Skoda Scala

Z punktu widzenia lokalnej emisji spalin sprawa jest prosta – najbardziej ekologiczne są samochody elektryczne. Ale gdyby sprawę potraktować nieco szerzej… jak wypadają inne rodzaje napędów alternatywnych?

Jednym z najbardziej „gorących” obecnie tematów jest wpływ transportu na środowisko. O ile obecnie żaden z rodzajów napędów nie jest idealny, o tyle każdy ma swoje zalety (i wady). Przygotowaliśmy więc zestawienie, które pokazuje silne i słabe strony różnego rodzaju napędów i paliw.

Napęd elektryczny

Energia czerpana wyłącznie z akumulatorów

Skoda Citigo
SKODA CITIGOe iV – pierwszy samochód elektryczny Skody. Na zdjęciu widzimy rozmieszczenie akumulatorów Li-ion pod podłogą samochodu i za tylną kanapą.
Plusy
  • Zerowa lokalna emisja spalin
  • Ładowanie na stacjach lub z domowych gniazdek
  • Obecnie niska cena energii, jednak może ona wzrosnąć w miarę upowszechniania się napędów elektrycznych
Minusy
  • Duża emisja pośrednia, jeżeli energia pozyskiwana jest z węgla
  • Duże obciążenie dla środowiska przez materiały potrzebne do produkcji akumulatorów

Hybryda

Napęd konwencjonalny połączony z elektrycznym.

Skoda Superb
SKODA SUPERB iV to hybryda plug-in. Wyposażona w benzynowy silnik o pojemności 1,4 litra oraz jednostkę elektryczną i akumulator pozwalający pokonać kilkadziesiąt km tylko „na prądzie”
Plusy
  • Silnik elektryczny pozwala ograniczyć emisję CO2
  • Zużycie paliwa mniejsza o 15-35% w stosunku do klasycznych napędów, zwłaszcza w ruchu miejskim
Minusy
  • Bardziej skomplikowana technika (połączenie dwóch rodzajów napędu)
  • Relatywnie wysoka cena zakupu
  • Większa masa

LPG

Gaz w stanie płynnym

LPG

Plusy
  • Sporo tańsze paliwo niż benzyna czy olej napędowy
  • Dużo stacji benzynowych z LPG
  • Przerobienie samochodu z benzynowego na LPG jest stosunkowo łatwe i tanie
Minusy
  • Konieczne częste regulacje oraz ograniczony dostęp do niektórych garaży
  • Niewielkie zalety dla środowiska
  • Mniejszy zasięg na LPG

CNG

Gaz ziemny

Skoda Scala
Nowa SKODA SCALA G-TEC ma trzy zbiorniki CNG (kolor niebieski) o pojemności 13,8 kg oraz dodatkowy bak na paliwo o pojemności 9 litrów
Plusy
  • Znacząco mniejsza emisja cząstek, CO2 i innych zanieczyszczeń w stosunku do silników Diesla
  • Cichsza praca silnika
  • Dzięki lepszemu mieszaniu z powietrzem może poprawić osiągi
  • Niższe koszty eksploatacji (blisko o 50% taniej niż na paliwie 95-okt.)
  • Spory zasięg
Minusy
  • Mało stacji z CNG
  • Ograniczony dostęp do niektórych garaży
  • Konieczne regularne przeglądy szczelności zbiorników
  • Wyższy koszt zakupu niż wersji benzynowej

Wodór

Silnik elektryczny napędzany energią produkowaną z ogniw paliwowych.

Stacja wodorowa

Plusy
  • Niska albo zerowa emisja
  • Praktycznie nieskończone zasoby wodoru
Minusy
  • Technika nie jest jeszcze na tyle zaawansowana, by trafiła do produkcji seryjnej
  • Brak sieci stacji z wodorem
  • Skomplikowany transport – wodór przewożony jest w stanie ciekłym w temperaturze -253 °C
  • Niebezpieczeństwo wybuchu
  • Mała gęstość wodoru wymaga większych zbiorników

Biopaliwa

Diesel i benzyna wzbogacone dodatkami z olejów roślinnych.

Biopaliwa

Plusy
  • Odnawialne źródło energii
  • Przy uwzględnieniu dopłat – tańsze niż zwykłe paliwo
  • W niektórych przypadkach niższa emisja CO2
Minusy
  • Hodowla tych roślin ma wpływ na środowisko
  • Do wyprodukowania 1 litra biopaliwa potrzebne jest 2500 litrów wody
  • Masowe wykorzystanie biopaliwa podniosło ceny żywności
  • Mała wydajność – energia z biopaliw liczona w stosunku do powierzchni potrzebnej na hodowlę roślin jest wyraźniej mniejsza, niż gdyby w tym miejscu postawić panele słoneczne
Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 2]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here