UżywaneMazda MX-5 NB (1998-2005) – UŻYWANE

Mazda MX-5 NB (1998-2005) – UŻYWANE

Solidna mechanika, duża przyjemność z jazdy. Niestety, trudno o zadbany egzemplarz Mazdy MX-5, auto ma problemy z korozją i jest raczej ciasne.

Pierwsza generacja Mazdy MX-5 zadebiutowała w 1989 roku i szybko stała się przebojem na rynku roadsterów. Trzeba jednak przyznać, że w swojej klasie nie miała zbyt dużej konkurencji. Właściwie w tym okresie jedynie Alfa Romeo produkowała porównywalny model – Spider. Ale pamiętajmy, że to był model z końca lat 60-tych XX wieku, więc technologicznie odstawał od nowoczesnej Mazdy. I nawet sentymenty nie pozwoliły przetrwać Spiderowi w swojej tylnonapędowej formie – konkurencja ze strony MX-5 NA spowodowała, że Alfa Romeo Spider zniknęła z oferty włoskiego producenta w 1993 roku. Co jednak spowodowało taki sukces Mazdy? Mówi się, że był to pierwszy w historii roadster, zbudowany z japońską precyzją. I coś w tym jest, bo brytyjscy protoplaści tacy jak Triumph i MG znani byli z ogromnej awaryjności i problemów ze szczelnością dachu. Co w połączeniu z kapryśną, brytyjską aurą było sporą niedogodnością.

Mazda MX-5 - tył
Mazda MX-5 z zamkniętym dachem traci nieco na uroku.
Mazda MX-5 NB (1998-2005) – historia modelu

W 1998 roku zadebiutowała nowa wersja Mazdy MX-5, którą przyjęło się określać symbolem NB. Samochód drastycznie się nie zmienił, nadal pozostał dwuosobowym roadsterem z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tył. Różnica, która jest widoczna już na pierwszy rzut oka to przednia część pojazdu – zniknęły charakterystyczne, kultowe, otwierane przednie światła. Ogólnie całe nadwozie stało się bardziej obłe, pojawiły się nowe przetłoczenia, całość stała się spójna ze stylistyką Mazdy z tego okresu i auto upodobniło się do trzeciej generacji RX-7.

Zniknął z oferty najsłabszy silnik 1.6 o mocy 90 KM. Teraz jednostka 1.6 (16V) oferowała już rozsądniejszą moc 110 KM. To nadal nie czyniło z MX-5 demona prędkości, ale właściwości jezdne powodowały, że nawet ten słabszy model cieszył się powodzeniem. W ofercie był także silnik 1.8 o mocy 140 KM.

Mazda MX-5 - przód
Mazda MX-5 NBFL – wyposażona w soczewkowe reflektory i nieco inny zderzak.

W 2001 roku, Mazda MX-5 NB przeszła lifting. Fani modelu określają go NBFL (i taki właśnie znajduje się na zdjęciach). Z zewnątrz różnice między NB i NBFL wykryje jedynie sprawne oko fana. Zmieniono nieco światła przednie, pojawiły się reflektory soczewkowe. Z tego powodu niewielkiej zmianie uległ przedni zderzak. Zmienił się nieznacznie rozkład schowków na tunelu środkowym i zegary zyskały białe cyferblaty i czerwone podświetlenie. Silnik 1.8 poddano modyfikacji i oferował 146 KM (w USA – 136 KM). W 2004 roku powstała wersja MazdaSpeed z turbodoładowanym silnikiem o mocy 180 KM (niedostępna w Europie). W 2004 roku powstała krótka seria 350 sztuk Mazdy MX-5 z zamkniętym nadwoziem typu Coupe, ale ten model dostępny był jedynie w Japonii.

Mazda MX-5 NB (1998-2005) – silniki

Oferta silnikowa MX-5 od zawsze była obiektem krytyki. Większość zarzutów dotyczy małej mocy – 110 KM i 146 KM. Ale należy się tym zupełnie nie zrażać, bo w każdej wersji samochód sprawia niewiarygodną frajdę z jazdy.

Mazda MX-5 - silnik
Mazda MX-5 – silnik 1.8 (146 KM)

Podstawowy silnik 1.6 oferuje 110 KM i przekłada się to na mało imponujące osiągi – 100 km/h Mazda osiąga w 9,7 sekundy. 1.8 ma 146 KM i zapewnia już bardziej akceptowalne osiągi – 0-100 km/h w 8 sekund. Oba silniki są do siebie technologicznie bardzo zbliżone i zapewniają raczej bezawaryjną pracę. W modelach 1.8 do 2001 występowały problemy z cewkami zapłonowymi, które są dosyć drogie. Po liftingu przeprojektowano cewki i problem ustąpił. Część z użytkowników, aby zaoszczędzić na tych feralnych cewkach, instaluje zbliżone od Mazdy 323. Wymaga to pewnych modyfikacji, jednak pozwala tanio naprawić silnik. Oba silniki nie mają raczej problemów z wyciekami oleju. Pewnie nieszczelności mogą pojawić się w okolicach uszczelniaczy. Niestety, ich naprawa wymaga rozmontowania rozrządu, więc jeżeli są to drobne zapocenia, należy poczekać do wymiany rozrządu. Pojawiają się także problemy z sondą lambda, ale jej wymiana nie kosztuje wiele (np. zamiennik Denso kosztuje około 150 – 180 zł).

Części do Mazdy MX-5 są dosyć tanie, co w przypadku samochodów sportowych jest ewenementem. Część z elementów jest pokrewnych z innymi modelami Mazdy (323) więc są i łatwo dostępne, i jest ich sporo. Niekiedy jednak, by zdobyć tanie zamienniki trzeba się nieźle naszukać. Przykładem jest chociażby chłodnica klimatyzacji – w Polsce w ASO kosztująca około 3000 zł, w Wielkiej Brytanii 600 funtów (podobna cena). Ale na Florydzie znajduje się zakład, który produkuje zamiennik, za rozsądne 120 $ (z wliczoną ceną przesyłki).

Częstą bolączką MX-5 są awaryjne siłowniki elektrycznie sterowanych szyb. Nawet w zadbanych egzemplarzach, siłowniki działają wolno i z oporem. Czasem nawet widać, jak przy korzystaniu z szyb przygasają przednie światła.

MX-5 NBFL wyposażona jest w dosyć oryginalne żarówki reflektorów. Są to żarówki o oznaczeniach HB3 (światła drogowe), HB4 (światła mijania). Warto o tym wiedzieć, bo nie są one łatwo dostępne na stacjach benzynowych i warto się w nie wcześniej zaopatrzyć.

Zawieszenie, mimo że sztywne jest dosyć trwałe. Warto jednak nie przesadzać z tuningiem – zbyt duże felgi (np. 17′) połączone z niskim profilem opon powodują, że samochód staje zbyt twardy i praktycznie nie nadaje się do jazdy po naszych drogach. Z doświadczenia doradzamy na sezon letni koła 16′, a na zimę 15′ o wyższym profilu.

Skrzynia biegów nie sprawia żadnych problemów i jest bardzo precyzyjna. Podczas jazdy testowej, warto sprawdzić, czy biegi można zmieniać bez oporu i czy nie ma żadnych niepokojących zgrzytów. Część z użytkowników skarży się jednak na głośno pracujący mechanizm różnicowy.

Przyjemność z jazdy

To co jest największą zaletą MX-5 to niesamowita, niespotykana wręcz w innych modelach, przyjemność z jazdy. Samochód jest świetnie wyważony, nie dosyć że pozwala niesamowicie szybko pokonywać zakręty, to jeszcze jest przyjemnie nadsterowny. Co to oznacza, przyjemnie nadsterowny? Mianowicie, Mazda MX-5 nie chce cię zabić. Potrafi nieco zarzucić tyłem, ale nie robi tego gwałtownie i niespodziewanie. Wszystko dzieje się odpowiednio płynnie i spokojnie, tak że mamy czas na reakcję. I nie musimy być Kubicą, by opanować MX-5.

Mazda MX-5 - deska rozdzielcza
Mazda MX-5 – deska rozdzielcza w tym modelu została nieco zmodyfikowana przez zastosowanie dodatkowych, chromowanych obwódek.
Dach w dół

Gdy tylko robi się ciepło, właściciele MX-5 hurtowo otwierają dachy. I tu należy się kilka słów wyjaśnień. Dach w Mazdzie otwierany jest ręcznie. I wbrew pozorom jest to ogromna zaleta. Przede wszystkim, otwieranie dachu zajmuje dosłownie trzy sekundy. Siedząc w środku należy odpiąć dwa zaczepy i jednym ruchem opuszczamy dach. Żadne silniki elektryczne nie zapewnią takiej szybkości otwierania. No i oczywiście, dzięki temu rozwiązanie jest całkowicie bezawaryjne – czego nie można powiedzieć o skomplikowanych systemach automatycznego otwierania dachu.

Mazda MX-5 - zamykanie dachu
Mazda MX-5 – zamykanie dachu wymaga wyjścia z samochodu. Otwieranie, nie!

Dach wykonany jest z brezentu. I jest to jednocześnie jego zaleta i wada. Zaletą jest to, że jest dzięki temu całkowicie bezobsługowy – czyli nie wymaga impregnowania i specjalnych kosmetyków. Jest szczelny, wodoodporny i wystarczy co jakiś czas zwyczajnie go umyć. Wadą jest to, że po latach (a najstarsze egzemplarze mogą już mieć 20 lat), brezent staje się sztywny i lubi pękać. Jest nie do naprawienia i jedynym rozwiązaniem jest wymiana całego poszycia. To będzie kosztowało dosyć słono – około 2 000 – 3 000 zł. Dodatkowo, aby nie uszkodzić dachu, nie należy go składać gdy temperatura spadnie poniżej 10 stopni C.

Jeżeli mamy ochotę jeździć Mazdą w zimie, rozwiązaniem jest opcjonalny, twardy dach (hardtop). Kosztuje około 3 000 – 4 000 zł i zapewnia bezproblemową eksploatację w zimie.

 Mazda MX-5 NB (1998-2005) – kontrola nadwozia

Zabezpieczenie antykorozyjne jest zdecydowanie najsłabszym ogniwem w całej konstrukcji Mazdy MX-5. Przed zakupem sprawdźcie zwłaszcza przednie podłużnice – wpływająca tam i zatrzymująca się woda potrafi po latach spustoszyć te elementy tak, że tracą całkowicie swoją rolę. Wymiana ich jest kosztowna (od 2 000 zł) i często wymaga wyjęcia całego silnika. Kolejnymi elementami podatnymi na korozję są progi. Warto także sprawdzić ranty nadkoli i okolice podświetlenia tylnej tablicy rozdzielczej (w klapie bagażnika). Praktycznie nie występuje obecnie w ofercie części z drugiej ręki niezardzewiała klapa bagażnika.

Komfort i przestronność

Musimy sobie zdać sprawę z tego, że MX-5 to mały, dwuosobowy roadster. I nie ma w nim wiele miejsca. Warto najpierw przymierzyć się do tego modelu, by zobaczyć czy czujemy się w nim komfortowo. Osoby wysokie narzekają na małą ilość miejsca, zwłaszcza nad głową z zamkniętym dachem. Osoby niskie – nic nie widzą zza kierownicy, bo fotele są raczej głębokie. Jeżeli lubimy wysoką pozycję za kierownicą, „jak na stołku”, Miata nie przypadnie wam do gustu. Ale miłośnicy sportowych samochodów i niskiej pozycji za kierownicą będą się czuli w MX-5 jak w raju.

