Rozpoczęły się działania mające na celu wydłużenie istniejącej „ekspresówki” aż do granicy Polski. Gdzie dojedziemy przyszłą trasą szybkiego ruchu?
Droga ekspresowa S17 dzisiaj stanowi szybkie i bezpieczne połączenie między Warszawą a Lublinem. Stanowi też obwodnicę największego miasta Lubelszczyzny i ciągnie się kawałek w kierunku południowo-wschodnim, do miejscowości Piaski za Świdnikiem. Kierowcy obecnie mają do dyspozycji prawie 191 km gotowej drogi S17, jednak docelowo trasa będzie miała ok. 320 km i poprowadzi w kierunku granicy z Ukrainą w Hrebennem. Właśnie podjęto działania mające na celu wydłużenie S17 z Lublina do granicy, po drodze omijając Zamość i Tomaszów Lubelski. Jak obecnie wygląda stan prac na tej trasie?
Droga S17. Jak wygląda postęp prac?
Kierowcy już teraz korzystają z drogi S17 stanowiącej obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego, jednak cały odcinek między Zamościem a Hrebennem (a zatem omijający Tomaszów) znajduje się w fazie realizacji. Dokładnie są to odcinki Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne, o łącznej długości około 55 kilometrów. W ubiegłym roku wykonawcy złożyli do Wojewody Lubelskiego wnioski o wydanie decyzji ZRID. Aktualnie procedury te są w toku, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie prowadzi postępowania dotyczące ponownej oceny oddziaływania tych przedsięwzięć na środowisko. Po zakończeniu procedur i uzyskaniu odpowiednich zezwoleń, możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych na tych odcinkach.
Teraz w fazę realizacji wszedł pierwszy fragment S17 między Lublinem a Zamościem. Podpisano bowiem umowę na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S17 o długości ok. 10 kilometrów, który będzie biegł między Izbicą a węzłem Zamość Sitaniec. Nowy odcinek drogi w większości poprowadzony zostanie nowym śladem, równolegle do obecnej drogi krajowej DK17. W ramach inwestycji zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Stary Zamość oraz Zamość Sitaniec, które znacząco poprawią dostępność komunikacyjną w regionie. Inwestycja obejmuje także budowę dróg serwisowych do obsługi ruchu lokalnego, a także kompleksowe systemy odwodnienia oraz zarządzania ruchem. Dodatkowo, istniejące drogi krzyżujące się z nową trasą ekspresową zostaną przebudowane, aby zapewnić ich spójność z nową infrastrukturą. Nie zabraknie nowych mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt.
Droga ekspresowa S17. Kiedy ukończenie?
Rozpoczęcie budowy drogi S17 Izbica – Zamość Sitaniec zaplanowano na 2026 rok (trzeba jeszcze uzyskać niezbędną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a wniosek o nią zostanie złożony latem 2025 roku). Zakończenie inwestycji przewidziane jest na rok 2028. Trudno jednak przewidzieć, kiedy cała trasa S17 z Lublina do Hrebennego będzie gotowa. Wciąż trwają przetargi na wybór wykonawców dla dwóch odcinków: Piaski – Łopiennik oraz Krasnystaw – Izbica, a dwa inne fragmenty (Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód) znajdują się obecnie na etapie prac przygotowawczych. Dodatkowo trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej dla 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od drogi S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska.