powoli do innych producentów. Jednak toyota już od 20 lat doskonali tą technologię i raczej są lepiej dopracowane

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here