Dostępne we współczesnych autach dostawczych technologie mocno zbliżyły je do typowych „osobówek”. Oto najciekawsze nowinki w nowych samochodach do przewozu towarów.
W niepamięć odeszły czasy, gdy samochód dostawczy był topornym pojazdem, w którym liczyły się jedynie możliwości transportowe – bez jakichkolwiek udogodnień dla jadących nim osób. Obecnie zmieniło się to diametralnie, a auta do pracy mogą nawet dawać pewną dawkę pozytywnych wrażeń z jazdy, zwłaszcza w połączeniu z najmocniejszymi silnikami i sprawnie pracującymi automatycznymi skrzyniami biegów.
Inna sprawa, że niesamowicie wzrósł komfort jazdy samochodem dostawczym. Tego typu pojazdy z reguły mają już obszerną kabinę z optymalną ilością miejsca na każdą część ciała, często też wygodne fotele z niemałym zakresem regulacji (także np. odcinka lędźwiowego). Ale to nie wszystko, bowiem bardzo dużo przybyło pod kątem wyposażenia – do tego stopnia, że porządnie skonfigurowany „dostawczak” ma na pokładzie więcej przydatnych funkcji od wielu modeli stricte osobowych. Warto podkreślić, że niektóre funkcje, typu kamera cofania czy asystenci kierowcy, zwyczajnie bardziej przydadzą się kierującemu autem dostawczym niż dobrze przeszkloną „osobówką”.
Przedstawiamy 15 najciekawszych nowinek i rozwiązań technicznych we współczesnych samochodach dostawczych na bazie nowego Fiata Scudo.
1. Klarowna obsługa
Samochody dostawcze nie muszą, a nawet nie powinny na siłę udawać nowoczesnych. Przedsiębiorcy oraz pracownicy spędzają w nich dziennie bardzo dużo czasu i oczekują jak najlepszej ergonomii kokpitu, która pozwoli maksymalnie skupić się na powierzonym tego dnia zadaniu. Dlatego we Fiacie Scudo postawiono na montaż przycisków-skrótów kooperujących z dotykowym ekranem dobrej jakości, a także wyposażony w przełączniki panel klimatyzacji. Dzięki zwiększeniu ich rozmiarów nie ma najmniejszego problemu, by w nie trafić np. podczas angażującej jazdy miejskiej.
2. Wielofunkcyjna kierownica
Główne narzędzie pracy kierowcy, wzorem samochodów typowo osobowych, wyposażono w przyciski i pokrętła, za pośrednictwem których można przechodzić pomiędzy ustawieniami komputera pokładowego, sterować radiem, aktywować asystenta głosowego lub odbierać/zrzucać połączenia telefoniczne. Wielofunkcyjna kierownica dobrze uzupełnia się też z dotykowym ekranem, czyniąc obsługę Scudo jeszcze przystępniejszą.
3. Dostęp bezkluczykowy
W ogólnym zamieszaniu związanym z bieżącymi obowiązkami łatwo zapomnieć o wyjęciu kluczyków do samochodu. Dzięki dostępowi bezkluczykowemu nie trzeba po nie sięgać zarówno przed wejściem do pojazdu, jak i w momencie uruchamiania silnika. W autach dostawczych jest to zatem opcja szczególnie podnosząca komfort eksploatacji.
4. Gniazda do ładowania urządzeń mobilnych
Nigdy nie wiadomo, kiedy zajdzie konieczność naładowania smartfona – urządzenia tak istotnego również w kontekście spraw zawodowych. Niezastąpione są wtedy umieszczone na desce rozdzielczej gniazda zasilające (12V oraz USB; także w schowku przed pasażerem) pozwalające uzupełnić energię na raz w kilku urządzeniach.
5. Kamera cofania
Jazda samochodem dostawczym typu furgon wymaga od kierowcy szczególnych umiejętności – sprawnych reakcji, przewidywania sytuacji na drodze, jak i bezbłędnego wyczucia auta. Pomóc w tym może kamera cofania z liniami wyznaczającymi tor jazdy, zmieniający się wraz ze stopniem skręcenia kierownicy. Dostępny jest też widok z góry, dający lepszy podgląd na sytuację po bokach samochodu.
6. Łączność ze smartfonem
Perspektywa całego dnia w samochodzie? Wtedy bezsprzecznie przyda się usługa Android Auto/Apple CayPlay, pozwalająca przenieść dane z telefonu na ekran w kokpicie. Za jej pośrednictwem można sprawnie uruchomić dostępną w smartfonie nawigację i pozostać w kontakcie, korzystając ze współpracującego z telefonem zestawu głośnomówiącego. Poza dotykowym wyświetlaczem, system da się obsługiwać przyciskami na kierownicy.
7. Asystenci kierowcy
Duże dzienne przebiegi i częsta eksploatacja w warunkach miejskich to tylko niektóre z powodów, dla których obecność systemów wspomagających kierowcę jest szczególnie istotna w samochodach dostawczych. Do Fiata Scudo trafił m.in. asystent pasa ruchu, układ ostrzegający o kolizji z przodu, automatyczne hamowanie awaryjne, system monitorowania ograniczeń prędkości czy asystent martwego pola. Poprawie bezpieczeństwa jazdy służy też wyświetlacz head-up, pokazujący najistotniejsze informacje na linii wzroku kierowcy.
8. Manetki zmiany biegów
Kto powiedział, że w samochodzie do pracy nie można liczyć na choć dawkę pozytywnych wrażeń z jazdy? Takie z pewnością zapewni system ręcznej zmiany przełożeń w automatycznej skrzyni biegów Fiata Scudo. Umieszczone za kierownicą manetki nie tylko uczynią podróżowanie przyjemniejszym, ale też umożliwią wydajniejszą redukcję przełożeń podczas wytracania prędkości, co pozytywnie przełoży się na zużycie paliwa i kondycję układu hamulcowego.
9. Tryby jazdy na różnych nawierzchniach
Nawet w przypadku samochodów dostawczych można dopasować parametry pracy układu napędowego do aktualnych warunków drogowych. W porze zimowej lub poruszając się drogą nieutwardzoną, warto włączyć bazujący na ESP system kontroli przyczepności z aż pięcioma trybami jazdy: Asfalt, Śnieg, Piasek, Błoto lub z wyłączonym ESP.
10. Schowki i uchwyty na napoje
W samochodach maksymalnie nastawionych na praktyczność nie może brakować miejsc na niezbędne rzeczy: prowiant, dokumenty, a także coś do picia. Wybawieniem są wtedy obszerne kieszenie w drzwiach i schowki wygospodarowane w każdej wolnej przestrzeni na desce rozdzielczej. Oprócz tego kierowca oraz pasażer mają do dyspozycji solidne uchwyty na kubki z napojami (w okolicach przednich słupków).
11. Regulowany podłokietnik
Własny podłokietnik – rzecz nieoceniona przez kierowców samochodów dostawczych. Jeśli w dodatku posiada swój odrębny system regulacji, nietrudno o znalezienie idealnej pozycji za kierownicą. Dzięki odpowiednio ustawionemu podłokietnikowi ręka znajduje się na wysokości dźwigni zmiany biegów, a ta w konsekwencji dosłownie sama „wpada” w dłoń.
12. Rozkładany stolik
Fiata Scudo jednym ruchem ręki można przekształcić w mobilne biuro, rozkładając środkowy podłokietnik z twardą podstawką do bezpiecznego umieszczenia np. laptopa. Pod nią wygospodarowano jeszcze wnękę na drobiazgi typu długopis lub wizytówki.
13. Otwierana przegroda
W ramach pakietu Moduwork do Fiata Scudo można zamówić otwieraną część przegrody, dzięki której można częściowo wydłużyć przestrzeń ładunkową nawet do ponad 4 metrów (w wersji Maxi). To idealne rozwiązanie do przewozu podłużnych przedmiotów lub np. drabiny.
14. Wykończenie przestrzeni ładunkowej
W aucie przystosowanym do przewozu towarów przestrzeń ładunkowa nie musi „straszyć” niczym nieosłoniętą blachą. Zarówno podłogę, jak i ściany boczne można wykończyć drewnianą sklejką, a w przewidzianym przez Fiata pakiecie wykończeniowym jest jeszcze obudowanie nadkoli. W razie potrzeby dostępne są również płyty antypoślizgowe na podłogę.
15. Solidne uchwyty na ładunek
System rozlokowanych po „brzegach” przestrzeni ładunkowej metalowych uchwytów pozwoli bezpiecznie ulokować każdy towar, nawet ten o nietypowym kształcie.