Dlaczego silnik traci moc 03

Silnik nie rozwija pełnej mocy z wielu powodów – niekiedy nie mają one podłoża w samej jednostce napędowej. Oto najczęstsze przyczyny spadku mocy i osłabienia silnika auta.

Pogorszenie mocy silnika jest od razu odczuwalne nawet w samochodach wyposażonych w stosunkowo słabe jednostki napędowe, nie mówiąc już o wydajnych konstrukcjach z turbodoładowaniem. Jak się okazuje, samochód staje się bardziej ospały z wielu powodów, które objawiają się podobnymi symptomami, tj. spadkiem mocy, trudnościami z jej rozwijaniem bądź też pogorszeniem kultury pracy (głównie falowaniem obrotów). Defekty przeważnie mają swoje źródło w nieprawidłowościach w pracy któregoś z elementów odpowiedzialnych za dobór odpowiednich proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej, lub też bezpośrednio ją podających. Czasami wina leży w uszkodzonym układzie zapłonowym, paliwowym lub nawet w zepsutych hamulcach.

Oto 12 najczęstszych powodów pogorszenia ogólnych parametrów samochodu, nierzadko połączonych ze zwiększonym zużyciem paliwa. W celu zweryfikowania jakichkolwiek wątpliwości (np. podczas dokonywania zakupu używanego auta) warto udać się na hamownię i sprawdzić samochód na profesjonalnym sprzęcie. Otrzymamy tam dane na temat ciśnienia doładowania, kąta wyprzedzenia zapłonu, temperatury powietrza dostarczanego do cylindrów. Przy okazji zweryfikujemy rzeczywistą moc maksymalną z danymi fabrycznymi i ułatwimy sobie diagnostykę ewentualnych nieścisłości w pracy silnika.

Zanieczyszczony filtr powietrza

Filtr ma za zadanie wyłapać wszelkie zabrudzenia znajdujące się w powietrzu, które potem trafia do cylindrów. Częste poruszanie się autem po drogach szutrowych – zatem takich, gdzie wzniecany jest znaczny kurz – drastycznie skraca żywotność filtra powietrza. W normalnych warunkach zaleca się wymianę co 20-30 tys. km. Jest to na tyle prosta czynność, że warto kupować nowy filtr co roku. W większości samochodów wystarczy odpiąć zatrzaski klapki puszki z filtrem.

Filtr powietrza

Uszkodzone przewody dolotowe

Pojawienie się nieszczelności na gumowych przewodach dostarczających powietrze do cylindrów może wywołać zjawisko pobierania tzw. lewego powietrza lub też utratę ciśnienia doładowania (jeśli pojawią się za turbosprężarką). W starszych samochodach przewody umieszczono w dogodnym miejscu, tj. z przodu i na wierzchu. Modele z silnikami o większych pojemnościach (lub też wspomagane turbodoładowaniem) mają je w gorzej dostępnych miejscach, stąd wymiana przewodów wiąże się ze zdjęciem innych elementów układu.

Jak zapobiec awarii klap sterujących przepływem powietrza w kolektorze?

 

Przewody dolotowe

Zepsuty przepływomierz

Dzięki przepływomierzowi sterownik silnika jest w stanie prawidłowo określić skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Robi to na podstawie pozyskiwanych z przepływomierza danych na temat objętości pobieranego powietrza. Uszkodzony przepływomierz wysyła przekłamane sygnały, stąd komputer nie jest w stanie ustalić prawidłowej mieszanki. Na szczęście element nie jest ani szczególnie drogi, ani skomplikowany w wymianie.

Jak wyczyścić przepływomierz? Objawy uszkodzenia przepływomierza

Przepływomierz

Nagar w głowicy i układzie dolotowym

Na odkładanie się nagaru szczególnie są narażone silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Osady pochodzą z procesu zwęglenia oparów oleju, które nie zostają zmywane przez paliwo. Ich stopniowe narastanie w końcu prowadzi do podparcia zaworów i utraty kompresji silnika. Usunięcie nagaru odbywa się przy użyciu chemii bądź w sposób mechaniczny. Z uwagi na możliwą konieczność ściągania głowicy, koszty idą w tysiące złotych (ok. 2 tys. zł).

Nagar w głowicy

Zapchany filtr paliwa

Wielu kierowców na długie lata zapomina o wymianie filtra paliwa. Tymczasem warto wykonać taką operację raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, bowiem od prawidłowej pracy filtra zależy trwałość wielu droższych elementów układu zasilania – pompy paliwowej lub wtryskiwaczy. Wybitnie szkodzi im jakikolwiek kontakt z przepuszczonym przez filtr zabrudzeniem. Wymianę można przeprowadzić samemu, odkręcając obejmy wężów doprowadzających paliwo do filtra i zakładając je z powrotem na nowy filtr.

Filtr paliwa

Niesprawny intercooler

Intercooler pełni rolę swego rodzaju chłodnicy powietrza pochodzącego z turbosprężarki, zanim te trafi do cylindrów. Czynnik chłodzący stanowi powietrze zewnętrzne, stąd intercooler montuje się w dobrze wyeksponowanych miejscach. W trakcie eksploatacji nie ma łatwego życia: dochodzi do uszkodzeń żeber chłodzących, całość zalepia się błotem lub też zanieczyszcza od środka (np. olejem przedostającym się z turbosprężarki). Zanim podejmiemy decyzję o wymianie intercoolera, rozważmy najpierw jego gruntowne czyszczenie.

Intercooler

Problemy z turbosprężarką

Napędzanej powietrzem z dolotu i spalinami turbosprężarce wybitnie nie służą wszelkie niedogodności w układzie wydechowym. Zazwyczaj tyczą się one zbierającego nagaru, który trafia do elementu i ogranicza zakres ruchu kierownicy spalin (lub go definitywnie blokuje). By wypalić nagar, można spróbować „przegonić” samochód na drodze szybkiego ruchu, z wykorzystaniem całego zakresu obrotów i pod różnym obciążeniem. Jeśli uszkodzeniu uległ wirnik bądź nastawnik turbiny, najlepiej zwrócić się o pomoc do placówek wyspecjalizowanych w turbosprężarkach.

Objawy uszkodzonej turbosprężarki. Jak rozpoznać awarię turbiny?

Turbosprężarka

Awarie zaworu EGR

Dzięki zaworowi EGR część spalin trafia z powrotem do układu dolotowego – skutkuje to szybszym nagrzewaniem silnika i spadkiem emisji tlenków azotu. Bywa jednak, że zawór zablokuje się w pozycji otwartej i wpuszcza za dużo spalin: wtedy najczęściej objawia się to znacznym spadkiem mocy. Przeważnie praktykuje się czyszczenie zaworu EGR, ale nie można wykluczać wymiany.

Jak wyczyścić zawór EGR? Po czym poznać, że jest uszkodzony?

Zawór EGR

Zużyte przewody zapłonowe

Większość kierowców „nie rusza” przewodów zapłonowych dopóki nie pojawią się symptomy ich naturalnego zużycia: niszczą się końcówki i styki, pojawiają się przebicia i spadek siły generowanej iskry. Kable zapłonowe do popularnych samochodów 4-cylindrowych kosztują ok. 100-300 zł. Z wymianą powinien sobie poradzić niemal każdy, pod warunkiem pilnowania sposobu podłączenia przewodów. Błąd objawi się pracą na nie wszystkich cylindrach.

Jakie są objawy zepsutej cewki zapłonowej?

Przewody zapłonowe

Uszkodzone świece i aparat zapłonowy

W silnikach samochodowych świece są dosyć długowieczne. W końcu jednak ich elektrody pokrywają się osadem i spada moc osiąganej iskry, a tym samym – osiągi i kultura pracy jednostki napędowej. Świece da się wymienić samemu, pod warunkiem dogodnego dostępu do nich. Z tym może być problem w silnikach typu bokser lub jednostkach widlastych w ustawieniu poprzecznym. Podobne defekty dają nieprawidłowości w pracy aparatu zapłonowego: głównie awarie przerywacza, regulatora kąta wyprzedzenia zapłonu czy przypadki wypalenia styczników.

Świeca zapłonowa

Awarie sondy lambda

Sonda lambda „pilnuje” procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, analizując ilość tlenu zawartego w spalinach. Zaczyna wysyłać przekłamane sygnały, gdy dojdzie do zabrudzenia lub uszkodzenia sondy lub jej przewodów. Z uwagi na umiejscowienie pod spodem auta, mogą występować trudności z wykręceniem elementu z zapieczonego gwintu. Trzeba też dysponować własnym kanałem lub udać się na podnośnik.

Sonda lambda

Problemy z hamulcami

Nawet sprawny silnik nie jest w stanie w pełni rozwinąć mocy, gdy blokują go nieprawidłowo działające hamulce. Zazwyczaj zapiekają się tłoczki, zacierają zaciski lub psuje się mechanizm hamulca ręcznego. Z reguły pomaga czyszczenie wszelkich elementów układu hamulcowego w taki sposób, by wrócić im naturalną ruchliwość. Zaciski hamulcowe podlegają z kolei regeneracji.

Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe w samochodzie?

Klocki hamulcowe

Redakcja poleca również:

Co wpływa na nierówną pracę silnika benzynowego, wysokoprężnego i zasilanego LPG?

Najczęstsze przyczyny szarpania i nierównych obrotów silnika 

Oceny czytelników
[Głosów: 8 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here