Fiat 500 i Panda Hybrid

Fiat nie składa broni. Modele 500 i Panda otrzymają nowy silnik benzynowy i układ Mild Hybrid. Poznaj szczegóły.

Włoski producent słynie z małych i poręcznych aut miejskich. Niestety w obliczu coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin wydawało się, że Fiat pożegna 500 i Pandę, a klientom przyjdzie czekać na kolejną, już elektryczną generację „Pięćsetki”. Jednak te dwa modele zbyt dobrze się sprzedają, żeby Włosi tak łatwo pozbyli się ich z oferty. Niedawno poznaliśmy rozwiązanie – Fiaty 500 i Panda w wersji Hybrid.

Fiat 500 i Panda Hybrid

Rok 2020 zapowiada się jako przełomowy w historii tej włoskiej marki. Producent z Turynu „wraca do gry” i zaczyna elektryfikację swojej gamy modelowej. Jako pierwszy na rynek trafi Fiat 500 Hybrid, nastąpi to już w lutym. Hybrydowa Panda zadebiutuje miesiąc później – w marcu. Przyjrzyjmy się teraz bliżej nowej technologii zastosowanej w obydwu autach.

Fiat 500 Hybrid i Fiat Panda Hybrid – dane techniczne

Pod maską hybrydowych odmian miejskich Fiatów znajdziemy nową, 3-cylindrową jednostkę z rodziny FireFly o pojemności 1,0 l. Benzynowy silnik współpracuje z rozrusznikoalternatorem 12V (u konkurentów zazwyczaj jest już 48-woltowa instalacja). Włosi ten układ nazywają BSG (Belt integrated Starter Generator). Łączna moc tego zespołu napędowego wynosi 70 KM, osiągane przy 6000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy – 92 Nm przy 3500 obr./min. Producent chwali się również stosunkowo niską masą tego silnika – 77 kg.

Fiat Mild Hybrid

Wspomniany system BSG umożliwia odzyskiwanie energii podczas zwalniania i hamowania oraz przechowywanie jej w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie, przy maksymalnej mocy 3600 W, do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop&Start i wspomagania go podczas przyspieszania. Gdy prędkość auta spadnie poniżej 30 km/h, komputer pokładowy zasugeruje kierowcy, aby ten zmienił bieg na neutralny. Po wrzuceniu „na luz” jednostka benzynowa wyłączy się, a samochód będzie wykorzystywał wyłącznie energię zmagazynowaną w baterii.

W Fiatach 500 i Panda w wersji Hybrid debiutuje także 6-stopniowa manualna skrzynia C514. Nowe łożyska i uszczelki o niskim współczynniku tarcia oraz zastosowanie specjalnego smaru ma zapewnić wysoką wydajność. Oszczędzaniu paliwa w trasie będzie sprzyjać wydłużone przełożenie 6. biegu.

Fiat 500 Hybrid

W porównaniu do aktualnie sprzedawanego wariantu 1.2 Fire (69 KM), nowy silnik z układem Mild Hybrid pozwala zredukować zużycie paliwa, zmniejszając w ten sposób emisję CO2 średnio od 20% do nawet 30% w Pandzie Cross.

Fiat Panda Hybrid

Z zewnątrz nowe odmiany Pandy i „Pięćsetki” poznamy po napisie Hybrid na pokrywie bagażnika oraz eleganckim logo w kształcie litery H na środkowym słupku. We wnętrzu (cecha charakterystyczna wersji Launch Edition, którą można już zamawiać) znajdziemy tapicerkę częściowo wykonaną z przędzy SEAQUAL YARN. Specjalne materiały z certyfikatem SEAQUAL INITIATIVE są uzyskiwane z plastiku pochodzącego z recyklingu: 10% plastiku pochodzi z oczyszczania mórz, a 90% z lądu.

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

2 KOMENTARZE

  1. Napędy hybrydowe w tym segmencie to powinny być w każdym aucie, mam yaris z tym napędem i jazda po mieście to sama przyjemność, ta kultura pracy silnika jest tak cicha, że praktycznie nie słyszalna

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here