fiat_500_elektryczny_systemy_wsparcia

Wielki duchem – w nowym, elektrycznym wydaniu Fiat 500 łączy niepowtarzalny styl poprzedników z przyszłościową technologią. Przykład: zaawansowane systemy aktywnego bezpieczeństwa znane dotąd z aut wyższych klas.

Dożyliśmy czasów, gdy samochody – niczym komputery – można aktualizować, a producenci bardziej niż na mechanice koncentrują się na oprogramowaniu. Zbiega się to z transformacją motoryzacji w kierunku napędów elektrycznych, które konstrukcyjnie są dużo prostsze od spalinowych.

NASZ SKLEP

To wszystko zmienia oblicze samochodów i to nie tylko tych najdroższych. Wraz z postępującą cyfryzacją znacząco przyspieszył bowiem „transfer” zaawansowanych rozwiązań do aut niższych klas. Dawniej trzeba było czekać długie lata, nim systemy dostępne w limuzynach (np. ABS, sterowanie głosowe czy nawigacja) trafią do tańszych pojazdów. Dziś samochody różnią się rozmiarem, ale niekoniecznie wyposażeniem – z korzyścią dla komfortu i bezpieczeństwa.

fiat_500_elektryczny_systemy_wsparcia_02
Zaawansowane systemy wsparcia pozwoliły nowej „pięćsetce” zdobyć wysoką 4-gwiazdkową ocenę w testach Euro NCAP.

Przykładem jest elektryczny Fiat 500, który łączy efektywny napęd elektryczny z zaawansowanymi systemami z zakresu aktywnego bezpieczeństwa – tzw. wspomagającymi. Można podzielić je na dwie grupy: część prewencyjnie dba, by nie doszło do wypadku, a pozostałe wspierają kierowcę w bezpiecznej jeździe, a przy okazji ograniczają jego zmęczenie.

Fiat 500 BEV: systemy aktywnego bezpieczeństwa

Do pierwszej grupy należą rozwiązania znane z większych samochodów:

  • autonomiczne hamowanie (seryjne we wszystkich wersjach wyposażenia Fiata 500 BEV) – automatycznie inicjuje hamowanie w razie wykrycia przeszkody, np. innego pojazdu; reaguje także na pieszych i rowerzystów;
  • system kontroli martwego pola (seryjne wyposażenie wersji La Prima), który informuje o pojazdach wykrytych w tzw. martwym polu lusterek – i jest szczególnie przydatny w mieście, gdzie podczas szybkiej zmiany pasa można nie zauważyć w lusterku auta niemal zrównanego z naszym;
  • system wykrywania zmęczenia (seryjny we wszystkich wersjach wyposażenia) – analizuje styl jazdy kierowcy i w oparciu o niebezpieczne zachowania (np. częste przekraczanie linii rozdzielającej pasy ruchu) sugeruje przerwę w jeździe;
  • system kontroli pasa ruchu LC (seryjny we wszystkich wersjach wyposażenia) – czuwa, by kierowca nie opuszczał swojego pasa ruchu;
  • inteligentny ogranicznik prędkości (seryjny we wszystkich wersjach wyposażenia) – pozwala ograniczyć prędkość auta zgodnie z obowiązującym limitem prędkości.
FIAT 500 III BEV Icon Cabrio 42kWh 118KM 1AT FWD SB079CE 01-2022
Niektórzy kierowcy wyłączają asystenta pasa ruchu – ale wystarczy raz się zagapić albo przysnąć, by go docenić.

Fiat 500 BEV: funkcje jazdy zautomatyzowanej

Ten „parasol bezpieczeństwa” w elektrycznym Fiacie 500 uzupełnia druga grupa systemów wsparcia, skoncentrowana na komforcie jazdy – to rozbudowany adaptacyjny tempomat IACC z aktywnym systemem utrzymania pasa ruchu (seryjne elementy wersji La Prima) i dostępnym na życzenie asystentem jazdy w korku.

Jak to działa? Adaptacyjny tempomat działa jak „zwykły” tempomat, utrzymując zadaną prędkość (można też ustawić wartość dostosowaną do aktualnie obowiązującego ograniczenia prędkości) – do momentu napotkania na swojej drodze innego pojazdu. Wówczas Fiat 500 zwalnia z zachowaniem określonej odległości (kilka stopni do wyboru). Gdy poprzedzający pojazd zniknie z pola widzenia radaru, Fiacik z powrotem przyspiesza do wcześniejszej szybkości.

FIAT 500 III BEV Icon Cabrio 42kWh 118KM 1AT FWD SB079CE 01-2022
Adaptacyjny tempomat i system centrujący samochód na swoim pasie ruchu można uruchomić bez odrywania dłoni od kierownicy.

Adaptacyjny tempomat, zwany też inteligentnym, jest jednak rozwiązaniem znanym od ponad dwóch dekad. W ostatnich latach jego funkcjonalność w droższych samochodach została wzbogacona o aktywnego asystenta pasa ruchu, który wspomaga kierowcę w doborze toru jazdy (tzw. centrowanie na pasie). Innymi słowy – nie tylko sprowadza auto z powrotem na pas np. w razie zagapienia się, ale i łagodnymi korektami wspiera w obieraniu kierunku jazdy. W rezultacie kierowca jest zauważalnie mniej zmęczony podczas pokonywania większych odległości. Właśnie takie rozwiązanie oferuje Fiat 500 (seryjne w wersji La Prima).

Nawiasem mówiąc, współczesne systemy tego rodzaju są na tyle rozbudowane, że potrafiłyby samodzielnie „poprowadzić” pojazd nawet na dłuższych odcinkach, ale ze względów bezpieczeństwa prawo nie dopuszcza, by kierowca nie dotykał kierownicy. A propos kierownicy, elektryczny Fiat 500 oferuje – znaną dotąd głównie z samochodów premium – kierownicę z czujnikami pojemnościowymi, które wykrywają dotyk dłoni i w razie potrzeby alarmują, by chwycić za wieniec. W autach pozbawionych tego rozwiązania podczas jazdy na wprost asystent pasa ruchu potrafi niepotrzebnie upomnieć kierowcę, że ten nie trzyma rąk na kierownicy, ponieważ elektronika nie wykrywa żadnych ruchów. W Fiaciku nie ma mowy o takich irytujących komunikatach, bowiem samochód zawsze wie, czy dłonie kierownicy spoczywają na wieńcu, czy też nie.

fiat 500 asystent jazdy w korku
Asystent jazdy w korku przydaje się zarówno w centrum miast, jak i na zatłoczonych arteriach. Na zdjęciu: Fiat 500 w wersji 3+1, z dodatkowymi tylnymi drzwiami, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie podróżującym z tyłu.

Za dopłatą 1500 zł topowego Fiata 500 La Prima można jeszcze doposażyć w asystenta jazdy w korku, który rozbudowuje adaptacyjny tempomat IACC o funkcję automatycznego zatrzymywania i ruszania podczas jazdy w gęstym ruchu miejskim – to rozwiązanie przydatne podczas dojazdów i powrotów z pracy.

Tym samym elektryczny Fiat 500 jest pierwszym małym autem oferującym jazdę zautomatyzowaną na tzw. poziomie 2 (w 5-stopniowej skali automatyzacji). Co istotne, systemy działają intuicyjnie i są łatwe w obsłudze – uruchomienie adaptacyjnego tempomatu oraz centrowania na pasie wymaga jedynie wciśnięcia przycisków na kierownicy, a auto przyspiesza, hamuje i koryguje tor jazdy w płynny sposób, bez nerwowych reakcji. Informacje na temat pracy poszczególnych systemów wsparcia są prezentowane na cyfrowym zestawie wskaźników:

Dodatkowo Fiat 500 może być wyposażony w asystenta świateł drogowych, który automatycznie przełącza tryb oświetlenia w razie wykrycia innych pojazdów – dzięki temu minimalizuje dyskomfort innych uczestników ruchu, ograniczając jednocześnie obciążenie kierowcy. Efekt: mniejsze zmęczenie podczas jazdy nocą.

Jako użytkownicy smartfonów przywykliśmy, że nowe odsłony programów i urządzeń mobilnych oferują coraz to nowe, „inteligentne” funkcje… które, choć początkowo wydają się zbędne, szybko okazują się bardzo przydatne. Nie inaczej jest z systemami wspomagającymi w Fiacie 500 – rozwiązania takie jak centrowanie na pasie ruchu oraz asystent jazdy w korku budzą swoim działaniem duże zaufanie. Docenią je nawet kierowcy, którzy nie lubią, gdy samochód przejmuje za nich inicjatywę. Wystarczy spróbować!

Redakcja poleca:

Fiat 500 3+1 – nasz test

Co o elektrycznym Fiacie 500 piszą w zagranicznych mediach?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj