Oparty o pracę kontrolerów system sprawdzania wniesienia opłat parkingowych nie był efektywny. Sytuacja uległa jednak zmianie. Wszystko przez E-kontrolę.

7 września Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) w Warszawie rozszerzyła się o 7,8 tys. miejsc postojowych na Pradze-Północ oraz Woli. Aby skutecznie kontrolować nowy obszar, Zarząd Dróg Miejskich powiększyła flotę pojazdów prowadzących E-kontrolę. Każdy z trzech Nissanów Leaf ma kamery i czujniki do kontrolowania opłat parkingowych. Najnowszy pojazd do e-kontroli zostanie jeszcze wyposażony w specjalny czytnik RFID. Dzięki temu automatycznie rozpozna etykietę naklejoną na Kartę Honorową, Kartę Powstańca i Kartę N+, uprawniające do bezpłatnego postoju w SPPN.

E-kontrola - Nissany Leaf
Ulice Warszawy będą patrolowane przez trzy samochody z osprzętem do kontroli wniesienia opłat parkingowych. /fot. ZDM

Jak działa E-kontrola w Warszawie?

System E-kontroli jest bardzo precyzyjny. Skanuje tylko tablicę rejestracyjną kontrolowanego pojazdu, automatycznie wymazując np. wizerunki osób, które mogą pojawić się w kadrze podczas robienia zdjęć. Kontrola wykonywana jest dwukrotnie w krótkim odstępie czasu – ma to na celu wyeliminowanie pomyłek lub próby ukarania kierowców, którzy szli właśnie do parkomatu.

Numery ze sfotografowanych tablic są automatycznie porównywane z bazą zawierającą wniesione opłaty za parkowanie. Numery pojazdów, których kierowcy zapłacili za postój, mieli abonament lub zapłacili poprzez aplikację mobilną, są od razu kasowane. System przekazuje jedynie numery rejestracyjne tych aut, których kierowcy nie uiścili opłaty w SPPN, mimo że powinni to zrobić.

E-kontrola opłat parkingowych
Kamery sprawdzające numery rejestracyjne zostały umieszczone w dachowym boksie. Podstawą do ukarania kierowcy za brak uiszczenia opłaty są zdjęcia wykonane podczas dwóch przejazdów, które mają miejsce w krótkim odstępie czasu. /fot. ZDM

System elektronicznej kontroli strefy z parkomatami funkcjonuje od 7 stycznia. Do 31 lipca dwa Nissany skontrolowały w sumie 679 741 pojazdów zaparkowanych w strefie. Ich praca pozwoliła na na wystawienie 100 241 opłat dodatkowych. W tym samym czasie  piesze patrole ZDM ukarały 116 524 kierowców. Elektryczne Nissany z kamerami pozwoliły na zwiększenie częstotliwości kontroli w całej strefie, co ma zniechęcić kierowców do parkowania bez zapłaty. Kolejnym krokiem w tym kierunku jest podniesienie opłaty dodatkowej za brak wniesienia opłaty za postój pojazdy w strefie. Od 7 września opłata dodatkowa, przez wielu kierowców nazywana też mandatem, będzie wynosiła 250 zł. Osoby, które opłacą ją w ciągu tygodnia, skorzystają z niższej stawki (170 zł).

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

1 KOMENTARZ

  1. Oby ta kontrola nie została pozwana do sądu za Rodo.
    Kaskadowy system kontroli w Niemczech został wzięty do sądu i państwo niemieckie znalazło sie w ciemnej doopie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here