TestyTestFiat 500e RED – TEST

Fiat 500e RED – TEST

Fiat 500 w najnowszym wydaniu zyskał elektryczny napęd, zachowując swój niepodrabialny styl i przydatność na co dzień. Przekonaliśmy się o tym podczas testu nowego Fiata 500e w wersji specjalnej RED.

Oryginalny Fiat 500 zadebiutował w 1957 roku i dziś jest uważany za jedną z ikon europejskiej motoryzacji. Dokładnie 50 lat później, w 2007 roku światło dzienne ujrzała nowa „Pięćsetka”, która powtórzyła sukces swojego pierwowzoru. Produkowany w Polsce „maluch” zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2008 i pomimo upływu blisko 15 lat od jego premiery, nadal cieszy się dużą popularnością – bramy zakładu w Tychach opuściło już przeszło 2 500 000 egzemplarzy.

Choć to imponujący rezultat, aby dotrzymać kroku konkurencji, włoska marka potrzebowała nowego, w pełni elektrycznego auta. Dlatego w marcu 2020 roku zaprezentowane zostało trzecie wcielenie „Pięćsetki”, które może pochwalić się już sporym dorobkiem – ma na swoim koncie blisko 20 nagród, a w plebiscycie European Car of the Year 2021 zajęła 2. miejsce, ustępując jedynie Toyocie Yaris.

Fiat 500e RED - tył

Testowany przez nas nowy Fiat 500e RED został oficjalnie pokazany 22 września ubiegłego roku w Turynie, a jego premierze towarzyszyło otwarcie Casa 500 (muzeum poświęconego „Pięćsetce”, a także kulturze i historii Włoch) oraz La Pista 500 (największy, ogólnodostępny wiszący ogród w Europie). W tym miejscu warto także wyjaśnić, że oznaczenie RED nie odwołuje się wcale do koloru nadwozia, lecz do nazwy organizacji, z którą współpracuje włoska marka i która wspiera m.in. walkę z AIDS oraz COVID. Sprawdź, czym jeszcze wyróżnia się wersja specjalna RED i poznaj nasze wrażenia z jazdy tym elektrycznym „maluchem”.

Fiat 500e RED (2022) – nadwozie, wymiary

Fiat 500e mierzy 363,2 cm długości, 168,3 cm szerokości (190,0 cm z rozłożonymi lusterkami) i 152,7 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 232,2 cm. W stosunku do wciąż oferowanego, spalinowego poprzednika nowy model zauważalnie urósł – jest o 6,1 cm dłuższy, o 5,6 cm szerszy i o 3,9 cm wyższy, natomiast odległość między osiami zwiększono o 2,2 cm.

Fiat 500e RED - bok

Od zawsze największą zaletę włoskiego auta stanowi jego ponadczasowy styl i nie inaczej jest w przypadku opisywanej, trzeciej odsłony „Pięćsetki”. Sylwetka nowego Fiata 500e zachowała znany nam dobrze kształt, a z zewnątrz właściwie tylko brak rury wydechowej i litera „e” subtelnie wkomponowana w oznaczenie modelu na tylnej klapie zdradzają, że mamy do czynienia z samochodem elektrycznym.

Fiat 500e RED - emblemat
Nowe logo modelu – w drugie zero została wpisana litera „e”.

Opisywaną wersję RED z zewnątrz wyróżniają czerwone obudowy lusterek (niezależnie od wybranego lakieru nadwozia), jak również czerwone listwy ozdobne i emblemat z przodu oraz napis FIAT na pokrywie bagażnika. Z kolei pod tylnymi bocznymi szybami umieszczono czarne błyszczące plakietki z logo 500 RED. Ponadto wyłącznie w tej odmianie dostępny jest specjalny lakier Red by RED (wymaga 2000 zł dopłaty).

Fiat 500e RED – wnętrze, bagażnik

Od razu trzeba wyjaśnić, że choć nowa „Pięćsetka” jest większa od dotychczasowego modelu, to nadal pozostaje ona autem dwuosobowym, a tylną kanapę należy traktować raczej jako dodatkowy bagażnik. Miejsca z przodu jest za to pod dostatkiem, a pozycja za kierownicą jest bardziej naturalna niż w poprzedniku. Fotele są wygodne i całkiem obszerne, przeszkadza jedynie skokowa regulacja oparcia. Z tyłu osoby o wzroście ok. 180 cm dotykają już głowami do podsufitki, a do tego muszą negocjować ilość miejsca na nogi z siedzącymi w pierwszym rzędzie.

Biorąc pod uwagę gabaryty auta, bagażnik okazuje się całkiem spory. Jego bazowa pojemność wynosi 185 litrów, a po złożeniu kanapy dostępna przestrzeń rośnie do 550 litrów. Na co dzień to w zupełności wystarcza. Jednak trochę szkoda, że w testowanej wersji nawet za dopłatą nie można zamówić oparcia dzielonego w proporcji 50:50, co pozwoliłoby zwiększyć jeszcze nieco funkcjonalność kufra.

Nowy Fiat 500e RED – deska rozdzielcza, multimedia

Kokpit nowego Fiata 500e zwraca uwagę nie tylko atrakcyjnym, kolorowym wykończeniem, ale także zaskakująco dobrą jakością montażu. Przy okazji warto wspomnieć o „smaczkach” ukrytych we wnętrzu auta, takich jak podobizna oryginalnej „Pięćsetki” we wnękach uchwytów drzwi czy panorama miasta naszkicowana na półce w konsoli środkowej (w opisywanym egzemplarzu pełni ona dodatkowo funkcję bezprzewodowej ładowarki dla smartfona, opcja za 700 zł).

Fiat 500e RED - deska rozdzielcza
Czerwone logo na kierownicy i dekor na desce rozdzielczej to wyróżniki opisywanej wersji RED.

Standardem w testowanej odmianie RED są dwa wyświetlacze – 7-calowy zestaw wskaźników oraz 10,25-calowy ekran dotykowy do obsługi systemu multimedialnego. Cyfrowe zegary mają czytelną, przyjemną dla oka grafikę i oferują w pełni wystarczające możliwości personalizacji. Z kolei pokładowe multimedia są proste w obsłudze, a z boku ekranu znajduje się pasek ze skrótami do najważniejszych funkcji. Cieszy również, że poniżej centralnego wyświetlacza nie zabrakło miejsca dla fizycznych klawiszy, za pomocą których steruje się klimatyzacją.

Fiat 500e RED 42 kWh – układ napędowy

Elektryczny Fiat 500 jest oferowany w dwóch wersjach silnikowych: 95- i 118-konnej (w obydwu przypadkach maksymalny moment obrotowy wynosi 220 Nm). Słabsza odmiana występuje z akumulatorem o pojemności 21,3 kWh netto i zapewnia do 190 km zasięgu w cyklu mieszanym. Natomiast mocniejszy wariant jest łączony z baterią 37,3 kWh (pojemność użyteczna), dzięki czemu na jednym ładowaniu może przejechać do 331 km.

Fiat 500e RED - silnik
118-konny silnik jest optymalnym źródłem napędu dla ważącego 1,3 t auta.

Pod maskę opisywanego egzemplarza trafił silnik elektryczny o mocy 118 KM i naszym zdaniem stanowi on optymalne źródło napędu dla tego auta. Chodzi nie tylko o lepsze osiągi (przyspieszenie 0-100 km/h w 9,0 s, o 0,5 s szybciej niż 95-konna wersja), ale przede wszystkim o większy akumulator, który sprawia, że nie trzeba tak często odwiedzać punktów ładowania. Przy temperaturze otoczenia ok. 3-5°C realny zasięg Fiata 500e z baterią 42 kWh (brutto) to ok. 200 km, natomiast latem zapewne uda się zbliżyć do 300 km na jednym ładowaniu.

Fiat 500e RED (2022) – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Pomimo nieco większych rozmiarów, nowy Fiat 500 nadal doskonale sprawdza się w roli auta do miasta. Widoczność z miejsca kierowcy jest niezła, chociaż trochę przeszkadzają dość szerokie przednie słupki. Zwarta sylwetka oraz niewielka średnica zawracania (9,7 m) ułatwiają manewrowanie na zatłoczonych parkingach.

Fiat 500e RED - przód

Poza miastem, na krętych odcinkach dróg, mały Fiat pokazuje swoje drugie oblicze – całkiem przyjemnie się prowadzi, w czym zasługa nisko położonego środka ciężkości (zespół akumulatorów jest zabudowany w podłodze). Pozytywnie zaskakuje również komfort jazdy – zawieszenie nie jest przesadnie twarde i dobrze wybiera nierówności.

Fiat 500e RED - tył

Warto jeszcze wspomnieć o trzech trybach jazdy, które kierowca ma do wyboru. W ustawieniu Normal elektryczna „Pięćsetka” jeździ w sposób najbardziej zbliżony do samochodu spalinowego, więc to dobra opcja dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z elektromobilnością. Tryb Range z funkcją „one-pedal-drive” pozwala jeździć przy użyciu jedynie pedału przyspieszania – po zdjęciu nogi z „gazu” siła rekuperacji jest tak silna, że auto samo się zatrzymuje. Z kolei tryb Sherpa jest zoptymalizowany pod kątem jak najniższego zużycia energii – prędkość maksymalna zostaje ograniczona do 80 km/h, a klimatyzacja wyłączona.

Fiat 500e RED - ładowanie
Akumulator trakcyjny może być ładowany z mocą do 85 kW. Wówczas wystarczy 35 minut, aby „nabić” baterię od 0 do 80%.

Nowy Fiat 500e RED 42 kWh – wyposażenie, cena

Najtańszy Fiat 500e z rocznika 2022 jest wyceniony na 104 000 zł (silnik 95 KM, bateria 23 kWh brutto). Lista wyposażenia podstawowej wersji Action obejmuje m.in. 15-calowe felgi stalowe, klimatyzację manualną, system kontroli pasa ruchu LC, inteligentny ogranicznik prędkości ISA, elektryczne szyby, elektrycznie sterowane lusterka, 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników oraz przewód Mode 2 do ładowania w domu.

Testowany Fiat 500e RED ze 118-konną jednostką napędową i akumulatorem 42 kWh brutto kosztuje wyjściowo 138 500 zł, a w zamian oferuje m.in. czerwone obudowy lusterek, listwy przedniego grilla i logo z przodu, klimatyzację automatyczną oraz system multimedialny z 10,25-calowym ekranem i nawigacją. Ponadto tylko w odmianie RED tapicerka foteli, kierownica oraz bagażnik są pokryte powłoką antybakteryjną, a filtr kabinowy jest nasączony specjalną substancją biobójczą. Co więcej, wyłącznie w tej wersji nabywca otrzymuje także czerwoną obudowę kluczyka z logo (500)RED oraz dedykowany dozownik na żel antybakteryjny.

Fiat 500e RED 42 kWh – PODSUMOWANIE

Nowy Fiat 500e to stylowe, miejskie auto, które w testowanej konfiguracji z mocniejszym silnikiem i większą baterią oferuje przyzwoite osiągi i wystarczający zasięg na jednym ładowaniu. Włoski „maluch” punktuje także solidnym wykonaniem, nowoczesnymi multimediami i niezłym komfortem jazdy, natomiast jego najpoważniejszą wadą jest wysoka cena zakupu.

Fiat 500e RED - przód

Fiat 500e RED 42 kWh – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze
 +  wygodne fotele, solidnie zmontowany kokpit, prosta obsługa
 –  ograniczona ilość miejsca z tyłu, brak dzielonego oparcia tylnej kanapy

Układ napędowy
 +  dobre osiągi, rozsądne zużycie energii w mieście i na drogach lokalnych
 –  spore zapotrzebowanie na prąd w trasie

Właściwości jezdne
 +  świetna zwrotność, pewne prowadzenie
 –  lekkie drgania nadwozia na następujących po sobie nierównościach

Wyposażenie i cena
 +  bogate wyposażenie seryjne z zakresu bezpieczeństwa, rządowe dopłaty w ramach programu „Mój Elektryk”
 –  wysoka cena zakupu, niektóre elementy wyposażenia nie występują nawet za dopłatą

Fiat 500e RED 42 kWh – dane techniczne, osiągi, zużycie energii

Silnik elektryczny, moc maksymalna 118 KM, maksymalny moment obrotowy 220 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s, prędkość maksymalna 150 km/h, średnie zużycie energii 13,6-13,9 kWh/100 km (WLTP)

Fiat 500e RED 42 kWh – dane techniczne, osiągi, zasięg, cena
DANE TECHNICZNE Fiat 500e RED 42 kWh
Silnik elektryczny
Moc maksymalna 118 KM
Maks. moment obrotowy 220 Nm
Napęd/skrzynia biegów przedni/automatyczna, 1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 3,63/1,68/1,53 m
Rozstaw osi 2,32 m
Średnica zawracania 9,7 m
Masa własna/ładowność 1290/400 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 185-550 l
Pojemność akumulatora 42 kWh brutto (37,3 kWh netto)
Opony 185/65 R15
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 150 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s
Średnie zużycie energii (cykl mieszany) 13,6-13,9 kWh/100 km
Zasięg WLTP (cykl mieszany) do 331 km
CENA
Wersja Fiat 500e RED 42 kWh
Cena wersji podstawowej 104 000 zł (Action 23 kWh)
Cena wersji testowanej (bez wyposażenia dodatkowego) 138 500 zł (RED 42 kWh)

Fiat 500e RED – galeria zdjęć

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji