Z punktu widzenia lokalnej emisji spalin sprawa jest prosta – najbardziej ekologiczne są samochody elektryczne. Ale gdyby sprawę potraktować nieco szerzej… jak wypadają inne rodzaje napędów alternatywnych?
Jednym z najbardziej „gorących” obecnie tematów jest wpływ transportu na środowisko. O ile obecnie żaden z rodzajów napędów nie jest idealny, o tyle każdy ma swoje zalety (i wady). Przygotowaliśmy więc zestawienie, które pokazuje silne i słabe strony różnego rodzaju napędów i paliw.
Napęd elektryczny
Energia czerpana wyłącznie z akumulatorów
Plusy
- Zerowa lokalna emisja spalin
- Ładowanie na stacjach lub z domowych gniazdek
- Obecnie niska cena energii, jednak może ona wzrosnąć w miarę upowszechniania się napędów elektrycznych
Minusy
- Duża emisja pośrednia, jeżeli energia pozyskiwana jest z węgla
- Duże obciążenie dla środowiska przez materiały potrzebne do produkcji akumulatorów
Hybryda
Napęd konwencjonalny połączony z elektrycznym.
Plusy
- Silnik elektryczny pozwala ograniczyć emisję CO2
- Zużycie paliwa mniejsza o 15-35% w stosunku do klasycznych napędów, zwłaszcza w ruchu miejskim
Minusy
- Bardziej skomplikowana technika (połączenie dwóch rodzajów napędu)
- Relatywnie wysoka cena zakupu
- Większa masa
LPG
Gaz w stanie płynnym
Plusy
- Sporo tańsze paliwo niż benzyna czy olej napędowy
- Dużo stacji benzynowych z LPG
- Przerobienie samochodu z benzynowego na LPG jest stosunkowo łatwe i tanie
Minusy
- Konieczne częste regulacje oraz ograniczony dostęp do niektórych garaży
- Niewielkie zalety dla środowiska
- Mniejszy zasięg na LPG
CNG
Gaz ziemny
Plusy
- Znacząco mniejsza emisja cząstek, CO2 i innych zanieczyszczeń w stosunku do silników Diesla
- Cichsza praca silnika
- Dzięki lepszemu mieszaniu z powietrzem może poprawić osiągi
- Niższe koszty eksploatacji (blisko o 50% taniej niż na paliwie 95-okt.)
- Spory zasięg
Minusy
- Mało stacji z CNG
- Ograniczony dostęp do niektórych garaży
- Konieczne regularne przeglądy szczelności zbiorników
- Wyższy koszt zakupu niż wersji benzynowej
Wodór
Silnik elektryczny napędzany energią produkowaną z ogniw paliwowych.
Plusy
- Niska albo zerowa emisja
- Praktycznie nieskończone zasoby wodoru
Minusy
- Technika nie jest jeszcze na tyle zaawansowana, by trafiła do produkcji seryjnej
- Brak sieci stacji z wodorem
- Skomplikowany transport – wodór przewożony jest w stanie ciekłym w temperaturze -253 °C
- Niebezpieczeństwo wybuchu
- Mała gęstość wodoru wymaga większych zbiorników
Biopaliwa
Diesel i benzyna wzbogacone dodatkami z olejów roślinnych.
Plusy
- Odnawialne źródło energii
- Przy uwzględnieniu dopłat – tańsze niż zwykłe paliwo
- W niektórych przypadkach niższa emisja CO2
Minusy
- Hodowla tych roślin ma wpływ na środowisko
- Do wyprodukowania 1 litra biopaliwa potrzebne jest 2500 litrów wody
- Masowe wykorzystanie biopaliwa podniosło ceny żywności
- Mała wydajność – energia z biopaliw liczona w stosunku do powierzchni potrzebnej na hodowlę roślin jest wyraźniej mniejsza, niż gdyby w tym miejscu postawić panele słoneczne