FORD Focus IV Kombi Active 2.0EcoBlue przód

Ford Focus Active Kombi sprawia wrażenie samochodu o nieco podwyższonej dzielności terenowej. Czy spełnia składane wyglądem obietnice? Czym jeszcze różni się od „zwykłego” kompaktu Forda? Sprawdzamy wersję z turbodieslem 2.0 EcoBlue o mocy 150 KM.

Focusa Active, o którym Ford mówi „crossover”, od Focusa odróżniają przede wszystkim stylizacja zderzaków, nakładki progowe, delikatne poszerzenia błotników czy inna tapicerka. Ze zmian technicznych trzeba wymienić większe o cal koła (normalny Focus ma np. rozmiar 215/50 R17, a Active – 215/50 R18), zawieszenie o nieco innej charakterystyce i dwa dodatkowe tryby jazdy („Śliska nawierzchnia” i „Droga nieutwardzona”), w których zmienia się m.in. sposób pracy układu kontroli trakcji czy reakcja na gaz.

Pozostaje kwestia prześwitu. Ford podaje, że w odmianie Active jest on o 3 cm większy niż w pozostałych i wynosi 16,3 cm. Według naszych pomiarów – 14 cm.

Czy to wszystko czyni z Focusa Active crossovera zdolnego dojechać poza asfaltem zdecydowanie dalej niż zwykła odmiana? Nie. Nawet wysokie krawężniki należy omijać z daleka. Wszystko to nie zmienia faktu, że Focus kombi (Active, czy „zwykły”) to naprawdę udany samochód rodzinny.

FORD Focus IV Kombi Active 2.0EcoBlue tył
Focus, także w wersji Active, bardzo sprawnie pokonuje ciasne zakręty.

Przestronny i wygodny

Focus z miejsca przekonuje porządnymi materiałami wykończeniowymi, solidnym montażem oraz łatwością znalezienia wygodnej pozycji za kierownicą (oparcie ma płynną regulację, a podpórkę lędźwiową także ustawia się pokrętłem umieszczonym w dogodnym miejscu, na dole siedzenia). Także przestronność jest atutem Focusa kombi. Zarówno z przodu, jak i z tyłu nie zabraknie miejsca naprawdę rosłym osobom.

FORD Focus IV Kombi Active 2.0EcoBlue deska rozdzielcza
Pokrętło do włączania biegów wygląda wprawdzie efektownie, ale dźwignia byłaby wygodniejsza w obsłudze.

Obsługa jest bardzo prosta (także „nawigowanie” przez menu komputera pokładowego czy systemu multimedialnego z szybko reagującym ekranem dotykowym). Można by sobie tylko życzyć, żeby panel klimatyzacji umieszczono nieco wyżej. Szkoda też, że jedynie klamki przednich drzwi wyposażono w czujniki bezkluczykowego otwierania. Warto, podkreślić, że elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika podnosi się i opuszcza wyjątkowo sprawnie.

Bagażnik jest pojemny i funkcjonalny. Na bokach są solidne haczyki do wieszania toreb, oparcia kanapy składa się na płasko, pociągając za dźwignie, a podwójną podłogę można umieścić pionowo (w dwóch pozycjach), dzięki czemu np. zakupy nie „latają” po całym bagażniku. Brakuje wprawdzie siatki oddzielającej przestrzeń ładunkową od wnętrza, ale za 600 zł można ten bardzo pożądany w kombi element dokupić.

FORD Focus IV Kombi Active 2.0EcoBlue bagażnik
Oparcia kanapy składa się dźwigniami na bokach bagażnika.

Tradycja Forda

Focus Active bardzo dobrze się prowadzi. Jest stabilny przy dużych prędkościach, na szybko przejeżdżanych ciasnych zakrętach nie ma nadmiernej tendencji do podsterowności, a ruchy karoserii są dobrze kontrolowane. Zawieszenie sprawnie tłumi większość nierówności, ale gdy te większe pojawiają się na zakręcie, auto minimalnie traci stoicki spokój.

FORD Focus IV Kombi Active 2.0EcoBlue tryby jazdy
W Focusie Active kierowca ma do wyboru dwa dodatkowe tryby jazdy (w tym na drogi gruntowe).

Turbodiesel o mocy 150 KM to optymalne źródło napędu dla tej wielkości kombi. Silnik zapewnia dobre osiągi (w pomiarach przyspieszenia uzyskaliśmy wynik niemal identyczny z deklarowanym przez producenta), choć reakcja na gaz na samym dole obrotów mogłaby być nieco szybsza. Automatyczna skrzynia w 9 przypadkach na 10 zmienia biegi płynnie i bez szarpnięć. Jednostka napędowa pracuje spokojnie, a odgłos jej pracy jest dobrze wyciszony (dzięki temu, że przekładnia ma aż 8 biegów, np. podczas jazdy z prędkością 140 km/h strzałka obrotomierza nie przekracza cyfry 2).

Na uznanie zasługuje także niewielkie zapotrzebowanie na olej napędowy. Podczas spokojnej jazdy w trasie na każde 100 km z baku ubywa zaledwie 4,3 l, natomiast podczas podróży autostradą – z maksymalną dozwoloną u nas prędkością – spalanie nie przekracza 6 litrów. W ruchu miejskim, nawet gęstym, zużycie paliwa oscyluje w granicach 6,7 l/100 km.

FORD Focus IV Kombi Active 2.0EcoBlue 150KM silnik
Mocny i oszczędny turbodiesel dobrze „dogaduje się” z 8-biegową przekładnią automatyczną.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – PODSUMOWANIE TESTU

Jeśli komuś bardziej podoba się stylizacja Focusa Active niż innych odmian, można śmiało na tę wersję wydać o 3100 zł więcej.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – plusy i minusy

 +  dobra przestronność, funkcjonalny i pojemny bagażnik, dobre osiągi, niewielkie spalanie, pewne prowadzenie
 –  niewygodna obsługa pokrętła wyboru biegów, brak nawiewów powietrza na kanapę

FORD Focus IV Kombi Active 2.0EcoBlue bok
Ford podaje, że Focus Active ma o 3 cm większy prześwit niż pozostałe wersje i że powinien on wynosić 16,3 cm. Wg naszych pomiarów to jednak 14 cm. Auto występuje tylko w wersji z przednim napędem.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – dane techniczne, osiągi, spalanie

Silnik: turbodiesel, R4, 16V, 1996 ccm; moc maksymalna: 150 KM; przyspieszenie: 0-100 km/h: 9,5 s; prędkość maksymalna: 203 km/h; średnie zużycie paliwa: 5,6-5,8 l/100 km

dane techniczne Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – ceny i rywale

W momencie publikacji tego artykułu ceny Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue zaczynają się od 117 450 zł. Więcej na ten temat na stronie producenta: Ford Focus.

Rywale:
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 4×4 (128 700 zł)
VW Golf Alltrack 2.0 TDI DSG 4×4 (140 790 zł)

Skoda wycofała model Scout, więc podajemy cenę kombi z napędem 4×4. Tak jak w Golfie, jedyny silnik ma 184 KM.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here