Za niespodziewane przerwanie pracy jednostki napędowej może odpowiadać wiele mniej lub bardziej poważnych czynników. Oto najczęstsze przyczyny gaśnięcia silnika podczas jazdy.
Silnik może nagle odmówić posłuszeństwa nawet w nowoczesnym, naszpikowanym elektroniką samochodzie, która teoretycznie powinna ostrzec użytkownika o jakiejkolwiek usterce. Zgaśnięcie jednostki napędowej jest szczególnie stresujące podczas jazdy w mieście, gdzie unieruchomienie jednego auta szybko tworzy za nim korek, a innym kierowcom puszczają nerwy. W efekcie pechowy kierowca stoi np. na skrzyżowaniu w akompaniamencie klaksonów.
Gaśnięcie samochodu może wynikać z awarii wielu elementów auta. Najbardziej prozaiczną przyczyną, w dodatku dosyć częstą, jest zwyczajny brak paliwa w zbiorniku. Czasami będzie to jednak zwiastun poważniejszej usterki, która istotnie nadwyręży portfel użytkownika. Poznajmy najczęstsze przyczyny nagłego gaśnięcia silnika podczas jazdy samochodem.
Układ paliwowo-powietrzny
Najbardziej błahym powodem zgaśnięcia silnika będzie wspomniany wcześniej brak paliwa w zbiorniku. Wbrew pozorom takie sytuacje nie należą do rzadkości, zwłaszcza gdy preferujemy jazdę na rezerwie paliwowej. Przy okazji warto wiedzieć, że paliwo z dolnych partii zbiornika gromadzi w sobie najwięcej zanieczyszczeń, które potem trafiają do filtra paliwa i pompy paliwowej, prowadząc do jej zatarcia. Niewykluczone, że przyczyną może być również nagromadzenie wody w układzie paliwowym, która zimą zamarza i odcina dopływ benzyny/oleju napędowego do silnika. Silnik może gasnąć również z uwagi na awarię przepustnicy lub silnika krokowego nie potrafiącego utrzymać właściwych obrotów jednostki napędowej.
Co się może stać, gdy długo jeździmy na rezerwie?
Układ zapłonowy
Silnik niekiedy gaśnie w wyniku niedomagań w pracy układu zapłonowego, czyli głównie cewki zapłonowej, kabli zapłonowych, świec albo aparatu zapłonowego. Wszelkiego rodzaju przebicia czy brak iskry nie dadzą się zignorować kierowcy: silnik przerywa lub w konsekwencji całkowicie odmawia posłuszeństwa.
Jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej?
Układ elektryczny
Kolejni „winowajcy” to wszelkiego rodzaju czujniki zlokalizowane w całym samochodzie. Najczęściej zawodzą czujniki położenia wału korbowego, czujniki położenia wałka rozrządu czy sondy lambda. Defekty ich pracy zazwyczaj odczuwa się po rozgrzaniu silnika do temperatury roboczej. Poza tym auto może gasnąć w wyniku awarii alternatora bądź błędów w funkcjonowaniu elektroniki pokładowej.
Czujnik położenia wału. Gdzie jest? Objawy awarii
Inne przyczyny, np. LPG
W przypadku aut z LPG gaśnięcie jest normalną sprawą, gdy komputer za wcześnie przełączy tryb spalania paliwa z benzyny na gaz. Auto zasilane gazem na zimnym silniku nie będzie w stanie utrzymać obrotów i w końcu zgaśnie. Podobnie jest w przypadku ustalenia nieprawidłowych proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej (silnik zalewa się i gaśnie). Sporadycznie za ten problem może też odpowiadać niesprawny filtr cząstek stałych.
Polecamy również: