Skoda Scala G-Tec

Kompaktowa Skoda Scala, podobnie jak większa Octavia, doczekała się wersji napędzanej gazem ziemnym (CNG) – G-Tec.

Do napędu Skody Scali G-Tec służy 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik 1.0 TSI, rozwijający moc 90 KM i 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną.

Skoda Scala G-Tec otrzymała trzy zbiorniki na CNG. Umieszczono je pod podłogą, w tylnej części pojazdu. Łącznie mieszczą one 13,8 kg gazu ziemnego, co według producenta na jednym tankowaniu pozwoli przejechać 410 km. Do tego Scala ma jeszcze 9-litrowy zbiornik benzyny – „na wszelki wypadek”. Skoda podkreśla, że w porównaniu do eksploatacji na benzynie jazda na CNG generuje o 25% mniejszą emisję dwutlenku węgla.

Skoda Scala G-Tec
Skoda Scala G-Tec: niestety, zamontowanie butli nieco zmniejszyło bagażnik Scali – jego pojemność zmalała z 467 do 339 l.

Skoda Scala G-Tec trafi do sprzedaży przed końcem 2019 roku. Podobnie jak pozostałe wersje modelu, tak i wariant G-Tec będzie oferować dość szeroką gamę standardowych systemów wspomagających, w tym układ antykolizyjny (Front Assist) i asystenta pasa ruchu (Lane Assist), a także reflektory LED.

Skoda Scala G-Tec
Skoda Scala G-Tec ma trzy zbiorniki na CNG i mały, awaryjny bak na benzynę.

CNG (gaz ziemny) nie jest w Polsce paliwem popularnym wśród kierowców prywatnych aut, przede wszystkim z uwagi na brak odpowiednio rozwiniętej sieci stacji tankowania. Obecnie obejmuje ona zaledwie około 30 placówek (choć ten sam problem dotyczy też np. Francji czy Hiszpanii). Tymczasem gaz ziemny (w 90% metan) to paliwo wyjątkowo łagodne dla środowiska. Jego spalaniu nie towarzyszy powstawanie związków rakotwórczych, a emisja dwutlenku węgla jest mniejsza niż w przypadku spalania benzyny czy oleju napędowego. Istnieją już nawet sposoby sztucznego wytwarzania metanu.

Obecnie na Zachodzie Europy samochody napędzane gazem ziemnym zyskują na popularności (liderami są rynki Włoch, Niemiec i Belgii). Analitycy szacują, że w najbliższych latach ich sprzedaż dalej będzie rosła, choć – głównie z uwagi na braki w infrastrukturze – nie „przebije” 1-proc. udziału w rynku nowych aut osobowych.

Czytaj więcej: CNG a LPG – ceny, różnice, wady i zalety instalacji gazowych

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 4.7]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here