NowościAktualnościDuże akcje serwisowe. Sprawdź, których modeli dotyczą

Duże akcje serwisowe. Sprawdź, których modeli dotyczą

Toyota ogłosiła dużą akcję naprawczą. Audi, Citroen, Mercedes, Opel, Seat i Volkswagen także wzywają auta do serwisów. Zobacz, jakie modele są na liście.

W ciągu ostatniego miesiąca na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pojawiły się informacje o kolejnych kampaniach naprawczych. Wśród producentów, którzy ogłosili akcje przywoławcze, znaleźli się Audi, Citroen, Mercedes, Opel, Seat, Toyota i Volkswagen. Poniżej zamieszczamy szczegółową listę.

Audi A4 oraz Audi A5

Akcja serwisowa dotyczy 732 egzemplarzy, wyprodukowanych w Niemczech między październikiem 2014 r. a październikiem 2017 r., w których mogą poluzować się aluminiowe listwy ozdobne znajdujące się w dolnym obszarze osłon przednich lub tylnych drzwi. Ostre zakończenia listew mogą spowodować obrażenia. Naprawa będzie polegać na wymianie aluminiowych listew ozdobnych drzwi na listwy o zmienionym kształcie i z ulepszonym klejem.

Audi A4 oraz Audi A5

Ta kampania naprawcza obejmuje 9 aut, wyprodukowanych w Niemczech w 21. i 22. tygodniu kalendarzowym 2019 r., w których mógł zostać zamontowany sterownik poduszek bezpieczeństwa nie gwarantujący prawidłowego zadziałania przedniej poduszki bezpieczeństwa pasażera podczas wypadku, co zwiększa ryzyko obrażeń. Naprawa będzie polegać na wymianie sterownika poduszek bezpieczeństwa.

Citroen C3

Akcja przywoławcza dotyczy 31 samochodów, które mogą mieć nieprawidłowo ustawioną fabrycznie zbieżność przednich kół. Może to spowodować przedwczesne zużycie opon i niestabilne zachowanie się pojazdu na drodze, zwiększając ryzyko wypadku. Właściciele samochodów zostaną aut objętych kampanią zostaną powiadomieni o konieczności zgłoszenia się do ASO w celu kontroli i regulacji zbieżności przednich kół. W przypadku zużycia przednich opon zostaną one wymienione.

Mercedes klasy G

W Polsce akcją naprawczą objęto 515 egzemplarzy. Symbol blokady, umieszczony w tylnych drzwiach na dźwigni obsługi zabezpieczenie przed dziećmi może nieprawidłowo wskazywać stan blokady. W związku z tym nieprawidłowo umieszczony symbol może prowadzić do niewłaściwej interpretacji stanu blokady zabezpieczenia przed dziećmi. Na skutek tego tylne drzwi można otworzyć od wewnątrz, pomimo rzekomego zablokowania, jak również tylnych drzwi nie można otworzyć od wewnątrz pomimo ich rzekomego odblokowania. Może to prowadzić do ryzyka obrażeń i/lub zwiększonego ryzyka urazów u pasażerów siedzących z tyłu. W instrukcji obsługi przedstawiono i opisano poprawny kierunek działania zabezpieczenia przed dziećmi. Podczas wizyty w autoryzowanym serwisie naklejki z prawidłowym oznaczeniem zostaną umieszczone w miejscu nieprawidłowo wytłoczonego symbolu blokady w tylnych drzwiach pojazdu.

Mercedes klasy S, klasy S Coupe oraz klasy S Cabrio

Na polskim rynku akcja przywoławcza obejmuje 251 samochodów z 8-cylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności 4,0 l. Materiał, z którego wykonane są zaślepki silnika może nie wytrzymać maksymalnego obciążenia podczas jazdy. Może to spowodować uszkodzenie materiału zaślepek na skutek wysokiego ciśnienia oleju silnikowego, które występuje szczególnie podczas dynamicznej jazdy. W związku z tym może też dojść do wyciek oleju silnikowego w okolicy zaślepek. Wyciekający olej może z kolei dostać się na drogę. Stanowi to zagrożenie dla ruchu drogowego. Jeśli poziom oleju silnikowego spadnie, kierowca zostanie powiadomiony o usterce za pomocą czerwonego komunikatu ostrzegawczego w zestawie wskaźników. Jeżeli komunikat ostrzegawczy będzie zignorowany przez kierowcę, silnik będzie pracował na sucho, co oznacza, że może dojść do awarii z powodu uszkodzenia silnika. Podczas wizyty w ASO zostanie wykonana stosowna naprawa.

Mercedes klasy V oraz Mercedes Vito

Kampania naprawcza dotyczy 954 aut, wyprodukowanych w Niemczech. Elastyczny powrotny przewód paliwowy dotyka do krawędzi poszycia podwozia, co podczas jazdy może powodować jego uszkodzenie i wyciek paliwa. Paliwo może wyciekać na jezdnię, zagrażając tym samym użytkownikom ruchu drogowego i zwiększając ryzyko wypadków. Podczas wizyty w serwisie zostanie wykonana stosowna naprawa.

Mercedes klasy X

Akcją serwisową objęto 641 egzemplarzy, wyprodukowanych w Niemczech. W tym przypadku nie podano prawidłowych wartości maksymalnego obciążenia dachu. Maksymalne możliwe obciążenie dachu podczas eksploatacji pojazdu jest mniejsze niż podczas postoju pojazdu, np. podczas używania namiotu dachowego. Przekroczenie maksymalnego obciążenia dachu podczas eksploatacji pojazdu może zakłócić prawidłowe działanie układu ESP, co zwiększa ryzyko wypadku, w wyniku którego ładunek zamocowany na dachu może się przesunąć lub spaść z niego albo złamać zadaszenie, zwiększając ryzyko obrażeń. Podczas wizyty w ASO zostaną przeprowadzone niezbędne czynności naprawcze.

Mercedes Sprinter

W naszym kraju akcja przywoławcza dotyczy 9685 samochodów, wyprodukowanych w Niemczech. Przewody hamulcowe mogą dotykać do tylnej części wewnętrznego błotnika przedniej osi, co może prowadzić do uszkodzenia przewodu hamulcowego i wycieku płynu hamulcowego. Jeżeli kierowca zignoruje lampkę ostrzegawczą poziomu płynu hamulcowego w zestawie wskaźników, na skutek stopniowej utraty płynu hamulcowego droga hamowania wydłuży się, zwiększając ryzyko wypadku. Podczas wizyty w serwisie zostanie przeprowadzona stosowna naprawa.

Opel Movano

Kampania naprawcza obejmuje 8 egzemplarzy z roku modelowego 2020, wyprodukowanych we Francji i wyposażonych w hak holowniczy przyczepy. Połączenie masowe haka holowniczego może być zainstalowane w niewłaściwym porcie, powodując nieprawidłowe działanie świateł tylnych. Jeżeli jest podłączone przyczepa z dodatkowym akumulatorem, istnieje ryzyko pożaru. Właściciele samochodów, których dotyczy akcja, zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do ASO w celu naprawy okablowania gniazda wtykowego haka holowniczego.

Seat Ibiza

Na naszym rynku akcja serwisowa dotyczy 170 aut z roku modelowego 2019-2020, wyprodukowanych w Hiszpanii. Może w nich dojść do uszkodzenia przez olej silnikowy wewnętrznej membrany wzmacniacza siły hamowania i utraty wspomagania hamowania, zwiększając ryzyko wypadku. Właściciele samochodów objętych kampanią zostaną zaproszeni do ASO w celu wymiany przewodu podciśnieniowego prowadzącego od pompy podwójnej oraz sprawdzenia, czy olej dostał się do innych komponentów i ich ewentualnej wymiany.

Toyota Auris Hybrid oraz Toyota Prius

Akcja serwisowa obejmuje 16 910 egzemplarzy, wyprodukowanych w Japonii i Wielkiej Brytanii od 10.03.2014 r. do 30.11.2018 r. Powtarzająca się jazda z dużym obciążeniem i określonymi cyklami (np. ruszanie przy użyciu prawie pełnego otwarcia przepustnicy, a następnie zwiększanie przyspieszenia aż do pełnego otwarcia przepustnicy) może powodować wyższe naprężenia termiczne w określonych tranzystorach znajdujących się w module IPM, powodując tym samym uszkodzenie tych elementów. Może to prowadzić do włączenia się różnych lampek kontrolnych i wyświetlenia komunikatu ostrzegawczego na tablicy rozdzielczej.

W przypadkach, w których tranzystory ulegają awarii w określony sposób, podczas jazdy pod dużym obciążeniem (np. podczas gwałtownego przyspieszania) istnieje możliwość wygenerowania zbyt wysokiego napięcia elektrycznego. Może ono przekroczyć wartości przewidziane w oprogramowaniu i konstrukcji obwodów modułu IPM. Sytuacja taka powoduje, że system hybrydowy nie przełącza się w tryb awaryjny (zapewniający możliwość kontynuowania jazdy na określonym dystansie ze zmniejszoną mocą), lecz zostaje wyłączony. W takich warunkach wspomaganie układu kierowniczego oraz hamulce pozostaną sprawne, jednak wyłączenie systemu hybrydowego bez uruchomienia trybu awaryjnego, może doprowadzić do utraty mocy, co w przypadku jazdy z wyższymi prędkościami może zwiększać ryzyko wypadku.

Naprawa będzie polegać na zmianie oprogramowania określonego sterownika układu napędu hybrydowego (Power Management ECU).

Toyota C-HR

Akcja przywoławcza obejmuje 21 samochodów, wyprodukowanych w Turcji w okresie 5-21 stycznia 2020 r., w których może dojść do pęknięcia prawej półosi napędowej i utraty momentu napędowego, co zwiększa ryzyko wypadku. Podczas wizyty w serwisie prawa półoś napędowa zostanie wymieniona.

Volkswagen T-Cross

Na polskim rynku kampania naprawcza dotyczy 29 aut, wyprodukowanych w Niemczech pomiędzy 20.05 a 21.06.2019 r. W tych egzemplarzach zostały zamontowane moduły poduszek bezpieczeństwa głowy, w których generator gazu mógł zostać nieprawidłowo przyspawany do prowadnicy powietrza. W razie wypadku poduszka może nie rozwinąć się całkowicie, nie zapewniając odpowiedniej ochrony. Naprawa będzie polegać na wymianie poduszek bezpieczeństwa głowy.

Zobacz również:

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji