DS 7 Crossback E-Tense 4x4 test 2020

DS 7 Crossback podtrzymuje tradycje swoich przodków spod znaku Citroena i zapewnia niespotykany komfort. Pomaga mu w tym 300-konny hybrydowy napęd plug-in, który łączy imponujące osiągi z możliwością jazdy tylko „na prądzie”. Oto test wersji E-Tense 4×4.

Minęły już czasy, gdy topowy model danej marki musiał być limuzyną lub samochodem sportowym. Dziś coraz wybór producentów pada na SUV-y. Tak jest m.in. w przypadku Bentleya, Citroena, Forda, Infiniti czy Volkswagena.

Równocześnie kiełkuje inny trend: aby spełnić wyśrubowane normy emisji spalin, flagowe odmiany kolejnych modeli otrzymują hybrydowy napęd plug-in, który zapewnia wysoką moc dwóch rodzajów napędu – elektrycznego i spalinowego, ale dzięki możliwości poruszania się w trybie całkowicie elektrycznym wydatnie obniżają zużycie paliwa całej floty producenta.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4 – test 2020

W przypadku DS 7 Crossbacka E-Tense 4×4 spotykają się oba te trendy. W 2018 r. ta francuska marka, należąca do koncernu PSA (Peugeot-Citroen-Opel) zaprezentowała swój topowy wówczas model – SUV-a o nazwie DS 7 Crossback. Swoją drogą, zaliczył on całkiem udany debiut. Rywalizując w obleganym segmencie SUV-ów klasy średniej premium, w 2019 r. w Europie znalazł on prawie 30 tys. nabywców. Najgroźniejsi rywale pokroju Audi Q5 mieli w przybliżeniu dwukrotnie lepsze wzięcie, ale to i tak pomyślny wynik, jeśli wziąć pod uwagę niewielką rozpoznawalność marki DS. Nawiasem mówiąc, „siódemka” uzyskała rezultat lepszy niż Alfa Romeo Stelvio, Lexus NX czy Jaguar F-Pace.

Teraz w gamie DS 7 Crossbacka debiutuje najmocniejszy wariant E-Tense 4×4 z hybrydowym napędem plug-in. Teoretycznie ma wiele talentów: jako jedyna wersja napędowa dysponuje napędem 4×4, według producenta pozwala pokonać 50 km wyłącznie „na prądzie” i ma 300 KM, co zapewnia mu imponujące osiągi. A jak jest w praktyce?

DS 7 Crossback E-Tense 4×4: nadwozie i przestronność

DS 7 Crossback powstał na modułowej platformie EMP2, z której korzystają już m.in. Peugeoty 3008 oraz 508. Wymiary jego karoserii w większości są nieco mniejsze niż konkurencyjnych Audi Q5 czy Mercedesa GLC. Samochód mierzy niespełna 460 cm długości i 191 cm szerokości, a rozstaw osi wynosi 274 cm. Tyle jednak wystarczy, by w kabinie mogły wygodnie podróżować cztery wysokie osoby. O poczuciu przestronności decyduje przede wszystkim znaczna szerokość kabiny. A gdy z tyłu będzie musiała usiąść trójka pasażerów, środkowy doceni niemal płaski tunel środkowy.

Mimo „kanapowego” charakteru przednie fotele DS 7 Crossbacka okazują się nie tylko obszerne, ale i porządnie wyprofilowane. Zaopatrzono je zarówno w wysuwane podpórki ud, jak i ergonomiczne, dwuosiowo regulowane zagłówki. Jest też rozbudowana funkcja masażu z kilkoma pneumatycznymi poduszkami w każdym z oparć.

Kanapa DS-a punktuje elektryczną regulacją pochylenia oparć. Niestety, typowo dla wielu współczesnych aut, w imię wygospodarowania dostatecznej ilości miejsca nad głowami została zamocowana dość nisko, a to sprawia, że zapewnia przeciętne podparcie ud.

DS 7 Crossback E-Tense 4×4: bagażnik

DS7 Crossback ma jeden z większych bagażników w segmencie. Bazowo jego pojemność wynosi 555 litrów (jak w wersjach spalinowych), a przestrzeń ładunkowa jest foremna i wykończona wysokiej jakości wykładziną. Nie zabrakło też schowka pod podłogą oraz haków na torby. Szkoda tylko, że tylna pokrywa nie podnosi się wyżej – wyższe osoby mogą łatwo uderzyć o nią głową.

Na kable przewidziano praktyczną, łatwą w czyszczeniu walizkę, w której znalazły się też wielokrotnego użytku rękawiczki (przydatne przy ładowaniu w niepogodę). Walizka ma magnesowy zaczep, dzięki czemu wyjmowanie czy pakowanie kabli odbywa się znacznie sprawniej. Standardowe wyposażenie obejmuje kabel typu 2 do szybszego ładowania.

DS 7 Crossback E-Tense 4×4: kokpit, deska rozdzielcza

We wnętrzu DS-a panuje wytworna atmosfera – w zasięgu wzroku zastosowano szlachetne materiały, a okładziny są porządnie zmontowane. Widać, że francuska marka zadbała o detale: kieszenie drzwi mają tapicerowaną wyściółkę, a front deski zdobi pikowana skóra. Efektownie prezentuje się także cyfrowy panel wskaźników z kilkoma trybami wyświetlania. Co prawda trzeba przywyknąć do jego niespiesznych animacji, ale same zegary okazują się wystarczająco czytelne.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4 - deska rozdzielcza
Szlachetnie wykończony, a przy tym ergonomicznie rozplanowany kokpit. Dopracowany, sprawny system multimedialny i efektowne wskaźniki.

Typowo dla aut PSA obsługa większości funkcji odbywa się za pomocą dotykowego ekranu systemu multimedialnego. W DS 7 działa to wreszcie tak, jak powinno. Wyświetlacz szybko reaguje na dotyk i nawet zmiana ustawień wentylacji odbywa się intuicyjnie. System oferuje interfejsy do integracji smartfonów oraz nawigację z niezłą obsługą głosową. Pod ekranem znalazły się przyciski skróty do podstawowych funkcji – co prawda też mają postać paneli dotykowych, ale są bardzo czułe.

DS 7 Crossback E-Tense 4×4: zespół napędowy – 3 silniki

Hybrydowy napęd plug-in DS7 Crossbacka E-Tense 4×4 generuje moc systemową 300 KM. Korzysta on ze znanego z innych aut PSA benzynowego silnika 1.6 turbo o mocy 200 KM oraz dwóch jednostek elektrycznych – z przodu i z tyłu (110 i 112 KM). Tylny motor odpowiada za realizację napędu 4×4. Za przeniesienie momentu obrotowego odpowiada 8-biegowy automat. Za magazynowanie energii odpowiada zamontowany pod kanapą akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,2 kWh.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4 - silnik
Udany silnik 1.6 turbo (200 KM) harmonijnie współpracuje z elektrycznymi „pomocnikami”. Jest bardzo cichy.

Uruchomieniu auta nie towarzyszy żaden dźwięk – ruszanie odbywa się w trybie w pełni elektrycznym. Maksymalna prędkość wynosi wówczas 135 km/h, a reakcja na gaz okazuje się zaskakująco dynamiczna. Na pełnych akumulatorach udało się nam jednorazowo pokonać 30-35 km w mieszanych warunkach, obejmujących krótkie dystanse po mieście oraz odcinek drogi szybkiego ruchu. Pomiary odbywały się przy temperaturach ok. 0ºC. Producent deklaruje, że zasięg na prądzie wynosi 50 km i zapewne można zbliżyć się do tej wartości przy spokojnej jeździe w cieplejszych miesiącach.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4
Ładowanie akumulatora trwa od ok. 2 h (moc 7,4 kW) do 6 h (domowe gniazdko). Zasięg zimą: 30-35 km.

DS 7 Crossback E-Tense 4×4: zużycie energii, zużycie paliwa

Jeśli regularnie ładujemy akumulator (maks. moc ładowania 7,4 kW) – co trwa od 2 do 6 h, zależnie od źródła prądu – DS pokona 100 km, zużywając 4-5 litrów paliwa. W trybie hybrydowym podczas jazdy w trasie potrzebuje ok. 5 l/100 km, a w mieście z rozładowanym akumulatorem zużywa od 9 do 12 l. Kierowca może wymusić też ładowanie baterii z silnika benzynowego, ale winduje to spalanie do kilkunastu litrów na „setkę” i ogranicza osiągi samochodu.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4
Ładowanie można wymusić za pomocą silnika benzynowego, ale zużycie paliwa wzrasta, „topnieją” osiągi.

Co istotne, napęd DS 7 nie zużywa całej energii zgromadzonej w akumulatorze. Kiedy prąd ulegnie wyczerpaniu, samochód przełącza się w tryb hybrydowy, ale nawet gdy wskaźnik pokazuje 0%, ruszanie i powolna jazda i tak odbywają się „na prądzie”. Dodatkową zaletą jest tryb B przekładni, w którym samochód mocniej wytraca prędkość, a jednocześnie intensywniej odzyskuje energię przy hamowaniu – można używać go bez przerwy. Przy okazji oszczędzamy w ten sposób tradycyjne hamulce.

DS 7 Crossback E-Tense 4×4: osiągi

Moc 300 KM stanowi zapowiedź sportowych osiągów – i tak właśnie jest. Korzystając z potencjału wszystkich trzech silników, DS7 Crossback E-Tense 4×4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s. Dołączany napęd tylnej osi nawet przy agresywnym ruszaniu działa praktycznie bez zwłoki, a tryb 4×4 można dodatkowo wymusić poprzez wybór odpowiedniego ustawienia.

Największym atutem DS-a jest jednak… spokój, jakim ten samochód emanuje podczas jazdy. W trybie hybrydowym, gdy do akcji włącza się też silnik benzynowy, cały napęd pracuje bardzo cicho i aksamitnie – niczym jednostki widlaste. Nawet przy łagodnym przyspieszaniu natychmiast czuć dodatkowy moment obrotowy płynący z silników elektrycznych. W razie mocniejszego wciśnięcia pedału gazu 8-stopniowy automat szybko i bez nerwowości dokonuje redukcji.

DS 7 Crossback E-Tense 4×4: komfort jazdy i prowadzenie

Tryby napędu są powiązane ze zmianą w zestrojeniu zawieszenia. Kierowca ma do wyboru m.in. pozycje Komfort, Normal i Sport. Ten ostatni aktywuje nieco twardsze zestrojenie zawieszenia i agresywniejszą reakcję na gaz. Najlepiej DS 7 Crossback E-Tense 4×4 spisuje się jednak w programie komfortowym. Jest znakomicie wyciszony (poziom hałasu przy 100 km/h to 61,6 dB, a więc poziom limuzyn premium), a jego „pluszowe” zawieszenie – korzystające z kamery monitorującej stan nawierzchni – starannie pochłania nierówności.

ds7_e-tense_4x4_test_2020_bok_02
Miękkie zawieszenie i skuteczne wygłuszenie sprawiają, że DS 7 ma relaksujący charakter.

Fakt, nie jest to samochód adresowany do kierowców o sportowym zacięciu – ale to bardziej kwestia charakteru niż jakiś braków. W zakrętach jego nadwozie przechyla się na łukach, a mało bezpośredni układ kierowniczy (3 obroty między skrajnymi położeniami) jest mocno wspomagany, jednak w obliczu mody na sztywno zestrojone podwozia ten łagodny, nieangażujący charakter okazuje się wprost kojący.

Pod obciążeniem DS 7, podobnie jak inne modele zbudowane na platformie EMP2, zachowuje się bezpiecznie i przewidywalnie. ESP mocno pilnuje utrzymania toru jazdy, by w razie potrzeby przyhamować przednie koła, a przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu czuć działanie napędu 4×4. Na szczęście w przeciwieństwie do niektórych hybryd plug-in ten ostatni nie powoduje niespokojnych reakcji.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4
Zmiana trybów jazdy istotnie wpływa na pracę zawieszenia DS-a. Najlepiej pasuje mu program komfortowy.

DS 7 Crossback E-Tense 4×4 – test: cena i wyposażenie

Cena na tle rywali jest konkurencyjna – z niemal wszystkimi opcjami wynosi 260 tys. zł.

Ceny hybrydowego DS 7 wynoszą od niespełna 230 tysięcy złotych za odmianę bazową do ponad 260 tysięcy za topowy wariant Grand Chic wraz z opcjami (m.in. noktowizor). Jak na te osiągi i poziom dopracowania to konkurencyjna propozycja. W bazowej odmianie hybrydowy wariant ma m.in. 19-calowe alufelgi, dostęp bezkluczykowy, cyfrowe zegary, nawigację oraz zestaw kamer 180 stopni.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4
Cenny dodatek: za 6500 zł można dokupić unikalny w tej klasie noktowizor z alarmowaniem o pieszych.

Co na to rywale? Zarówno BMW X3 30e xDrive (292 KM), jak i Mercedes GLC 300 e 4Matic (320 KM) kosztują wyjściowo ok. 235 tys. zł. GLC ma najmniej oszczędny napęd, ale jest dostępny z zaawansowanymi opcjami (np. pneumatyczne zawieszenie). X3 jest praktyczne i dobrze się prowadzi. Aby oba modele były porównywalne z DS 7, wymagają jednak solidnego doposażenia, które znacznie podnosi ich ceny.

DS 7 Crossback E-Tense 4×4: PODSUMOWANIE

Hybrydowy, aksamitnie pracujący napęd plug-in doskonale pasuje do charakteru DS 7 Crossback. Stylowy wystrój, wysoki komfort jazdy i świetne osiągi sprawiają, że jest on pełnoprawnym SUV-em premium. A przy okazji wyróżnia się na tle konkurencyjnych modeli swoim „pluszowym” charakterem. Trzeba tylko dać szansę marce DS.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4

DS 7 Crossback E-Tense 4×4 – test: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze
 +  przestronne wnętrze, funkcjonalny bagażnik, ergonomiczny kokpit, wygodne fotele, nieskomplikowana obsługa
 –  nisko otwierana tylna pokrywa, przeciętne podparcie ud z tyłu

Układ napędowy
 +  znakomita dynamika, wysoka kultura pracy napędu, niskie zużycie paliwa w trybie hybrydowym, sprawny automat i napęd 4×4
 –  przeciętny zasięg „na prądzie”, ładowanie – tylko AC

Właściwości jezdne
 +  bardzo wysoki komfort tłumienia nierówności, bezpieczne, intuicyjne prowadzenie, skuteczne hamulce
 –  mało bezpośredni, mocno wspomagany układ kierowniczy, odczuwalne przechyły w zakrętach

Wyposażenie i cena
 +  konkurencyjna cena, bogate wyposażenie seryjne i opcjonalne, spore możliwości personalizacji
 –  tylko 2 lata gwarancji mechanicznej, mała sieć salonów i serwisów

DS 7 Crossback E-Tense 4×4 – dane techniczne, osiągi, spalanie

Silnik: benzynowy (turbo, R4, 16V, 1598 ccm) + 2 elektryczne; moc maksymalna: 300 KM; przyspieszenie: 0-100 km/h: 5,9 s; prędkość maksymalna: 220 km/h; średnie zużycie paliwa: 1,3 l/100 km

DS 7 Crossback E-Tense 4×4 – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNEDS 7 Crossback E-Tense 4×4
Silnikbenz., turbo + 2 elektr.
Układ cyl./zaw./poj.R4/16/1598 cm³
Moc maksymalna300 KM
Maks. moment obrotowy520 Nm
Napęd4×4
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość4,57/1,91/1,63 m
Rozstaw osi2,74 m
Średnica zawracania10,5 m
Masa/ładowność1825/575 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)555/1752 l
Poj. zbiornika paliwa43 l (Pb 95)
Opony235/50 R19
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s
Średnie zużycie paliwa1,3 l/100 km
DANE TESTOWE (OPONY ZIMOWE)
0-100 km/h5,7 s
100-0 km/h (zimne/ciepłe)41,7 m/41,4 m
Hałas przy 50/100 km/h58,3 dB/61,5 dB
Liczba obrotów kierownicą3,0
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie)10,0/4,8/7,4 l/100 km
CENA
WersjaDS 7 Crossback E-Tense 4×4
Cenapodstawowa: 227 000 zł
testowana Grand Chic: 248 000 zł

DS 7 Crossback E-Tense 4×4 – ZDJĘCIA

Oceny czytelników
[Głosów: 21 Średnia: 4.5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here