NowościAktualnościDostawcze jak osobowe. Najciekawsze nowinki w autach użytkowych

Dostawcze jak osobowe. Najciekawsze nowinki w autach użytkowych

Dostępne we współczesnych autach dostawczych technologie mocno zbliżyły je do typowych „osobówek”. Oto najciekawsze nowinki w nowych samochodach do przewozu towarów.

W niepamięć odeszły czasy, gdy samochód dostawczy był topornym pojazdem, w którym liczyły się jedynie możliwości transportowe – bez jakichkolwiek udogodnień dla jadących nim osób. Obecnie zmieniło się to diametralnie, a auta do pracy mogą nawet dawać pewną dawkę pozytywnych wrażeń z jazdy, zwłaszcza w połączeniu z najmocniejszymi silnikami i sprawnie pracującymi automatycznymi skrzyniami biegów.

Inna sprawa, że niesamowicie wzrósł komfort jazdy samochodem dostawczym. Tego typu pojazdy z reguły mają już obszerną kabinę z optymalną ilością miejsca na każdą część ciała, często też wygodne fotele z niemałym zakresem regulacji (także np. odcinka lędźwiowego). Ale to nie wszystko, bowiem bardzo dużo przybyło pod kątem wyposażenia – do tego stopnia, że porządnie skonfigurowany „dostawczak” ma na pokładzie więcej przydatnych funkcji od wielu modeli stricte osobowych. Warto podkreślić, że niektóre funkcje, typu kamera cofania czy asystenci kierowcy, zwyczajnie bardziej przydadzą się kierującemu autem dostawczym niż dobrze przeszkloną „osobówką”.

Przedstawiamy 15 najciekawszych nowinek i rozwiązań technicznych we współczesnych samochodach dostawczych na bazie nowego Fiata Scudo.

1. Klarowna obsługa

Samochody dostawcze nie muszą, a nawet nie powinny na siłę udawać nowoczesnych. Przedsiębiorcy oraz pracownicy spędzają w nich dziennie bardzo dużo czasu i oczekują jak najlepszej ergonomii kokpitu, która pozwoli maksymalnie skupić się na powierzonym tego dnia zadaniu. Dlatego we Fiacie Scudo postawiono na montaż przycisków-skrótów kooperujących z dotykowym ekranem dobrej jakości, a także wyposażony w przełączniki panel klimatyzacji. Dzięki zwiększeniu ich rozmiarów nie ma najmniejszego problemu, by w nie trafić np. podczas angażującej jazdy miejskiej.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 145KM 6MT FWD WJ6526K 04-2022

2. Wielofunkcyjna kierownica

Główne narzędzie pracy kierowcy, wzorem samochodów typowo osobowych, wyposażono w przyciski i pokrętła, za pośrednictwem których można przechodzić pomiędzy ustawieniami komputera pokładowego, sterować radiem, aktywować asystenta głosowego lub odbierać/zrzucać połączenia telefoniczne. Wielofunkcyjna kierownica dobrze uzupełnia się też z dotykowym ekranem, czyniąc obsługę Scudo jeszcze przystępniejszą.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 145KM 6MT FWD WJ6526K 04-2022

3. Dostęp bezkluczykowy

W ogólnym zamieszaniu związanym z bieżącymi obowiązkami łatwo zapomnieć o wyjęciu kluczyków do samochodu. Dzięki dostępowi bezkluczykowemu nie trzeba po nie sięgać zarówno przed wejściem do pojazdu, jak i w momencie uruchamiania silnika. W autach dostawczych jest to zatem opcja szczególnie podnosząca komfort eksploatacji.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 145KM 6MT FWD WJ6526K 04-2022

4. Gniazda do ładowania urządzeń mobilnych

Nigdy nie wiadomo, kiedy zajdzie konieczność naładowania smartfona – urządzenia tak istotnego również w kontekście spraw zawodowych. Niezastąpione są wtedy umieszczone na desce rozdzielczej gniazda zasilające (12V oraz USB; także w schowku przed pasażerem) pozwalające uzupełnić energię na raz w kilku urządzeniach.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 145KM 6MT FWD WJ6526K 04-2022FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 145KM 6MT FWD WJ6526K 04-2022

5. Kamera cofania

Jazda samochodem dostawczym typu furgon wymaga od kierowcy szczególnych umiejętności – sprawnych reakcji, przewidywania sytuacji na drodze, jak i bezbłędnego wyczucia auta. Pomóc w tym może kamera cofania z liniami wyznaczającymi tor jazdy, zmieniający się wraz ze stopniem skręcenia kierownicy. Dostępny jest też widok z góry, dający lepszy podgląd na sytuację po bokach samochodu.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 177KM 8AT FWD SB247EL 09-2022

6. Łączność ze smartfonem

Perspektywa całego dnia w samochodzie? Wtedy bezsprzecznie przyda się usługa Android Auto/Apple CayPlay, pozwalająca przenieść dane z telefonu na ekran w kokpicie. Za jej pośrednictwem można sprawnie uruchomić dostępną w smartfonie nawigację i pozostać w kontakcie, korzystając ze współpracującego z telefonem zestawu głośnomówiącego. Poza dotykowym wyświetlaczem, system da się obsługiwać przyciskami na kierownicy.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 177KM 8AT FWD SB247EL 09-2022

7. Asystenci kierowcy

Duże dzienne przebiegi i częsta eksploatacja w warunkach miejskich to tylko niektóre z powodów, dla których obecność systemów wspomagających kierowcę jest szczególnie istotna w samochodach dostawczych. Do Fiata Scudo trafił m.in. asystent pasa ruchu, układ ostrzegający o kolizji z przodu, automatyczne hamowanie awaryjne, system monitorowania ograniczeń prędkości czy asystent martwego pola. Poprawie bezpieczeństwa jazdy służy też wyświetlacz head-up, pokazujący najistotniejsze informacje na linii wzroku kierowcy.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 145KM 6MT FWD WJ6526K 04-2022

8. Manetki zmiany biegów

Kto powiedział, że w samochodzie do pracy nie można liczyć na choć dawkę pozytywnych wrażeń z jazdy? Takie z pewnością zapewni system ręcznej zmiany przełożeń w automatycznej skrzyni biegów Fiata Scudo. Umieszczone za kierownicą manetki nie tylko uczynią podróżowanie przyjemniejszym, ale też umożliwią wydajniejszą redukcję przełożeń podczas wytracania prędkości, co pozytywnie przełoży się na zużycie paliwa i kondycję układu hamulcowego.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 177KM 8AT FWD SB247EL 09-2022

9. Tryby jazdy na różnych nawierzchniach

Nawet w przypadku samochodów dostawczych można dopasować parametry pracy układu napędowego do aktualnych warunków drogowych. W porze zimowej lub poruszając się drogą nieutwardzoną, warto włączyć bazujący na ESP system kontroli przyczepności z aż pięcioma trybami jazdy: Asfalt, Śnieg, Piasek, Błoto lub z wyłączonym ESP.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 145KM 6MT FWD WJ6526K 04-2022

10. Schowki i uchwyty na napoje

W samochodach maksymalnie nastawionych na praktyczność nie może brakować miejsc na niezbędne rzeczy: prowiant, dokumenty, a także coś do picia. Wybawieniem są wtedy obszerne kieszenie w drzwiach i schowki wygospodarowane w każdej wolnej przestrzeni na desce rozdzielczej. Oprócz tego kierowca oraz pasażer mają do dyspozycji solidne uchwyty na kubki z napojami (w okolicach przednich słupków).

Fiat ScudoFIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 145KM 6MT FWD WJ6526K 04-2022

11. Regulowany podłokietnik

Własny podłokietnik – rzecz nieoceniona przez kierowców samochodów dostawczych. Jeśli w dodatku posiada swój odrębny system regulacji, nietrudno o znalezienie idealnej pozycji za kierownicą. Dzięki odpowiednio ustawionemu podłokietnikowi ręka znajduje się na wysokości dźwigni zmiany biegów, a ta w konsekwencji dosłownie sama „wpada” w dłoń.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 145KM 6MT FWD WJ6526K 04-2022

12. Rozkładany stolik

Fiata Scudo jednym ruchem ręki można przekształcić w mobilne biuro, rozkładając środkowy podłokietnik z twardą podstawką do bezpiecznego umieszczenia np. laptopa. Pod nią wygospodarowano jeszcze wnękę na drobiazgi typu długopis lub wizytówki.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 177KM 8AT FWD SB247EL 09-2022

13. Otwierana przegroda

W ramach pakietu Moduwork do Fiata Scudo można zamówić otwieraną część przegrody, dzięki której można częściowo wydłużyć przestrzeń ładunkową nawet do ponad 4 metrów (w wersji Maxi). To idealne rozwiązanie do przewozu podłużnych przedmiotów lub np. drabiny.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 177KM 8AT FWD SB247EL 09-2022FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 177KM 8AT FWD SB247EL 09-2022

14. Wykończenie przestrzeni ładunkowej

W aucie przystosowanym do przewozu towarów przestrzeń ładunkowa nie musi „straszyć” niczym nieosłoniętą blachą. Zarówno podłogę, jak i ściany boczne można wykończyć drewnianą sklejką, a w przewidzianym przez Fiata pakiecie wykończeniowym jest jeszcze obudowanie nadkoli. W razie potrzeby dostępne są również płyty antypoślizgowe na podłogę.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 145KM 6MT FWD WJ6526K 04-2022

15. Solidne uchwyty na ładunek

System rozlokowanych po „brzegach” przestrzeni ładunkowej metalowych uchwytów pozwoli bezpiecznie ulokować każdy towar, nawet ten o nietypowym kształcie.

FIAT Scudo III Furgon Lounge Maxi 2.0MultiJet 145KM 6MT FWD WJ6526K 04-2022

Polecamy także:

Fiat Scudo Furgon Lounge 145 MultiJet – nasz test 

Fiat e-Scudo i Ducato po liftingu – użytkowe nowości Fiata

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji