Przyciemniona szyba

Przyciemnione szyby wpływają na wygląd auta, istotnie ograniczają nagrzewanie się wnętrza i chronią je przed spojrzeniami ciekawskich. Zlecając taką usługę można popaść w konflikt z prawem.

Jedną z najpopularniejszych modyfikacji samochodów pozostaje przyciemnianie szyb. Taką usługę można zlecić wyspecjalizowanym firmom lub – jeszcze na etapie zamawiania i konfigurowania pojazdu – dopłacić za fabryczne przyciemnienie szyb. Warto pamiętać, że w dowolny sposób można przyciemniać jedynie szyby znajdujące się za fotelem kierowcy.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Kodeks drogowy stanowi, że przednie szyby pojazdu powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 75%, natomiast przednie boczne nie mniejszy niż 70%. W większości współczesnych modelach aut szyby są już lekko przyciemnione w fabryce. Nałożenie na nie folii, nawet o niewielkim stopniu pochłaniania światła, zazwyczaj powoduje ograniczenie przepuszczalności do wartości przekraczającej określone wskaźniki. To z kolei nie pozwala na przejście z pozytywnym wynikiem badania technicznego oraz skutkuje mandatem i utratą dowodu rejestracyjnego w przypadku kontroli drogowej (dowód uda się zatrzymać, jeżeli w trakcie kontroli kierowca zdoła usunąć folię z szyb).

Przyciemnione szybyFunkcjonariusze przypominają, że nałożenie folii może być również rozpatrywane z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz zgodności w zakresie homologacji. Artykuł 10 tego rozporządzenia określa m.in. że przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniają odpowiednie wymogi homologacyjne.
Dlaczego jest to tak ważne? Oklejona szyba traci pierwotne parametry, które pozytywnie przeszły proces homologacyjny. Dzieje się tak m.in. z powodu zmiany jej wytrzymałości – oklejona szyba boczna po uderzeniu nie rozpada na tysiące kawałków. Drobiny szkła mocno trzymają się folii, co w określonych sytuacjach może utrudnić włamanie się do wnętrza pojazdu, ale również wydostanie się z niego w sytuacji awaryjnej. Dlatego rozsądnym rozwiązaniem jest przyciemnienie jedynie tylnych szyb pojazdu, a przednich bocznych pozostawienie w stanie fabrycznym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here