Ekologiczne strefy w Polsce - otwierające

Już niedługo właściciele spalinowych samochodów będą dodatkowo płacić za wjazd do centrum polskich miast. Chęć stworzenia ekologicznej strefy zadeklarowały już Poznań, Kraków i Toruń.

Ideą stref czystego transportu jest ograniczenie emisji spalin w ścisłych centrach miast. W związku z tym wprowadza się zakazy wjazdu do śródmiejskiej zabudowy samochodów napędzanych tradycyjnym silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym (a nawet z instalacją gazową) lub za ich wjazd pobiera się opłaty. Choć ekologiczne strefy obowiązują w europejskich miastach, do centrum wszystkich polskich miasta bez ograniczeń mógł wjechać każdy typ samochodu. Już niedługo to się zmieni – prezydent podpisał ustawę pozwalającą miastom na tworzenie stref czystego transportu. Oznacza to, że przyzwolenie wjazd do centrum będą miały tylko auta całkowicie elektryczne i zasilane CNG, LNG oraz ogniwami wodorowymi – czyli zaledwie garstka poruszających się po naszych drogach. Dla pozostałych aut, tj. spalinowych i hybrydowych, wjazd będzie możliwy po uiszczeniu opłaty mogącej wynosić ok. 2,5 zł za godzinę, czyli 20 zł za cały dzień. Ma być ona pobierana w godzinach 9-17 i nie będzie zwalniać z dodatkowych wydatków np. na parkowanie. Oznacza to, że za 8-godzinny pobyt w centrum miasta kierowca tradycyjnego samochodu zapłaci nawet 45 zł.

Ekologiczne strefy w Polsce - Toyota Prius
Pomimo rosnącej popularności aut hybrydowych w Polsce, nie otrzymają one darmowej przepustki do ekologicznych stref w polskich miastach.
Polska - znaki
Tak będą wyglądały znaki informujące o rozpoczęciu i zakończeniu strefy czystego transportu.

Na pocieszenie pozostaje fakt, że przywilej tworzenia ekologicznych stref będzie przysługiwał tylko miastom, których liczba mieszkańców przekracza 100 tys. (w Polsce jest ich 39). Strefy będą obejmować tylko ulice ze zwartą, śródmiejską zabudową, a wyjazdy i wjazdy z nich będą musiałby być odpowiednio oznakowane. Z opłaty będą całkowicie zwolnieni mieszkańcy wytyczonych obszarów (nawet jeśli poruszają się samochodami spalinowymi), pojazdy służb mundurowych, ratowniczych, miejskich i autobusów szkolnych. Nie brakuje jednak sporych luk w tym rozporządzeniu. Największymi poszkodowanymi będą właściciele aut hybrydowych, których nie ominą opłaty mimo ekologicznego charakteru ich samochodów: inne miasta, np. Londyn, nie pobierają od nich opłat za poruszanie się po centrum. Z kolei w Polsce zostaną z nich zwolnione samochody z mało popularnymi instalacjami typu CNG, LNG i wodorowymi, a z LPG – już nie.

Jak to działa w Niemczech?

U naszych zachodnich sąsiadów każdy samochód otrzymuje jedną z trzech plakietek, wydawanych w różnych kolorach w zależności od rodzaju silnika, daty pierwszej rejestracji i normy emisji spalin. Można je kupić na stacjach kontroli pojazdów zrzeszonych przez TUV, GTU lub Dekrę – tam pracownik po weryfikacji dowodu rejestracyjnego wpisze na naklejkę numer rejestracyjny auta, nawet jeśli jest zarejestrowane poza granicami kraju. Plakietkę umieszcza się na prawym dolnym rogu przedniej szyby i na dany numer rejestracyjny obowiązuje ona bezterminowo. O tym, czy możemy wjechać naszym autem do centrum, informują nas znaki „Umweltzone”, w których zaznaczono dopuszczalny kolor plakietek – zwykle są one zielone, czyli wydawane dla aut benzynowych spełniających normę Euro 1 i dla diesli z normą Euro 4.

Ekologiczne strefy w Niemczech - plakietki
W Niemczech każdy samochód otrzymuje specjalną plakietkę, która obowiązuje na jego numer rejestracyjny. W przypadku zmiany numerów trzeba ją wyrobić od nowa.

Pierwszymi polskimi miastami, które wyraziły chęć wprowadzenia stref czystego transportu, są Kraków, Poznań i Toruń – być może za wjazd do ich centrum zapłacimy jeszcze w tym roku. Ustawa nie obliguje gmin do tworzenia stref ekologicznych, ale można przypuszczać, że w ślad za Krakowem, Poznaniem i Toruniem pójdą wkrótce inne większe miasta w Polsce.

Mapa polskich większych miast
Mapa 39 polskich miast, które otrzymały możliwość wyznaczenia stref ekologicznych.
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here