Przyciemnianie szyb

Polskie przepisy tylko w pewnym zakresie dopuszczają możliwość przyciemnienia szyb w aucie. Oto przepisy regulujące kwestię przyciemniania szyb samochodowych.

Kiedyś podstawa tuningu, dziś stosowane na szerszą skalę w seryjnych autach. Przyciemniane szyby samochodowe nie tylko poprawiają wygląd zewnętrzny samochodu, ale i przydają się w codziennej eksploatacji. Przez ciemne szyby osoby postronne mają utrudniony widok na pozostawione we wnętrzu rzeczy. Poza tym dzięki nim w porze letniej środek auta wolniej się nagrzewa, a zimą łatwiej utrzymać ciepłą temperaturę. Nic dziwnego, że wielu kierowców decyduje się na przyciemnienie szyb we własnym zakresie. Najtaniej i najłatwiej okleić je po prostu ciemną folią, ale istnieją również inne metody, np. metalizacja szkła tlenkami tytanu w piecu.

Fenomen ciemnych szyb dotarł też do samych producentów, którzy przyciemniają je już w fabryce. Robią to w na tyle niewielkim stopniu, że „gołym okiem” trudno dostrzec ciemniejszą barwę szkła, ale w wystarczającym, by po nałożeniu folii złamać prawo i narazić się na mandat z drogówki. Artykuł 8 ust. 5 pkt. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi bowiem, że:

„Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zabudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.”

W jakim stopniu możemy przyciemnić szyby?

Odnosząc ten artykuł do tematu przyciemnionych szyb, możliwe konsekwencje możemy ponieść za zbyt ciemną barwę szyby, czyli za duży współczynnik przepustowości światła. W paragrafie 5. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, ust. 5 pkt 4 widnieje zapis mówiący o tym, że szyba przednia i przednie szyby boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%. Biorąc pod uwagę fakt, że folia przyciemniająca redukuje dostęp światła do wnętrza o nawet 30%, po jej naklejeniu nawet nieświadomie możemy przekroczyć dopuszczalne normy. Funkcjonariusz ma prawo nałożyć nam wtedy mandat w wysokości od 20 do 500 zł lub zatrzymać dowód rejestracyjny do czasu przywrócenia szyb do właściwego stanu.

Zabezpiecz się w razie kontroli policyjnej

By uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji podczas kontroli drogowej, warto przy sobie zawsze wozić zaświadczenie o przyciemnieniu szyb, wydane przez zakład świadczący tego typu usługi. Zadbajmy o to, by wybrać folię z atestem Instytutu Szkła i Ceramiki (ISiC).

Warto pamiętać, że owe przepisy dotyczą tylko następujących szyb: przedniej i przednich-bocznych. Pozostałe szyby możemy przyciemniać „do woli” (pod warunkiem, że samochód posiada dwa lusterka boczne).

Przyciemnianie szyb
Poprośmy zakład zajmujący się przyciemnianiem szyb o odpowiednie zaświadczenie zawierające m.in. dane usługodawcy, datę wykonania przeróbki oraz typ i oznakowanie zastosowanej folii. Wydany dokument warto zawsze wozić ze sobą: przyda się w razie wątpliwości policjanta co do prawidłowości przyciemnienia szyb.
Oceny czytelników
[Głosów: 10 Średnia: 3.7]

1 KOMENTARZ

  1. Bardzo dobry artykuł. Rzeczywiście, przyciemnianie szyb samochodowych jest w Polsce pewnego rodzaju ryzykiem. Na szczęście na rynku znajdzie się niejedna folia samochodowa o delikatnym efekcie przyciemniania, idealna np. do przedniej szyby samochodu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here