Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue - test 2020

Solidna baza w postaci rodzinnego kombi, trochę z SUV-a i jeszcze trochę z… hot hatcha – Ford Focus Active łączy cechy aut różnych klas. W rozsądnych proporcjach. Test Focusa Active Kombi 2.0 EcoBlue.

W obliczu odpływu nabywców w kierunku SUV-ów producenci „uterenawiają” dziś już niemal wszystko – od aut miejskich aż po sedany premium. Skala tej transformacji zależy od konkretnego przypadku: jednym wystarczają tylko plastikowe osłony, inni zwiększają prześwit, jeszcze inni „dorzucają” napęd 4×4.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue - test 2020 - tyłW przypadku Focusa uterenowiona wersja Active występuje zarówno jako 5-drzwiowy hatchback, jak i kombi. Obie odmiany mają podniesione o około 3 cm zawieszenie (wg Forda prześwit wynosi ponad 16 cm, jednak realnie, według naszego pomiaru, to 14 cm), osłony ochronne nadwozia oraz dodatkowe tryby jazdy. I występują wyłącznie z napędem przedniej osi.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – test: nadwozie i wnętrze

Duży, 270-centymetrowy rozstaw osi – jeden z większych w klasie samochodów kompaktowych – sprawia, że Ford Focus nie musi mieć żadnych kompleksów pod względem przestronności. W obu rzędach wygodnie usiądą wysokie osoby, a fotele i kanapa są odpowiednio obszerne. Szkoda tylko, że z tyłu zabrakło dodatkowych otworów wentylacyjnych w tunelu środkowym. Na pocieszenie – sam tunel jest niski, a drzwi otwierają się szeroko, ułatwiając np. montaż fotelika dla dziecka.

W wersji kombi Focus „dorzuca” do tego pojemny bagażnik (608 l) z licznymi udogodnieniami, takimi jak np. haki na torby czy rozkładana osłona na zderzak, która chroni przed uszkodzeniem lakieru lub pozwala usiąść na progu załadunkowym. Oparcie kanapy składa się praktycznie na płasko (powstaje symboliczny próg), a składanie może odbywać się zarówno z wnętrza (przyciskami po bokach oparcia), jak i z bagażnika (klamkami w burtach).

Seryjne wyposażenie Focusa Active obejmuje zestaw naprawczy, ale za dopłatą dostępne jest 16-calowe koło dojazdowe (ze stalową felgą), które jednak zmniejsza bazową pojemność bagażnika do 575 l.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – test: kokpit, deska rozdzielcza

Kokpit Focusa jest „schludny” z wyglądu i bezproblemowy w obsłudze. Podstawowymi funkcjami steruje się tu przyciskami i pokrętłami, a wszystko zdaje się być na swoim miejscu. Początkowo przytłaczać może sporą liczba przycisków na kierownicy – ale szybko docenia się możliwość obsługi rozbudowanego komputera pokładowego bez odrywania dłoni od wieńca. Wokół kierowcy wygospodarowany liczne schowki, w tym dużą „szufladę” za pokrętłem zmiany przełożeń, gdzie znajduje się duża opcjonalna ładowarka indukcyjna (650 zł).

Także dotykowy ekran systemu operacyjnego umieszczono w zasięgu dłoni, a sam system działa sprawnie i seryjnie oferuje interfejsy dla smartfonów (Apple CarPlay oraz Android Auto). Oferuje również obsługę głosową, która wystarczająco dobrze radzi sobie z rozpoznawaniem dyktowanych adresów dla celu nawigacji.

Cieszą dopracowane detale, takie jak słusznej wielkości podpórka dla lewej stopy czy przesuwany podłokietnik między fotelami. Albo automatyczna klimatyzacja z regulowaną intensywnością działania (delikatnie, normalnie, mocno). A także tapicerowane kieszenie w drzwiach oraz wieniec kierowcy podgrzewany w całości, a nie tylko w obszarze chwytu. Co więcej, funkcja „auto hold” (podtrzymuje hamulce podczas stania w korku) pamięta swoje ustawienie, więc nie trzeba włączać jej po każdym uruchomieniu silnika.

Pomijając drobne wyjątki („luźne” mocowanie podpórek kolan po bokach konsoli, plastikowe tylne boczki), wnętrze Focusa jest starannie wykończone i solidnie zmontowane, choć trzeba przywyknąć, że w kabinie dominują głównie odcienie czerni. Przywyknąć trzeba także do dźwięku wysuwania i chowania się osłon rantów drzwi, które same w sobie są przydatnym gadżetem na zatłoczonych parkingach (element pakietu Parking za 1750-3250 zł).

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – test: zawieszenie, prowadzenie, komfort

Z uwagi na większy skok zawieszenia Focus Active ma nieco „rozleniwione” tłumienie

Zwiększony prześwit nie wpłynął na typowe dla Focusa zachowanie na drodze. Owszem, podniesione zawieszenie wersji Active ma nieco większy i okazuje się nieco „rozleniwione”, ale dzięki temu filtruje nierówności łagodniej od „zwykłych” odmian. Nie ma tu jednak zjawiska nadmiernego bujania czy „pływania” – nadwozie pozostaje odporne na przechyły, a stabilność, zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, okazuje się lepsza niż w wielu SUV-ach. Jak na prawie 4,7-metrowe kombi, Ford prowadzi się wyjątkowo zwinnie, energicznie reaguje na skręt, a na granicy przyczepności jest doskonale zbalansowany i z łatwością poddaje się kontroli. Przeszkadzać może jedynie nienaturalnie silne samopowracanie kierownicy – przypadłość wersji Active, która burzy nieco wyczucie kół.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue - test 2020 - tył 02
Wszystkie Focus Active mają wielowahaczową tylną oś.

Plus za skuteczne hamulce (w czym po części zasługa seryjnych opon Michelin) oraz bardzo dobre jak na pojazd tej klasy wygłuszenie (zaledwie 61,5 dB przy 100 km/h).

Ford nie oferuje dla Focusa napędu 4×4, ale w poruszaniu się po nieutwardzonych i śliskich nawierzchniach mają pomóc dwa dodatkowe tryby jazdy. Odpowiednio modyfikują one działanie systemu kontroli trakcji oraz przepustnicy i faktycznie nieco ułatwiają ruszanie z miejsca np. na zaśnieżonej drodze.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue - test 2020 - tryby jazdy
Specjalne tryby, modyfikując m.in. działanie kontroli trakcji, pomagają ruszać na mniej przyczepnych nawierzchniach.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – test: silnik, automatyczna skrzynia biegów

Niski poziom hałasu w kabinie to po części zasługa 8-biegowego automatu, seryjnego w przypadku 150-konnego turbodiesla 2.0 EcoBlue. Taki tandem doskonale pasuje do wszechstronnego charakteru Focusa. Silnik ma dużo siły i chętnie „rozkręca się” do 4000 obr./min, a do tego jest oszczędny. Przy spokojnej jeździe na drogach jednopasmowych poza miastem zużywa ok. 5,3 l/100 km, a w mieście od 7 do 8 l/100 km, zależnie od gęstości ruchu. Przy prędkościach autostradowych zapotrzebowanie na olej napędowy wynosi ok. 6,7-7,1 l/100 km.

FORD Focus IV Kombi Active 2.0EcoBlue 150KM 8AT FWD WE244WM 01-2020
Diesel wciąż ma sens – 2-litrowy silnik Focusa odznacza się kulturalną pracą, ma solidny ciąg i jest oszczędny.

Dynamika Focusa jest więcej niż zadowalająca. Jego automatyczna przekładnia płynnie lawiruje między efektywną jazdą na wysokich biegach a sprawną zmianą przełożeń przy wyprzedzaniu. Z jednej strony wskazówka obrotomierza nierzadko wskazuje 1250 obr./min, z drugiej – skrzynia w razie potrzeby intuicyjnie zrzuca nawet kilka biegów. Dopiero przy kick-downie potrafi się na chwilę „zamyśleć” – i to jej jedyna wada.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – test: cena, wyposażenie

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue kosztuje 117 450 zł (w tym 4000 zł dopłaty do wersji Kombi). Wyposażenie obejmuje rozsądne minimum, m.in. 17-calowe obręcze, asystenta pasa ruchu, układ antykolizyjny oraz klimatyzację. Za nawigacje, automatyczną klimatyzację, dostęp bezkluczykowy, podgrzewane fotele czy kamerę cofania trzeba już dopłacić.

Na szczęście większość elementów oferowanych jest w sensownie wycenionych pakietach. Przykładowo, za rozpoznawanie znaków, monitorowanie zmęczenia, asystenta świateł drogowych, adaptacyjny tempomat z utrzymanie samochodu pośrodku pasa ruchu oraz kolorowy wyświetlacz 4,2” między zegarami trzeba dopłacić 3500 zł (pakiet Technology).

A co oferują rywale? W obliczu zmiany generacyjnej kompaktów koncernu Volkswagen – VW Golfa, Skody Octavii i Seata Leona – ich uterenowione wersje są dostępne w ograniczonym zakresie (np. Golf Alltrack – tylko diesel 184 KM) lub w ogóle. Alternatywą dla Focusa Active Kombi może być Toyota Corolla Touring Sports w wersji Trek, dostępna z dwoma odmianami napędu hybrydowego (z silnikiem benzynowym): 1.8 122 KM (cena od 120 900 zł) lub 2.0 180 KM (cena do 129 900 zł). W tym przypadku prześwit samochodu zwiększono o 20 mm. Wyższą cenę Corolli przynajmniej w części uzasadnia bogate wyposażenie.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue - test 2020 - bokFord Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – test: PODSUMOWANIE

Active Kombi z silnikiem 2.0 EcoBlue to jedna z najlepszych odmian Forda Focusa – duże, wygodne kombi, całkiem dynamiczne, do tego oszczędne i zwinne w prowadzeniu. I w rozsądnej cenie, jeśli uwzględnić atrakcyjne pakiety wyposażenia oraz ofertę konkurentów.

Podczas jazdy w trasie Focus Active okazuje się lepszy od wielu SUV-ów – jest cichszy, stabilniejszy i zużywa mniej paliwa. Brakować może tylko możliwości dokupienia napędu 4×4.

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue - test 2020 - przód

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – dane techniczne, osiągi, spalanie

Silnik: turbodiesel, R4, 16V, 1996 ccm; moc maksymalna: 150 KM; przyspieszenie: 0-100 km/h: 9,5 s; prędkość maksymalna: 210 km/h; średnie zużycie paliwa: 5,6-5,8 l/100 km

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNEFord Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue
Silnikturbodiesel
Układ cyl./zaw./poj.R4/16/1996 cm³
Moc maksymalna150 KM/3500
Maks. moment obrotowy370 Nm/2000
Napędprzedni
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość4,69/1,83/1,53 m
Rozstaw osi2,7 m
Średnica zawracania11,0 m
Masa/ładowność1484/621 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)575/1620 l
Poj. zbiornika paliwa47 l (ON)
Opony215/55 R17
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s
Średnie zużycie paliwa5,6-5,8 l/100 km
DANE TESTOWE (OPONY ZIMOWE)
0-100 km/h9,6 s
100-0 km/h (zimne/ciepłe)41,4 m/41,8 m
Hałas przy 50/100 km/h58,3 dB/61,5 dB
Liczba obrotów kierownicą2,4
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie)7,5/5,3/6,4 l/100 km
CENA
WersjaActive Kombi 2.0 EcoBlue
Cena117 450 zł

Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue – ZDJĘCIA

Oceny czytelników
[Głosów: 20 Średnia: 4.3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here