UżywaneOpinieDiesel 2.0 dCi (Renault, Nissan): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Diesel 2.0 dCi (Renault, Nissan): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Oznaczony kodem M9R silnik 2.0 dCi jest dziełem inżynierów Renault i Nissana. To trwała i oszczędna jednostka, która cieszy się tytułem jednego z najlepszych współczesnych diesli. Prezentujemy zalety i wady silnika 2.0 dCi.

Francuskie koncerny są w stanie zaprojektować udanego diesla, co nie znaczy, że można kupować je w ciemno. W przypadku Renault w nieodległej przeszłości złą sławą okryły się silniki 1.5 dCi, 1.9 dCi oraz 2.2 dCi. Nie były fatalne – wiele z nich z powodzeniem służy kierowcom do dziś, a kolejne modernizacje usunęły znaczące mankamenty. Mimo tego wiele osób ma obawy o kondycję panewek, układu zasilania czy turbosprężarki w wymienionych silnikach. Znacznie lepszymi oponami cieszy się diesel 2.0 dCi.

Silnik 2.0 dCi – dane techniczne

Renault Koleos - silnik
Blue dCi to najnowsza odsłona silnika 2.0 dCi. Jest oznaczona jako M9R Gen 5, a od starszej jednostki M9R minimalnie różni się pojemnością – 1997 zamiast 1995 ccm.

Oznaczona kodem M9R jednostka 2.0 dCi zadebiutowała w 2006 r. Ma żeliwny blok i solidną, aluminiową głowicę. Powstała przy współpracy Renault i Nissana, aczkolwiek w części źródeł można znaleźć stwierdzenie, że wiodącą rolę przy projektowaniu tej jednostki odegrał Nissan, a Renault zaadaptowało ją do swoich samochodów. Za produkcję odpowiada fabryka Renault. Nawet najstarsze silniki 2.0 dCi spełniają normę emisji Euro 4. W słabszych wersjach DPF nie był standardem – można spotkać auta nawet z 2010 r., które nie miały filtra sadzy (raczej z polskich salonów niż sprowadzane). Wielokrotnie zaostrzane wymogi ekologiczne wymusiły także przeprowadzenie wielu modernizacji. Ostatnia znacząca modernizacja miała miejsce w 2018 r., kiedy wprowadzono silnik 2.0 dCi z układem SCR. Konieczność tankowania AdBlue nie jest jedyną różnicą względem pierwowzoru. Silnik M9R Gen 5 ma też zwiększoną pojemność (z 1995 do 1997 ccm), którą uzyskano poprzez minimalnie zwiększone średnice i skoki tłoków.

Parametry silnika 2.0 dCi są bardzo zróżnicowane – spektrum mocy rozciąga się od 90 do 200 KM. W bazowych wersjach dla dostawczych aut generował on 90 KM i 240 Nm czy 115 KM i 290 Nm. Popularne w autach osobowych wersje oferują 150 KM i 340 Nm oraz 173 KM i 360 Nm (mocniejszy w standardzie otrzymywał DPF). Z czasem dołączył wariant 178-konny, który generuje 400 Nm. W najnowszej wersji M9R Gen 5 udało się uzyskać 160 KM i 360 Nm, 190 lub 200 KM (w obu przypadkach 400 Nm).

Diesel 2.0 dCi – w jakich modelach

Diesel 2.0 dCi - czy warto kupić?
Używane auta z dieslami 2.0 dCi trzymają cenę. Sprzedający zdają sobie sprawę, że to silnik znacznie bardziej udany od oferowanych równolegle 2.0 TDI PD koncernu Volkswagen czy opracowanego przez Forda 2.0 TDCi (nie należy go mylić z 2.0 TDCi od koncernu PSA).

Oszczędny i trwały diesel 2.0 dCi trafił do wszystkich większych modeli koncernu Renault-Nissan. Mocne, ponad 170-konne wersje montowano do wersji aut ze sportowym zacięciem – jak Megane II Sport czy Laguny II oraz III z dopiskiem GT.

Występowanie diesla 2.0 dCi:
Renault: Megane, Laguna, Latitude, Talisman, Scenic, Espace, Vel Satis, Koleos, Trafic
– Nissan: Qashqai, X-Trail, Primastar
– Opel: Vivaro

Silnik 2.0 dCi – osiągi i spalanie

Bez względu na poziom mocy silniki 2.0 dCi zapewniają dobre wrażenia z jazdy. Znaczna pojemność ogranicza turbodziurę oraz sprawia, że silnik dysponuje dużą siłą ciągu od niskich obrotów. Oczywiście im lżejsze auto i wyższa moc, tym dynamika będzie lepsza. Kluczowy wpływ na spalanie mają oczywiście warunki i styl jazdy. Ogólnie można jednak powiedzieć, że diesel 2.0 dCi to oszczędna jednostka – w Megane czy Lagunie podczas spokojnej jazdy na trasie zadowala się niecałymi 5 l/100 km. Z kolei pędząc niemieckimi autostradami w zasadzie nie sposób zużyć więcej niż 8 l/100 km.

Silnik 2.0 dCi – opinie, awarie i usterki

Diesel 2.0 dCi w Nissanie - opinie, wady, zalety i trwałość
Diesel został przygotowany przez Renault i Nissana – obie marki z powodzeniem stosują go w swoich większych modelach.

Z perspektywy czasu widać, że diesel 2.0 dCi jest bardzo solidną konstrukcją, która przy rzetelnym serwisowaniu i rozsądnym traktowaniu przejeździ ponad pół miliona kilometrów. Oczywiście na całkowicie bezproblemową eksploatację nie należy się nastawiać. To nowoczesna jednostka, co oznacza nagromadzenie pod maską znacznej ilości skomplikowanego i drogiego w wymianach osprzętu. Piezoelektryczne, a więc trudne do regeneracji wtryskiwacze dostarczył Bosch – na szczęście ich ogólna trwałość jest uznawana za wysoką. Jeżeli auto nie jest użytkowane wyłącznie w mieście, długowieczny okazuje się też DPF. Większym problemem są defekty elektronicznie sterowanych zaworów EGR czy wycieki oleju.

Doniesień o pękających głowicach, dotyczących zwłaszcza wersji o mocy 173 KM, nie trzeba się specjalnie obawiać. Na górnych częściach komór spalania faktycznie pojawiają się „rysy”, jednak zwykle nie powodują one utraty kompresji czy innych problemów z silnikiem. Sprzedającego warto zapytać o częstotliwość wymian oleju. Jeżeli następowało to co 30 tys. km, panewki mogą nosić ślady zużycia. Ogranicza to również żywotność łańcucha rozrządu. Przy wyższych przebiegach do wymiany może kwalifikować się turbosprężarka z układem zmiennej geometrii oraz dwumasowe koło. Z tego powodu przedzakupowa kontrola samochodu z dieslem 2.0 dCi to konieczność. W kilkunastoletnim, zaniedbanym egzemplarzu konieczność zainwestowania kilku czy nawet kilkunastu tysięcy złotych nie jest niemożliwym scenariuszem – i to w przypadku, gdy silnik z pozoru będzie sprawny.

Silnik 2.0 dCi – rozrząd

Renault 2.0 dCi - rozrząd, wtryskiwacze i DPF
Rozrząd diesla 2.0 dCi jest napędzany solidnym łańcuchem – wytrzymuje on znacznie więcej niż np. dwumasowe koło zamachowe.

Wałki rozrządu silnika 2.0 dCi są napędzane łańcuchem rozrządu. Uchodzi on za bardzo trwały – przy właściwej eksploatacji auta jego żywotność jest szacowana na 400-500 tys. km. Oczywiście dla kondycji łańcucha warto dbać o terminowe wymiany oleju – zmiana środka smarnego co 15 tys. km, a nie 30 tys. km długofalowo może okazać się dużo lepsza dla łańcucha. Co istotne, nie pojawiają się doniesienia o zerwaniu łańcucha.

Diesel 2.0 dCi – jaki olej

W zależności od wersji silnik 2.0 dCi potrzebuje od 6,8 do 8,2 l oleju. Do wersji bez DPF zalecane są oleje spełniające standardy ACEA A3/B4. Jeżeli DPF jest w układzie wydechowym, olej powinien spełniać kryteria ACEA C3 lub C4 oraz być olejem niskopopiołowym. W zależności od modelu i rocznika wymagana może być też norma RN0720. Domyślna klasa lepkości to 5W-30, ale część kierowców uważa, że lepszym wyborem będzie olej 5W-40. Do silników 2.0 dCi wystarczy olej mający aprobatę RN0710. Ogólnie mechanicy i kierowcy są zgodni co do jednego – od marki oleju znacznie ważniejsza dla kondycji silnika jest jego terminowa wymiana, a ze względu na dużą ilość środka smarnego rozsądne może być wybranie tańszego oleju i zadbanie o jego częstsze wymiany. Odradzamy oszczędzanie na filtrze oleju – i tak dużo nie uda się oszczędzić, a optymalna filtracja oleju jest ważna dla wielu komponentów.

Diesel 2.3 dCi (M9T) – opinie, awaryjność

Renault Master III silnik 2.3 dCi
W dostawczych modelach Renault można spotkać tylko jeden silnik 2.3, ale w wystarczającym zakresie mocy do każdych zastosowań.

W świecie motoryzacji unifikacja jest na porządku dziennym – pozwala na znaczące zmniejszenie kosztów produkcji, a także uproszczenie procesu wytwarzania aut. Nie powinno więc dziwić, że założenia diesla 2.0 dCi zostały użyte do stworzenia oznaczonej kodem M9T jednostki 2.3 dCi. Większą pojemność uzyskano poprzez wydłużenie skoku tłoków – z 88 do 101,3 mm. Średnica cylindrów jest taka sama, jak w ostatniej wersji diesla 2.0 dCi. Oznacza to, że nie trzeba obawiać się o trwałość bloku. Długi skok tłoków sprawia, że 2.3 dCi oddaje maksymalny moment obrotowy i pełną moc przy niższych obrotach od 2.0 dCi. Idealnie sprawdza się to w samochodach użytkowych i w takich właśnie pracuje diesel 2.3 dCi. Koncernowe koneksje sprawiły także, że pod oznaczeniem OM699 zawitał on pod maskę Mercedesa klasy X. Silniki 2.3 dCi są cenione za wysoką trwałość, względną łatwość napraw i ich niskie koszty, a także rozsądne zużycie paliwa.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji