TestyTestFord Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost – opinia, zalety i wady

Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost – opinia, zalety i wady

Nowy Ford Tourneo Connect ma spore predyspozycje, żeby stać się liderem segmentu kombivanów. Przekonaliśmy o tym podczas tygodniowego testu wydłużonej wersji Grand z benzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost pod maską.

Trzecia generacja Forda Tourneo Connect jest owocem współpracy z Volkswagenem – dzieli podzespoły z aktualnym Caddy i tak jak on powstaje w Polsce, w zakładzie w Antoninku. Prezentowany kombivan występuje w wersjach standardowej i wydłużonej (w obu przypadkach z dwoma lub trzema rzędami siedzeń), a klienci mają do wyboru trzy jednostki napędowe – benzynowe 1.5 EcoBoost (114 KM) oraz wysokoprężne 2.0 EcoBlue w dwóch wariantach mocy (102-122 KM). Ostatnio na tygodniowy test przyjechał do nas Ford Grand Tourneo Connect w otwierającej cennik odmianie Titanium z benzynowym silnikiem i dwusprzęgłową skrzynią biegów. Oto nasze wrażenia z jazdy tym autem.

Ford Grand Tourneo Connect - bok

Ford Grand Tourneo Connect (2022) – nadwozie, wymiary

Nowy Ford Grand Tourneo Connect w wersji Titanium mierzy 485,3 cm długości, 185,5 cm szerokości (210,0 cm z lusterkami) i 183,3 cm wysokości, a odległość między osiami wynosi 297,0 cm. Opisywany samochód jest aż o 35,3 cm dłuższy i ma o 21,5 cm większy rozstaw osi w stosunku do krótkiego wariantu. Pod względem wymiarów kombivan Forda jest identyczny z bliźniaczym Caddy, jednak na ulicy nie da się pomylić ze sobą tych dwóch aut. Tourneo otrzymało bowiem całkowicie przeprojektowany przód, utrzymany w stylistyce znanej z innych modeli marki.

Nowy Ford Grand Tourneo Connect – wnętrze, bagażnik

Kabina nowego Grand Tourneo Connect została bardzo starannie wykończona – to poziom aut osobowych, a nie użytkowych. Jakość użytych materiałów oraz ich spasowanie nie budzą zastrzeżeń i sprawiają lepsze wrażenie niż u większości rywali. Kokpit w dużej mierze przypomina ten z Caddy – różnica tkwi przede wszystkim w znaczku na kierownicy oraz obecności panelu z fizycznymi przyciskami na konsoli środkowej. Większością funkcji zarządza się z poziomu centralnego wyświetlacza, na szczęście jego obsługa jest prosta i całkiem intuicyjna. System działa płynnie, a ekran sprawnie reaguje na dotyk.

Z przodu kierowcy i pasażerowi nie brakuje miejsca w żadnym kierunku, a opcjonalne fotele AGR okazują się wręcz fenomenalne (zdecydowanie warto za nie dopłacić). Dodatkowy atut stanowi naturalna pozycja za kierownicą. Nieco inaczej sytuacja wygląda z tyłu – w pierwszej chwili może się wydawać, że 2. rząd siedzeń nie rozpieszcza przestronnością, ale to tylko pozory. Na kanapie siedzi się zauważalnie wyżej niż w 1. rzędzie, dzięki czemu okazuje się ona całkiem wygodna nawet podczas dalszych podróży.

Ford Grand Tourneo Connect w wersji 5-osobowej oferuje imponującą przestrzeń bagażową. Bazowa pojemność bagażnika w aucie w takiej konfiguracji to aż 1720 litrów, a po wyjęciu 2. rzędu siedzeń rośnie do 3105 l. Po stronie atutów należy wskazać także płaską podłogę i równe boki oraz funkcjonalną wnękę po prawej stronie i trzy haczyki na torby po lewej. Jedyną wadą jest sztywna półka, która zakrywa tylko połowę kufra.

Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost – silnik, zużycie paliwa

Testowany egzemplarz został wyposażony w czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1.5 EcoBoost o mocy 114 KM i momencie obrotowym wynoszącym 220 Nm. Charakterystyczne dla Forda oznaczenie wersji silnikowej jest jednak mylące – tak naprawdę ta jednostka napędowa to volkswagenowski motor TSI. Tworzy on zgrany duet z wymagającą dopłaty 7-biegową przekładnią dwusprzęgłowa i zapewnia satysfakcjonujące osiągi – od 0 do 100 km/h w 12,4 s oraz maksymalnie 182 km/h.

Ford Grand Tourneo Connect - silnik
Pod maskę testowanego egzemplarza trafił benzynowy silnik 1.5 EcoBoost o mocy 114 KM.

Deklarowane przez producenta średnie zużycie benzyny w cyklu mieszanym wynosi 6,8-7,0 l/100 km i trzeba przyznać, że nie odbiega dalece od rzeczywistości. W naszym teście na dystansie 600 km spalanie wyniosło 7,5 l/100 km (1/3 miasto, 1/3 autostrada, 1/3 drogi lokalne). Oszczędzaniu paliwa sprzyja tryb 2-cylindrowy, w którym silnik przechodzi przy niskim obciążeniem, oraz funkcja żeglowania, dzięki której skrzynia wrzuca „luz” i pozwala autu swobodnie się toczyć. Efekty widać głównie podczas spokojnej jazdy z prędkościami 70-80 km/h – wówczas można zejść ze zużyciem paliwa do 5,0-5,5 l/100 km. Na autostradzie i w mieście trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie 8-9 litrów na 100 km.

Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Zawieszenie jest w zasadzie jedynym elementem, który zdradza użytkowy charakter opisywanego modelu, ponieważ podobnie jak w autach typowo dostawczych, Grand Tourneo Connect lepiej wygasza nierówności po załadowaniu. Trzeba jednak podkreślić, że także „na pusto” kombivan Forda zapewnia optymalny komfort podróżowania.

Ford Grand Tourneo Connect - przód

Po samochodzie z tego segmentu trudno oczekiwać ekscytujących wrażeń za kierownicą i nie inaczej jest w tym przypadku. Nowy Ford Grand Tourneo Connect prowadzi się poprawnie, a wydłużony rozstaw osi sprzyja stabilnemu zachowaniu w zakrętach. Dobrze zestrojone ESP subtelnie ingeruje w poczynania kierowcy.

Ford Grand Tourneo Connect - tył

Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium – cena, wyposażenie

Nowy Ford Tourneo Connect jest domyślnie oferowany w bogato wyposażonej wersji Titanium, a dwie droższe odmiany (Sport i Active) wnoszą głównie dodatki stylistyczne. Standardowa specyfikacja tego produkowanego w Polsce kombivana obejmuje m.in. 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, manualną klimatyzację, Pre-Collision Assist z rozpoznawaniem pieszych i rowerzystów, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, drzwi odsuwane po obu stronach nadwozia oraz multimedia z 8,25-calowym ekranem dotykowym.

Testowany egzemplarz Grand Tourneo Connect w wersji Titanium z silnikiem 1.5 EcoBoost i skrzynią dwusprzęgłową kosztuje wyjściowo 132 003 zł brutto (107 320 zł netto). Widoczny na zdjęciach samochód został dodatkowo wyposażony m.in. Pakiet X – dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, reflektory adaptacyjne LED, kamera cofania (3500 zł), 17-calowe felgi (500 zł), dach panoramiczny (1800 zł), podgrzewaną przednią szybę (600 zł), przednie fotele AGR (1600 zł), bezprzewodową ładowarkę (900 zł) oraz system infotainment z 10-calowym ekranem dotykowym (2250 zł).

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Forda Grand Tourneo Connect:

Ford Grand Tourneo Connect – opis wersji i cennik

Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium – PODSUMOWANIE

Współpraca z Volkswagenem zdecydowanie wyszła Fordowi na dobre. Nowe Tourneo Connect to dopracowany samochód, który oferuje wiele zalet, a nieliczne wady w żaden sposób go nie dyskredytują. W testowanej odmianie Grand dodatkowe atuty stanowi spora kabina i przepastny bagażnik. Wbrew początkowym obawom, 114-konny silnik 1.5 EcoBoost całkiem nieźle radzi sobie z tym autem, choć w przypadku częstych podróży z kompletem pasażerów na pokładzie lepszym wyborem będzie mocniejszy turbodiesel.

Ford Grand Tourneo Connect - przód

Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium – plusy i minusy

 ZALETY 
+ przestronna kabina (zwłaszcza z przodu)
+ bardzo wygodne fotele AGR
+ niezłe wyciszenie
+ nowoczesny i szybko działający system multimedialny
+ wystarczające osiągi
+ niskie zużycie paliwa przy spokojnej jeździe
+ rozsądnie skalkulowany cennik
+ atrakcyjne pakiety wyposażenia dodatkowego
 WADY 
– ograniczona ilość miejsca na nogi w 2. rzędzie siedzeń
– mało przydatna półka bagażnika

Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R4, 16V, 1498 cm³), moc maksymalna 114 KM, maksymalny moment obrotowy 220 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 12,4 s, prędkość maksymalna 182 km/h, średnie zużycie paliwa 6,8-7,0 l/100 km (WLTP)

Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost
Silnik benzynowy, turbo
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/1498 cm³
Moc maksymalna 114 KM/4500-6000
Maks. moment obrotowy 220 Nm/1750-3000
Napęd/skrzynia biegów przedni/dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,85/1,86/1,83 m
Rozstaw osi 2,97 m
Masa własna/ładowność 1637/583 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 1720/3105 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Opony 215/55 R17
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,4 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 6,8-7,0 l/100 km
CENA
Wersja Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 124 623 zł brutto (Titanium)
Cena testowanego egzemplarza (bez wyposażenia dodatkowego) 132 003 zł (Titanium)

Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji