Ceny tego samego rodzaju części samochodowych do różnych aut mogą się różnić nawet kilkakrotnie. Przedstawiamy przykłady części do samochodów różnych marek, które są wyjątkowo tanie i te które kosztują absurdalnie dużo.
Podstawowe elementy eksploatacyjne samochodu (filtry, klocki hamulcowe itp.) przeważnie nie są drogie, a różnica między najtańszym a najdroższym produktem jest właściwie nieodczuwalna dla portfela. Wydatki zaczynają się, gdy wymiany domagają się bardzo drogie elementy w samochodzie. Należą do nich m.in. turbosprężarka, koło dwumasowe, wtryskiwacze lub zestaw rozrządu. Wtedy trzeba przygotować się na kwotę liczoną w tysiącach złotych, niekiedy bez robocizny. Im bardziej skomplikowana i droższa część, tym da się zauważyć znaczącą różnicę w cenie między produktem z dolnej i górnej półki. Co ciekawe, kluczowe znaczenie w kosztorysie ma marka samochodu. Pośród wielu producentów można wymienić tych, do których bez problemu znajdziemy markowe i tanie części, lub tych, u których te koszty będą kilkakrotnie wyższe.
Trzy drogie podzespoły układu napędowego
Z czego wynikają ceny części samochodowych?
Części do samochodów na tzw. „pierwszy montaż” pochodzą od poddostawców producenta auta, którzy obliczają cenę dla fabryki na stosunkowo niskim poziomie. Firma produkująca części zaczyna zarabiać dopiero przy sprzedaży detalicznej części zamiennych do sieci hurtowni, czyli po wejściu w tzw. aftermarket. Co ciekawe, najwięksi dystrybutorzy części i tak oferują na nie spore rabaty (nawet 40%), a mimo tego zarabiają na nich. Cen części w hurtowniach nie należy traktować jako ostatecznych. Sklepy internetowe odkupują je z największymi rabatami i dopiero ich kwoty są zbliżone do tych, za które kupują części np. mechanicy.
Różne marki, różne ceny części
Nie jest nowością, że koszty eksploatacji samochodu zależą od marki, a co za tym idzie – od cen elementów mechaniki, zawieszenia i innych części. Praktyka pokazuje, że marki samochodów można podzielić na te o tanich częściach zamiennych i o wyjątkowo drogich komponentach. Na tanie części można liczyć u producentów francuskich, w Fordach i w Oplach, choć niektóre modele są wyjątkami. Pośród producentów z najdroższymi częściami należy wyróżnić Toyotę, Hondę, Mitsubishi, Subaru, Mazdę i marki premium (BMW, Audi, Mercedes). Biorąc pod uwagę jeden konkretny element (np. dwumasowe koło zamachowe), koszt jego zakupu różni się nawet 6-krotnie w zależności od znaczka na masce. Wynika to z tego, że niektóre firmy produkujące części są „kontrolowane” przez producentów samochodów (np. Denso przez Toyotę) lub że niektóre komponenty są przez nich bezpośrednio wytwarzane (turbosprężarki Mitsubishi).
Najtańsze nie zawsze oznacza „nowe”
Poniżej przedstawiamy kosztorysy dla trzech istotnych części w samochodzie. Na podstawie kwot wyłoniliśmy modele o ponadprzeciętnie drogich częściach zamiennych i te, których eksploatacja nie zrujnuje portfela. Poszukując tanich części nie należy przesadzać: część ofert z dolnej półki cenowej nie dotyczy całkowicie nowego elementu, tylko używanego po regeneracji. Z tego powodu lepiej z rezerwą podejść do „dwumasów” za 600 zł, turbosprężarek za 800 zł lub wtryskiwaczy po 500 zł. Chcąc mieć pewność posiadania nowego, markowego elementu, warto sięgać po części ze znakiem towarowym od sprzedawców wystawiających fakturę.
Poniżej przedstawiamy ceny trzech drogich elementów dla wybranych samochodów.
Modele o ponadprzeciętnie drogich częściach zamiennych
Turbosprężarka
Model |
Cena |
Porsche 911 996 turbo (2 szt.) |
17 136 zł |
BMW 550d F10 (3 szt.) |
13 800 zł |
Toyota Land Cruiser V8 4.5 D-4D |
11 070 zł |
Audi Q7 4.2 TDI (2 szt.) |
9 590 zł |
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D III/IV |
8 120 zł |
Ford Focus RS 305-350 KM |
7 380 zł |
Jaguar S-Type 2.7 TDVi (2 szt.) |
7 380 zł |
Subaru Forester 2.0D |
5 850 zł |
Toyota Avensis III 2.0 D-4D 126 |
5 540 zł |
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI |
5 160 zł |
Alfa Romeo Brera 1.8 TB |
4 670 zł |
BMW X3 30d E83 218 KM |
4 300 zł |
Toyota RAV4 2.0 D-4D |
4 300 zł |
Kia Sorento 2.0 CRDi 136 KM |
4 050 zł |
Astra IV OPC 280 KM |
3 940 zł |
Nissan Pathfinder 2.5 dCi 160 KM |
3 940 zł |
Dwumasowe koło zamachowe
Model |
Cena |
Hyundai Genesis 3.8 |
5 200 zł |
BMW 545i E60 332 KM |
4 900 zł |
Lexus IS220D |
4 800 zł |
Mitsubishi ASX 1.8 Di-D |
4 620 zł |
Mitsubishi Outlander II 2.2 Di-D |
4 620 zł |
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D III/IV |
4 600 zł |
Nissan Patrol Y61 3.0D |
4 500 zł |
Mercedes C180 Kompr. W202 |
4 300 zł |
Hyundai Terracan 2.9 CRDi |
4 200 zł |
Nissan Qashqai 2.0 16V 07-13 |
4 100 zł |
Volvo S60 II 2.4 T5 |
4 000 zł |
Nissan Primera P12 2.2 dCi |
4 000 zł |
BMW 330d E90 |
3 800 zł |
Honda Accord 2.2 i-DTEC VII |
3 800 zł |
Renault Clio III 2.0 16V |
3 800 zł |
Renault Laguna III 2.0 16V |
3 800 zł |
Wtryskiwacz common rail
Model |
Cena |
Land Rover Evoque 2.2 TD4 |
2 500 zł |
Mazda 6 2.0 CD-MZR |
2 240 zł |
Jaguar XJ 2.7 TDV6 |
2 200 zł |
Subaru Legacy 2.0D |
2 050 zł |
Opel Signum 3.0 V6 CDTI |
2 140 zł |
Renault Espace IV 3.0 V6 dCi |
2 140 zł |
Toyota Avensis III 2.0 D-4D |
2 065 zł |
Subaru Legacy 2.0D |
2 050 zł |
Renault Scenic III 1.6 dCi |
1 855 zł |
Nissan Navara 2.5 dCi |
1 850 zł |
Mitsubishi Pajero III 3.2 DI-D |
1 840 zł |
VW Touareg II 3.0 TDI |
1 720 zł |
Nissan Navara 2.5 dCi |
1 700 zł |
Mazda CX-7 2.2 MZR-CD |
1 640 zł |
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D |
1 640 zł |
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D |
1 640 zł |
Modele o tanich częściach zamiennych
Turbosprężarka
Model |
Cena |
Citroen DS5 2.0 HDi |
1 400 zł |
Peugeot 508 2.0 BlueHDi |
1 400 zł |
Opel Vectra B 2.2 DTI |
1 480 zł |
Skoda Octavia III 1.4 TSI |
1 480 zł |
Peugeot 308 1.6 HDi |
1 480 zł |
Ford Fiesta/Fusion 1.4 TDCi |
1 480 zł |
Citroen C2 1.4 HDi |
1 600 zł |
Nissan Primera P12 1.9 dCi |
1 600 zł |
Renault Laguna II 1.9 dCi |
1 680 zł |
Audi A4 B6 1.8 T |
1 700 zł |
Ford B-Max 1.6 TDCi |
1 720 zł |
Volkswagen Passat B5 1.9 TDI |
1 720 zł |
Renault Megane III 1.5 dCi 106 |
1 800 zł |
Opel Insignia 2.0 CDTI 130 |
1 850 zł |
Kia Carnival 2.9 CRDi |
1 850 zł |
Opel Meriva 1.7 CDTi |
1 850 zł |
Fiat Grade Punto 1.3 MJET |
1 860 zł |
Kia Picanto 1.1 CRDi |
1 968 zł |
Dwumasowe koło zamachowe
Model |
Cena |
Citroen C4 I 2.0 HDi 136 |
800 zł |
Citroen C5 II 2.0 HDi 136 |
800 zł |
Peugeot 307 2.0 HDi 136 |
800 zł |
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDM |
810 zł |
Fiat 500 1.3 MJET |
810 zł |
Dodge Caliber 2.0 CRD |
810 zł |
Jeep Patriot 2.0 CRD |
810 zł |
Fiat Scudo 2.0 JTDM |
820 zł |
Ford Focus I 1.8 TDCi |
820 zł |
Ford Focus III 1.6 TDCi |
820 zł |
Volvo V50 D2 |
820 zł |
Kia Sportage 2.0 CRDi |
840 zł |
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM |
860 zł |
Opel Vectra C 1.9 CDTI |
900 zł |
Skoda Octavia I/II 1.9 TDI |
940 zł |
VW Passat B5 1.9 TDI |
940 zł |
Seat Leon 1.6 TDI |
1 000 zł |
Skoda Yeti 2.0 TDI |
1 050 zł |
Wtryskiwacz common rail
Model |
Cena |
Mercedes C220 CDI W203 |
700 zł |
Mercedes E350 CDI W212 |
700 zł |
VW Passat B8 2.0 TDI 240 KM |
700 zł |
Ford Mondeo III 2.0 TDCi |
750 zł |
Opel Insignia 2.0 CDTI |
750 zł |
Renault Clio III 1.5 dCi |
750 zł |
Renault Megane III 1.5 dCi |
750 zł |
Volvo V70 III D4 |
770 zł |
Citroen C4 1.6 HDi |
780 zł |
Ford Focus II 1.6 TDCi |
780 zł |
Mazda 3 1.6 MZR |
780 zł |
BMW 530d E39 |
800 zł |
BMW 330d E46 |
800 zł |
Ford S-Max 2.0 TDCi |
850 zł |
Audi A6 3.0 TDI |
950 zł |
BMW 320d E90 |
950 zł |
BMW X3 30d F25 |
950 zł |
Toyota Corolla 2.0 D-4D 116 |
950 zł |