Ford Ranger na targach IAA

Na targach IAA Transportation Ford Pro przedstawił pakiet rozwiązań mających w różny sposób ponosić efektywność firm.

Dla Ford Pro impreza w Hanowerze była okazją do przedstawieni linii pojazdów zelektryfikowanych z najnowszym E-Transitem Customem na czele, pełnej gamy Transita Customa, Rangera zaprezentowanego w wersjach Raptor oraz Wildtrak, a nawet wyścigowego SuperVana, który w czerwcu okazał się jednym z najszybszych aut na Festiwalu Prędkości w Goodwood.

Ford E-Transit Custom

Ford e-Transit Custom

W gamie prezentowanych na targach „elektryków” główną rolę grał debiutujący w Hanowerze E-Transit Custom. Został on wyposażony w nowy pakiet akumulatorów, który zapewnia 380 km zasięgu i może być ładowany z mocą 125 kW. Nowa generacja Transita Customa będzie produkowana w najnowocześniejszym nowym zakładzie Ford Otosan w Turcji. Dostawy aut z dieslami EcoBlue rozpoczną się w połowie 2023 roku, a pozostałe wersje pojawią się pod koniec bieżącego roku.

Ford e-Transit CustomW palecie silników znalazła się także odmiana Plug-In Hybrid, stanowiąca odpowiedź na potrzeby klientów, którzy często jeżdżą po centrach miast, ale potrzebują także rozwiązania umożliwiającego swobodne pokonywanie długich tras. Napęd jest zbliżony do znanego już z Kugi Plug-In Hybrid – łączy 2,5-litrowy silnik benzynowy, pracujący w cyklu Atkinsona, z akumulatorem o pojemności  11,8 kWh, który zapewnia do 57 km zasięgu w trybie czysto elektrycznym. Rozwiązaniem mogącym ułatwić pracę poprzez zasilanie narzędzi lub innego sprzętu jest ProPower Onboard, czyli dwa gniazda o mocy 2,3 kW.

Gniazda do ladowania w aucie elektrycznym

Klienci mogą również wybrać Transita Customa z dieslami EcoBlue o mocach 110 KM, 136 KM, 150 KM lub 170 KM. Sześciobiegowa skrzynia manualna jest dostępna z poprawiającym trakcję opcjonalnym mechanicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. W ofercie znalazł się ponadto ośmiobiegowy automat. Dostępny jest też – po raz pierwszy w Transicie Custom – napęd na wszystkie koła.

Połowa wszystkich Transitów sprzedawanych w Europie podlega jakiejś przebudowie, a wiele z tych modyfikacji wymaga zintegrowania z instalacją elektryczną pojazdu – między innymi zamontowania sterowników i wyświetlaczy, co może stanowić wyzwanie dla firm zajmujących się konwersjami i wydłużać czas przebudowy. Aby usprawnić ten proces Ford Pro opracował Upfit Integration System – rozwiązanie, które trafia do europejskich klientów wraz z nowym Transitem Customem.  System został wyposażony w moduł interfejsu, który umożliwia szybkie połączenie z instalacją elektryczną pojazdu, a także pozwala na sterowanie podzespołami i urządzeniami dodanymi w ramach konwersji za pośrednictwem 13-calowego ekranu dotykowego SYNC 4, zastępującego tradycyjne przełączniki. Dzięki temu konwersje mogą być przeprowadzane szybciej i sprawniej, a ponadto wzrasta ich niezawodność i bezpieczeństwo obsługi, ponieważ nie trzeba modyfikować przestrzeni kabiny, ani dokonywać skomplikowanych podłączeń sterowników do fabrycznego okablowania samochodu.

Klienci mogą określać reguły działania urządzeń, takich jak jak blokada opuszczenia rampy dla wózków inwalidzkich, jeśli pojazd nie został zatrzymany i nie znajduje się na przełożeniu postojowym lub neutralnym z włączonym hamulcem parkingowym. Poza wyświetlaniem na ekranie systemu SYNC parametrów dotyczących urządzeń dodanych w konwersji, układy będą mogły również współpracować z zestawem oprogramowania Ford Pro, umożliwiając tym samym zdalną kontrolę ich działania przez menedżerów floty – może to dotyczyć monitorowania temperatury w chłodniach, przewożących farmaceutyki, żywność czy napoje, gdzie niezwykle ważne jest utrzymanie stałej temperatury w całym łańcuchu dostawy.

Ford E-Transit

Ford e-Transit - podwozie do zabudowy

Na targach w Hanowerze nie mogło zabraknąć dostawczego szlagieru Forda, czyli legendarnego Transita. Samochód doczekał się wielu odmian, różniących wyposażeniem, zabudową czy zespołem napędowym. Ford nie poprzestał na wprowadzeniu wariantu elektrycznego. Wychodząc naprzeciw potrzebom potencjalnych klientów przygotowano E-Transita w postaci podwozia do zabudowy.

Ford F-Max

Ford F-Max

W Hanowerze prezentowano także Forda F-Max. Choć ciągnik nie jest nowością, bo debiutował 2018 roku, ale budził duże zainteresowanie wśród gości salonu w Hanowerze – nie każdy widział F-Maxa na drodze, bo ekspansja tego modelu na europejskie rynki jeszcze trwa.

Ford F-Max wnetrze

Kto chciał, mógł również zająć miejsce w kabinie. Okazuje się, że wnętrze F-Maxa jest zaskakująco podobne do znanego z osobowych modeli Forda. Otrzymało charakterystyczną, czteroramienną kierownicę z przyciskami, klasyczne okrągłe wskaźniki czy panel do sterowania wentylacją z fizycznymi przyciskami. Kształty poszczególnych elementów, czcionki czy rozwiązania graficzne nie pozwalają zapomnieć, że mamy do czynienia z Fordem.

Ford SuperVan

Ford SuperVan

Marka spod znaku błękitnego owalu ma ogromny dorobek w sporcie motorowym. Ford postanowił połączyć go z rosnącą wprawą w projektowaniu samochodów elektrycznych. Ford SuperVan udowodnił, że nadwozie o proporcjach typowych dla dostawczego auta może kryć prawdziwie sportowy samochód. Za kierownicą Forda Pro Electric SuperVan Romain Dumas wykręcił szósty najlepszy czas na tegorocznym Festiwalu Prędkości w Goodwood, tracąc niecałą sekundę do znanego z występów w Le Mans Jaguara XJR12D! Chłodzony cieczą akumulator, cztery silniki rozwijające łącznie około 2000 KM są w stanie rozpędzić prototyp Forda do 100 km/h w niecałe… dwie sekundy! Jak przystało na nowoczesnego elektryka, SuperVan ma w kabinie dotykowy ekran, który umożliwia m.in. zmiany trybów jazdy. Jednym z dostępnych jest drift. Za projektem stał Ford Performance wspomagany przez austriacką firmę STARD, która od kilku lat z powodzeniem buduje rallycrossowe Fiesty z napędem elektrycznym.

Ford Otosan eTruck

Ford Otosan eTruck

Turecki Ford Otosan zaprezentował w Hanowerze ciężarówkę z w pełni elektrycznym napędem – w całości zaprojektowaną i wyprodukowaną w Turcji. Litowo-jonowe ogniwa o pojemności 392 kWh zapewniają do 300 km zasięgu. W przypadku auta używanego głównie w mieście, np. śmieciarki, nie nie problem, bo wystarczy na cały dzień pracy, a wieczorem energię można uzupełnić w bazie. Elektryczny Ford Otosan eTruck

Maksymalny prąd ładowania wynosi 180 kW. Konstruktorzy deklarują, że przy jego wykorzystaniu ładowanie w zakresie 20-80% może być kwestią 75 minut. Warto wrócić uwagę, że zadbano nie tylko o napęd – elektryczna ciężarówka Ford Otosan wygląda nowocześnie i po prostu ładnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj