Silnik 1.6 MultiJet to jeden z popularniejszych diesli Fiata. Jakimi opiniami cieszy się ta jednostka, jak wygląda spalanie i awaryjność silnika, który trafił też pod maski Alfy Romeo, Lancii i Suzuki?
Diesel znany jako 1.6 MultiJet czy 1.6 JTD to następca słabszych wersji legendarnego już diesla 1.9, który dzieli założenia konstrukcyjne z wysokoprężną jednostką 2.0, a także wspomnianym silnikiem 1.9. Jak to możliwe? Wszystkie wymienione silniki (1.6, 1.9 i 2.0 MultiJet) należą do tzw. rodziny B. Wielu kierowców poszukuje opinii na temat diesla 1.6 MultiJet, bo obecnie jest to jeden z najpopularniejszych silników, gdy szuka się miejskiego lub kompaktowego auta z Włoch o niezbyt dużej mocy. Auta z dieslem 1.6 MultiJet trzymają cenę, bo rynek wie, że godzi on niskie spalanie z niezłą dynamiką i kulturą pracy z przyzwoitą trwałością.
Diesel 1.6 MultiJet/JTD – dane techniczne
Silnik 1.6 MultiJet – osiągi i zużycie paliwa
Za sprawą wysokich momentów obrotowych nawet bazowe wersje diesla 1.6 MultiJet są elastyczne. Kto jeździ głównie po autostradach, powinien celować w mocniejsze, które mają wyraźnie większą siłę ciągu także w górnych zakresach obrotów. Zużycie paliwa zależy oczywiście od stylu i warunków jazdy, ale można przyjąć, że w mniejszych modelach w cyklu mieszanym diesel 1.6 MultiJet będzie domagał się 5-6 l/100 km, a w większych 6-7 l/100 km.
Diesel 1.6 MultiJet – tuning elektroniczny
Mnogość wersji zawsze oznacza, że tuning elektroniczny danego silnika będzie możliwy i może przynieść dobre efekty. Im słabsza wersja diesla 1.6 MultiJet, tym efekty mogą okazać się bardziej spektakularne, bo poza faktycznym tuningiem, modyfikacja elektroniki po prostu uwolni to, co zostało zablokowane przez producenta w słabszej odmianie. Można przyjąć, że dodatkowe 20 KM i 60 Nm to nie problem. Górny próg leży dużo dalej. Np. jeden z tunerów ze 120-konnej odmiany jedynie za pomocą chiptuningu wykrzesał blisko 160 KM i ponad 410 Nm. Warto mieć jednak przy tym na uwadze, że w wielu modelach czynnikiem hamującym mogą okazać się skrzynie biegów – chociażby owiana złą sławą i projektowana pod kątem przenoszenia do 320 Nm M32.
Silnik 1.6 MultiJet – rozrząd
Wszystkie wersje diesla 1.6 MultiJet mają rozrząd napędzany paskiem. Producent zaleca jego wymianę co 5 lat lub 140 000 kilometrów. Serwisy specjalizujące się w obsłudze włoskich aut sugerują skrócenie tego dystansu do 100 tys. km. Pasek rozrządu warto wymieniać wraz z paskiem osprzętu oraz pompą cieczy chłodzącej.
Diesel 1.6 MultiJet – awarie i usterki
Słabym punktem diesla 1.6 MultiJet jest parciejąca uszczelka smoka oleju. Z czasem zaczyna ona twardnieć i pękać, co ogranicza smarowanie. Kierowcy, którzy zlecali profilaktyczną wymianę uszczelki, raportują, że już po 160 tys. km bliżej w dotyku było jej do plastiku niż gumy. Mechanicy twierdzą, że im rzadziej wymieniany olej, tym proces szybciej postępuje. Jeżeli uszczelka nie zostanie wymieniona na czas, silnik przestaje być właściwie smarowany i finalnie może się zatrzeć. Ostatnim sygnałem ostrzegawczym jest kontrolka ciśnieni oleju, która nie gaśnie bezpośrednio po uruchomieniu silnik. Kolejne słabe punkty to EGR i DPF – zwłaszcza w autach używanych głównie w mieście. Zdarzają się wycieki płynu chłodzącego. Kierowcy rzadko narzekają natomiast na turbosprężarki i wtryskiwacze. Sporym wydatkiem może być wymiana dwumasowego koła zamachowego. Warto zwrócić także uwagę na skrzynie, z jakimi łączono diesle 1.6 MultiJet – ręczne M32 mają słabe łożyska, zautomatyzowane Dualogic są trudne i drogie w serwisie, a dwusprzęgłowa TCT wydrenuje kieszeń w przypadku konieczności wymiany pakietu sprzęgłowego.
Silnik 1.6 MultiJet – jaki olej
W niektórych modelach zalecano wymiany oleju co dwa lata lub… 35 tys. km. To jednak procedury zabójcze dla silnika. Zwłaszcza przebieg trzeba skrócić o połowę. Do wymiany potrzeba niecałych 5 litrów oleju. Zalecane oleje to 0W30 i 5W30. Olej do starszych wersji silnika powinien mieć aprobatę Fiat 9.55535-S1, a do nowszych Fiat 9.55535-DS1. Długi okres produkcji i mnogość wersji sprawia, że warto zajrzeć do instrukcji obsługi i sprawdzić, jaki olej jest zalecany do konkretnego auta. Warto pamiętać, że obecność DPF wymaga stosowania olejów niskopopiołowych.