Mazda MX-5 - fotel kierowcy
Mazda MX-5 to dwuosobowy roadster. Miejsca nie ma wiele.

Bagażnik jest niewielki – 145 litrów pojemności powodują, że raczej nie zapakujemy się na dwutygodniowe wakacje na kempingu. Ale jeżeli zamienimy kemping na hotel i nieco ograniczmy wakacyjną garderobę, to bez problemów zwiedzimy naszą Miatą całą Europę. I na pewno będzie to przygoda życia. We wnętrzu znajdziemy kilka niewielkich schowków i nawet dwa miejsca na kubki z napojem.

Mazda MX-5 - bagażnik
Mazda MX-5 – bagażnik o pojemności 145 litrów pomieści niewiele.
Mazda MX-5 NB – podsumowanie

Bezsprzecznie Mazda MX-5 jest najlepszym roadsterem jaki możecie kupić za niewielkie pieniądze. Jazda nią sprawia ogromną radość, a jeżeli się zdecydujecie na Miatę, staniecie się automatycznie członkami ogromnej społeczności fanów tego modelu. Organizują własne zloty, rajdy i imprezy. Tradycyjnie też, pozdrawiają się, widząc inną MX-5. To naprawdę wspaniała i pomocna społeczność. Forum MX-5 znajdziecie TUTAJ. Wracając jednak do samego samochodu. Jest zwinny, dosyć szybki i świetnie się prowadzi. Na dodatek nie jest drogi w eksploatacji, ceny części i serwisu stoją na akceptowalnym poziomie. Niestety, występują problemy z korozją i to jest właściwie jedyna wada tego modelu. Z naszej strony polecamy wersję z silnikiem 1.8 i sześciobiegową skrzynią biegów. Taka edycja ma w wyposażeniu seryjnym mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), poprawiający zachowanie na zakrętach. Niewiele modeli ma klimatyzację, dlatego takie wyposażenie trudno znaleźć. Nie mniej jednak, Mazda MX-5 to idealny samochód na lato!

Typowe usterki – Mazda MX-5

  • Uszkodzenia brezentowego poszycia dachu.
  • Problemy z korozją (trzeba oglądać nie tylko błotniki, ale także podłogę).
  • Awarie układu zapłonowego.
  • Awarie podnośników szyb.
  • Zużycie tylnego dyferencjału – zaczyna hałasować początkowo po ujęciu gazu, później cały czas.

Zalety i wady – Mazda MX-5

 Zalety 
  • Lekkie nadwozie gwarantujące doskonałe osiągi mimo niewielkiej mocy silnika.
  • Klasyczny układa napędowy (silnik z przodu, napęd na tylne koła).
  • Niezawodne podzespoły mechaniczne.
  • Zadbane auto jest lokatą kapitału.
 Wady 
  • Ciasne wnętrze.
  • Kiepskie wyciszenie.

Nasza opinia – Mazda MX-5

Kultowy model w przystępnej cenie dla czystej przyjemności z jazdy. Z gamy silnikowej polecamy wersję 1.8 – to najmocniejsza propozycja. Ale wystarczający może też być silnik 1.6. Najważniejszy jest jednak stan techniczny.

Dane techniczne – wymiary

Szerokość/wysokość 168 cm / 122 cm
Długość/rozstaw osi 398 cm / 227 cm
Bagażnik  145 l

 

Dane techniczne – najpopularniejsze jednostki napędowe

Silnik 1.6 1.8
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1840 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy
Moc maksymalna 110 KM 146 KM
Maks. moment obr. 134 Nm 162 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,7 s 8,0 s
Prędkość maks. 191 km/h 205 km/h
Średnie zuż. paliwa 8,6 l/100 km 8,9 l/100km
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji