Polskie przepisy tylko w pewnym zakresie dopuszczają możliwość przyciemnienia szyb w aucie. Oto przepisy regulujące kwestię przyciemniania szyb samochodowych.
Kiedyś podstawa tuningu, dziś stosowane na szerszą skalę w seryjnych autach. Przyciemniane szyby samochodowe nie tylko poprawiają wygląd zewnętrzny samochodu, ale i przydają się w codziennej eksploatacji. Przez ciemne szyby osoby postronne mają utrudniony widok na pozostawione we wnętrzu rzeczy. Poza tym dzięki nim w porze letniej środek auta wolniej się nagrzewa, a zimą łatwiej utrzymać ciepłą temperaturę. Nic dziwnego, że wielu kierowców decyduje się na przyciemnienie szyb we własnym zakresie. Najtaniej i najłatwiej okleić je po prostu ciemną folią, ale istnieją również inne metody, np. metalizacja szkła tlenkami tytanu w piecu.
Fenomen ciemnych szyb dotarł też do samych producentów, którzy przyciemniają je już w fabryce. Robią to w na tyle niewielkim stopniu, że „gołym okiem” trudno dostrzec ciemniejszą barwę szkła, ale w wystarczającym, by po nałożeniu folii złamać prawo i narazić się na mandat z drogówki. Artykuł 66 pkt 1 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi bowiem, że:
„Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zabudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.”
W jakim stopniu możemy przyciemnić szyby?
Odnosząc ten artykuł do tematu przyciemnionych szyb, możliwe konsekwencje możemy ponieść za zbyt ciemną barwę szyby, czyli za duży współczynnik przepustowości światła. W paragrafie 8. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, pkt 5 ust. 4 widnieje zapis mówiący o tym, że szyba przednia i przednie szyby boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%. Biorąc pod uwagę fakt, że szyby współczesnych samochodów bywają fabrycznie przyciemnione nawet o 30%, naklejając na nie jakąkolwiek folię (nawet minimalnie przyciemniającą) przekraczamy normy dopuszczalne przez prawo. Funkcjonariusz może nas ukarać mandatem w wysokości od 20 do 500 zł lub zatrzymać dowód rejestracyjny do czasu przywrócenia szyb do właściwego stanu.
Zabezpiecz się w razie kontroli policyjnej
By uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji podczas kontroli drogowej, warto przy sobie zawsze wozić zaświadczenie o przyciemnieniu szyb, wydane przez zakład świadczący tego typu usługi. Zadbajmy o to, by wybrać folię z atestem Instytutu Szkła i Ceramiki (ISiC).
Warto pamiętać, że owe przepisy dotyczą tylko następujących szyb: przedniej i przednich-bocznych. Pozostałe szyby możemy przyciemniać „do woli” (pod warunkiem, że samochód posiada dwa lusterka boczne).