Jednym z najmocniejszych graczy w segmencie aut użytkowych jest marka Fiat Professional. W jej ofercie można znaleźć dwie nowości. E-Scudo doskonale sprawdza się w mieście, odświeżone Ducato to świetny kompan długich podróży.
Proces zakupu samochodu użytkowego przebiega inaczej niż wybieranie „osobówki”. Przedsiębiorcy przykładają mniejszą wagę do aspektów wizualnych, osiągów czy prowadzenia. Kluczowe są całkowite koszty eksploatacji, a więc wynikające z kwoty zakupu, utraty wartości, rachunków za serwis i tankowanie, zużycia paliwa oraz ewentualnych ulg i dotacji. To wypadkowa wielu czynników. Jednym z nich jest dobra renoma marki, a taką od lat cieszy się liderujący na wielu rynkach Fiat Professional. To z kolei przekłada się na niższą utratę wartości i łatwość odsprzedaży używanego samochodu. Przy obecnych, galopujących cenach paliw istotne są wydatki związane z każdym pokonanym kilometrem. Te są natomiast ściśle związane z zespołem napędowym.
Zmodernizowany Fiat Ducato – bardziej wydajny i komfortowy
W przypadku zmodernizowanego w połowie ubiegłego roku Ducato coraz bardziej paląca kwestia bieżących wydatków eksploatacyjnych została rozwiązana poprzez optymalizację napędu. Przed liftingiem sercem tego popularnego auta dostawczego był diesel 2.3 MultiJet. Zastąpiono go nowocześniejszym 2.2 MultiJet – to jednostka równie mocna, ale bardziej oszczędna i emitująca czystsze spaliny. Fiat podkreśla, że zmiana dokonała się przy zachowaniu wysokiej trwałości – nawet w informacji prasowej koncern mówi o „niezawodności przy przebiegu do 300 000 km”. Zapewne przy rzetelnej i regularnej obsłudze serwisowej napęd Ducato wytrzyma znacznie większy przebieg.
Diesel 2.2 MultiJet w wersjach o mocy 120, 140, 160 i 180 KM jest łączony z 6-biegową, ręczną skrzynią. Opcja dla odmian rozwijających 140, 160 i 180 KM to 9-stopniowy automat o nazwie 9Speed. Tak duża liczba przełożeń pozwala na pogodzenie dobrej dynamiki z możliwie niskim zużyciem paliwa. Co równie istotne, skrzynia działa płynnie i sprawnie żongluje przełożeniami. Do dyspozycji są tryby jazdy Eco, Normal i Power. Nawet pierwszy z nich nie ogranicza istotnie osiągów Ducato, ani wymusza utrzymywanie napędu na skrajnie niskich obrotach. Automat znacząco ułatwia jazdę w ruchu miejskim – kierujący może skupić się na obserwacji drogi, zamiast dobierać biegi i cyklicznie wciskać pedał sprzęgła.
Redakcja poleca: Fiat Ducato po liftingu – pierwsza jazda
Wpływ na stopień zmęczenia kierowcy oraz bezpieczeństwo ma także dostępny pakiet systemów wsparcia. Odpowiednio skonfigurowane Ducato to pierwszy duży dostawczy Fiat z trybem autonomicznej jazdy na poziomie 2 – jest w stanie kontrolować odstęp od poprzedzającego pojazdu, a także tor jazdy.
Kolejnym istotnym ułatwieniem jest tylna kamera. Ducato posiada aż dwie! Jedna włącza się podczas cofania i przekazuje obraz na ekran systemu multimedialnego. Druga jest stale włączona, ponieważ wysyła dane do wyświetlacza pełniącego rolę lusterka wstecznego. Ma on bardzo wysoką rozdzielczość i może zostać ustawiony pod kilkoma kątami, zmienianymi przyciskami na obudowie.
Odświeżone Ducato otrzymało nowe panele drzwiowe, skuteczniejsze materiały wygłuszeniowe oraz poprawioną deskę rozdzielczą z odświeżonym panelem sterowania automatyczną klimatyzacją. Kabina jest na tyle szeroka, że mogą w niej podróżować trzy osoby. Mimo regulacji tylko w jednej płaszczyźnie wiele osób będzie w stanie znaleźć wygodną pozycję za kierownicą. Fiat zrezygnował z hydraulicznego wspomagania na rzecz elektrycznego. W efekcie manewrowanie Ducato stało się łatwiejsze – do obracania kierownicą nie trzeba używać dużej siły.
Nowy Fiat Ducato (2022) – cena
Ceny Ducato startują z poziomu 92 100 zł za 120-konnego diesla w nadwoziu L1H1 (najkrótsze i najniższe). Liczba dostępnych konfiguracji jest liczona w setkach, co stanowi odpowiedź na potrzeby klientów chcących precyzyjnie dopasować auto do indywidualnych potrzeb. Dodatki można zamawiać osobno lub w pakietach, co okazuje się tańsze. Kto planuje eksploatację pojazdu przede wszystkim w cyklu miejskim, może zdecydować się na elektryczne Ducato – samochód z nadwoziem L2H1 został wyceniony na 274 700 zł netto. Przy obecnych cenach paliw, dotacjach oraz rosnących obostrzeniach dla klasycznych pojazdów elektryczny „dostawczak” zaczyna mieć coraz więcej ekonomicznego uzasadnienia.
Fiat E-Scudo – dostawczak stworzony do miasta
Mocnym i dobrze rozpoznawalnym graczem w segmencie średnich aut dostawczych jest Fiat Scudo. Model powrócił do gamy Fiata po 5-letniej przerwie. Koncern Stellantis dążył do optymalizacji kosztów produkcji tego samochodu – od strony technicznej Scudo to bliźniak Citroena Jumpy, Peugeota Experta, Opla Vivaro oraz Toyoty ProAce.
Redakcja poleca: Test Fiata Scudo z dieslem 2.0 MultiJet
Podobnie jak nabywca Ducato, także zainteresowany E-Scudo ma spore pole manewru podczas konfigurowania pojazdu. I nie chodzi tu wyłącznie o dostępne elementy wyposażenia. Auto jest dostępne jako typowo użytkowy Furgon oraz osobowo-towarowe E-Scudo Kombi. Dochodzą do tego trzy długości nadwozia (4,61/4,96/5,31 m), dwa rozstawy osi (2,93/3,28 m) oraz dwie wysokościami dachu (1,89/1,94 m).
Zainteresowany zakupem elektrycznego E-Scudo może wybierać także między akumulatorem o pojemności 50 kWh oraz 75 kWh. Pierwszy zapewnia zasięg do 230 km, a drugi – 330 km. Moc silnika nie ulega zmianie, ale bazowa wersja zapewnia lepszą dynamikę z racji lżejszego akumulatora. Oczywiście jest też tańsza w zakupie.
Czy warto dokładać 24 tys. zł netto za większy akumulator? Odpowiedź, jak zwykle w tego typu przypadkach, brzmi: to zależy. Jeżeli E-Scudo ma być użytkowane przez kuriera czy pracownika, który często porusza się po mieście, ale pokonuje przy tym niewielkie odległości (bo stoi w korkach lub po zatrzymaniu auta wykonuje inne zadania), natomiast sam samochód będzie można często ładować – np. w firmowej bazie, bateria o pojemności 50 kWh w zupełności wystarcza.
Dlaczego warto wybrać elektryczny samochód dostawczy? Napęd pracujący bez wibracji i hałasów istotnie podnosi komfort pracy. Nie bez znaczenia jest też sposób oddawania momentu obrotowego – nie brakuje go nawet po lekkim naciśnięciu na gaz przy symbolicznej prędkości, więc jazda e-dostawczakiem jest bardziej płynna, a manewry wymagające sprawnego zwiększenia prędkości wykonuje się komfortowo. Masywny, ale nisko osadzony akumulator korzystnie wpływa na położenie środka ciężkości – nawet niezaładowane E-Scudo prowadzi się niemal tak samo dobrze, jak auto osobowe.
Zimą procentuje obecność elektrycznej nagrzewnicy. W kabinie dosłownie po kilkunastu sekundach od uruchomienia auta zaczyna robić się ciepło. Ile czasu zajmuje solidne rozgrzanie diesla, który będzie w stanie oddać ciepło do układu ogrzewania – wie chyba każdy zainteresowany zakupem samochodu dostawczego. Możliwość jazdy buspasami to codzienna oszczędność czasu.
Z kolei możliwość bezpłatnego parkowania w strefach płatnego parkowania czy nieprzekraczający 20 zł koszt prądu zużywanego na pokonanie 100 km (zwłaszcza z sieci 230V czy firmowego wallboxa) generuje znaczne oszczędności względem diesla. To jednak nie koniec korzyści. W ramach programu „Mój elektryk” firmy kupujące auto zasilane prądem mogą liczyć na dotację do 50 tys. zł (do 20% kosztów kwalifikowanych, przy braku wymaganego średniorocznego przebiegu) lub do 70 000 zł (do 30% kosztów kwalifikowanych, przy deklarowanym przebiegu rocznym powyżej 20 000 km).
Do zakupu użytkowych aut na prąd mogą zniechęcać ich wciąż wysokie ceny oraz ograniczenia zasięgu. Te w wielu przypadkach okazują się… psychologiczne. Na ulicach polskich miast sukcesywnie przybywa bezemisyjnych dostawczaków. Okazuje się, że mogą być z powodzeniem użytkowane – gdy średnie dzienne przebiegi nie przekraczają 150 km, nawet maksymalne korzystanie z ogrzewania czy klimatyzacji nie zmusi pracownika do poszukiwania stacji ładowania.
Fiat Ducato – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik wysokoprężny (R4, 16V, 2184 cm³), moc 180 KM, moment obrotowy 450 Nm, prędkość maksymalna 161 km/h, średnie zużycie paliwa 9 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Fiat Ducato Maxi Furgon |
---|---|
Silnik | wysokoprężny |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/2184 cm³ |
Moc maksymalna | 180 KM przy 3500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 450 Nm przy 1500-1750 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/automatyczna, 9-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 6,0/2,05/2,53 m |
Rozstaw osi | 4,03 m |
Średnica zawracania | 13,6 m |
Masa własna | 2083 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 3500 kg |
Pojemność skrzyni ładunkowej | 13,0 m3 |
Pojemność zbiornika paliwa | 90 l (ON) |
Opony | 225/75 R16 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 161 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | b.d. |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 9 l/100 km |
CENA | |
Furgon L1H1 | od 92 100 zł (netto) |
Wersja Maxi L3H2, 180 KM, AT9 | od 122 200 zł (netto) |
Nowy Fiat Ducato – galeria zdjęć
Fiat E-Scudo – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik elektryczny, moc 136 KM, moment obrotowy 260 Nm, prędkość maksymalna 130 km/h, średnie zużycie energii 24,8 kWh/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Fiat E-Scudo Furgon Standard |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 136 KM przy 3673 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/automatyczna, 1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,96/1,92/1,89 m |
Rozstaw osi | 3,27 m |
Średnica zawracania | 12,9 m |
Masa własna | 1894 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 3015 kg |
Pojemność skrzyni ładunkowej | do 6,6 m3 (najdłuższa i najwyższa wersja) |
Pojemność akumulatora | 50 lub 75 kWh |
Opony | 215/65 R16 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,1 s |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 24,8 kWh/100 km |
CENA | |
Furgon Compact | od 148 500 zł (netto) |
Wersja Furgon Standard | od 151 000 zł (netto) |