Ford Focus ST
Ford Focus ST

Forda Focusa w sportowej wersji ST będzie można kupić – od lata 2019 r. – jako hatchbacka albo kombi, z silnikiem benzynowym o mocy 280 KM lub 190-konnym turbodieslem.

Czwarta generacja Forda Focusa debiutowała w ubiegłym roku. Teraz zaprezentowano sportowe odmiany ST. Oto najważniejsze rozwiązania jakimi się wyróżniają na tle słabszych wersji:

Ford Focus ST
Ford Focus ST

UKŁAD NAPĘDOWY

Ford Focus ST – silniki:

  • benzynowa, czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka 2.3 EcoBoost rozwija 280 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 420 Nm w zakresie od 3 do 4 tys. obr./min. Wyposażono ją w turbosprężarkę z dwoma kanałami (tzw. twin scroll) i system zapobiegający zwłoce w reakcji na gaz. W trybach jazdy Sport i Track po puszczeniu gazu przepustnica pozostaje otwarta, co zmniejsza odpływ powietrza z turbosprężarki i po ponownym wciśnięciu prawego pedału sprawia, że ciśnienie doładowania szybciej wzrasta. Na razie nie podano dokładnych osiągów, ale czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h ma wynosić poniżej 6 s.
  • turbodiesel 2.0 R4 EcoBlue ma 190 KM (przy 3500 obr./min) i 400 Nm (200-3000 obr./min).

Ford Focus ST – skrzynie biegów:

  • manualna, 6-biegowa o skoku dźwigni skróconym o 7% w stosunku do tej ze zwykłych odmian Focusa. W aucie z silnikiem 2.3 EcoBoost i pakietem Performance zastosowano system wykonujący automatyczny międzygaz podczas redukcji przełożenia (tę funkcję można wyłączyć).
  • automatyczna, siedmiobiegowa, z możliwością ręcznej zmiany łopatkami pod kierownicą.

Ford Focus ST – mechanizm różnicowy

W ST 2.3 EcoBoost zastosowano mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym eLSD firmy Borg Warner. Wykorzystuje on hydraulicznie aktywowane sprzęgła, które przekazują do 100% momentu obrotowego na koło o lepszej przyczepności.

W wersji wysokoprężnej wykorzystano system przyhamowujący wewnętrzne koło podczas pokonywania zakrętu, co poprawia trakcję.

 

Ford Focus ST
Ford Focus ST

UKŁAD JEZDNY

Zawieszenie

ST ma inne zwrotnice, sztywność amortyzatorów zwiększono o 20% z przodu i 13% z tyłu, a wysokość zawieszenia zmniejszono o 10 mm. Seryjnie w hatchbacku z silnikiem benzynowym zastosowano system CCD, czyli amortyzatorów o zmiennej charakterystyce tłumienia.

Układ kierowniczy

Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem ma o 15% „szybsze” przełożenie (2 obroty między skrajnymi przełożeniami), a także oprogramowanie, które zmniejsza odczuwanie wpływu napędu.

Hamulce

ST ma większe hamulce – z przodu zastosowano tarcze o średnicy 330 mm, a z tyłu – 302 mm. Elektryczna pompa hamulcowa szybciej zwiększa ciśnienie w układzie, pozwala także na zmianę „czucia” hamulca w zależności od wybranego trybu jazdy.

Elektronika

Kierowca może wybierać spośród kilu trybów jazdy: „śliska/mokra nawierzchnia”, „normalny”, „sportowy”, a w samochodach wyposażonych w pakiet „Performance” zastosowano dodatkowy: „tor”. W zależności od trybu zmieniają się m.in. charakterystyka pracy mechanizmu różnicowego, amortyzatorów, wspomagania kierownicy, układu stabilizującego tor jazdy, reakcja na gaz, szybkość zmiany biegów w przekładni automatycznej, a także dźwięk wydechu (system ESE).

 

Ford Focus ST
Ford Focus ST

STYLIZACJA

Ford Focus ST – nadwozie

Focus ST otrzymał m.in. inne grill, zderzaki (tylny z dyfuzorem i końcówkami wydechu wyprowadzonymi po jego bokach), większy spojler na pokrywie bagażnika, inaczej stylizowane felgi oraz zarezerwowane dla tej odmiany lakiery – błękitny i pomarańczowy.

Ford Focus ST
Ford Focus ST

Ford Focus ST – wnętrze

Najważniejszą zmianą we wnętrzu są sportowe siedzenia Recaro oraz kierownica o spłaszczonym wieńcu. Ponadto zastosowano m.in. aluminiowe pedały i gałkę zmiany biegów oraz elementy dekoracyjne imitujące karbon.

 

Zobacz też: Ford Edge test

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here