Nowy Ford Tourneo Connect ma spore predyspozycje, żeby stać się liderem segmentu kombivanów. Przekonaliśmy o tym podczas tygodniowego testu wydłużonej wersji Grand z benzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost pod maską.
Trzecia generacja Forda Tourneo Connect jest owocem współpracy z Volkswagenem – dzieli podzespoły z aktualnym Caddy i tak jak on powstaje w Polsce, w zakładzie w Antoninku. Prezentowany kombivan występuje w wersjach standardowej i wydłużonej (w obu przypadkach z dwoma lub trzema rzędami siedzeń), a klienci mają do wyboru trzy jednostki napędowe – benzynowe 1.5 EcoBoost (114 KM) oraz wysokoprężne 2.0 EcoBlue w dwóch wariantach mocy (102-122 KM). Ostatnio na tygodniowy test przyjechał do nas Ford Grand Tourneo Connect w otwierającej cennik odmianie Titanium z benzynowym silnikiem i dwusprzęgłową skrzynią biegów. Oto nasze wrażenia z jazdy tym autem.
Ford Grand Tourneo Connect (2022) – nadwozie, wymiary
Nowy Ford Grand Tourneo Connect w wersji Titanium mierzy 485,3 cm długości, 185,5 cm szerokości (210,0 cm z lusterkami) i 183,3 cm wysokości, a odległość między osiami wynosi 297,0 cm. Opisywany samochód jest aż o 35,3 cm dłuższy i ma o 21,5 cm większy rozstaw osi w stosunku do krótkiego wariantu. Pod względem wymiarów kombivan Forda jest identyczny z bliźniaczym Caddy, jednak na ulicy nie da się pomylić ze sobą tych dwóch aut. Tourneo otrzymało bowiem całkowicie przeprojektowany przód, utrzymany w stylistyce znanej z innych modeli marki.
Nowy Ford Grand Tourneo Connect – wnętrze, bagażnik
Kabina nowego Grand Tourneo Connect została bardzo starannie wykończona – to poziom aut osobowych, a nie użytkowych. Jakość użytych materiałów oraz ich spasowanie nie budzą zastrzeżeń i sprawiają lepsze wrażenie niż u większości rywali. Kokpit w dużej mierze przypomina ten z Caddy – różnica tkwi przede wszystkim w znaczku na kierownicy oraz obecności panelu z fizycznymi przyciskami na konsoli środkowej. Większością funkcji zarządza się z poziomu centralnego wyświetlacza, na szczęście jego obsługa jest prosta i całkiem intuicyjna. System działa płynnie, a ekran sprawnie reaguje na dotyk.
Z przodu kierowcy i pasażerowi nie brakuje miejsca w żadnym kierunku, a opcjonalne fotele AGR okazują się wręcz fenomenalne (zdecydowanie warto za nie dopłacić). Dodatkowy atut stanowi naturalna pozycja za kierownicą. Nieco inaczej sytuacja wygląda z tyłu – w pierwszej chwili może się wydawać, że 2. rząd siedzeń nie rozpieszcza przestronnością, ale to tylko pozory. Na kanapie siedzi się zauważalnie wyżej niż w 1. rzędzie, dzięki czemu okazuje się ona całkiem wygodna nawet podczas dalszych podróży.
Ford Grand Tourneo Connect w wersji 5-osobowej oferuje imponującą przestrzeń bagażową. Bazowa pojemność bagażnika w aucie w takiej konfiguracji to aż 1720 litrów, a po wyjęciu 2. rzędu siedzeń rośnie do 3105 l. Po stronie atutów należy wskazać także płaską podłogę i równe boki oraz funkcjonalną wnękę po prawej stronie i trzy haczyki na torby po lewej. Jedyną wadą jest sztywna półka, która zakrywa tylko połowę kufra.
Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost – silnik, zużycie paliwa
Testowany egzemplarz został wyposażony w czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1.5 EcoBoost o mocy 114 KM i momencie obrotowym wynoszącym 220 Nm. Charakterystyczne dla Forda oznaczenie wersji silnikowej jest jednak mylące – tak naprawdę ta jednostka napędowa to volkswagenowski motor TSI. Tworzy on zgrany duet z wymagającą dopłaty 7-biegową przekładnią dwusprzęgłowa i zapewnia satysfakcjonujące osiągi – od 0 do 100 km/h w 12,4 s oraz maksymalnie 182 km/h.
Deklarowane przez producenta średnie zużycie benzyny w cyklu mieszanym wynosi 6,8-7,0 l/100 km i trzeba przyznać, że nie odbiega dalece od rzeczywistości. W naszym teście na dystansie 600 km spalanie wyniosło 7,5 l/100 km (1/3 miasto, 1/3 autostrada, 1/3 drogi lokalne). Oszczędzaniu paliwa sprzyja tryb 2-cylindrowy, w którym silnik przechodzi przy niskim obciążeniem, oraz funkcja żeglowania, dzięki której skrzynia wrzuca „luz” i pozwala autu swobodnie się toczyć. Efekty widać głównie podczas spokojnej jazdy z prędkościami 70-80 km/h – wówczas można zejść ze zużyciem paliwa do 5,0-5,5 l/100 km. Na autostradzie i w mieście trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie 8-9 litrów na 100 km.
Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Zawieszenie jest w zasadzie jedynym elementem, który zdradza użytkowy charakter opisywanego modelu, ponieważ podobnie jak w autach typowo dostawczych, Grand Tourneo Connect lepiej wygasza nierówności po załadowaniu. Trzeba jednak podkreślić, że także „na pusto” kombivan Forda zapewnia optymalny komfort podróżowania.
Po samochodzie z tego segmentu trudno oczekiwać ekscytujących wrażeń za kierownicą i nie inaczej jest w tym przypadku. Nowy Ford Grand Tourneo Connect prowadzi się poprawnie, a wydłużony rozstaw osi sprzyja stabilnemu zachowaniu w zakrętach. Dobrze zestrojone ESP subtelnie ingeruje w poczynania kierowcy.
Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium – cena, wyposażenie
Nowy Ford Tourneo Connect jest domyślnie oferowany w bogato wyposażonej wersji Titanium, a dwie droższe odmiany (Sport i Active) wnoszą głównie dodatki stylistyczne. Standardowa specyfikacja tego produkowanego w Polsce kombivana obejmuje m.in. 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, manualną klimatyzację, Pre-Collision Assist z rozpoznawaniem pieszych i rowerzystów, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, drzwi odsuwane po obu stronach nadwozia oraz multimedia z 8,25-calowym ekranem dotykowym.
Testowany egzemplarz Grand Tourneo Connect w wersji Titanium z silnikiem 1.5 EcoBoost i skrzynią dwusprzęgłową kosztuje wyjściowo 132 003 zł brutto (107 320 zł netto). Widoczny na zdjęciach samochód został dodatkowo wyposażony m.in. Pakiet X – dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, reflektory adaptacyjne LED, kamera cofania (3500 zł), 17-calowe felgi (500 zł), dach panoramiczny (1800 zł), podgrzewaną przednią szybę (600 zł), przednie fotele AGR (1600 zł), bezprzewodową ładowarkę (900 zł) oraz system infotainment z 10-calowym ekranem dotykowym (2250 zł).
Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Forda Grand Tourneo Connect:
Ford Grand Tourneo Connect – opis wersji i cennik
Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium – PODSUMOWANIE
Współpraca z Volkswagenem zdecydowanie wyszła Fordowi na dobre. Nowe Tourneo Connect to dopracowany samochód, który oferuje wiele zalet, a nieliczne wady w żaden sposób go nie dyskredytują. W testowanej odmianie Grand dodatkowe atuty stanowi spora kabina i przepastny bagażnik. Wbrew początkowym obawom, 114-konny silnik 1.5 EcoBoost całkiem nieźle radzi sobie z tym autem, choć w przypadku częstych podróży z kompletem pasażerów na pokładzie lepszym wyborem będzie mocniejszy turbodiesel.
Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium – plusy i minusy
ZALETY
+ przestronna kabina (zwłaszcza z przodu)
+ bardzo wygodne fotele AGR
+ niezłe wyciszenie
+ nowoczesny i szybko działający system multimedialny
+ wystarczające osiągi
+ niskie zużycie paliwa przy spokojnej jeździe
+ rozsądnie skalkulowany cennik
+ atrakcyjne pakiety wyposażenia dodatkowego
WADY
– ograniczona ilość miejsca na nogi w 2. rzędzie siedzeń
– mało przydatna półka bagażnika
Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik benzynowy (R4, 16V, 1498 cm³), moc maksymalna 114 KM, maksymalny moment obrotowy 220 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 12,4 s, prędkość maksymalna 182 km/h, średnie zużycie paliwa 6,8-7,0 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/1498 cm³ |
Moc maksymalna | 114 KM/4500-6000 |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm/1750-3000 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/dwusprzęgłowa, 7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,85/1,86/1,83 m |
Rozstaw osi | 2,97 m |
Masa własna/ładowność | 1637/583 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 1720/3105 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 215/55 R17 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 s |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 6,8-7,0 l/100 km |
CENA | |
Wersja | Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBoost Titanium |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 124 623 zł brutto (Titanium) |
Cena testowanego egzemplarza (bez wyposażenia dodatkowego) | 132 003 zł (Titanium) |