Sposób, w jaki siedzimy w aucie wpływa na nasze bezpieczeństwo. Ma to znaczenie nie tylko w przypadku kierowcy, ale także pasażerów. Poznaj szczegóły.

Właściwa pozycja za kierownicą ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. W razie wypadku odpowiednie ustawienie fotela może nam nawet uratować życie. Należy pamiętać, że te zasady dotyczą również pasażerów. Poniżej publikujemy uniwersalną instrukcję, przygotowaną przez trenerów Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Absolutną podstawą jest prawidłowe ustawienie fotela. Wiele osób ma problem z dobraniem właściwej odległości od kierownicy. Najprościej zrobić to wciskając pedał sprzęgła do końca – noga kierowcy powinna być wówczas lekko zgięta w kolanie i mieć swobodę ruchu. Jeśli jest inaczej, siedzenie trzeba przesunąć. Z kolei oparcie fotela najlepiej jest ustawić możliwie jak najbardziej pionowo, a optymalne położenie dłoni na kierownicy to „za piętnaście trzecia”.

Gdy to już mamy gotowe, w następnej kolejności musimy wyregulować wysokość zagłówka. „Prawidłowo ustawiony zagłówek może w razie wypadku zapobiec urazom karku i kręgosłupa. Dlatego nie powinni tego lekceważyć kierowca ani pasażerowie. Gdy ustawiamy zagłówek, zwróćmy uwagę, by jego środek znajdował się na wysokości ucha, lub jego wierzchołek był ustawiony na równi ze szczytem głowy” – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Mamy nadzieję, że nikomu nie trzeba przypominać o konieczności zapinania pasów przez wszystkie osoby podróżujące autem. Pas piersiowy ma przebiegać nad barkiem i nie może zsuwać się z ramienia. Pas biodrowy (jak wskazuje jego nazwa) musi opinać biodra i nie powinien znajdować się na brzuchu.

„Prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa chronią przed wypadnięciem z pojazdu lub uderzeniem w siedzenie pasażera przed nami. Przenoszą również siły działające w momencie uderzenia na mocniejsze części ciała i w ten sposób ograniczają ryzyko poważnych urazów. W dodatku zapięcie pasów jest warunkiem właściwego działania poduszek powietrznych” – mówi Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Na koniec jeszcze przestroga dla pasażerów, którym zdarza się podróżować z nogami opartymi o deskę rozdzielczą lub boczek drzwiowy – jest to bardzo niebezpieczne! W momencie wypadku wystrzał poduszki powietrznej może doprowadzić do poważnych urazów. Ponadto podkurczanie czy podnoszenie nóg utrudnia działanie pasów bezpieczeństwa, które mogą się przesuwać i podwijać.

Zobacz również:

Cofanie samochodem – o czym należy pamiętać?

Odpowiednia prędkość – co to właściwie oznacza?

Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 2.8]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here