Przyciemniona szyba

Przyciemnione szyby wpływają na wygląd auta, istotnie ograniczają nagrzewanie się wnętrza i chronią je przed spojrzeniami ciekawskich. Zlecając taką usługę można popaść w konflikt z prawem.

Jedną z najpopularniejszych modyfikacji samochodów pozostaje przyciemnianie szyb. Taką usługę można zlecić wyspecjalizowanym firmom lub – jeszcze na etapie zamawiania i konfigurowania pojazdu – dopłacić za fabryczne przyciemnienie szyb. Warto pamiętać, że w dowolny sposób można przyciemniać jedynie szyby znajdujące się za fotelem kierowcy.

Kodeks drogowy stanowi, że przednie szyby pojazdu powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 75%, natomiast przednie boczne nie mniejszy niż 70%. W większości współczesnych modelach aut szyby są już lekko przyciemnione w fabryce. Nałożenie na nie folii, nawet o niewielkim stopniu pochłaniania światła, zazwyczaj powoduje ograniczenie przepuszczalności do wartości przekraczającej określone wskaźniki. To z kolei nie pozwala na przejście z pozytywnym wynikiem badania technicznego oraz skutkuje mandatem i utratą dowodu rejestracyjnego w przypadku kontroli drogowej (dowód uda się zatrzymać, jeżeli w trakcie kontroli kierowca zdoła usunąć folię z szyb).

Przyciemnione szybyFunkcjonariusze przypominają, że nałożenie folii może być również rozpatrywane z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz zgodności w zakresie homologacji. Artykuł 10 tego rozporządzenia określa m.in. że przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniają odpowiednie wymogi homologacyjne.
Dlaczego jest to tak ważne? Oklejona szyba traci pierwotne parametry, które pozytywnie przeszły proces homologacyjny. Dzieje się tak m.in. z powodu zmiany jej wytrzymałości – oklejona szyba boczna po uderzeniu nie rozpada na tysiące kawałków. Drobiny szkła mocno trzymają się folii, co w określonych sytuacjach może utrudnić włamanie się do wnętrza pojazdu, ale również wydostanie się z niego w sytuacji awaryjnej. Dlatego rozsądnym rozwiązaniem jest przyciemnienie jedynie tylnych szyb pojazdu, a przednich bocznych pozostawienie w stanie fabrycznym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here