Ford E-Tourneo Custom to nowy van z napędem elektrycznym, który oferuje miejsca dla 8 osób. Dowiedz się więcej na temat tego auta.
Ford Pro kontynuuje swoją ofensywę modelową, przedstawiając kolejną generację Tourneo Custom. Opisywany samochód stanowi oczywiście osobową wersję pokazanego we wrześniu Transita Custom i pod względem stylistycznym odróżnia go jedynie pełne przeszklenie nadwozia. Bliskie podobieństwo obu aut nie stanowi oczywiście wady, ponieważ prezentują się one bardzo efektownie.
Oba modele powstały na nowej platformie, która została przygotowana z myślą o zapewnieniu maksymalnej wszechstronności i wygospodarowaniu przestronnego wnętrza. Atrakcyjnie zapowiada się także gama silnikowa, w której oprócz elektrycznego E-Tourneo Custom znajdziemy jeszcze hybrydę plug-in oraz turbodiesla w kilku wariantach mocy.
Nowy Ford Tourneo Custom będzie oferowany ze standardowym oraz powiększonym rozstawem osi. W obu przypadkach we wnętrzu pojawią się trzy rzędy siedzeń, oferujące miejsca dla 8 (wersja elektryczna) lub 9 osób (PHEV oraz Diesel). Istotną nowość, a przy tym duży atut stanowi elastyczny system siedzeń z fotelami w 2. i 3. rzędzie zamontowanymi na prowadnicach, co zwiększa możliwości adaptacji kabiny do aktualnych potrzeb.
Siedzenia można bowiem swobodnie przesuwać wzdłuż szyn osadzonych w podłodze, a dzięki ich lekkiej konstrukcji można je też całkowicie wymontować. Fotele w 2. rzędzie można regulować niezależnie od siebie, natomiast kanapa w 3. rzędzie jest dzielona w proporcji 1/3 – 2/3. Warto dodać, że punkty mocowania fotelików ISOFIX są dostępne na wszystkich trzech fotelach w środkowym rzędzie, jak również na dwóch zewnętrznych fotelach w ostatnim rzędzie.
Producent podkreśla także wysoką jakość wykończenia wnętrza oraz bogate wyposażenie. W zależności od wybranej przez klienta konfiguracji, na pokładzie nowego Tourneo Custom będzie można znaleźć m.in. trójstrefową klimatyzację automatyczną, 14-głośnikowy system nagłośnienia B&O z subwooferem, elektrycznie sterowane drzwi przesuwne z funkcją bezdotykowej obsługi (można je otworzyć ruchem stopy obok przedniego koła) oraz duży szklany dach panoramiczny z technologią redukcji przenikania ciepła w zakresie podczerwieni, co pomaga utrzymać optymalną temperaturę w kabinie nawet przy silnym nasłonecznieniu.
Projekt kokpitu nie przypomina typowego, surowego auta użytkowego. Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje 13-calowy ekran dotykowy do obsługi systemu multimedialnego SYNC 4, który oferuje w standardzie m.in. bezprzewodową łączność z Android Auto i Apple CarPlay. Przed kierowcą umieszczono wyświetlacz cyfrowych zegarów, a na uwagę zasługuje też sama kierownica, która jest spłaszczona, co ma ułatwiać wsiadanie i wysiadanie, do tego posiada funkcję odchylania, dzięki czemu na postoju może zamienić się w stolik. Należy wspomnieć też o przeniesieniu poduszki powietrznej pasażera pod dach, co pozwoliło zaprojektować spory, zamykany schowek w desce rozdzielczej.
Ford E-Tourneo Custom został wyposażony w 218-konny silnik elektryczny oraz baterię o użytecznej pojemności 74 kWh, dzięki czemu może zapewnić do 370 km zasięgu na pełnym ładowaniu. Trójfazowa ładowarka pokładowa AC o mocy 11 kW umożliwia naładowanie akumulatora do 100% w czasie poniżej 8 godzin, natomiast skorzystanie z szybkiej ładowarki DC o mocy 125 kW pozwoli uzupełnić poziom baterii z 15% na 80% w około 40 minut, a w ciągu pierwszych 5 minut można zwiększyć zasięg o prawie 40 km. E-Tourneo Custom potrafi także „oddać” zgromadzoną energię za sprawą funkcji ProPower Onboard, służąc do zasilania np. elektronarzędzi czy sprzętu kempingowego (do 2,3 kW).

Ford Tourneo Custom PHEV będzie z kolei napędzany przez układ składający się z 2,5-litrowej jednostki benzynowej, pracującej w cyklu Atkinsona, silnika elektrycznego i akumulatora o pojemności 11,8 kWh. Według zapowiedzi taka specyfikacja ma pozwolić na przejechanie ponad 50 km w trybie zeroemisyjnym.
Jak na samochód o użytkowych korzeniach przystało, w gamie nowego vana Forda nie zabraknie też wersji z wysokoprężnym silnikiem 2.0 EcoBlue, który występuje w trzech wariantach – 136 KM, 150 KM i 170 KM. Turbodiesle są łączone z 6-biegową skrzynią manualną lub 8-biegowym automatem, a ponadto w odmianach 136- i 170-konnej można wybrać opcjonalny napęd na cztery koła.
Jako pierwszy do sprzedaży trafi Ford Tourneo Custom z wysokoprężną jednostką EcoBlue – nastąpi w połowie przyszłego roku. Kolejne wersje silnikowe dołączą do oferty w późniejszym terminie.