TestyTestDacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD Prestige – opinia, zalety i...

Dacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD Prestige – opinia, zalety i wady

Dacia Duster po liftingu jest bardziej dopracowanym autem, a w opisywanej konfiguracji okazuje się także wszechstronna jak szwajcarski scyzoryk. Przeczytaj nasz test nowej Dacii Duster z wysokoprężnym silnikiem 1.5 Blue dCi i napędem na cztery koła.

Dacia Duster 2. generacji nie jeden raz gościła już w naszej redakcji, choć do tej pory otrzymywaliśmy auta z silnikami benzynowymi lub w wersji z fabrycznym LPG. Tym razem jednak zawitał do nas samochód z turbodieslem pod maską i napędem na wszystkie koła. Podczas tygodniowego testu sprawdziliśmy, jak rumuński SUV w takiej specyfikacji spisuje się w codziennej eksploatacji oraz lekkim terenie.

Dacia Duster FL - tył

Dacia Duster (2022) – nadwozie, wymiary

Nowa Dacia Duster w wersji 4WD mierzy 434,1 cm długości, 180,4 cm szerokości (205,2 cm z lusterkami) i 168,2 cm wysokości, a jej rozstaw osi wynosi 267,6 cm. Ubiegłoroczny lifting nie przyniósł radykalnych zmian w wyglądzie auta. Z przodu odświeżony model wyróżnia się przeprojektowanym grillem oraz nowymi reflektorami z LED-owymi kierunkowskazami i światłami do jazdy dziennej w kształcie litery Y. Ten sam motyw zastosowano w tylnych światłach.

Dacia Duster FL - bok

Dacia Duster po liftingu – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Dacii Duster robi bardzo dobre wrażenie. Deska rozdzielcza jest wykonana z twardych plastików, ale jakość ich spasowania nie budzi zastrzeżeń. Obsługa systemu multimedialnego, jak i pozostałych funkcji pojazdu, okazuje się intuicyjna i nie sprawia trudności. Komfortowe fotele przednie mają spory zakres regulacji (fotel kierowcy dodatkowo z regulacją podparcia lędźwiowego), a umieszczony między nimi podłokietnik skrywa w sobie niewielki schowek. Tylna kanapa jest wygodna. Nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekać na brak miejsca nad głową, przeszkadzać może im za to ograniczona przestrzeń na nogi.

Bagażnik ma foremny kształt, miękko wykończone burty oraz dwa haczyki na siatki z zakupami. W opisywanej wersji z napędem 4×4 i opcjonalnym kołem zapasowym nieco rozczarowuje jednak jego pojemność – 376 litrów (maksymalnie można uzyskać 1409 l). Wyżej poprowadzona podłoga ma także zaletę – zniwelowany został próg po złożeniu oparcia kanapy.

Dacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD – silnik, zużycie paliwa

Testowana Dacia Duster jest wyposażona w 1,5-litrowy silnik wysokoprężny Blue dCi, który dostarcza 115 KM i 260 Nm. Jednostka napędowa współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną, a moc jest rozdzielana między obie osie. Osiągi są w pełni wystarczające – przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 10,3 s, natomiast prędkość maksymalna to 175 km/h.

Dacia Duster FL - silnik
Pod maską testowanego egzemplarza pracuje wysokoprężna jednostka 1.5 Blue dCi o mocy 115 KM.

Według danych fabrycznych Duster w opisywanej konfiguracji zużywa średnio 5,3 litra oleju napędowego na 100 km. Nasze testy wykazały, że nie jest to wartość przesadzona, choć realnie w cyklu mieszanym trzeba się liczyć ze spalaniem o około 1 litr wyższym. Spokojna jazda drogami lokalnymi z prędkością 70-80 km/h pozwala zejść nawet poniżej 5 l/100 km. Na drodze ekspresowej z kolei zużycie paliwa wynosi ok. 6 l/100 km, a na autostradzie – bliżej 8 l/100 km. W mieście bez problemu można zmieścić się ze spalaniem na poziomie ok. 7 l/100 km.

Dacia Duster FL - napęd 4x4
Na tunelu między przednimi fotelami umieszczono pokrętło służące do wyboru trybu pracy napędu 4×4.

Dacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Układ jezdny Dacii Duster został zestrojony przede wszystkim z myślą o komforcie. Spory prześwit, duży skok zawieszenia i opony o wysokim profilu sprawiają, że rumuński SUV nie boi się progów zwalniających ani dróg o gorszej nawierzchni. Odbija się to jednak na prowadzeniu – auto wyraźnie nurkuje przy hamowaniu i przechyla się w zakrętach, ale z pomocą systemu ESP utrzymuje zadany tor jazdy.

Dacia Duster FL - przód

Dacia Duster z napędem na cztery koła sprawnie radzi sobie w lekkim terenie. Jej off-roadowe aspiracje ograniczają jedynie szosowe opony i nieco zbyt zachowawcze ESP, a ponadto w trybie Auto czuć lekką zwłokę w dołączaniu tylnej osi. Na szczęście przewidziano też funkcję Lock, dzięki której można zblokować napęd obu osi, co w połączeniu z krótkim przełożeniem 1. biegu daje naprawdę spore możliwości.

Dacia Duster FL - tył

Dacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD Prestige – cena, wyposażenie

Dacia Duster ze 115-konnym turbodieslem i napędem na wszystkie koła jest dostępna wyłącznie w dwóch najbogatszych wersjach wyposażenia. Testowany egzemplarz w odmianie Prestige został wyceniony na 94 800 zł, a jego specyfikacja obejmuje m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację, system monitorowania martwego pola, tempomat, reflektory eco-LED, przyciemniane tylne szyby, materiałową tapicerkę z białymi przeszyciami i logo Duster oraz system inforozrywki Media Nav z 8-calowym ekranem dotykowym.

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Dacii Duster:

Dacia Duster – opis wersji i cennik

Dacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD Prestige – PODSUMOWANIE

Odświeżona Dacia Duster w testowanej konfiguracji jest jak szwajcarski scyzoryk. Atrakcyjnie wygląda, jest dobrze wyposażona i sprawdzi się zarówno w mieście, jak i podczas dłuższych tras. Ponadto dzięki napędowi 4×4 świetnie radzie sobie poza utartymi szlakami i może dojechać dalej niż wielu droższych rywali. A skoro o cenie mowa – choć Duster ostatnio zdrożał, to trudno o bardziej wszechstronne auto za mniej niż 100 tysięcy zł.

Dacia Duster FL - przód

Dacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD Prestige – plusy i minusy

 ZALETY 
+ oszczędny silnik
+ sprawny napęd
+ wygodne fotele
+ całkiem przestronne wnętrze
+ nowoczesne multimedia
+ dobra ergonomia
 WADY 
– ograniczona ilość miejsca na nogi z tyłu
– mniejszy bagażnik niż w wersji przednionapędowej
– wyraźne przechyły nadwozia w zakrętach
– braki w wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa

Dacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD Prestige – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik wysokoprężny (R4, 8V, 1461 cm³), moc maksymalna 115 KM, maksymalny moment obrotowy 260 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s, prędkość maksymalna 175 km/h, średnie zużycie paliwa 5,3 l/100 km (WLTP)

Dacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Dacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD
Silnik turbodiesel
Układ cyl./zaw./pojemność R4/8/1461 cm³
Moc maksymalna 115 KM/3750
Maks. moment obrotowy 260 Nm/1750
Napęd/skrzynia biegów 4×4/manualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,34/1,80/1,68 m
Rozstaw osi 2,68 m
Średnica zawracania 10,7 m
Masa własna 1430 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1952 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 376-1409 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l (ON)
Opony 215/60 R17
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 5,3 l/100 km
CENA
Wersja Dacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD Prestige
Cena wersji podstawowej (z silnikiem 1.0 TCe 90 KM) 65 200 zł (Essential)
Cena wersji testowanej (z silnikiem 1.5 Blue dCi 115 KM 4WD) 94 800 zł (Prestige)

Dacia Duster FL 1.5 Blue dCi 4WD Prestige – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji